הכתובת נמצאת על הקיר כבר זמן רב, אפילו מבקר המדינה התריע והיום (א') קיבלנו תזכורת לסכנה הגדולה בחופי הים, בעיקר באזור השרון: מצוק קרס מצפון למבצר אפולוניה בשטח החופי של הרצליה. לאחר התייעצות שנערכה הוחלט לסגור ולגדר מיידית את חוף הים למרגלות המצוקים המסוכנים, הנמצאים בחופי העיר.
2 צפייה בגלריה
הצוק שקרס
הצוק שקרס
המצוק שקרס
(צילום: דוברות המשטרה )
בעשורים האחרונים המצוק שלאורך חופי ישראל מתמוטט ונסוג מזרחה בתהליך דינמי, בשל כוחות הטבע ופעילות האדם. מבקר המדינה מצא, בדו"ח שפורסם אשתקד, כי משרדי הממשלה האחראים על קידום ההגנה על המצוק, החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון בע"מ והרשויות המקומיות שבתחומן קיים מצוק לא נקטו פעולות מספקות כדי להגן עליו, למנוע את התמוטטותו ולהגן על שלום הציבור.
בחופי ישראל יש מצוק בלתי יציב שאורכו 45 ק"מ. בשל כוחות הטבע ופעילות האדם, המצוק מתמוטט ונסוג מזרחה. המבקר מתניהו אנגלמן הזהיר מפני ההשלכות הקשות של אי טיפול במצוקים והסכנה לחיי אדם. הוא כתב כי כתוצאה מכך עלולות להיגרם פגיעות קשות, ובכלל זה סיכון לחיי אדם, הרס מבנים ותשתיות, אובדן שטחים, פגיעה בגנים לאומיים ובאתרים ארכיאולוגיים ופגיעה בתדמית ובפוטנציאל הפיתוח של הרשויות המקומיות לאורך החוף. הדבר יוצר בעיה מיוחדת באזורים שבהם קיימים ריכוזי אוכלוסייה סמוך למצוק.
2 צפייה בגלריה
סכנה ידועה. המצוק צפונית להרצליה
סכנה ידועה. המצוק צפונית להרצליה
סכנה ידועה. המצוק צפונית להרצליה
(צילום: זיו ריינשטיין)
היום קיבלנו תזכורת נוספת לסכנה בחופים. ממשטרת ישראל נמסר כי המשטרה ביחד עם עיריית הרצליה ושאר גורמי הצלה מטפלים משעות הצהרים בקריסת חלקו של צוק סמוך לחוף אפולוניה. כתוצאה מהקריסה התגלו חביות שתוכנן אינו ידוע בשלב זה. שוטרים יחד עם נציגי הרשות גידרו את המקום למניעת הגעת אנשים למקום בשל הסכנה הנשקפת מקריסת הצוק כולו. במשטרה קראו שלא להגיע למקום. בעיריית הרצליה הוסיפו כי החוף יגודר ויוצבו בו שלטי אזהרה וסכנה מהגבול הדרומי בירידה הצפונית אל חוף השרון ועד הגבול הצפוני בגזרה החופית של הרצליה עם מועצת דרום השרון. הסגירה כוללת את חוף נוף ים (סידני עלי) והשטח שמתחת למצוק אפולוניה.
ראש העיר הרצליה, משה פדלון, אמר: "נמנע בנס אסון כבד עם קריסת המצוק מצפון לאפולוניה, רצועת מצוקי הכורכר מעל חופי הים מהווה סכנה ממשית למפולות והתמוטטות ולפגיעה בנפש. אנחנו לא יכולים להמתין עד שהמדינה תמלא את התחייבויותיה לטפל במצב, כי מי יודע מתי זה יקרה. כבר לפני למעלה משנתיים גייסנו צוות יועצים, אדריכלים ואנשי מקצוע, עשינו ניתוח של מצב המצוק ובהתאם לכך תכננו לפעול, אך התמוטטות המצוק היום הופכת את הסכנה של התמוטטות נוספת לסכנה ממשית ומיידית ולכן נפעל לסגירת החופים הנתונים לסכנה באופן מיידי כדי להגן על חיי אדם בטרם ייגרם אסון״.

לא מדובר במקרה הראשון של קריסת מצוק בשנים האחרונות. בדצמבר 2019 קרס קטע ממצוק בחוף הצוק הדרומי בתל אביב, ושביל הטיילת התמוטט לתוך מי הים. ביוני 2019 נפצע בינוני גבר כשנפל ממצוק בגובה שישה מטרים בתחום המועצה האזורית עמק חפר, ותשעה חודשים קודם לכן נפצעה קשה צעירה שנפלה ממצוק בגובה עשרה מטרים באשקלון.