5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד במטה יש עתיד
יאיר לפיד במטה יש עתיד
לפיד בליל הבחירות של 2021
(צילום: EPA)
עד לפני כעשור צירוף המילים "ראש הממשלה יאיר לפיד" היה נשמע מופרך. מי שהיה בנו של מנהיג מפלגת "שינוי" ושר המשפטים טומי לפיד טיפח קריירה כמגיש תוכניות אירוח בטלוויזיה, כותב טורים בעיתון ופזמונאי. בעברו הפציע גם כשחקן קולנוע ודוגמן בפרסומות טלוויזיה - רחוק מאוד מפוליטיקאי מעונב. אלא שהערב, לאחר ההודעה על פיזור הכנסת וקיום הרוטציה, לפיד קרוב מתמיד להשלים את המסע שבו החל עם הקמת מפלגת "יש עתיד" ולהיכנס למשרה הבכירה ביותר במדינה - גם אם באופן זמני.
יאיר לפיד נולד בתל אביב ב-5 בנובמבר 1963 לעיתונאי ניצול השואה יוסף (טומי) ולמחזאית שולמית. הוא נשוי בשנית לליהיא. לשניים יש בן, ובת שאובחנה על הרצף האוטיסטי. יש לו גם בן מנישואים קודמים. המשפחה מתגוררת בשכונת רמת אביב ג' בתל אביב. הוא בעל חגורה שחורה דאן 3 בקראטה. בשנת 2019 הונו של לפיד הוערך בכ-25 מיליון שקלים על פי דירוג פורבס.
בנט ולפיד בהצהרות על הקדמת הבחירות וקיום הרוטציה
(צילום: אלכס גמבורג )

עד הצטרפותו לפוליטיקה שימש במגוון תפקידים בעולם התקשורת במשך עשרות שנים. הוא עבד ככתב וכבעל טור בעיתון "מעריב", ולאחר מכן עבר ל"ידיעות אחרונות". הוא חיבר שירים, שהמוכרים שבהם הם "שיר אהובת הספן" שכתב לריטה ו"גרה בשינקין" שביצעה להקת מנגו. במקביל הנחה תוכניות אירוח, שתחת שמות מתחלפים ובערוצים שונים התמקדו בריאיונות אחד-על-אחד עם דמויות מוכרות. במסגרת פועלו ככותב וכיוצר חיבר 12 ספרים ושתי סדרות טלוויזיה.
המפנה בתדמיתו של לפיד החל ב-2008 כשעבר מהנחיית תוכניות אירוח קלילות להגשת מהדורת "אולפן שישי" בערוץ 2, והחל לעסוק מדי שבוע בתכנים "רציניים" יותר מאלה שבהם עסק לפני כן.
ב-2012 אחרי גל שמועות הכריז לפיד על הצטרפותו לפוליטיקה ובאפריל נרשמה מפלגת "יש עתיד" ברשם המפלגות. לפי תקנון המפלגה, יושב ראש המפלגה קובע לבדו את רשימת מועמדיה לכנסת ומכריע בסוגיות פוליטיות כגון הצטרפות לקואליציה.
5 צפייה בגלריה
שולמית לפיד יחד עם בעלה טומי והבן יאיר
שולמית לפיד יחד עם בעלה טומי והבן יאיר
הילד יאיר לפיד עם הוריו יוסף (טומי) ושולמית
(צילום: אלבום משפחתי)
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד עם אביו
יאיר לפיד עם אביו
יאיר לפיד עם אביו
(צילום: ליהיא לפיד)
יש עתיד התמודדה בבחירות ב-2013 תחת הסיסמה "איפה הכסף?". בניגוד לכל ההערכות והסקרים זכה לפיד להישג אדיר של 19 מנדטים - ומפלגתו הפכה לשנייה בגודלה אחרי הליכוד. נישא על גל ההתלהבות, כשנשאל לאחר הבחירות אם יתמודד על ראשות הממשלה השיב שהוא מניח שבבחירות הבאות יתמודד מול נתניהו על ראשות הממשלה וינצח.
לפיד הצטרף לממשלת נתניהו השלישית כשר האוצר. בסוף 2014, על רקע קידומו של חוק "ישראל היום" החליט נתניהו לפרק את הממשלה - ופיטר את לפיד ואת שרת המשפטים דאז ציפי לבני. בבחירות ב-2015 נחלשה יש עתיד משמעותית וירדה ל-11 מנדטים. לאחר הבחירות סירב להיכנס לממשלה עם הליכוד ונשאר באופוזיציה.
5 צפייה בגלריה
19 מנדטים בהתמודדות הראשונה. לפיד בליל הבחירות ב-2013
19 מנדטים בהתמודדות הראשונה. לפיד בליל הבחירות ב-2013
19 מנדטים בהתמודדות הראשונה. לפיד בליל הבחירות ב-2013
(צילום: AP)
לקראת הבחירות הראשונות של 2019 התאחדה "יש עתיד" עם מפלגתו החדשה של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ "חוסן לישראל" ועם מפלגת תל"ם של שר הביטחון לשעבר משה יעלון והם הקימו את רשימת "כחול לבן". לפיד שובץ שני ברשימה, אחרי גנץ, והם זכו בהישג אדיר של 35 מנדטים, בדיוק כמו הליכוד. בשני סבבי הבחירות שהגיעו לאחר מכן נותרה כחול לבן יציבה יחסית עם 33 מנדטים.
אחרי בחירות 2020 התפרקה כחול לבן. בצל מגפת הקורונה החליט גנץ לחבור לממשלת רוטציה עם בנימין נתניהו, ואילו לפיד היה נחוש שלא להיכנס לממשלה. כהונתו כיו"ר האופוזיציה עמדה בסימן התנגדותו הנחרצת לממשלת נתניהו-גנץ. נוצר נתק ממושך בינו לבין גנץ שהיה שותפו, ולפיד אף התנצל בפני האנשים ששכנע להצביע לגנץ וגבי אשכנזי. בנאומו הראשון כראש האופוזיציה תקף לפיד את ממשלת נתניהו-גנץ, וקבע כי משכן הכנסת איבד את אמונם של אזרחי ישראל.
5 צפייה בגלריה
לפיד בחדר העבודה בביתו ב-2015
לפיד בחדר העבודה בביתו ב-2015
לפיד בחדר העבודה בביתו ב-2015
(צילום: עידו ארז)
בבחירות האחרונות קצרה יש עתיד 17 מנדטים והייתה לסיעה השנייה בגודלה אחרי הליכוד. במאי 2021, לאחר שבנימין נתניהו כשל בניסיון להרכיב ממשלה, קיבל יאיר לפיד את המנדט להרכבת הממשלה. לפיד גיבש קואליציה של 61 חברי כנסת שהורכבה משמונה סיעות: יש עתיד, כחול לבן, העבודה, ימינה, ישראל ביתנו, תקווה חדשה, מרצ ורע"מ. לשם כך הוא אף הסכים לממשלת חילופים עם נפתלי בנט, ראש סיעת ימינה שקיבלה רק שבעה מנדטים. על פי ההסכם שנחתם בין השניים, הוחלט כי לפיד יכהן כראש הממשלה החל מאוגוסט 2023, שני ברוטציה לאחר בנט.
לאחר כשנה שבה שימש ראש הממשלה החליפי ושר החוץ, הודיעו הערב לפיד וראש הממשלה נפתלי בנט על פירוק הממשלה ופיזור הכנסת. השניים סיכמו כי יקיימו את הרוטציה - ולפיד יהפוך לראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל.