יוקר המחיה בישראל עלה אמנם לכותרות בהקשר למחירי המזון, אבל רוכשי רכב היושבים בציון מכירים היטב את בעיית התמחור כמעט חסר התקדים בעולם. מכוניות משפחתיות חדשות - למשל מאזדה 3 או טויוטה קורולה - הן לא רק מהיקרות בעולם באופן היסטורי, בעשור האחרון הן התייקרו בעוד 10-15 אחוז, בזמן שבעולם הגדול הן שומרות פחות או יותר על מחירן.
זוכרים את הבטחתו של שר התחבורה ישראל כץ (2013) להוזלת המכוניות ב-20%? ובכן, כמו לא מעט מהבטחותיו האחרות, הוא לא הבטיח לקיים. כל זאת כמובן מבלי לשפר כהוא זה את מצב התחבורה הציבורית שעשויה הייתה לאפשר ויתור על רכב פרטי.
מה עושים כשהמשכורת לא צומחת באותו קצב וההוצאות מסביב מתייקרות אף הן? רבים פונים לשוק היד השניה, שמציע כמובן מגוון רחב של אפשרויות במחיר שווה יותר לכל נפש, אם כי גם שם זינקו המחירים בשנה האחרונה עקב בעיות מלאי רכב חדש. מה שמחזיר אותנו שוב ובלית ברירה לאולם התצוגה. איך בכל זאת שומרים על שפיות פיננסית ונהנים עדיין מאחריות בת מספר שנים וניילונים שממתינים להסרה? מחפשים חדש וזול. למשל, בפחות מ-100 אלף שקלים. להלן 10 האפשרויות היחידות.

יונדאי i10

10 צפייה בגלריה
יונדאי i10
יונדאי i10
יונדאי i10
(צילום: ניר בן זקן)
  • קטגוריה: מיני
  • יחידת הנעה: בנזין, 1.2 ליטר, 84 כ"ס, תיבת חמישה הילוכים ידנית או רובוטית
  • ארץ יצור: טורקיה
  • שנת השקה: 2019
  • מחיר: 72 אלף שקלים לגרסה הידנית, מ-82 אלף שקלים לרובוטית
מכונית המיני של יונדאי היא אחת הצעירות שברשימה, דור שלישי בשושלת. השיפור לעומת הדורות הקודמים - וגם לעומת המתחרות - בולט לעין. שכן מלבד עיצוב מודרני, ה-i10 מציעה גם מרחב פנים לא רע ביחס לגודלה, נוחות נסיעה מוצלחת עבור מכונית מסוגה ומפרט עשיר יחסית של מערכות בטיחות אקטיביות. תיבת ההילוכים הרובוטית מפתיעה אולי לטובה ביחס לדומות לה, אבל אינה חלקה ונעימה כמו תיבה אוטומטית רגילה - בה הדור הקודם היה מצויד. היא כן תורמת לחסכון ניכר בצריכת הדלק.
--------------------------------

מיצובישי ספייס סטאר

10 צפייה בגלריה
מיצובישי ספייס סטאר
מיצובישי ספייס סטאר
מיצובישי ספייס סטאר
(צילום: ניר בן זקן)
  • קטגוריה: מיני
  • יחידת הנעה: בנזין, 1.2 ליטר, 71 כ"ס, תיבה רציפה
  • ארץ יצור: תאילנד
  • שנת השקה: 2012
  • מחיר: מ-86.5 אלף שקלים
הקטנה של מיצובישי כבר עברה מספר מתיחות פנים בעשור שחלף מאז הוצגה, אך סימני הגיל ניכרים בה היטב. זו מכונית פשוטה ובסיסית ויעילה כל עוד לא דורשים ממנה איכויות של רכב מודרני. תיבת ההילוכים שלה זריזה בעיר וחלקה יותר מהמתחרות הרובוטיות אך גם רועשת - ומשתלבת כך עם החספוס הקולי של מנוע שלושה צילינדרים. מרחב הפנים טוב ביחס לקטגוריה והאבזור עשיר, אך איכות הביצוע - בין אם זה בהנדסת האנוש, באיכות החומרים או באחיזת כביש - לא מתאימה לעידן המודרני.
--------------------------------

קיה פיקנטו

10 צפייה בגלריה
קיה פיקנטו
קיה פיקנטו
קיה פיקנטו
(צילום: ניר בן זקן)
  • קטגוריה: מיני
  • יחידת הנעה: בנזין, 1.2 ליטר, 84 כ"ס, תיבת חמישה הילוכים רובוטית
  • ארץ יצור: דרום קוריאה
  • שנת השקה: 2017
  • מחיר: מ-86.5 אלף שקלים
המכונית הקטנה הנמכרת ביותר בישראל בעשור האחרון עברה גם היא לתיבת הילוכים רובוטית בשנה האחרונה, ממש כמו אחותה התאומה i10 לבית יונדאי. גם כאן התיבה מפתיעה לטובה באופן פעולתה, אך תרגיש פחות חלקה והרמונית למי שמורגל בתיבה אוטומטית "אמיתית". וגם כאן הביצועים נפגעו עם החלפת התיבה, אך צריכת הדלק השתפרה משמעותית ובכך פתרה את אחת מנקודות התורפה המסורתיות של הפיקנטו. בנוסף היא מציעה מפרט אבזור נדיב והיצע נרחב של מערכות בטיחות אקטיביות. לחובבי העיצוב - בתוספת מחיר קטנה תוכלו לקבל את הפיקנטו GT-ליין עם נגיעות עיצוב ספורטיביות, X-ליין עם הגבהה קלה וקריצה לעולמות הפנאי.
--------------------------------

שברולט ספארק

10 צפייה בגלריה
שברולט ספארק
שברולט ספארק
שברולט ספארק
(צילום: ניר בן זקן)
  • קטגוריה: מיני
  • יחידת הנעה: בנזין, 1.4 ליטר, 98 כ"ס, תיבה רציפה
  • ארץ יצור: דרום קוריאה
  • שנת השקה: 2015
  • מחיר: מ-89 אלף שקלים
לאחרונה הודיעה שברולט על הפסקת ייצור הספארק במהלך השנה הקרובה, אך בעתיד הקרוב ניתן יהיה להמשיך ולרכוש את הרכב על בסיס מלאי קיים. היתרון המובהק של הספארק על פני מתחרותיה טמון ביחידת ההנעה החזקה יחסית ובעלת הפעולה הנינוחה, עם צריכת דלק גבוהה. הספארק שהתייקרה בשנה החולפת באופן משמעותי, מציעה גם אבזור עשיר יחסית מהמקובל - בעיקר בגרסה הבכירה - אך המושב האחורי שלה צפוף ואיכות הנסיעה לא מבריקה.
--------------------------------

סוזוקי איגניס

10 צפייה בגלריה
סוזוקי איגניס
סוזוקי איגניס
סוזוקי איגניס
  • קטגוריה: ג'יפונים קטנים
  • יחידת הנעה: בנזין, 1.2 ליטר, 83 כ"ס, תיבה ידנית או רציפה
  • ארץ יצור: יפן
  • שנת השקה: 2016
  • מחיר: 89 אלף שקלים לגרסה ידנית, 100 אלף שקלים לרציפה
האיגניס הוא רכב הפנאי הזול בישראל, והוא משיג את התואר הזה הודות למימדים זעירים - כמו מכונית מיני ממוצעת - מבלי לוותר על תנוחת ישיבה גבוהה ומרווח גחון של 18 ס"מ. ההנעה המיקרו-היברידית תורמת לחסכון זניח בלבד בצריכת הדלק, אך גם בלעדיה האיגניס חסכוני מאוד. חסרונות? נוחות נסיעה, בידוד רעשים ואיכות חומרים לא מרשימים.
--------------------------------

סוזוקי סוויפט

10 צפייה בגלריה
סוזוקי סוויפט
סוזוקי סוויפט
סוזוקי סוויפט
(צילום: ניר בן זקן)
  • יחידת הנעה: בנזין, 1.2 ליטר, 83 כ"ס, תיבה ידנית או רציפה
  • ארץ יצור: יפן
  • שנת השקה: 2017
  • מחיר: 93 אלף שקלים לידנית, מ-108 אלף שקלים לרציפה
הגרסה הידנית של הסוויפט מכניסה אותה לרשימה הקצרה של המכוניות הזולות בישראל, בעוד האוטומטית-רציפה - שמטבע הדברים זוכה לפופולאריות גבוהה בהרבה - יקרה משמעותית. הסוויפט גדולה במעט מהאיגניס ומציעה מרווח טוב יותר, ובעיקר התנהגות כביש עדיפה. הביצועים סבירים וכך גם נוחות הנסיעה, ובשתי הגרסאות צריכת הדלק היא נקודת זכות בולטת.
--------------------------------

רנו קליאו

10 צפייה בגלריה
רנו קליאו
רנו קליאו
רנו קליאו
(צילום: ניר בן זקן)
  • קטגוריה: סופר-מיני
  • יחידת הנעה: טורבו-בנזין, 1.0 ליטר, 90 כ"ס, תיבה ידנית או רציפה
  • ארץ יצור: טורקיה
  • שנת השקה: 2019
  • מחיר: 95 אלף שקלים לגרסה הידנית, מ-107 אלף שקלים לרציפה
הדור הנוכחי של הקליאו מרשים מאוד ומנצח מבחנים השוואתיים עם מתחריו, אבל נמכר אצלנו כיום רק בגרסאות שפחות מחמיאות לו. מנוע ה-1.3 טורבו המצוין כבר אינו משווק מספר חודשים בעוד הגרסה ההיברידית החסכונית כלל לא הגיעה. מה כן? הגרסה החלשה עם מנוע הליטר. עם תיבה ידנית הביצועים סבירים, עם תיבה רציפה ויקרה משמעותית הם עצלים. העיצוב נותר זהה ולכן הקליאו היא אחת המכוניות הנאות - והמרווחות - שניתן לרכוש בסכום של חמש ספרות.
--------------------------------

סיאט איביזה

  • קטגוריה: סופר-מיני
  • יחידת הנעה: טורבו-בנזין, 1.0 ליטר, 110 כ"ס, תיבה כפולת מצמדים
  • ארץ יצור: ספרד
  • שנת השקה: 2017
  • מחיר: מ-97 אלף שקלים
מתיחת הפנים של האיביזה לא שינתה באופן משמעותי את העיצוב אך הביאה להפסקת שיווק הגרסה הידנית המוזלת שנמכרה כאן ב-80 אלף שקלים והייתה לאחת העסקאות הטובות של שוק הרכב בשנים האחרונות. למרות זאת, האיביזה עדיין מציעה אופציה אוטומטית זולה יחסית. גרסת הכניסה ("רפרנס") מציעה את מנוע הטורבו המוכר בעל הביצועים המצוינים עם צריכת דלק צנועה. במסגרת העדכון האחרון הוגדל מסך המולטימדיה ונוספו מערכות בטיחות אקטיביות, כך שהאיביזה משווקת כעת ללא מערכות התרעה בהתקנה מקומית.
--------------------------------

יונדאי i20

10 צפייה בגלריה
יונדאי i20
יונדאי i20
יונדאי i20
(צילום: ניר בן זקן)
  • קטגוריה: סופר-מיני
  • יחידת הנעה: טורבו-בנזין, 1.0 ליטר, 100 כ"ס, תיבה כפולת-מצמדים
  • ארץ יצור: טורקיה
  • שנת השקה: 2020
  • מחיר: מ-100 אלף שקלים
הדור הנוכחי של ה-i20 הגיע ארצה בשנה החולפת עם אותה יחידת הנעה ששירתה גם את הדור הקודם - אך בעיצוב מודרני ונאה בהרבה. הביצועים לא רעים וצריכת הדלק סבירה, אך בידוד הרעשים והנוחות בעיר לא עומדים ברף של מובילות הקטגוריה. ושימו לב כי למרות שהיבואנית הצהירה בעבר כי לא תשווק אותה, גרסת "אינטנס" הבסיסית שנמכרה בעבר ללא מערכות בטיחות אקטיביות עדיין כאן ומומלץ להמנע ממנה. העדיפו גרסאות שמצוידות במערך מלא של אביזרי בטיחות, על אף התוספת הלא גדולה במחיר.
--------------------------------

דאצ'יה דאסטר

10 צפייה בגלריה
דאצ'יה דאסטר
דאצ'יה דאסטר
דאצ'יה דאסטר
(צילום: ניר בן זקן)
  • קטגוריה: רכבי פנאי-שטח קומפקטיים
  • יחידת הנעה: טורבו-בנזין, 1.3 ליטר, 130 כ"ס, תיבה ידנית
  • ארץ יצור: רומניה
  • שנת השקה: 2017
  • מחיר: מ-100 אלף שקלים
אם אתם רוצים - כמו כל עם ישראל - רכב פנאי גבוה ומרווח, אבל במחיר של פחות מ-100 אלף שקלים ועם ניילונים על המושבים, דאצ'יה דאסטר הוא האופציה היחידה עבורכם. הפשרות לא מעטות: תיבת ההילוכים ברמות מחיר אלו היא ידנית בלבד, איכות החומרים בתא הנוסעים וסביבת הנהג בסיסית ומערכות בטיחות אקטיביות - אין. אבל לדאסטר יש גם לא מעט יתרונות: הוא מציע מרחב פנים נדיב, נוחות הנסיעה שלו גבוהה ויכולת השטח (הרך) שלו משובחת. מתיחה קטנה של מסגרת התקציב תאפשר לכם שידרוג מעניין: ניתן לרכוש אותו עם הספק מנוע גבוה יותר של 150 כ"ס, עם מנוע דיזל חסכוני, עם הנעה כפולה לטובת שיפור היכולות בשטח ואפילו עם תיבה אוטומטית (אבל ללא ההנעה כפולה במקרה הזה). למרבה הצער, את היצע מערכות הבטיחות הירוד לא ניתן לשפר עד הגעתו של דור חדש.

למחירון רכב חדש באתר iCar