האיים המלדיביים עלו לאחרונה לכותרות בישראל בעקבות החופשה של רעיית ראש הממשלה גילת בנט וילדיה, בניגוד להמלצת ראש הממשלה נפתלי בנט שלא לטוס לחו"ל. אבל בלי קשר לחופשה השנויה במחלוקת, מאחורי הקלעים מנהלת ישראל מגעים לכינון יחסים דיפלומטיים עם מדינת האיים המוסלמית שבאוקיינוס ההודי.
3 צפייה בגלריה
האיים המלדיביים. יחדשו את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל?
האיים המלדיביים. יחדשו את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל?
האיים המלדיביים. יחדשו את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל?
(צילום: shutterstock)
בין השנים 1965 ל-1974 התקיימו יחסים מלאים בין ישראל למלדיביים עד שהוקפאו. בשנת 2006 הכריז נשיא המלדיביים מוחמד נשיד כי בכוונתו לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל, אך ההצהרה נתקלה בהתנגדות מצד גורמי אופוזיציה – ונגנזה.
במהלך השנים 2012 עד 2017 נחתמו מספר הסכמים לשיתוף פעולה, שגם יושמו בשטח, אך היחסים הדיפלומטיים לא חודשו במלואם. כיום ישראלים יכולים להגיע לאיים המלדיביים דרך מדינות שלישיות ולקבל אשרת כניסה בשדה התעופה.
ישראל מנהלת בחודשים האחרונים גם מגעים לכינון יחסים דיפלומטיים עם איי קומורו – מדינת איים אקזוטית הצמודה לחופי מזרח אפריקה וחברה בליגה הערבית ובוועידת מדינות האסלאם.
בשנת 1994, בעקבות חתימת הסכמי אוסלו, ניהלו ישראל וקומורו מגעים לכינון יחסים דיפלומטיים תמורת סיוע ישראלי נדיב. אבל אחרי לחץ איראני ולובי – קומרו חזרה בה ושגריר קומורו לא הגיע לטקס החתימה על ההסכם שאמור היה להתקיים בשגרירות ישראל בפריז.
ב-2013 תבעה קומרו את ישראל בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג בשל ההשתלטות על האונייה מאווי מרמרה הטורקית, שהפליגה עם דגל קומורו. התובעת החליטה לדחות את התביעה, אך בשל לחץ טורקי קומורו הגישה ערר שהתקבל – והתובעת חויבה לבחון מחדש את עמדתה בנושא.
3 צפייה בגלריה
חופי קומורו
חופי קומורו
חופי קומורו
(צילום: shutterstock)
בישראל מקווים ומאמינים שניתן יהיה להגיע להסכמים על כינון יחסים דיפלומטיים עם שתי מדינות האיים המוסלמיות בקרוב.

המדינות שעדיין יושבות על הגדר

שתי המדינות הכי חשובות לישראל בתהליך הנורמליזציה הן סעודיה ואינדונזיה, אבל שתיהן עדיין לא בשלות לפריצת דרך ביחסים עם ישראל, וייקח עוד זמן עד שנגיע לשם. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ביקר לאחרונה בג'קרטה ובחן עם האינדונזים אפשרות לכינון יחסים עם ישראל.
שחרורם של בני הזוג אוקנין מהכלא בטורקיה עוררו הבטחה לחימום ביחסים בין המדינות, אך נכון לעכשיו לא נרשמה עדיין התקדמות בנושא. ישראל מגלה משנה זהירות מול אנקרה לאחר שכבר נכוותה בעבר בנושא.
בינתיים משרד החוץ שם לו למטרה לשווק את הסכמי אברהם כסיפור הצלחה כלכלי ומדיני, כדי לעודד מדינות נוספות להצטרף למהלך. לאחרונה צירף משרד החוץ את איחוד האמירויות לדיאלוג הישראלי עם יוון וקפריסין, ונבחנת האפשרות לקיום פסגה מרובעת.