מצוקת האקמו בבתי החולים הגיעה לגבול העליון, לאחר מקרה מוות של בן 53 כי לא נמצא מכשיר אקמו פנוי. ד"ר מיקי דודוקביץ', מנהל המרכז הרפואי הלל יפה, וד"ר אסנת לב ציון קורח, מנהלת המרכז הרפואי שמיר אסף הרופא, מתראיינים באולפן ynet, הבוקר (ה'), כדי להתריע על המחסור החמור והסכנה בכך.
ד"ר דודקביץ': "יש לנו בשלב הזה, אפס מכונות אקמו. לאורך תקופת הקורונה היו הרבה מאוד מטופלים שנזקקו לכך, ולא רק חולי קורונה. זה בית חולים שמרכז למעלה מחצי מיליון תושבים באזור של תחלואה של קורונה מאוד מאסיבית. כלומר בין תל אביב לחיפה אין אף מכונת אקמו פנויה כרגע. יש פה הרבה מאוד חולים קשים, גם מוקדים של חוסר התחסנות שמשפיעים על רמת המורכבות והתחלואה בקורונה. אנחנו ביקשנו עוד מכשירי אקמו עוד לפני תחלואת הקורונה והנושא הזה נגרר הרבה מאוד זמן.
"הקורונה הציפה את הצורך במכשירים האלה וקשה לי מאוד לעמוד בפני הצוותים שלנו שאומרים שצריכים את זה. קשה לי מאוד עם זה שאין לנו את כל הכלים כשאנחנו יודעים ויכולים לעשות את הכל למען המטופלים שלנו, אם היה לנו את האקמו.
ד"ר לב ציון קורח: "יש לנו יש שלושה מכשירים, וזה בהחלט גיים צ'יינג'ר, אנחנו הצלנו להציל חולים שבלי האקמו אין ספק מה היה גורלם. אבל הסיפור של האקמו זה הרבה יותר ממכשיר. הדבר הכי הכי משמעותי זה הצוותים. אקמו קורונה דורש לפחות שתי אחיות על כל חולה".
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה
מחלקת קורונה
מחלקת קורונה. מתעדפים את מי לחבר לאקמו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כבר נאלתם לתעדף חולים? ד"ר לב ציון קורח: "זה קורה. עכשיו אנחנו מניידים מכשירים מכל הארץ, הגענו כבר לחמישה חולים על אקמו בו זמנית ויש לנו שלושה מכשירים כאמור, אז השאלנו מהדסה והשאלנו מבילינסון, ואנחנו כל הזמן מעבירים מכשירים בין בתי החולים בהתאם לצורך".
"יש היום 80 מכשירים בארץ ויש 40 חולים על אקמו, אז ניתן לומר שיש מספיק מכשירים בארץ, אבל הם לא מפוזרים נכון בין בתי החולים, יש בתי חולים שיש להם מעל עשרה מכשירים ויש בתי חולים כמו אצל מיקי, שאין מכשיר אחד".
ד"ר דודקביץ', אתה מעריך בהערכה זהירה שיש היום אנשים שיכולת להציל אותם בגל הזה וזה לא קרה כי לא היה לך אקמו? "לצערי הסיטואציה היא אכן, כמו שאת אומרת. יש מטופלים שהעברנו לבתי חולים מרוחקים, זה לקח שעות רק לתאם. יש מטופלים שנזקקו לאקמו והעברנו אותם אפילו בלי החיבור לאקמו לבית החולים, שזו בעצם פגיעה באיכות הטיפול באופן משמעותי ביותר.
"אם המכשיר היה אצלנו, היינו מתחילים לטפל בהם הרבה קודם ואני שומע את אנשי טיפול נמרץ כללי אצלנו ואנשי טיפול נמרץ לב אצלנו כשיש להם את המיומנות, ויש להם את ההכשרה לעשות את זה ואנחנו מודעים לעומס".
מי אחראי בעצם על התפוצה של מכונות אקמו, מה אומרים לכם במשרד הבריאות? ד"ר דודקביץ': "זה תהליך של מה שנקרא רגולציה על פניו. לצערי אנחנו כבר בנושא האקמו כשנתיים ימים פלוס רק לקבל את האישור הזה. אני מניח שלאור מה שקורה, האישור כנראה יגיע בשבועות הקרובים אבל לצערי יש מורכבות. כך לדוגמה, הלל יפה משרת למעלה מחצי מיליון תושבים ולכן הצורך הזה במכשיר אקמו הוא מאוד מאוד קריטי".
ד"ר לב ציון קורח: "חשוב גם לציין כי זה מאוד תלוי מתי אתה מעלה את החולה על אקמו וכמה ימים הוא מונשם לפני שאתה מעלה אותו על אקמו. אם הוא מונשם יותר מדי ימים, אחרי זה גם אקמו יעזור או שלא יעזור בכלל כי הריאות כבר מאוד פגועות. ולכן עצם זה שיש מכשיר בבית החולים, זה מאוד חשוב".