פדרו קסטיו, איש השמאל המרקסיסטי שעד לאחרונה היה מורה בבית ספר יסודי, הושבע היום לנשיא פרו. קסטיו מעולם לא כיהן כנבחר ציבור, ובימים האחרונים עוד התגורר עם משפחתו בבית מחימר בהרי האנדים. הוא הנשיא הראשון של פרו שמגיע ממשפחת איכרים.
בטקס ההשבעה בבירה לימה אמר קסטיו שהוא ינהיג את ארצו בשמם של "אלוהים, משפחתי, אחיי ואחיותי האיכרים, המורים, השוטרים, הילדים, הנערים, הנשים והחוקה החדשה". לאחר מכן שר את המנון פרו, הוריד מראשו את כובע האיכרים שאיתו הוא מזוהה והניח אותו על לבו.
10 צפייה בגלריה
פדרו קסטיו ה נשיא ה חדש של פרו
פדרו קסטיו ה נשיא ה חדש של פרו
פדרו קסטיו הנשיא החדש של פרו
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
פדרו קסטיו ה נשיא ה חדש של פרו
פדרו קסטיו ה נשיא ה חדש של פרו
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
פדרו קסטיו ה נשיא ה חדש של פרו
פדרו קסטיו ה נשיא ה חדש של פרו
(צילום: רויטרס)
קסטיו בן ה-51 הושבע פחות משבועיים אחרי שניצח בסיבוב השני של הבחירות. קסטיו, שהתמודד מטעם מפלגת השמאל הסוצאילסיטית, גבר על אשת הימין קייקו פוג'ימורי - בתו של הרודן אלברטו פוג'ימורי, ששלט בפרו בשנות התשעים ונשלח לכלא. קסטיו ניצח בפער דחוק של 44 אלף קולות בלבד. פוג'ימורי טענה להונאת בחירות, מבלי לספק הוכחות לכך. הפרשנים השוו את טענותיה של פוג'ימורי לטענות של דונלד טראמפ אחרי ההפסד לג'ו ביידן בבחירות 2020 בארה"ב.
קסטיו יחליף בתפקיד את פרנסיסקו סגסטי – שמונה על ידי הקונגרס בנובמבר בעיצומה של טלטלה פוליטית, והיה הנשיא השלישי בתוך שבוע אחד בלבד. קסטיו יתמודד עם קונגרס מפולג במיוחד, מה שיקשה עליו בצורה משמעותית לקיים את הבטחות הבחירות שלו. בקמפיין הבטיח קסטיו לסייע לעניים בפרו - שמהווים כשליש מאוכלוסיית המדינה. למרות חוסר הניסיון הפוליטי שלו הוא יצטרך להגיע להסכמים ולפשרות, כדי שהקונגרס יאפשר לו לסיים את כהונתו.
10 צפייה בגלריה
פדרו קסטיו ה נשיא ה חדש של פרו
פדרו קסטיו ה נשיא ה חדש של פרו
(צילום: רויטרס)
העניים ותושבי האזורים הכפריים בפרו הצביעו בהמוניהם לקסטיו, שטען שבמדינה "עשירה" לא צריכים להיות עניים. עשירי פרו תמכו במועמדת הימין פוג'ימורי, ואחרי הבחירות חששו מניצחונו של איש השמאל - שהבטיח להעלות מסים ולהלאים את תעשיית הכרייה. מאז הניצחון קסטיו ריכך את עמדתו, אך הוא עדיין מתחייב לנסח מחדש את החוקה שאושרה בזמן משטרו של הנשיא פוג'ימורי.
פרו היא יצואנית הנחושת השנייה בגודלה בעולם, וענף הכרייה אחראי ל-10% מהתמ"ג ול-60% מהייצוא שלה. הכלכלה הפרואנית נפגעה קשות במגפת הקורונה, מספר העניים זינק והישגים שנרשמו במשך עשור נמחקו. אלפי עסקים קטנים נסגרו ב-16 החודשים האחרונים, והפרואנים משכו מהבנקים מיליוני דולרים בעקבות חוסר היציבות בפוליטיקה המקומית.
10 צפייה בגלריה
רעייתו של ה נשיא החדש של פרו בבית הקודם של המשפחה
רעייתו של ה נשיא החדש של פרו בבית הקודם של המשפחה
רעייתו של נשיא פרו החדש בבית המשפחה בהרי האנדים
(צילום: AP)
אחד האתגרים המרכזיים של קסטיו, אם לא המרכזי שבהם, יהיה הטיפול בקורונה. שיעור התמותה מהנגיף בפרו הוא הקטלני ביותר בעולם. המגפה החריפה את חוסר האמון בממשלה, בין השאר בעקבות חשיפת מבצע חיסונים סודי למקורבי השלטון. קסטיו הבטיח לספק חיסונים לכל האזרחים.
קסטיו, בנם של איכרים אנאלפבתיים, נשוי ואב לשני ילדים. במשך שני עשורים עבד קסטיו כמורה בבית יסודי במחוז כפרי, שנחשב לאחד העניים במדינה. בשנת 2017 הוא הנהיג שביתת מורים גדולה.
הנשיא החדש הבהיר שהוא לא מעוניין לגור בארמון הנשיאותי בלימה, שמכונה "בית פיזארו". הארמון קרוי על שמו של הכובש הספרדי פרנסיסקו פיזארו גונזלס, שלפני כ-500 שנה לכד את אטהולפה, מנהיג הילידים האינקים. גונזלס הוציא להורג את אטהולפה באזור קחמרקה בצפון פרו, שבו גדל קסטיו. "בית פיזארו" הראשון נבנה ב-1535. בניית הארמון הנוכחי החלה ב-1937 והוא נחנך ב-1938.
קסטיו אמר שהארמון ישמש כמוזיאון של משרד התרבות הפרואני. "אני לא אמשול מבית פיזארו, מכיוון שאני מאמין שאנחנו חייבים לקחת הפסקה מהסמלים הקולוניאליסטיים", הוא אמר.
הנשיא החדש ציין שברצונו לרפא את פצעי הקולוניאליזם של פרו. בנאום ההשבעה, שהיה ביום השנה ה-200 לעצמאותה של פרו מספרד, אמר קסטיו שהמחלוקות ופערי המעמדות של פרו הקולוניאלית עדיין קיימים. "מפלתה של אמפריית האינקה הביאה לעליית העידן הקולוניאליסטי - אז נוצרו המעמדות והפערים שקיימים עד היום. זו הפעם הראשונה שבה ינהיג את המדינה הזאת איכר".