אם אתם מחפשים אטרקציות בחינם לסופ"ש הקרוב, זה בשבילכם: "אוהבים אמנות. עושים אמנות", מפסטיבלי האמנות הוותיקים בתל אביב, חוזר לרחובות העיר. כ-160 אמניות ואמנים ישתתפו באירועים של הפסטיבל השנתי, עשרות חללי סטודיו וגלריות יפתחו ללא תשלום לקהל הרחב, וברחובות, בפארקים ובחצרות העיר יתקיימו תערוכות, מופעים וגם פעילויות לכל המשפחה. התערוכה המרכזית של הפסטיבל, למשל, תוצג בפארק המסילה – פארק תל אביבי חדש וטרנדי עם בריזה מעולה במיוחד שתצנן אתכם בשוטטות בין יצירות האמנות. פעילויות נוספות בחוץ יערכו גם בפארק החורשות, בפארק גני יהושע, ברחבה של סוזן דלל, בחצרות של בתי ספר בעיר ועוד. אז לאן הולכים? אין צורך לשבור את הראש, אנחנו כאן כדי לעזור: קבלו מדריך עם חמש המלצות מאיתנו לדברים שהכי שווה לראות השנה בפסטיבל.

1. התערוכה המרכזית – "רודפי מדרכות", פארק המסילה ומתחם התחנה

לא פחות מ-29 אמניות ואמנים ימלאו ביצירותיהם את פארק המסילה החדש בתל אביב עם עבודות שנוצרו במיוחד למקום. התערוכה, שאצרו עומר שיזף ויואב וינפלד, מציעה פרשנויות שונות לחיבור שבין המרחב הפרטי, האישי והאינטימי, לבין המרחב הציבורי – מתוך מחשבה על העיר כעל טלאים של מרחבים פרטיים וציבוריים שמשפיעים האחד על השני ומושפעים אלה מאלה. הזליגה בין המרחבים מהדהדת גם בבחירת המיקום: פארק המסילה מהווה ברמה המוניציפלית את קו ההפרדה הרשמי בין נוה צדק לבין דרום תל אביב. כך, במיקום הזה, מציעה התערוכה "רודפי מדרכות" (שם שלקוח, אגב, מהשיר המפורסם של הזמרת אדל) התבוננות על השינויים שעוברים על העיר ועל החיבורים המעניינים שהופכים אותה למה שהיא.
היצירות המשתתפות מגוונות, ומייצרות כל אחת פרשנות אחרת לנושא: גיא זגורסקי מציג שלט אלקטרוני של פיצוציות, שאליו הוא מכניס, במקום הצהרה על כל המוצרים הממלאים את החנות, מונולוג פנימי מתוסכל ומלא בלבול. עוז זלוף, אמן ואוצר חברתי ומעניין ששווה לשים עליו עין, מציג את יצירת הווידאו "קרוזינג", שמתעדת את מסעה של קבוצה להטבפא"קית עפולאית צעירה שיוצאת לבצע בדיקות איידס בעיר הגדולה תל אביב. יהונתן רון משתתף בתערוכה עם יצירה חכמה בפשטותה ומרגשת: האמן תלה ברחובות מודעות בהן כתוב המשפט You were missed ומתחתיו מספר הטלפון האישי שלו. היצירה מורכבת מהקלטות האודיו של השיחות הטלפוניות שהאמן ניהל עם האנשים השונים שהתקשרו אליו בעקבות המודעות, שמתוך המרחב הציבורי, חושפים בפניו את המהות הכי אישית ופנימית שלהם. האמן הצעיר מור אפגין מציג עמוד שעליו תלויים מזגן ודגל. האוויר מהמזגן מניף את הדגל – שצבעיו שחור ולבן – במחול עירוני סמלי, שנע בין התנגדות (שחור) לכניעה (לבן). עוד בין צעירי המשתתפים מציג אורי זמיר דמות ענקית ומחויכת שנעה בין הידידותי למבהיל שהולכת על הליכון, וניבטת למבקרים מתוך חדר שקוף במבנה סמוך לטיילת של הפארק. הדמות מהדהדת את חדרי הכושר השקופים שחושפים את המתאמנים לעוברים ושבים בעיצומה של פעילות מאמצת, מיוזעת ואינטימית. ורה ולדימירסקי, שזכתה לאחרונה בפרס פרסר לצילום, מציגה במבנה שמשקיף לפארק עבודות קולאז' שמבוססות על חדריו הריקים של בניין לשימור שעומד בפני שיפוצים, רגע אחרי שנעזב על ידי דייריו.
3 צפייה בגלריה
מור אפגין
מור אפגין
העבודה של מור אפגין
3 צפייה בגלריה
העבודה של אורי זמיר
העבודה של אורי זמיר
העבודה של אורי זמיר
(צילום: אורי זמיר)
בגזרת הפרפורמנס ישתתפו בין היתר יצירה של האמנית נועה רשף שתתקיים למעשה באזור עתידי של הפארק, שהוקדש לפני כן למוזיאון צה"ל ובינתיים עוד עומד מוקף בגדר של שיפוצים. הקהל צופה ברשף מחליפה בגדים וכלי נשק מבעד לחרכים שנפערו בגדר במיוחד. מיצג אחר שייך לאמנית פני הס יסעור, שעושה שימוש במעין תאים פרטיים ניידים שנוצרו במפעל שמייצר שרוולים למטוסים ואוטובוסים, אליהם הוזמנו יוצרים שונים לקחת אותם ולעשות בהם ככל העולה על רוחם היצירתית. בתערוכה יוצגו גם עבודות סאונד, של האמן הוותיק והמוערך יוסי מר-חיים, שמייצר מעין מרחב מוזיקלי עם צלילי טבע מתחת לאחד הגשרים בפארק, וכן היצירה "טמון" של מתן דסקל ודניאל גרוסמן מתזמורת "ארמון בזמן", שמזמינה את הקהל לחדר מיוחד מלא בחול במתחם התחנה, שבו הוא מוזמן להקשיב ליצירת סאונד שבוקעת מתוך האדמה (גילוי נאות: היצירה נוצרה במקור בתוכנית שהות-אמן בהובלת הכותבת). ואם כבר הגעתם לתערוכה המרכזית, מומלץ מאד גם לקפוץ לגלריה אלפרד הסמוכה, שעל הגג שלה יתקיים מרתון ציורי נוף בין תשע שעות כפרפורמנס שמאפשר לקהל להתבונן דרך הציורים על האופן בו הנוף משתנה במהלך היום. בגלריה יתקיימו גם סדנאות ציורי נוף לילדים (בתשלום, הפעם). פעילות נוספת ומקסימה לילדים תתקיים במתחם התחנה – שבה ינחו האמניות נעמה רוט ועדן בנט את הילדים לקחת חלק ביצירה משותפת של קולאז' ענק שהילדים ירכיבו מחומרי גלם ללא שימוש שנאספו מבתי דפוס ברחבי העיר.
3 צפייה בגלריה
"טמון, מאת מתן דסקל ודניאל גרוסמן
"טמון, מאת מתן דסקל ודניאל גרוסמן
"טמון, מאת מתן דסקל ודניאל גרוסמן
(צילום: עדה לחובר)

2. תערוכה ומופעי מחול במרכז סוזן דלל

במרכז סוזן דלל הקסום, הממוקם בשכונת נוה צדק ומזוהה בעיקר עם מופעי המחול המתקיימים בו, מוצגת תערוכת וידאו בינלאומית מסקרנת בשם "נעים בין מסכים", המציגה יצירות של אמנים מהארץ ומחו"ל שעוסקות בתנועה ובמחול. תוכלו לצפות למשל בהפקה הישראלית-יפנית "בחוץ", שיצרו הכוריאוגרפית ענבל פינטו והסופר אתגר קרת בתקופת הקורונה, ואשר משתתפים בה שחקנים, רקדנים ומוזיקאים ישראלים ויפנים, או ביצירה Gallop Apace של כוכבי להקת מחול בת-שבע לשעבר בובי ג'ין סמית' ואור שרייבר, שמחיים סצינה נשכחת מהמחזה "רומיאו ויוליה" של שייקספיר, בכיכובה של שרה מארנס, הפרימה-בלרינה של ניו יורק סיטי בלט. במקביל יתקיימו מופעי מחול פתוחים לקהל ברחבה החיצונית המזמינה והיפה של סוזן דלל, שבהם ישתתפו בין היתר הכוריאוגרפים אורלי פורטל, נועה צוק ותמיר גולן.

3. סדנאות ומופעים בפארק החורשות

בשישי ובשבת יתקיימו מגוון פעילויות בפארק החורשות הדרומי, הנושק לשכונות שפירא וקרית שלום. מה צפוי? "ציירים החוצה", סדנאות ציור בהדרכת ציירים מקצועיים, יתפזרו ברחבי הפארק ויעבירו שיעורים חינמיים לקהל הרחב. בשישי בצהריים ובשבת בצהריים ובערב תשתלט קבוצת אוקטט, שמתמקדת באלתור בתנועה וחברים בה יוצרים דוגמת איריס ארז, שלומית פונדמינסקי, סיגל ברגמן ויובל גולדשטיין, על מתקני השעשועים בפארק, במופע הייחודי והמפתיע "הגן", אותו ילוו מוזיקאים אורחים שיאלתרו גם כן, וישתמשו בין היתר בהקלטות שבהן הם תיעדו את רעשי גינת המשחקים היומיומיים. בסמוך לכל אלה, בגן הבוטני הפסטורלי שבפארק החורשות, תוכלו למצוא מיצב סאונד שיצר האמן אורי ויינשטיין, שמבוסס על המחזה המפורסם "הכלה וצייד הפרפרים" מאת נסים אלוני: שני רמקולים על ספסל מנהלים שיחה בין גבר לאישה, שמופרעת מדי פעם על ידי קולו הרועם של כרוז.

4. חללי הסטודיו נפתחים לקהל בקרית המלאכה

אם כבר הגעתם לפארק החורשות, שווה לעשות מסע של עוד כמה דקות אל קרית המלאכה – אזור של בתי מלאכה ומוסכים ביום ושל דברים קצת פחות נעימים בלילה, שכבר שנים הולך ומקבע את מעמדו כמתחם אמנים מלא חיים מהשוקקים והתוססים בתל אביב. כמדי שנה, יפתחו האמנים במתחם את חללי הסטודיו שלהם לקהל הרחב. למבקרים יוצעו גם מסלולי שוטטות חוויתיים וחד-פעמיים – שיתוף פעולה בין חללי העבודה והתצוגה השונים. תגלו שם למשל מסלול של איסוף והשלמת אלבום מדבקות מסטודיו של חמש אמניות שונות במתחם, סריקה של קודים בעזרת הטלפון הנייד כדי "לפתוח" עבודות אנימציה, משחק של העברת עבודות בין חללי סטודיו של אמנים שונים ועוד. גם הגלריות הרבות הקיימות במתחם יציעו פעילויות מיוחדות למבקרים אשר פתוחות לקהל הרחב, כמו מגוון סדנאות שיתקיימו בתערוכות ושווה לבדוק.

5. השקת "קיר בעיר" החדש

הפרויקט "קיר בעיר" של עיריית תל אביב קיים מזה כעשור, ומזמין אמנים מקומיים להשתלט על הקיר הדרומי של עיריית תל אביב-יפו. במסגרת אירועי האמנות, תיערך השקה לקיר שיצרה האמנית הרב-תחומית רותי דה פריס, שמשלבים טקסטים פרי עטה עם דימויים דיגיטליים, המתערבבים אלה באלה בסגנון המזוהה והייחודי של האמנית.