המרכז הרפואי סורוקה בבאר־שבע הוא אחד מבתי החולים הגדולים בישראל. בימי שגרה הוא משרת את מרבית תושבי הנגב, ובימים של הסלמה ביטחונית בדרום הוא הופך למעשה לחזית הטיפול גם באזרחים וגם בחיילים - וזאת תחת איום מתמיד של רקטות וטילים. אולם על אף העובדה שזה כ־15 שנה ישראל מתמודדת עם איום הרקטות, ועל אף הבטחות חוזרות ונשנות, חלקים נרחבים בבית החולים עדיין אינם ממוגנים.
קראו עוד:
3 צפייה בגלריה
פינוי הפגייה בסורוקה
פינוי הפגייה בסורוקה
פינוי הפגייה בסורוקה במבצע עלות השחר

מה יקרה בצוק איתן הבא?

בסך הכל, מתוך כ־1,200 מיטות האשפוז בסורוקה כ־200 נמצאות באזורים לא ממוגנים, והבעיה הורגשה היטב במהלך מבצע עלות השחר. מכיוון שהפגייה (שהיא אחת הגדולות בארץ), שתיים מהמחלקות הפנימיות וכמה ממחלקות היולדות אינן ממוגנות - עשרות קשישים, פגים שזה עתה נולדו וחולים רבים אחרים הועברו מהמחלקות הלא ממוגנות שבהן אושפזו למחלקות ממוגנות. בנוסף, אחד משני האזורים שבהם נמצאים חדרי הניתוח אינו ממוגן, ומתוך חמשת חדרי צנתור רק אחד ממוגן. בשל כך, למשל, נאלץ בית החולים להעביר חולה שהיה זקוק לצנתור לבית חולים אחר.
"מאות עובדים באו מבתיהם ודחפו פה מיטות תוך כלום זמן. פגים הצטופפו בחדרי מיון, חולים שזקוקים לצנתור לא קיבלו אותו, ובדיקות לא נעשו כי אחת ממכונות הסי־טי נמצאת בחלל שאינו ממוגן"
מנהל המרכז הרפואי סורוקה, ד"ר שלומי קודש, סיפר על ההיערכות בבית החולים בזמן המבצע בעזה והזהיר שבסבב לחימה ממושך יותר בעיית המיגון עלולה לפגוע קשות בתושבי הדרום והנגב. "ביום שישי בערב כינסנו את כל ההנהלה ועד 23:00 בלילה הזזנו 200 מיטות", שיחזר ד"ר קודש. "מאות עובדים באו מבתיהם ודחפו פה מיטות תוך כלום זמן. פגים הצטופפו בחדרי מיון, חולים שזקוקים לצנתור לא קיבלו אותו, ובדיקות לא נעשו כי אחת ממכונות הסי־טי נמצאת בחלל שאינו ממוגן".
ד"ר שלומי קודשד"ר שלומי קודש צילום: חיים הורנשטיין
"זה חייב להיפסק", הוא הדגיש, "גם כך בנגב ישנן הכי מעט מיטות ל-1,000 נפש. במקרה הזה מדובר על אירוע שהיה קצר, אבל מה יקרה בצוק איתן הבא? בית החולים הגדול בנגב יאבד חתיכה גדולה מהפעילות שלו. אבל הבעיה פתירה. בכסף. בסוף צריך לבנות בניין ממוגן שיכלול את הפונקציות החסרות, והמדינה הזו יודעת לבנות בניינים. מחפשים את הכסף, והגיע הזמן למצוא אותו. במצב של מבצע ממושך הפגיעה בחולים עלולה להיות מאוד משמעותית והירידה של 200 מיטות מהסד"כ תהיה משמעותית מאוד לתושבי הנגב".
3 צפייה בגלריה
פינוי הפגייה בסורוקה
פינוי הפגייה בסורוקה
פגים הצטופפו בחדרי מיון. פינוי הפגייה בסורוקה

אסותא אשדוד: תקועים במיון מעל 90 שעות

ובינתיים, גם בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד מתלוננים על בעיה הקשורה למיגון, אם כי יש לציין שבית החולים, ששייך למכבי, קטן משמעותית ביחס לסורוקה ומשום שהוקם בשנים האחרונות - ממוגן הרבה יותר. "מדינת ישראל בנתה בית חולים ממוגן באשדוד, בשל האיום הממשי מרצועת עזה", כתב השבוע מנהל בית החולים, ד"ר ארז ברנבוים, לשר האוצר, אביגדור ליברמן. "ההחלטה האסטרטגית להקים בית חולים ציבורי ממוגן הייתה החלטה אמיצה ונכונה. אך נבנה בית חולים קטן מדי ביחס לאוכלוסיית אשדוד הצפויה לגדול בשנים הקרובות.
ד"ר ארז ברנבויםד"ר ארז ברנבוים
כבר כיום המחלקות הפנימיות נסגרות מדי יום, ותושבי האזור נאלצים להתמודד עם המתנה במיון של למעלה מ-90 שעות לפני אשפוז במחלקות. משרד הבריאות אישר את תוספת המיטות והקמת מגדל אשפוז נוסף. גם המבנה החדש שיוקם מתוכנן להיות ממוגן וערוך לאיומים הקיימים והעתידיים, אולם עם קבלת אומדן עלויות, שנאמדות במיליארדי שקלים, עידכנה מכבי שסכום כזה מחייב מימון תואם מהמדינה. בשל המצוקה האדירה של התושבים, מכבי נכונה לממן מחצית מהסכום, אך על משרדי האוצר והבריאות להתחייב ל-100 מיליון שקלים כל שנה במשך חמש שנים. לצערי, ללא מימון המדינה - הפרויקט לא ייצא אל הפועל והנכס האסטרטגי של בית חולים ללחימה בדרום יירד לטמיון".
3 צפייה בגלריה
אסותא אשדוד
אסותא אשדוד
אסותא אשדוד. "לא מימון המדינה - הנכס האסטרטגי של בית חולים ללחימה בדרום יירד לטמיון"
(צילום: גדי קבלו)
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד השקיע עשרות מיליוני שקלים במיגון מחלקות שונות בבתי חולים באזורי עימות, ובימים אלו מגבש תוכנית למיגון עוד מחלקות ואזורים בבתי־החולים. מטבע הדברים הרחבת מיגון בתי־החולים תלויה בהיקף התקציב הניתן לצורך זה".