בצל הסערה סביב החוק שימנע תשלום דמי אבטלה למשך שלושה חודשים מעובד שפוטר או התפטר בשל סירובו להתחסן או לעשות בדיקת קורונה, שר האוצר אביגדור ליברמן הבהיר הבוקר (יום ה') באולפן ynet כי הוא תומך ביוזמה. "הדרישה של החברה מאנשים שמסרבים להתחסן חייבת להיות ברורה - הם חייבים לקחת אחריות", אמר ליברמן באולפן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אתם לא רוצים להתחסן? לא רוצים להיבדק? אנחנו לא יכולים לקחת את הסיכון, אז זו בחירה שלכם - תישארו בבית. אף אחד לא חייב לכם כלום. זו באמת החלטה וולונטרית של האנשים שמסרבים להתחסן, אבל אני לא חייב לשלם על זה".
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן באולפן אולפן ynet
אביגדור ליברמן באולפן אולפן ynet
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום:אבי מועלם)
על השאלה האם החוק יעבור, אומר ליברמן כי "יהיה כמובן דיון בכנסת ובממשלה, אבל עמדתי פה ברורה מאוד. אני חושב שאנחנו לא יכולים לאפשר לעצמנו את הלוקסוס לתת לכל אחד לעשות מה שהוא רוצה. גם לדמוקרטיה יש זכות להגן על עצמה, השופט אהרן ברק קבע את זה באחד מפסקי הדין בעבר".
ליברמן הוסיף כי הדבר "יותר ממעוגן מבחינה משפטית. גם לביהמ"ש העליון בצרפת הייתה הכרעה מאוד ברורה בנושא, לא רק אצלנו. אז אני חושב שגם מדינת ישראל לא יכולה לאפשר לאנשים לסכן את האחרים".
עוד הבהיר ליברמן כי "צריך להדגיש שלא מבטלים למי שלא מתחסן ולא מוכן להיבדק את דמי האבטלה. דוחים לו אותם ב-90 יום, כי חייבת להיות איזושהי סנקציה. אי אפשר לבטל את כל המגבלות. אנחנו מנסים למצוא את שביל הזהב בין ניהול החיים הנורמליים לבין הצורך לנקוט בצעדים ולדרוש איזושהי משמעת ואחריות מהציבור".

החשש מביטול המימון האמריקני לכיפת ברזל: "חלק מהירושה שנתניהו השאיר"

בנוגע להחלטת הקונגרס בארה"ב להסיר את הסעיף שאמור היה להעביר מיליארד דולר בתור סיוע חירום לישראל לטובת הצטיידות במיירטים ובסוללות כיפת ברזל מחוק התקציב האמריקני, אומר ליברמן כי "אני חושב שחלק מהבעיה נובעת מהירושה שקיבלנו מנתניהו, שבניגוד למסורת של כל ממשלות ישראל ניהל מדיניות מאוד חד צדדית ולא בין-מפלגתית עם ארה"ב. נתניהו שינה את המשוואה הזאת".
עוד התייחס ליברמן לכך שהלילה הגישו הדמוקרטים בבית הנבחרים הצעת חוק חדשה שמטרתה להעביר את הכסף: "מה שחשוב הוא שהלילה הכל חזר לקדמותו, וברור שהסיוע אושר ויאושר".
גם אם הכסף יגיע, זה לא מבשר איזשהו רמז לבאות? "אני חושב שגם משרד החוץ וגם משרד רה"מ עשו עבודה טובה, ואני חושב שבניגוד לממשלה הקודמת, באמת כל אחד עוסק בתחומו ועובדה שתוך יומיים כיבינו את השריפה. אגב, אני לגמרי לא בטוח שלו הייתה ממשלה אחרת היו יודעים להתמודד עם המצב הזה כמו שהתמודדנו אנחנו".
4 צפייה בגלריה
"ברור שהסיוע יאושר". כיפת ברזל
"ברור שהסיוע יאושר". כיפת ברזל
"ברור שהסיוע יאושר". כיפת ברזל
(צילום: AFP)
על הטענות כי קבינט הקורונה לא מתכנס למרות שהגורמים המקצועיים מעוניינים בכינוסו, אומר ליברמן כי "אני חושב שמי שמבקר את הממשלה על כך לא מבין איך ממשלה עובדת. בכל בוקר יש דיון בנושא הקורונה שמשתתפים בו כל הגורמים המקצועיים וכל השרים הרלוונטיים, כל יום, גם בחול המועד. כינוס הקבינט הוא אקט פורמלי, אבל מבחינת פעילות יומיומית יש התייעצויות ויש החלטות.
"לגבי הנתונים, אנחנו נוכל לדעת את האמת רק שבועיים אחרי שמחת תורה. עכשיו חגים, יש כל הזמן מפגשים, התכנסויות, אין ריחוק חברתי. לכן, עם סיום שמחת תורה, נסיים את כל החגיגות, וייקח עוד שבועיים עד שניכנס לתלם ונדע מה קורה. אבל יחד עם כל החגיגות והחגים, הנתונים של היום גם הם יותר טובים ממה שציפו כל המומחים.
"כל החיים שלנו זה ניהול סיכונים. אי אפשר לסגור את המדינה, אי אפשר לסגור את הכלכלה. יש פה הרבה דילמות שבוקר-בוקר מתלבטים עליהן. בסופו של דבר בחרנו בנתיב שהוא לדעתי נתיב אופטימלי. הוא גם מאפשר לנו לקיים חיי כלכלה וחיי חברה נורמליים, לחיות לצד הקורונה וגם להתמודד עם הקורונה בו זמנית".
אבל מה עם חיי אדם? והמצוקה של מערכת הבריאות? "אני חושב שגם פה הניסיון להכניס את המדינה להיסטריה זה ניסיון פסול ולא נכון. מדינת ישראל עם מערכת בריאות שיכולת הספיקה שלה זה עד 2,000 חולים קשים. כרגע אנחנו סביב 700.
"גם לפני הקורונה המצב בבתי החולים היה קשה ביותר. אני זוכר שביקרתי את חמותי לפני שנתיים באחד מבתי החולים בירושלים וזה נראה לי כמו סרט אימה. אז בלי קשר לקורונה אנחנו צריכים להגדיל את מספר המיטות ואת כמות הרופאים והאחיות, וזה מה שהממשלה הזאת עושה. בפעם הראשונה קיבלנו החלטה על הקמת שני בתי חולים חדשים".
אבל בטווח הקצר יכול להיות שבתי החולים יצטרכו לתעדף חולים להנשמה. "כל רופא נשבע שבלי קשר לערכים רפואיים, בלי קשר למצב כזה או אחר במדינה, בלי קשר לממשלה, בלי קשר לזהות של שר הבריאות ושר האוצר - הוא פועל על פי אותה אמנה אוניברסלית, אותם ערכים אוניברסליים של כל רופא ורופא, ואני סומך על שיקול הדעת של הרופאים שלנו".
4 צפייה בגלריה
אקמו
אקמו
"בלי קשר לקורונה, חייבים להגדיל את מספר המיטות וכמות הרופאים והאחיות. וזה מה שהממשלה עושה"
(צילום: זיו קורן)

"התחלתי לכתוב טיוטה של תקציב 2024-2023"

על התקציב שצפוי לעלות לקריאה שנייה ושלישית בנובמבר אומר ליברמן כי "אין דבר כזה שתקציב עובר בלי בעיות. תמיד יש משברים ודרישות ברגע האחרון. אני מכיר את זה, אני עוסק בתקציבים מאז 1996, כמעט לא היה תקציב שלא הייתי מעורב בו. אז נשמור על כללי הז'אנר אבל התקציב יעבור".
השאלה היא מה הרפורמות שיעברו בתקציב? "בכל תקציב חייב להיות היגיון מסדר, והפעם אלו השינויים המבניים והרפורמות מרחיקות הלכת. אנחנו מדברים פה על לפחות 42 רפורמות ושינויים עמוקים בתחום הפיסקלי. התקציב הזה הוא גם התקציב הכי חברתי".
בנוגע לטענה שליברמן לא עמד בהבטחותיו טרום הבחירות, הוא אומר כי "אנחנו כן מקיימים את ההבטחות. תוספת לכל האזרחים הוותיקים שחיים על אבטחת הכנסה, נכי צה"ל, נכים בכלל, כל הנושא של ניצולי שואה".
מה עם דמי אבטלה לעצמאים? "אנחנו עוסקים בהרבה תחומים, כולל בעצמאים, ואין ספק שגם הם חייבים לקבל פיצוי. יש כרגע בעיות בוערות יותר גם לעצמאים עצמם שאנחנו יום-יום מתמודדים ופותרים אותן. אני חושב שמנוע הצמיחה הגדול ביותר של ישראל זה אותם עצמאים ועסקים קטנים, ולכן אנחנו מעדיפים להביא משהו מבושל ולא לצאת בהכרזות לפני שאנחנו מוכנים. כבר אמרתי שתקציב 2022-2021 זה תקציב של רפורמות ושינויים מבניים, ותקציב 2024-2023 זה תקציב של הסכמים קיבוציים וכו'. כבר התחלתי לכתוב טיוטה שלו".
ומה לגבי העלאת דמי השירות לחיילים בסדיר? "ב-1 בינואר 2023, וזה לא רק חיילים בסדיר. תראי, יש כמה קבוצות שהן באמת מקופחות וצריך להגיע שם להסכמים קיבוציים: פרופסורים שמקבלים שכר זעום, מטפלות במעונות יום וגני ילדים, מורים צעירים, רופאים מתמחים וכמובן חיילי הסדיר. השכר של החיילים יעלה ב-50% בינואר 2023".
איך זה שבישראל 2021 אין מוצרים בסיסיים לחגים, כמו חלב ושמן? "זו הסיבה שאנחנו מדברים על הרפורמה בנושא המזון, הפירות והירקות, הביצים. אי אפשר להמשיך ככה. תביני שהירידה בצריכת פירות וירקות בממוצע עומדת על 20%, וזה בעיקר בשני העשירונים התחתונים, שם הירידה מגיעה ל-40%".
4 צפייה בגלריה
המחסור בחלב
המחסור בחלב
המחסור בחלב
(צילום: מירב קריסטל)
אבל החלב והעוף לא ברפורמה. "בסופו של דבר חייבים לפעול לאפשר ייבוא ולהוריד מכסים. ככה גם מוזילים את יוקר המחייה. בלי שאנחנו נוריד את המכס גם על מוצרי מזון - נמשיך לשלם ביוקר".
בנוגע לשאלה האם הוא מוריד מעל הפרק את ביטול הפטור ממע"מ מתחת ל-75 דולר, אומר ליברמן כי "אני חושב שדווקא במוצרים זולים מתחת ל-75 דולר, שזה עוד פעם בעיקר כל מיני ג'אדגטים, זה לא מוצרים בסיסיים - אין מה לנגוע. מעל 75 דולר חייבים לנגוע".
ומה לגבי העלאת מיסים? "לא צריך להעלות מיסים, צריך להתייעל. כל ההתייעלות הזאת נותנת פירות. ביטול כל החל"ת עד גיל 45 נתן תקציב של 800 מיליון שקל לחודש. ואני עוד לא מדבר על התרומה שלהם לתמ"ג, של אותם אנשים שחזרו לעבוד. כל הורדת גיל הפטור לאברכים עד גיל 21 זו השפעה מיידית בהכנסות המדינה. העלאת גיל פרישה לנשים זו השפעה מיידית. אין צורך להעלות מיסים, אנחנו צריכים לשנות דפוסי התנהלות".