הון המיליארדרים בעולם עלה מאז פרוץ משבר הקורונה בכ-5 טריליון דולר, מ-8.6 טריליון דולר במרץ 2020 ל-13.8 טריליון דולר בנובמבר 2021. כך לפי דו"ח חדש של ארגון-העל אוקספם (Oxfam), המאגד עשרות ארגוני צדקה בינלאומיים ועוסק בפיתרון בעיית העוני ואי-השוויון העולמי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הדו"ח, אשר נערך על ידי אוקספם באמצעות נתונים של מגזין פורבס המפרסם בכל שנה את רשימת האנשים העשירים בעולם, מדובר בזינוק יותר חד מזה שנרשם ב-14 השנים האחרונות יחדיו. זאת, כאשר עשרת האנשים העשירים ביותר בעולם הכפילו את ההון האישי שלהם ל-1.5 טריליון דולר ורשמו עלייה של עד 1.3 מיליארד דולר ביום או 15 אלף דולר בשנייה.
1 צפייה בגלריה
שני האנשים העשירים בעולם. אילון מאסק וג'ף בזוס
שני האנשים העשירים בעולם. אילון מאסק וג'ף בזוס
שני האנשים העשירים בעולם. אילון מאסק וג'ף בזוס
(צילומים: AP, רויטרס)
לטענת אוקספם, מדובר בזינוק אשר החריף את בעיית אי-השוויון הכלכלי בעולם בתקופה בה ההכנסות של 99% מהאוכלוסיה נפלו ומיליונים רבים ירדו מתחת לקו העוני בשל המגפה. לכן, בארגון קוראים למדינות להעלות את שיעורי המס עבור העשירים ביותר ולהשתמש בכסף זה כדי לממן את מערכות הבריאות, לשלם על חיסונים לקורונה, להילחם בהפליה ולהתמודד עם משבר האקלים העולמי.
"למיליארדרים הייתה מגפה נהדרת. בנקים מרכזיים דחפו טריליוני דולרים לשווקים הכלכליים כדי להציל את הכלכלה, אולם חלק מגדול מזה הגיע בסופו של דבר לכיסים של המיליארדרים שרחבו על זינוק בשווקי המניות. גם אם הם יאבדו 99.999% מההון שלהם מחר, הם עדיין יהיו יותר עשירים מ-99% מהאנשים בעולם", טוענת גבריאלה בוצ'ר, המנהלת הראשית של אוקספם.

מאסק ובזוס הכפילו את ההון שלהם

לפי נתוני הדו"ח, ההון של שני האנשים העשירים ביותר בעולם - מנכ"ל טסלה אילון מאסק ומייסד אמזון ג'ף בזוס, יותר מהכפיל את עצמו במהלך המפגה והוא כעת גדול למעלה מפי שש מההון האנושי של כל 3.1 מיליארד האנשים העניים ביותר בעולם.
זאת, לאחר שלפני כשלושה חודשים מניית טסלה זינקה בעשרות אחוזים ברקע רחשים סביב עסקת ענק לרכישת 100 אלף מכוניות חשמליות על ידי סוכנות השכרת הרכב הרץ. הזינוקים הובילו את מאסק, אשר מרבית הונו נמצא במניות של טסלה, לזנק מעל בזוס במירוץ לאיש העשיר ביותר בעולם בפער של כ-100 מיליארד דולר. מאסק לא נתן לבזוס לשכוח זאת וכאשר עקף אותו רק במעט כמה שבועות קודם לכן, התריס והגיב לבזוס בציוץ בטוויטר בסמליל של מדליה עם הספרה 2.
לפי הערכות הבנק העולמי, בעקבות פרוץ המשבר 97 מיליון אנשים נפלו לעוני במהלך שנת 2020 בלבד וכיום הם חיים באמצעות פחות משני דולרים ליום. במקביל, מספר האנשים העניים ביותר בעולם עלה לשיא של למעלה מ-20 שנה. יחד עם זאת, באוקספם טוענים כי מספר האנשים שנפלו לעוני במהלך תקופה זו גבוה משמעותית ועומד על למעלה מ-160 מיליון.
במקביל, אי-השוויון העולמי הוביל מדינות עשירות למהר ולקנות כמויות אדירות של חיסונים המספיקות לפי כמה מהאוכלוסיה, ולהשאיר מדינות חלשות אחרות ללא כמות מספקת.
ארגוני סיוע בינלאומיים קראו לכמה מעשירי העולם, בהם מאסק ובזוס, לתרום מהונם, לסייע לאותן מדינות ולפתור את בעיית הרעב העולמי. מאסק הגיב, כהרגלו באמצעות הטוויטר, וטען כי אם האו"ם יציג "תוכנית מדוייקת" כיצד שימוש בכסף שלו יכול לפתור את בעיית הרעב העולמי, הוא "ימכור מניות טסלה ויעשה זאת ברגע זה". אולם, מאסק לא הגיב באופן פומבי לתוכנית שפורסמה על ידי האו"ם.