איתנו אורן שובל, שותף ומייסד Via, אבנר פלור, סמנכ''ל בכיר תנועה ורכב במשרד התחבורה ואלי דורון, שותף ומייסד Carteav שעובד על הרכב האוטונומי הקטן הבא. אורן, ספר לנו על החברה.
"אנחנו מספקים תשתית טכנולוגית למגוון שירותי הסעות, ומשיקים בימים אלה יחד עם חברת Iway בנתניה שירות שבעזרתו אפשר יהיה להזמין מונית ספיישל שיתופית".
אתה התחלת את Via לקראת העידן האוטונומי בעצם. אבל היום עדיין צריך נהג
"הפלטפורמה שלנו פועלת ב-500 ערים בעולם, ובחלקם אנחנו כבר משלבים רכבים אוטונומיים בתוך מערך התחבורה הציבורית הדינמית בעיר. אנחנו עובדים עם מגוון יצרנים של רכבים אוטונומיים. יש כבר 15 אלף נסיעות שבוצעו בארלינגטון טקסס שבארה״ב השנה ברכב אוטונומי שיתופי, והנוסעים מאוד מרוצים מהשירות.״
אלי, ואתם עובדים על רכב קטן ברמה של עגלת גולף אוטונומית, מה אתם יודעים לעשות עם זה?
"התחלנו עם רכב תפעולי שנוסע בשטחים מנוהלים, ובדרך כלל מאוד לאט, בין 10-20 קמ"ש, זה מאפשר לפשט את הבעיה. אחרי שזה יעבוד ואנשים יתרגלו לכך שהם נוסעים ברכב אוטונומי, נפנה לאזורים יותר עירוניים, אזורים סגורים לרכב פרטי אבל כאלה שיכול לנסוע בהם רכב שיתופי".
מתי ואיפה נוכל לפגוש את הרכבים האלה?
"אנחנו מתחילים בפיילוט באזורים סגורים אבל כבר בתחילת 2023 ננסה לקוחות משלנו. יש כבר הרבה לקוחות שמחכים, למשל מצפה שחרות, כפר גמלאי שנקרא אחוזת פולג, באריזונה שבארה"ב ובמקומות אחרים".
אבנר, מתי יאפשר משרד התחבורה רכב אוטונומי על הכביש?
"יש כיום למעלה מ-40 כלי רכב בתהליך ניסוי ברחבי הארץ. אושר תזכיר חוק לביצוע ניסויים עם רכב אוטונומי ללא נהג ואני מקווה שבתקופה הקרובה נגיע לוועדת הכלכלה. השאיפה שלנו היא שבמחצית 2022 נסיע נוסעים בכל מיני שאטלים (אוטונומיים)".
1 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
(צילום: אביגיל עוזי)
לכל הרכבים האטונומיים יש נהג, אתה אומר 'בואו נבטל את הנהג'
"נבטל את הנהג רק באזורי מוגדרים ובניסוי".
אתם תאפשרו מיניבוס של 10 נוסעים ולא רק רכב קטן?
"לרכב להסעת נוסעים נאפשר את זה. בשלב ראשון זה יותר להסעת נוסעים ופחות לתחבורה פרטית. בשנים הקרובות נשקיע בכבישים, במיפוי, יהיו חיישנים בכבישים שישדרו את מצב התנועה וינטרו את הכביש".
אלי, איך תסתדרו עם החשמל? הרי גם רכב קטן צריך להיטען.
"אנחנו עובדים כרגע גם על טעינה אלחוטית. אנחנו לא רואים בעיה בנושא הטעינה בגלל הנסיעה הקצרה יחסית בכלי הרכב".
תוכלו להביא לנו חבילות הביתה?
"אנחנו מתכוונים גם לשמש כלוגיסטיקה"
אבנר, איך משרד התחבורה מעודד הסעת חבילות על ידי כלי רכב חשמליים אוטונומיים במקום טנדרים ומכוניות מזהמות?
"קבענו כלים ויעדים להטמעת הרכב החשמלי כשעד 2030 כמעט 100% מהרכב הפרטי עד 3.5 טון יהיה רכב חשמלי ועד שנת 2035 50% מהמשאיות יהיו חשמליות. אוטובוסים עירוניים חדשים יהיו מ-2026 חשמליים. אם רוצים להגיע ליעדים צריך גם לתת גזרים כמו הפחתת מס קנייה, או לפחות להשאיר אותו במצב הקיים עד 2025".

הראיון המלא בווידאו המצורף