לא זן נכחד. כנס ג'ינג'ים בהולנד

היכן נמצא הריכוז הגבוה ביותר של ג'ינג'ים והאם מדובר בזן נכחד?

לרגל "יום האהבה לשיער האדום שלך" שנחגג השבוע על ידי ג'ינג'ים ברחבי העולם, 14 עובדות מפתיעות על ג'ינג'ים - ושאלת השאלות - אופי ג'ינג'י, יש דבר כזה?

פורסם:
1. מקור השם "ג'ינג'י" הוא מצמח הזנגוויל
או באנגלית: ג'ינג'ר, שמאופיין בגוון הכתום שלו. השם הזה מהווה כינוי לאדם שגון שערו נע מחום־אדמדם ועד כתום־צהוב, אם כי אפשר למצוא ג'ינג'ים גם בקרב בעלי חיים כמו כלבים, חתולים, אריות, טיגריסים.
5 צפייה בגלריה
החתול ג'ינג'י
החתול ג'ינג'י
החתול ג'ינג'י
(צילום: shutterstock)
עוד בעובדות החיים:
2. ברחבי העולם מסתובבים 1%־2% אדומי שיער
הריכוז הגבוה ביותר של ג'ינג'ים נמצא בצפון אירופה ובמערבה. סקוטלנד מדורגת ראשונה בעולם עם 13% אדומי שיער מקרב אזרחיה, ואחריה אירלנד - עם 10% ג'ינג'ים.
3. חלק ניכר מהאדמונים מככבים בפרסומות
דו"ח משנת 2014 של Upstream Analysis מצא ש־30% מהפרסומות בטלוויזיה המשודרות בפריים טיים בארצות הברית מציגות אדומי שיער באופן בולט. מאותו דו"ח אף עולה שבשלב מסוים רשת CBS הציגה ג'ינג'י בכל 106 שניות.
4. והם בלטו בעולם עוד בתקופת התנ"ך
הראשון בהם הוא עשו, שעליו נכתב: "ויצא הראשון אדמוני, כולו כאדרת שער" (בראשית כ"ה, כ"ה). בהמשך הגיע דוד המלך, שהיה 'אדמוני עם יפה עיניים' (שמואל א’, ט"ז, י"ב).
5. גון שיער אדום הוא תכונה רצסיבית
אם שני ההורים נושאים את הגנים הקשורים לגוון האדום, קיים סיכוי של 25% שילדיהם ייהנו מהמראה הלוהט והמנומש - גם אם ההורים עצמם הם בעלי גון שיער אחר.
6. מדובר בגון השיער הטבעי הנדיר ביותר בבני אדם
אולם שילוב של שיער אדום עם עיניים כחולות נדיר עוד הרבה יותר (ע"ע ניקול קידמן). הסיכוי שאדם נושא את שתי התכונות הרצסיביות האלה עומד על 0.17%, מה שמסביר מן הסתם מדוע לרוב הג'ינג'ים יש עיניים בצבע חום, ענבר או ירוק.
5 צפייה בגלריה
 ניקול קידמן
 ניקול קידמן
ניקול קידמן. שילוב נדיר של שיער אדום עם עיניים כחולות
(צילום: shutterstock)
7. עד לא מזמן סברו חוקרים שיש גן עיקרי אחד שאחראי להופעת הפיגמנט הג'ינג'י
והוא: רצפטור למלנוקורטין, או בקיצור: MC1R. הוא אמנם שחקן מרכזי, אולם במחקר שפורסם בכתב העת Nature Communications ב־2018, נמצאו עוד שמונה גנים המעורבים בגוון הבוער.
8. הגן הזה יכול להיות רדום במשך דורות שלמים
ייתכן אף שאתם עצמכם נושאים אותו בגופכם, אולם רק הנכדים שלכם יידעו על כך. בקיצור, הג'ינג'ים אינם בסכנת הכחדה. צאצאיהם ימשיכו להפיץ את הגן לדורות הבאים.
9. להיות ג'ינג'י זה טוב לעצמות
גון עורם של אדומי השיער נוטה להיות בהיר ולעתים גם מנומש. בשל ריכוז נמוך של מלנין (פיגמנט) בעורם, די בחשיפה קצרה לאור השמש כדי שהם ייצרו בגופם כמות מספקת של ויטמין D, החיוני בין השאר לשמירה על מסת העצם ולהאטת תהליך דלדול העצם (אוסטיאופורוזיס).
10. אבל הרבה פחות טוב לעור
בשל עורם הבהיר חשיפה לאור השמש מעמידה את הג'ינג'ים (כולל הנשאים שאינם ג'ינג'ים בעצמם) בסיכון למלנומה (סרטן עור). לפי מחקר בריטי שפורסם בכתב העת Nature Communications ב־2016, נשים שנושאות את הגנים הקשורים לגוון הג'ינג'י עלולות להיות בסיכון מוגבר לפתח מוטציות ב־DNA - ומכאן לפתח סרטן עור. לדברי החוקרים, בהיעדר פיגמנט מגן בעורם, האור האולטרה־סגול חודר ל־DNA בגופם של אדומי השיער בקלות רבה יותר, מה שעלול להוביל לשיבוש הגנים ולמוטציות שעלולות לגרום לסרטן העור.
5 צפייה בגלריה
חמודים, אבל תיזהרו מהשמש
חמודים, אבל תיזהרו מהשמש
חמודים, אבל תיזהרו מהשמש
(צילום: EPA)
אז אם אתם ג'ינג'ים, מומלץ שתקפידו שבעתיים על הגנה מפני השמש, הכוללת שימוש במקדם הגנה של UVA30 לפחות, לבישת ביגוד ארוך ודק בעת היציאה לשמש, חבישת כובע והימנעות ככל האפשר משהייה בשמש בקיץ בין השעות 10:00 ל־16:00 שבהן הקרינה גבוהה.
11. הסיכון של גברים אדומי שיער לחלות בסרטן הערמונית נמוך יותר
מחקר שפורסם בכתב העת British Journal of Cancer ב־2013, הראה שגברים ג'ינג'ים היו בעלי סיכון נמוך ב־54% ללקות בסרטן הערמונית לעומת גברים עם שיער חום בהיר. רק 1% מחולי סרטן הערמונית שנבדקו במחקר היו בעלי שיער ג'ינג'י, לעומת 40% שהיו בעלי שיער חום בהיר.
12. ג'ינג'ים רגישים יותר לכאב
כמה מחקרים הראו כי רבים מהג'ינג'ים רגישים יותר לכאב ואף עמידים יותר לתרופות לשיכוך כאבים. במחקר שפורסם בכתב העת Science Advances ב־2021, נמצא כי תאי העור הקובעים את הפיגמנטציה של האדם (מלנוציטים), ממלאים תפקיד מכריע בקביעת סף הכאב של האדם. מאחר שלג'ינג'ים יש ריכוז גבוה של מלנוציטים פגומים, נוצר אצלם חוסר איזון כימי וייצור מופחת של ההורמון POMC, המשפיע על איזון בין קולטנים מעכבי כאב לקולטנים מגבירי כאב.
13. אבל הם בהחלט אוהבים לחגוג
ג'ינג'ים מכל העולם אוהבים להתכנס, לערוך פסטיבלים לאדומי השיער ולחגוג. ב־26.5 הם חוגגים את "יום האהבה לשיער האדום שלך" וב־5 בנובמבר הם חוגגים את "יום הג'ינג'י הבינלאומי". אגב, גם אדומי השיער בישראל לא מוותרים על הכיף. את כנס הג'ינג'ים הראשון הם קיימו ב־2014 ביוזמתה של אדומת שיער בשם עופרי משה (אז רק בת תשע וחצי). עכשיו רק נותר לכם לנחש באיזה קיבוץ התרחש האירוע שאליו נהרו כמאתיים ג'ינג'ים? (גזר! ברור!).
5 צפייה בגלריה
פסטיבל הג'ינג'ים בהולנד
פסטיבל הג'ינג'ים בהולנד
פסטיבל הג'ינג'ים בהולנד
(צילום: EPA)
14. בניגוד לסטריאוטיפ הרווח אין להם אופי לוהט יותר
אופי ג'ינג'י, יש דבר כזה? ובכן, אולי יש הרבה ג'ינג'ים לוהטים שמסתובבים בינינו, אבל עד היום אין הוכחה מחקרית לכך שהסטריאוטיפ הזה נכון.
ייעוץ מקצועי: ד"ר סח מוחמד, מומחה ברפואת עור ומין, מחוז הצפון, מכבי שירותי בריאות
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button