כמה תשלמו על טלוויזיה באשפוז? 35-25 שקל ליום, כך עולה מבדיקה שערכנו. משרד הבריאות הודיע לפני מספר שנים שהמחירים של השירות יירדו, והם אכן ירדו מעט - מ-37 שקל ליום, אבל העלות עדיין שערורייתית. הסובלים הם בעיקר חולים שמרותקים למיטותיהם או חולים מבוגרים שלא בהכרח יודעים לתפעל אפליקציות תוכן.
חולה שמאושפז במחלקה האונקולוגית בתל השומר צילם את המחירים הלא ייאמנו לשירותי טלוויזיה במחלקה. עלות: 25 שקל ליום. החל מהיום ה-11 באשפוז הנוכחי: 15 שקל ליום. כלומר: 250 שקל לעשרה ימים. אם אושפז חודש ישלם עוד 300 שקל. סך הכל: 550 שקל לחבילה שכוללת את ערוצי הבסיס, חבילות סרטי, בידור ילדים ושפות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
חדר מיון איכילוב
חדר מיון איכילוב
איכילוב. כאן לא גובים כסף על טלוויזיה
גם אם תזמינו חבילה שכוללת את הערוצים החינמיים של עידן פלוס תשלמו כסף. מה שחינם בחוץ - יקר בתוך כותלי בית החולים. חבילה בסיסית שכוללת את ערוצי כאן, 12, 13, 14 וערוץ הכנסת תעלה 20 שקל ליום למשך חמישה ימים, כלומר 100 שקל לערוצים שמחוץ לביה"ח הם חינמיים. בימים 10-6 יש הנחה של שקל שלם: 19 שקל ליום, כלומר עוד 95 שקל, לימים 15-11: תשלמו 17 שקל ליום: 85 שקל, ימים 20-16: 15 שקל ליום - 75 שקל, ימים 25-21: 12 שקל ליום - 60 שקל. כלומר עד כה הסכום לערוצים החינמיים הצטבר ל-415 שקל. החל מיום 26 ואילך תשלמו 9 שקלים ליום, כך שנניח ל-30 יום תשלמו על הערוצים החינמיים 460 שקל סך הכל.

"גם בבית כוס קפה עולה לך שקל ובביה"ח 15 שקל"

ברמב"ם חיפה, המחירים גבוהים יותר: 35 שקל ליום לעשרה ימים. כלומר, 350 שקל לעומת 250 שקל בתל השומר. לחודש שלם יש הנחה: 510 שקל. בקטנה. אפשר לשכור אוזניות ב-10 שקלים, תשלום חד פעמי. כששאלנו נציג שירות לקוחות טלפוני מה כוללת החבילה, ענה: "הוט כבלים 30 ערוצים. ויוה, ויוה פלוס, סרטים, חדשות, מוזיקה". לשאלה: סדרות יש? ענה: "יש ויוה ו-ויה פלוס אמרתי. אין לנו סדרות אמריקניות וישראליות". לטענה שהמחיר גבוה ונעדיף לצפות באפליקציה, ענה: "גם בבית כוס קפה עולה לך שקל ובבי"ח 15 שקל. זה מותרות".
2 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה "כתר" בבית החולים רמב"ם
מחלקת הקורונה "כתר" בבית החולים רמב"ם
בית החולים רמב"ם
(צילום: שמיר אלבז)
כשביקשנו נתונים ותגובה מביה"ח רמב"ם הדובר הפנה לגוף חיצוני (מדיפון מ.ק).
בביה"ח מאיר העלויות דומות: תשלמו 10 שקלים לאוזניות ו-35 שקל ליום. "מעל 16 יום יש הנחה, לא יודע בדיוק להגיד לך", ענה הנציג.
בבילינסון המחיר דומה. תשלום חד-פעמי של 10 שקלים לאוזניות, 35 שקלים ליום ואחרי 10 ימים יש הנחה של 10 שקלים. לשאלה מה יש בחבילה, ענה הנציג: "הוט". ומה יש שם? שאלנו והוא השיב: "תבדקי בגוגל תראי מה יש בהוט".
דוברות ביה"ח בילינסון מסרה לנו את המחירים: 35 שקל ליום, החל מהיום ה-11 לאשפוז: 25 שקל ליום. כלומר 350 שקל לעשרה ימים ואחרי זה, לאשפוז של עוד 15 יום לדוגמה, תשלמו 375 שקל, סך הכל: 725 שקל. מחיר לחודש של קבלת השירות ברציפות: 500 שקל. יש גם חבילה מצומצמת של ערוצי עידן פלוס החינמיים כמו בתל השומר מ-20 ועד 9 שקלים ליום תלוי במשך האשפוז.

גם המחירים "המיוחדים" - גבוהים

יחד עם זאת, יש לציין כי יש מחירים מיוחדים בחלק מהמחלקות בבתי החולים השונים, אבל ברובם - גם הם גבוהים. כך, לפי חברת טל-פארם, בשיבא המחיר לחבילה המורחבת במחלקות אונקולוגיה, המטולוגיה, מח עצם, הוספיס ליום הוא 15 שקלים, ולחודש 280 שקלים. בבילינסון המחיר לחבילה המורחבת בכל מחלקות המטולוגיה/השתלות הוא 550 שקל בשנה.
ברמב"ם המחיר לחבילה המורחבת במחלקות המטולוגיה - 20 שקל ליום (במקום 35 שקל). בלוינשטיין - המחיר החודשי בכל המחלקות לחבילה המורחבת הוא 400 שקל, ולחבילת הבסיס 300 שקל. כמו כן נמסר מטל-פארם כי בכל בתי החולים קיימות "הנחות משמעותיות" לשהות ממושכת.
לחברות שמפעילות את השירות כמו מדיפון וטל פארם יש עלויות כמובן, אבל האם הן מצדיקות את המחירים הללו לצרכנים שבויים? בתיה"ח יכולים לקנות במכרז טלוויזיות חכמות ולהתקין עליהן אפליקציות כמו נקסט, סטינג TV, סלקום TV או פרטנר TV, ולאפשר לצרכנים לשלם מחיר חיבור בלבד או לא לשלם כלל.
במרכז הרפואי ת"א (איכילוב) לא גובים שקל מהמאושפזים. המרכז מספק למאושפזים תכנים של yes ואפשרות לצפייה בנטפליקס דרך הטלוויזיה בחדר עליה מותקנת אפליקציה של שירות הסטרימינג (לבעלי מנוי בלבד). גם בהדסה לא גובים כסף על טלוויזיה.
מטל-פארם נמסר בתגובה כי "מחיר השירות נקבע במכרזים בהם זכתה החברה, לאחר שהציעה את המחיר לצרכן הנמוך ביותר מכל המתמודדים. השירות אינו יקר ביחס לעלויותיו. ההשוואה של מחיר שירותי החברה למחיר למנוי בבית אינה רלוונטית: עלויות השירות העיקריות של החברה לא קיימות בכלל אצל חברות שידורי הכבלים והלווין ובחברות הטלויזיה הרב-ערוציות האחרות.
"עלויות אלו הן: רכישה ואחזקת ציוד קצה יקר בצמוד לכל מיטות האשפוז (מסך טלויזיה אישי ואיכותי, שכולל מחשב מגע בעל תקן רפואי עם חיבור לגלישה באינטרנט, וזרוע ייעודית), חידוש שוטף של מלאים והחלפת הציוד כל כמה שנים שנים בציוד חדש, ותמלוגים לבתי החולים ולחברת הכבלים. בנוסף, לחברה עלויות נוספות רבות כמו עבור פרישת תשתיות בכל בתי החולים בטכנולוגיות שונות, מוקדי שידור וכדומה.
עוד הוסיפה כי "מחירי השירות מפוקחים ע"י משרד הבריאות, והחברה פועלת בהתאם למחירים אלו. ביחס לחבילת הבסיס: הלוואי והיה אפשרי לספק חבילה זו ללא תשלום. החברה גובה תשלום גם עבור חבילת הבסיס מכיוון שגם למי שבוחר לצפות בערוצים הבסיסיים החברה מספקת את ציוד הקצה הנ"ל, ונושאת בכל העלויות המפורטות לעיל.
"בכל בתי החולים השירות מסופק בחינם למטופלים במחלקות דיאליזה, באשפוזי יום למיניהם, בחדרי לידה, ולילדים חולי סרטן. כמו כן, החברה מספקת שידורים חינם בפינות המתנה ובחדרי האוכל של מחלקות האשפוז".
מהמרכז הרפואי שיבא נמסר בתגובה: "אנו פועלים על מנת להנגיש את שירותי הטלוויזיה לטובת ציבור המטופלים. על כן הוחלט כי במחלקות בהם מאושפזים חולים כרוניים יינתן השירות בחינם. כך במכון הדיאליזה, אשפוזי יום למיניהם, מחלקת אונקולוגיה ילדים וכן ההטבה ניתנת גם במחלקות הקורונה. מחירי שירות הטלוויזיה ביתר בית החולים נקבעו במכרז בו זכתה חברת טל-פארם ומפוקחים על ידי משרד הבריאות. עם סיום תקופת המכרז, אנו נבחן אפשרות להפעלת תשתית טלוויזיה עצמאית כך שיהיה שירות חינמי לכלל המטופלים".