31
850 ועידת התחבורה 2021

משרד התחבורה: עד 2030 כמעט 100% מהרכב הפרטי יהיה חשמלי

נציגי משרד התחבורה, חברות הסעה מתקדמות ויצרני רכב אוטונומי קטן חשפו בוועידת התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות" תכניות לעתיד הלא רחוק. וכן, הן כוללות הרבה חשמל ורכב ללא נהג

אודי עציון | פורסם:23/11/2021
(צילום: אולפן ynet)
איתנו אורן שובל, שותף ומייסד Via, אבנר פלור, סמנכ''ל בכיר תנועה ורכב במשרד התחבורה ואלי דורון, שותף ומייסד Carteav שעובד על הרכב האוטונומי הקטן הבא. אורן, ספר לנו על החברה.
"אנחנו מספקים תשתית טכנולוגית למגוון שירותי הסעות, ומשיקים בימים אלה יחד עם חברת Iway בנתניה שירות שבעזרתו אפשר יהיה להזמין מונית ספיישל שיתופית".
אתה התחלת את Via לקראת העידן האוטונומי בעצם. אבל היום עדיין צריך נהג
"הפלטפורמה שלנו פועלת ב-500 ערים בעולם, ובחלקם אנחנו כבר משלבים רכבים אוטונומיים בתוך מערך התחבורה הציבורית הדינמית בעיר. אנחנו עובדים עם מגוון יצרנים של רכבים אוטונומיים. יש כבר 15 אלף נסיעות שבוצעו בארלינגטון טקסס שבארה״ב השנה ברכב אוטונומי שיתופי, והנוסעים מאוד מרוצים מהשירות.״
אלי, ואתם עובדים על רכב קטן ברמה של עגלת גולף אוטונומית, מה אתם יודעים לעשות עם זה?
"התחלנו עם רכב תפעולי שנוסע בשטחים מנוהלים, ובדרך כלל מאוד לאט, בין 10-20 קמ"ש, זה מאפשר לפשט את הבעיה. אחרי שזה יעבוד ואנשים יתרגלו לכך שהם נוסעים ברכב אוטונומי, נפנה לאזורים יותר עירוניים, אזורים סגורים לרכב פרטי אבל כאלה שיכול לנסוע בהם רכב שיתופי".
מתי ואיפה נוכל לפגוש את הרכבים האלה?
"אנחנו מתחילים בפיילוט באזורים סגורים אבל כבר בתחילת 2023 ננסה לקוחות משלנו. יש כבר הרבה לקוחות שמחכים, למשל מצפה שחרות, כפר גמלאי שנקרא אחוזת פולג, באריזונה שבארה"ב ובמקומות אחרים".
אבנר, מתי יאפשר משרד התחבורה רכב אוטונומי על הכביש?
"יש כיום למעלה מ-40 כלי רכב בתהליך ניסוי ברחבי הארץ. אושר תזכיר חוק לביצוע ניסויים עם רכב אוטונומי ללא נהג ואני מקווה שבתקופה הקרובה נגיע לוועדת הכלכלה. השאיפה שלנו היא שבמחצית 2022 נסיע נוסעים בכל מיני שאטלים (אוטונומיים)".
צילום: אביגיל עוזי (צילום: אביגיל עוזי)
לכל הרכבים האטונומיים יש נהג, אתה אומר 'בואו נבטל את הנהג'
"נבטל את הנהג רק באזורי מוגדרים ובניסוי".
אתם תאפשרו מיניבוס של 10 נוסעים ולא רק רכב קטן?
"לרכב להסעת נוסעים נאפשר את זה. בשלב ראשון זה יותר להסעת נוסעים ופחות לתחבורה פרטית. בשנים הקרובות נשקיע בכבישים, במיפוי, יהיו חיישנים בכבישים שישדרו את מצב התנועה וינטרו את הכביש".
אלי, איך תסתדרו עם החשמל? הרי גם רכב קטן צריך להיטען.
"אנחנו עובדים כרגע גם על טעינה אלחוטית. אנחנו לא רואים בעיה בנושא הטעינה בגלל הנסיעה הקצרה יחסית בכלי הרכב".
תוכלו להביא לנו חבילות הביתה?
"אנחנו מתכוונים גם לשמש כלוגיסטיקה"
אבנר, איך משרד התחבורה מעודד הסעת חבילות על ידי כלי רכב חשמליים אוטונומיים במקום טנדרים ומכוניות מזהמות?
"קבענו כלים ויעדים להטמעת הרכב החשמלי כשעד 2030 כמעט 100% מהרכב הפרטי עד 3.5 טון יהיה רכב חשמלי ועד שנת 2035 50% מהמשאיות יהיו חשמליות. אוטובוסים עירוניים חדשים יהיו מ-2026 חשמליים. אם רוצים להגיע ליעדים צריך גם לתת גזרים כמו הפחתת מס קנייה, או לפחות להשאיר אותו במצב הקיים עד 2025".
הראיון המלא בווידאו המצורף
לכתבה זו 31 תגובות
הוספת תגובה
31

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
26.

קובעי המדיניות אולי גרים בבתים פרטיים, עם אפשרות להתקין עמדת טעינה פרטית ללא בעיה, אך רוב הציבור לא. אני חונה ברחוב ליד ביתי. איך בדיוק אני אמורה להסתדר עם רכב חשמלי, בלי תשתית מתאימה?

25.

מאיפה יעשקו את המיסים? בכלל להכנס לתל אביב זה יעלה כסף והכול כדי שהעשירים ממש לא יתחככו בשאר. כך דוחקים אנשים ע"י שבילי אופניים והעלמת החניות בזמן שעיריית ת"א בונה לעצמה חניון עם 6 קומות.

24.

טעינה חשמלית אלחוטית...

23.

22.

21.

20.

19.

כך או כך ידחפו את הידיים לכיסים שלנו בשורה התחתונה בכל מקרה נדפק

18.

לאור החוק למיסוי מכוניות חשמליות לפי מספר קילומטרים נסיעה כדי לפצות על אבדן המיסים מדלק, דנים בסודיות לחייב בעלי אופניים וקורקינטים חשמליים נצלנים לא קנו אופנועים כדי להשתמט מתשלום מס דלק כחוק, להתקין מונה מטרים נסיעה וגם הם יחוייבו במס לפי מרחק כי לא נכון לדפוק רק קבוצה אחת של אזרחים.

17.

יטפלו בכל נושא באמצעות חיסונים הכסף יעלם וגם הרכוש

16.

15.

ייצור סוללה ענקית, הטמנה לאחר סיום חיים, טעינת חשמל ברכב מזהמים פי כמה מבנזין מודרני. אבל זה בעיקר גימיק ואנשים קטנים עם העיניים. הפתרון היחידי הוא מימן.

14.

האם מחירי החשמליות ירדו ככה שיהיה כדאי? האם ימצאו פתרון לטעינה בערב של כל המכוניות שטוענים שיהיו ? כמעט 100 אחוז רכבים חשמל… תדאגו לתחבורה ציבורית נורמלית 20 שעות לפחות 7 ימים בשבוע ואז אולי , אולי , הלוואי

13.

12.

11.

10.

בגלל מחירם הראשוני של רכבים שלמעלה מחצי מיסים שהממשלה מטילה. יש אוכלוסיות שידם אינה משגת וקונים רכבים בפרוטות ויישארו איתם עד הקבר. סתם קשקושים של פקידים שלא מבינים את המציאות בה הם חיים

9.

הצחקתם אותי. המכוניות בישראל הן הכי (!!) יקרות בעולם. אנשים ישארו עם רכב הבנזין שלהם גם 30 שנה, אם לא יתחילו לקצץ בתקציבים של המשרדים הממשלתיים המנופחים, יסירו רגולציה כדי להוריד את יוקר המחיה - בחיים לא יהיו פה מכוניות חשמליות.

8.

אני עכשיו לפני קנייה של רכב וקראתי על רכבים חשמליים וגם כאלה שלא ומכל ההשוואות שעשיתי עדיף היום לקנות בנזין

7.

6.

5.

הרי רוב המכוניות האלו ייטענו בערב בבתים כולם ביחד בין 18:00 ל 20:00 או בבוקר במשרד. ואיך ייוצר כל החשמל הזה? בפחם! איפה עזרנו למנוע זיהום ככה? שלא נדבר על המצברים עצמם שיזהמו את כדור הארץ, וכל המינרלים שצריך כדי לייצר אותם שכורים 10 טון אדמה כדי לקבל קילו של חומר במקרה הטוב... כל העניין הזה של מכוניות חשמליות לא הגיוני בעליל. שטיפת מוח ע״י בעלי עניין...

comment-2-comment

ישתמשו באנרגיה סולרית עם אגירת חשמל

comment-2-comment

לעולם לא יהיה רכב טוב יותר מדיזל , לכל מצב בכל תנאי בכל שטח בכל מזג אויר (גם בסיביר).חשמלי זה צעצועים בעיר.

comment-2-comment

הצהרות ללא כיסוי, גם רכב אוטונומי ללא נהג לא יהיה גם בעוד 50 שנה

comment-2-comment

4.

מדינת ישראל לא עמדה באף אחד מהיעדים הנוגעים לפליטות, אנרגיות חלופיות ולו"ז לתשתיות תחבורה חדשות. למה שהפעם יהיה שונה? יצליחו להעמיד מספיק תשתית ותחנות טעינה? יהיה די כושר ייצור של אנרגיה בחברת חשמל? יפתרו את כל נושא טעינה ביתית? יהיה טיפול יעיל בזיהום מסוללות משומשות? מה יעשו עם תחנות הדלק ? בקיצור - הצחקתם אותי עד דמעות

3.

אחיזת עיינים,רכב חשמלי רק לנקות מצפון שעושים משהו,בזיהום האמיתי לא מטפלים וולוו אמרו תשע שנים יקח רכב חשמלי להיות ירוק אוטובוסים עירוניים רק הם חייבים להיות חשמלים

2.

1.

comment-2-comment

התקנת העמדה מבוצעת עי חשמלאי ומחירה תלוי בקלות ההתקנה. הבעייה היא שעבור 90% מהתושבים רכב חשמלי לא יהיה מציאותי כי אין להם חנייה פרטית, ו/או אפילו חנייה קבועה בסביבת ביתם.

לכל התגובות
0