רשת בלומברג והפייננשל טיימס דיווחו כי הערכה פנימית של בכירי משרד הבריאות הסיני, שדלפה לרשתות, מעידה על היקף התפרצות זן האומיקרון של הקורונה במדינה שהקלה בפתאומיות על מדיניות ה"אפס הדבקה" הנוקשה שלה. לפי אותה הערכה, כ-18% מתוך 1.4 מיליארד תושבי סין - כ-250 מיליון איש - היו חיוביים לקורונה ב-20 הימים הראשונים של דצמבר. אם ההערכה הזו נכונה, מדובר בהתפרצות הקורונה הגדולה ביותר עד כה בעולם.
7 צפייה בגלריה
סין התפרצות קורונה קניון ריק שנגחאי
סין התפרצות קורונה קניון ריק שנגחאי
השנה חג המולד ייראה אחרת. קניון ריק בשנגחאי
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
סין התפרצות קורונה בית חולים בעיר צ'ונגצ'ינג
סין התפרצות קורונה בית חולים בעיר צ'ונגצ'ינג
הרשויות בונות מרפאות נוספות במהירות. בית חולים בעיר צ'ונגצ'ינג
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
סין התפרצות קורונה בית חולים בעיר צ'ונגצ'ינג
סין התפרצות קורונה בית חולים בעיר צ'ונגצ'ינג
חשש שמספר המתים יגיע ליותר ממיליון. בית חולים בצ'ונגצ'ינג
(צילום: AFP)
הנתונים הללו הגיעו לכאורה מתוך דיון של ועדת הבריאות הלאומית של סין (ה-NHC), וכלי התקשורת שפרסמו אותם ציטטו גורמים שמקורבים לפרטים או מעורבים בדיונים עצמם שאישרו אותם. הוועדה עצמה לא מסרה תגובה לכלי התקשורת על הדלפת המסמכים, שכללו פירוט רב מתוך דיוני הרשויות בנוגע לטיפול בהתפרצות.
בין ההערכות שצוטטו בדוחות היה הגילוי שביום שלישי לבדו אובחנו כ-37 מיליון בני אדם כחיוביים לקורונה ברחבי סין. מדובר בנתון דרמטי לעומת המספרים הרשמיים, שלפיהם אובחנו באותו יום 3,049 נדבקים בלבד. בנוסף, לפי הנתונים הרשמיים של ה-NHC, בעשרת הימים הראשונים של דצמבר אובחנו רק 62,592 בני אדם כחיוביים לקורונה - נמוך במיליונים לעומת הנתונים שהודלפו.

7 צפייה בגלריה
סין התפרצות קורונה בית חולים בעיר שנגחאי
סין התפרצות קורונה בית חולים בעיר שנגחאי
הרשויות בעיר קראו להימנע מהתכנסויות. בית חולים בשנגחאי
(צילום: AFP)
סין, נזכיר, הודיעה לפני כשבועיים וחצי על הקלה משמעותית בהגבלות הקורונה בעקבות מחאה נדירה, שבה דרשו מפגינים מהמשטר הקומוניסטי לחדול מהמדיניות הנוקשה שלו, שבמסגרתה התעקש להטיל סגרים והגבלות תנועה קשות בגין כל התפרצות קטנה של הנגיף. במסגרת ההקלות צומצמו הסגרים באופן דרמטי, וגם ההגבלות על מעבר בין מחוזות המדינה הוסרו, אם כי גבולותיה הבינלאומיים עדיין סגורים ברובם. מי שאובחנו כנשאים של הנגיף ולא פיתחו תסמינים או סובלים מתסמינים קלים בלבד יכולים כעת להסתפק בבידוד בבית במקום להגיע לבתי חולים שדה.
כשבוע לאחר מכן הודיעו רשויות הבריאות בסין כי ידווחו מעתה רק על נדבקים שפיתחו תסמינים, ולא על נשאים א-סימפטומטיים של הנגיף. לדבריהן השינוי נעשה כיוון שכעת "בלתי אפשרי" לעקוב אחר הנתון הזה, בגלל ביטול הבדיקות ההמוניות שעד כה התלוו לסגרים שהוטלו על אזורי התפרצות. המשמעות הייתה שלא ניתן לדעת כמה נדבקים בפועל ישנם במדינת הענק, אם כי עוד לפני השינוי האחרון הטילו בעולם ספק באשר לאמינות הנתונים שסיפקה הממשלה בבייג'ינג. כעת, המספרים שנחשפו עשויים לגרום למבוכה רבה בשלטון הסיני, לאור הפערים העצומים בין הנתונים הרשמיים להערכות שעלו בדלתיים סגורות.
סין אמנם הפכה למדינה האחרונה שהתקדמה למודל של "חיים לצד הנגיף", אך המהירות והפתאומיות שבהן בוצע המהלך הובילו לדברי מומחים גם לתוצאות שליליות: בזמן שרבים בירכו על ההקלות, התושבים ומערכת הבריאות לא היו מוכנים לגל הקורונה החדש. בתי החולים מתמודדים עם מחסור מיטות, בתי מרקחת סובלים ממחסור בתרופות והרשויות בונות במהירות מרפאות נוספות לאור העומסים הגדולים. אנליסטים בעולם מזהירים כי מספר המתים בהתפרצות הקורונה בסין – ללא ההגבלות שעד סייעו לשמור עליה בהיקפים קטנים וללא רמת חיסוניות מספקת באוכלוסייה – עלול להגיע ליותר ממיליון איש.
7 צפייה בגלריה
סין התפרצות קורונה בית חולים בייג'ינג
סין התפרצות קורונה בית חולים בייג'ינג
יותר ממחצית נדבקו. בית חולים בבייג'ינג
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
סין התפרצות קורונה בעיר שנגחאי
סין התפרצות קורונה בעיר שנגחאי
סין סופרת את המתים בצורה שונה. שנגחאי
(צילום: EPA)
סין דיווחה באופן רשמי רק על 8 מתים מקורונה החודש, נתון נמוך במיוחד לאור ההתפשטות המהירה של הנגיף ושיעור ההתחסנות הנמוך בקרב קשישים במדינה. לפחות עד ל-14 בדצמבר, לפי חישוב של CNN, כ-42.3% בלבד מבני ה-80 ומעלה בסין קיבלו מנה שלישית של החיסון. סין עצמה מדווחת כי חיסנה עד כה 90% מהאוכלוסייה שלה בחיסונים מקומיים שפיתחה, אבל אלו יעילים פחות נגד זן האומיקרון של הנגיף – הזן שכעת משתולל שם – ורבים מהחיסונים ניתנו ממילא לפני זמן רב.
בפייננשל טיימס דווח כי סאן יאנג, סגן מנהל המרכז הסיני לבקרת מחלות ומניעתן, הוא זה שהציג את הנתונים שהודלפו לגורמים הרשמיים בדיונים הפנימיים. בעיתון ציינו כי הוא הסביר שקצב ההתפשטות של הקורונה עדיין בעלייה, וההערכה היא שיותר ממחצית מהאוכלוסייה בבייג'ינג ובסצ'ואן כבר נדבקו. "המספרים שהוצגו במסמכים נראה סבירים, אבל אין מקורות או נתונים אחרים להשוות איתם", אמר ל-CNN בן קאולינג, פרופסור לאפידמיולוגיה באוניברסיטת הונג קונג. "אם המספרים מדויקים, זה אומר שהשיא הארצי יתרחש במהלך השבוע הבא".
המסמכים שהודלפו אינם המקור היחיד לכך שהנתונים הסיניים הרשמיים לא מדויקים: לפי חברת נתוני הבריאות Airfinity, מדי יום נדבקים לפחות מיליון בני אדם בסין, ויותר מ-5,000 מתים. סין, מצידה, טוענת ששינתה את ספירת מקרי המוות מקורונה - כך שמעתה רק חולי קורונה שמתו כתוצאה מדלקת ריאות ואי-ספיקה נשימתית ייחשבו כמי שמתו בגלל הנגיף. לפי סין, למשל, ביממה האחרונה אובחנו רק 4,128 בני אדם, ולא היו מקרי מוות זה היום הרביעי ברציפות. מנגד, גורמי בריאות בעיר צ'ינגדאו שבמזרח סין, שבה חיים כ-9 מיליון תושבים, אמרו כי יש שם כ-500 אלף מקרי קורונה חדשים בכל יום. הפרוטוקולים שנחשפו מדיוני ה-NHC, אגב, לא כללו הערכות לגבי נתוני התמותה בסין.
בינתיים, ועל רקע ההתפרצות, הרשויות בשנגחאי ביקשו מהתושבים להישאר בבית בסוף השבוע הזה ולהימנע מהתכנסויות צפופות לרגל חג המולד. החג עצמו אינו נחגג באופן מסורתי בסין, אך נהוג שזוגות צעירים וחלק מהמשפחות מבלים את החג יחד. באופן מסורתי ישנו שוק גדול של חג המולד בשנגחאי, באזור רחוב הקניות היוקרתי דרך נאנג'ינג, ומסעדות ועסקים נוהגים להציע מבצעים ללקוחות בימים אלו. כעת התפשטות האומיקרון מעכבת את החגיגות. מסעדות רבות ביטלו את מסיבות חג המולד שמתקיימות בהן בדרך כלל, ובתי מלון הגבילו הזמנות בשל מחסור בצוות.
ברשת החברתית הסינית Weibo קוננו אנשים על כך שלא יוכלו ליהנות מהחג מכיוון שרוב חבריהם אובחנו כחיוביים. "תכננתי לנסוע לשנגחאי, אבל כעת אני יכול רק לשכב במיטה", כתב אדם אחר ברשת הסינית הדומה לטוויטר.