12 צפייה בגלריה
חנוך טלקר, יואב חידרי
חנוך טלקר, יואב חידרי
חלק מהרוגי השבוע בכבישים
(קרדיט: אגד היסעים)
223 סיבות לדאגה: הנוסעים שעלו לפני כניסת השבת על קווי אגד ברחבי הארץ, נתקלו בוודאי בפנים עצובות, אולי חוששות, בקרב נהגי החברה. אלה היו 72 שעות קטלניות בדרכים עם דגש על תאונות במעורבות כלי רכב כבדים. בין התאונות הקטלנית, שתי תאונות במעורבות אוטובוסים של אגד ותאונה אחת שבה היו מעורבים שני נהגי חברת הבת "אגד היסעים", שנדרסו למוות בצומת יד מרדכי, כשניסו לסייע לפצוע מתאונה אחרת.
אתמול בבוקר שלח יו"ר ומנכ"ל אגד, אבי פרידמן, מייל לעובדיו בו כתב כי החברה תעשה הכל בכדי לעזור לחקירת שלוש התאונות שאנשיה היו מעורבים בהן. "אנו בסופו של שבוע קשה, שבוע בו חווינו מספר תאונות קשות עם נפגעים, אזרחים ואנשי אגד", כתב פרידמן בפתח דבריו. "רצף של תאונות כפי שחווינו במהלך השבוע האחרון הוא חריג, קשה, ועצוב מאוד. אנו נמצאים בקשר רציף ותומך במשפחות הנפגעים ממשפחת אגד. כל אירוע נבחן לגופו על ידי רשויות החוק וככל שניתן גם על ידינו".
12 צפייה בגלריה
זירת התאונה ברחוב שמגר, זירת התאונה ברחוב ירמיהו
זירת התאונה ברחוב שמגר, זירת התאונה ברחוב ירמיהו
"שבוע חריג וקשה". באגד סיכמו שבוע טרגי
(צילום: אלכס קולומויסקי, איחוד הצלה)
הוא הוסיף כי הנחה על הקמת צוות בחינה ולמידה פנימי של אירועי השבוע: "אנחנו נלמד את הפרטים, נבין לעומק מה וכיצד ניתן לשפר ונעשה ככל שניתן על מנת שאירועים שכאלה לא יקרו". הוא חתם את דבריו וציין כי הוא מאמין שמדובר במאבק כולל על חיי אדם בכביש: "המלחמה בתאונות הדרכים תימשך. לצערי תאונות ימשיכו לקרות, אך אני מתחייב שאגד תעשה הכל כדי למזער ככל הניתן אירועים קשים אלה. בשמי ובשם כל אנשי אגד אני מתפלל לבריאותם במהירה של הפצועים ומבקש להביע, מעומק ליבנו, את צערנו למשפחות שאיבדו את יקיריהם".

הערכה: גם השנה יקפחו את חייהם בכבישים יותר מ-300 בני אדם

על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) 223 בני אדם נהרגו בכבישים מאז ראשית השנה האזרחית החדשה, אחד פחות מבאותו יום בשנה שעברה. גורמים בעולם התחבורה סיפרו היום כי לצערם, נדמה שגם בשנת 2022, נחצה בישראל את רף 300 ההרוגים בשנה, בדיוק כפי שקרה בארבע השנים האחרונות.
12 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
כביש 57. זירת התאונה
(צילום: דוברות המשטרה)
12 צפייה בגלריה
האוטובוס בזירת התאונה
האוטובוס בזירת התאונה
גם החודש צפוי להסתיים עם יותר הרוגים מאוגוסט אשתקד
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
בארבעה משבעת החודשים הראשונים של השנה ראינו יותר הרוגים ביחס לשנה שעברה, אך העובדה שאנו עוד לא באמצע חודש אוגוסט - חודש הידוע בפורענות על הכבישים - ועומדים בו כיום על 20 הרוגים, תשעה פחות מכל חודש אוגוסט אשתקד. הנתון מלמד כי למרבה הצער, גם החודש הזה, ככל הנראה יתווסף לאותם ארבעה חודשים שהיו קטלניים יותר מב-2021.
"כל אדם שנהרג בתאונה הוא עולם ומלואו", אמר ל-ynet גורם בעולם התחבורה, "אך מה שמדאיג כאן הוא בעיקר הרצף והעובדה שחלקן היו תאונות קטלניות במעורבות אוטובוסים". ואכן כפי שדווח ב-ynet, מאז תחילת השנה, 21 בני אדם נהרגו כתוצאה מתאונות במעורבות אוטובוסים, הם חלק מ-61 קורבנות שמצאו את מותם לאחר תאונה במעורבות רכב כבד (משאיות ואוטובוסים - ר.ר).

17 הרוגים בשבוע - 11 מתוכם ביומיים וחצי

במשרד התחבורה מתקשים לזכור רצף כל כך קטלני בפחות משבוע, מיום ראשון האחרון ועד אמש (שישי) נהרגו ברחבי ישראל לא פחות מ-17 בני אדם, 11 מהם בשתי יממות וחצי האחרונות. מדובר לא רק באנשים שחייהם נגדעו בבת אחת, אלא, גם במשפחותיהם שנכנסו למשפחת השכול השנייה של תאונות הדרכים.
מה שאולי הכי מצער הוא ש-17 אנשים שנהרגים בכבישי ישראל תוך פחות משבוע זה אפילו לא נתון חריג במיוחד. "אנו אוספים נתונים בכל סוף שבוע ובסוף מגיעים למספרים הללו", אמר הגורם ששוחח עם ynet, "פה זה פשוט הגיע ברצף בלתי פוסק ולכן אולי קיבל הד בציבור".
12 צפייה בגלריה
פנחס נפתלי דייטש ז"ל
פנחס נפתלי דייטש ז"ל
יצא לקניות, ונדרס למוות על ידי אוטובוס. פנחס נפתלי דויטש
12 צפייה בגלריה
גבריאל ברדה ז"ל
גבריאל ברדה ז"ל
נהרג מפגיעה חזיתית של גנב רכב בכביש 5. גבריאל ברדה
(צילום: TPS)
רצף ההרוגים השבועי החל כבר ביום ראשון, אז נהרג הולך רגל בן 80 בחיפה, ביום שלישי נהרג רוכב אופניים בן 30 מראשון לציון. משם נכנסו לרצף הבלתי נתפס שבו נהרג תחילה הרב פנחס נפתלי דויטש (70) מירושלים. הוא נפגע מאוטובוס של חברת אגד ברחוב ירמיהו בעיר, לאחר שנהג האוטובוס איבד שליטה על הכלי בשל תאונה אחרת, ונפצע קשה. באותו יום ממש נהרגו עוד ארבעה בני אדם בכבישים: עוני ברכאת שעוכב בצד הדרך על ידי המשטרה ונפגע ממשאית שעברה במקום, רוכב אופנוע צעיר שנהרג בתאונה בכביש 65, ושתיים נוספות בתאונה בכביש 5. אחד מהנהגים נסע נגד כיוון התנועה והתנגש חזיתית בכלי הרכב שנסע מולו.
ברביעי היה זה גבריאל ברדה, אביה של העיתונאית נסלי ברדה, שנהרג בתאונה בכביש 5 לאחר שגנב רכב שנסע נגד כיוון התנועה התנגש חזיתית ברכבו. ברדה (65) הותיר אחריו אישה, ארבעה ילדים ושני נכדים. בנוסף באותו יום קטלני, נהרג נהג משאית בחולון.
12 צפייה בגלריה
עוני ברכאת
עוני ברכאת
עוכב על ידי המשטרה ונלכד ברכבו לאחר שמשאית פגע בו. עוני ברכאת
12 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
נהרגו בכביש 57 בעמק חפר
12 צפייה בגלריה
חנוך טלקר, יואב חידרי
חנוך טלקר, יואב חידרי
שני נהגי האוטובוס רצו לסייע לנהג אחר שנפגע בתאונה, ונדרסו למוות
(קרדיט: אגד היסעים)
התאונות בחמישי בערב ובלילה בין חמישי לשישי, הביאו לעוד שבעה הרוגים תוך פחות מ-24 שעות. תחילה היו אלו אישה בת 60 ובת משפחתה בת ה-5 שנהרגו בתאונה קטלנית, בין מכוניתם למשאית בכביש 57 באזור צומת בארותיים שבעמק חפר. שעות לאחר מכן קיבלנו עוד שתי תאונות קטלניות - שבהן התווספו לא פחות מחמישה הרוגים. שושנה גלושטיין, בת 40 שהייתה בהיריון מתקדם, ושתי בנותיה חיה-שרה (בת 7) וחנה (בת 3), שנהרגו בתאונה הידרדרות האוטובוס בירושלים והובאו אתמול בבוקר למנוחות.
בתאונה אחרת במהלך הלילה הקודם נהרגו שני נהגי "אגד היסעים", יואב חדרי וחנוך טלקר נהרגו בתאונה בכביש 4 ליד צומת יד מרדכי, לאחר שניסו לסייע לנהג אחר שנפצע בתאונה במקום. צריך לזכור, תאונות הדרכים אינן מביאות רק להרוגים, אלא גם לפצועים, על פי נתוני מד"א מלבד 17 ההרוגים השבוע ראינו 99 פצועים בתאונות דרכים, שבעה מהם נפגעו באורח קשה ואנוש, 50 מהם נפגעו באופן בינוני ו-42 הוגדרו פצועים קל.
12 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 60 שבה נהרג פלסטיני
זירת התאונה בכביש 60 שבה נהרג פלסטיני
זירת התאונה בכביש 60, אמש
(קרדיט: דוברות כיבוי אש והצלה יהודה ושומרון)
שתי התאונות האחרונות בשרשרת התרחשו אמש. בתאונה הראשונה, פלסטיני נהרג לאחר שהרכב שבו נסע וכלי רכב ישראלי ככל הנראה התנגשו חזיתית בכביש 60 סמוך להתנחלות נווה דניאל בגוש עציון. בהתנגשות נפצע גם צעיר ישראלי כבן 25 באורח בינוני, וצוות מד"א פינה אותו לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. פלסטיני נוסף נפצע באורח קל ופונה על ידי הסהר האדום.
מעט לאחר מכן, הולכת רגל כבת 14 נדרסה למוות בכביש 40 סמוך לרחוב יעקב חזן בפתח תקווה. הנערה, שהגיעה לבקר חברה בעיר, פונתה תוך כדי ביצוע פעולות החייאה לבית החולים בילינסון על ידי צוות מד"א, שם נקבע מותה.

התוכנית שהציגה מיכאלי - והחשש שהיא לא תושק אם לא יאושר תקציב מדינה

ישראל נאבקת זה שנים בקטל בדרכים ולפני שבועיים הציגו שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מרב מיכאלי ויו"ר הרלב"ד ומייסד עמותת "אור ירוק" בעבר, אבי נאור, תוכנית לאומית למלחמה בתאונות הדרכים. תוכנית שאמורה לקצץ את מספר הנפגעים בתאונות בחצי תוך חמש שנים. התוכנית, שגובשה על ידע צוות שהקימה הרלב"ד, הוצגה בראשי פרקים וכוללת מספר נושאים: שיפור הבטיחות בערים, אכיפה, חקיקה ומערכת המשפט, טיפול בדרכים הבין-עירוניות, בחברה הערבית, בנהגים צעירים, בבטיחות הנסיעה של רכב כבד, אוטובוסים ורכבי הסעות וברכב דו-גלגלי.
במקביל, תחולק המדינה לאשכולות – אזורים גאוגרפיים שיזכו להתאמת המהלך למצבם – ולמדדים שיבדקו את יעילות השינויים, ולפיהם יתבצעו שינויים בתוכנית. האשכול הראשון, שטרם הוכרז, יתחיל לפעול ברבעון השלישי השנה, והתוכנית כולה מיועדת כרגע להשקה ברבעון השני בשנה הבאה – אם יאושר תקציב המדינה ל-2023.
12 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
הציגה תוכנית, כלל לא בטוח שתיושם. מרב מיכאלי
(צילום: עידו ארז)
12 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
אבי נאור, יו"ר הרלב"ד ומייסד "אור ירוק"
(צילום: דנה קופל)
במקביל לתוכנית האשכולות, תקדם הרלב"ד נושאים רוחביים כגון אכיפה, טיפול בנהגים צעירים ובבטיחות הנסיעה ברכב כבד ואוטובוסים. המשטרה והמשרד לביטחון פנים מגבשים במקביל תוכנית אכיפה חדשה, שתמשיך את תוכנית א-3 הקיימת, במסגרתה הוצבו בארץ יוצר מ-100 מצלמות מהירות ורמזורים.
התוכנית החדשה תכלול הצבת 4,000 מצלמות, חלקן על כביש הערבה (כביש 90) שבשלב הראשון ישמשו למחקר, עד שיקבלו מעמד משפטי להנפקת נקודות. מנכ"ל הרלב"ד, ד"ר ארז קיטה, הביע כבר אמש את תנחומינו למשפחות שמסלול חייהם נשבר ברגע. "אנחנו מסכמים שבוע קשה ומדמם בכבישי ישראל. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מקדמת בימים אלו תוכנית לאומית הכוללת פרק נכבד בתחום הרכב הכבד וההיסעים".
"התוכנית כוללת הכשרת נהגים, קידום טכנולוגיות למניעת שטחים מתים ועייפות הנהג, הקמת מפרצי מנוחה, הוספת נהגים ושיפור מערך קציני הבטיחות והפיקוח על החברות. רק תוכנית לאומית ממוקדת ומתוקצבת על פני מספר שנים תביא לצמצום ההיפגעות".
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", הוסיף וטען כי שוב הוכח שתאונות הדרכים הן מכת מדינה שגובה את חייו של אדם בכל יום. "15 הרוגים בתאונות דרכים בשבוע אחד הם עדות למציאות הקשה שאיתה אזרחי ישראל נאלצים להתמודד. שנים של הזנחה מצד ממשלות ישראל הובילו אותנו להיות מדינה שמסוכן לנסוע או לחצות בה את הכביש או לרוכב בה על אופניים. האדישות שמלווה את התאונות מוכיחה שממשלת ישראל הרימה ידיים בכל הקשור לנאבק בקטל בדרכים".
"עד כה לא נערך דיון חירום ולא נעשו פעולות לצמצום הקטל בדרכים כאילו מדובר בגזירת גורל שעלינו לחיות איתה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להוציא לפועל את התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים שהונחה על שולחנם לפני מספר ימים בהקדם כדי למנוע מעוד משפחות צער, סבל וכאב. במקביל יש לכנס את על גורמי המקצוע ולהכריז על מצב חירום בכבישים ולהפנות את כל המשאבים האפשריים כדי לעצור את המגמה הקשה של השבועות האחרונים".
פורסם לראשונה: 22:11, 12.08.22