רבים מאיתנו פוחדים לחלום. לעוף עם הדימיון שלנו ולאחל לעצמנו לפרטי פרטים את הדבר הזה שאנחנו מקווים לו. אנחנו חוששים שאם נגדל את החלום והוא לא יתממש לנו, נתאכזב. ולכן אנחנו גוזרים על עצמנו ויתור מראש.
האנשים שדוגלים בסוג הצמצום הזה, חיים את החיים על אוטומט. נסחפים בזרם של אירועי החיים. במקרה הטוב הם מופתעים לטובה. אבל יזמים ויוצרים - יודעים שזה עובד הפוך. החלום הוא הדלק של כל מיזם, ואי אפשר בלעדיו. קוראים לזה תקווה.
אנחנו זקוקים לתקווה לא רק כדי להקים עסק חדש או ליצור, אלא גם כדי להתגבר על תקופות של בדידות, לחצות את הנהר כדי להגיע לגדה השניה ולמצוא בה אהבה. אנחנו זקוקים לתקוה גם כדי להתגבר על מחלה ולחזק את כוחות הגוף והנפש.
האפשרות לחלום לעצמנו את העתיד שאנחנו מקווים לו היא בעיניי הרבה יותר ממותרות, והיא גם שריר נפשי שאפשר ללמוד לחזק אותו.
עוד טורים של שירלי:
לפני שנים שמעתי את ליאור כלפון, שחקן, סטנדאפיסט, צייר, פסל, מוזיקאי, ויזם סדרתי של מופעים שיצר זוכים להצלחה מסחררת בכל רחבי העולם, מספר על השנתיים שבהן חי בפראג, יצר מופע תיאטרון שהוא השקיע בו את כל הנשמה הזמן והכסף שלא היה לו. הוא עבד בפרך והימים היו קשים. אבל בלילה, כל לילה, הוא היה עף קדימה ומדמיין את המופע הזה מוצג על במה גדולה ומכובדת, מגיע להרבה אנשים ומשמח אותם. הוא היה מדמיין את כל הפרטים, כולל את הקהל צוחק ועומד על הרגלים ומבקש הדרן.
1 צפייה בגלריה
שירלי וליאור כלפון
שירלי וליאור כלפון
שירלי יובל-יאיר וליאור כלפון
(צילום: לאון סוקולסקי , עידו לביא )
ליאור סיפר גם על ההתרגשות העצומה שאחזה בו כשבאמת הגיע עם אותו מופע כמה שנים מאוחר יותר, לבית האופרה של סידני ועמד מול אלפי אנשים, בדיוק כמו בחלום שלו. הסיפור הזה של ליאור חזר אלי לאורך השנים וידעתי שיום אחד נשב ונדבר על זה.
על הטכניקה הזו שבה הוא משתמש, איך הוא מאמן את התודעה שלו לחלום קדימה. איך למד להשתמש בכוח של התת מודע שלו לטובתו. איך זה הטכניקה הזו עזרה לו גם בתקופות קשות וחשוכות.
בשיחה שלנו בפודקאסט אנחנו משוחחים על האפשרות לגדל חלומות, כמו שמגדלים תינוק. עם המון תקווה, והשקעה, ועבודת פרך. האזינו לפרק המלא:
ליאור סיפר לי שבגיל 19 קרא את הספר שעתיד לשנות את תפיסת החיים שלו ולעצב אותה - כוחו של התת מודע (של ג'וזף מרפי). "כשקראתי את הספר הזה הבנתי שהמוח שלנו הוא כמו גינה. מה שנשתול בגינה הזו הוא מה שיצמח וילבלב. אם נשתול חלומות ורעיונות טובים ומשאלות, ואת זה נטפח - זה יהיה מה שיפרח, וככה הפכתי עם הזמן לחקלאי של המוח".
כל יצירה מתחילה בחלום עליה. כל ציור, טקסט, מנגינה, דגם של מבנה ארכיטקטוני, משפחה. גם אהבה אם תרצו - מתחילה במשאלה. למצוא את האחד או האחת שלי. היכולת לברוא לעצמך בדמיון את המציאות שאתה מקווה לה, מייצרת עבורך גם תוכנית פעולה.
ליאור מתחיל כל פרויקט יצירתי וכל יזמות - בשעות רבות של חלימה עליו, ואחר כך אחרי שהלך עם הדמיון הכי רחוק שאפשר. הוא חוזר אחורנית ובונה לעצמו תוכנית פעולה. מגדיר את כל הצעדים שיצטרך לעשות, שלב אחר שלב בדרך למימוש החלום הזה. כלומר - לכל חלום הוא מוסיף גם תוכנית פעולה.
בתקופות מסוימות בחייו, הטכניקה הזו הייתה מצילת חיים, בדיוק כמו כשחלה בקורונה. ליאור היה מראשוני הנדבקים, עוד לפני שלב החיסונים, הוא שהה כשישה שבועות בבידוד מוחלט, ובפחד גדול. "שבועות רבים של נשימות קצרות ושטוחות,של אין אוויר, ושל הרבה חרדה" ברגעים האלה, השתמש בכלי שזמין לו שנים.
"כל יצירה מתחילה בחלום עליה. כל ציור, טקסט, מנגינה, דגם של מבנה ארכיטקטוני, משפחה. גם אהבה אם תרצו - מתחילה במשאלה. היכולת לברוא לעצמך בדמיון את המציאות שאתה מקווה לה, מייצרת עבורך גם תוכנית פעולה"
"השתמשתי בדמיון המודרך, בתרגול מדיטציה שבניתי לעצמי. דיברתי עם הגוף שלי ללא הרף: אמרתי לו: "אנחנו חזקים, אנחנו מתגברים, אנחנו נצא מזה", דיברתי בלשון רבים. אפילו בימים שבהם הרגשתי חלש ושיקרתי לו קצת' זה בסדר גם לשקר קצת..כי המוח לא יודע. הוא שומע: הנה אנחנו יוצאים מזה, ומפריש חומרים טובים שעוזרים לו להחלים".
מה שליאור מספר מתוך הנסיון האישי שלו, מגובה כמובן במחקרים. המוח מגיב בהפרשה של חומרים למחשבות ולרגשות השונים שלנו. בדיוק כפי שמתח נפשי ומחשבות על הקטסטרופה המתקרבת יגרמו למוח שלכם להפריש את הורמוני הדחק קורטיזול ואדרנלין, כך המחשבות על בריאות, אהבה ושמחה - משחררות בגוף סרוטונין, אוקסיטוצין וחומרי הרגעה טבעיים ונפלאים.
כמה חודשים אחר כך, כשליאור השתתף בתוכנית 'האח הגדול' ומצא את עצמו טובע בים של שעמום, הטכניקה הזו הייתה גלגל ההצלה. "בתוכנית הזו פגשתי לראשונה את החוויה הזו של שעמום", הוא מספר, "החוויה של הריק המוחלט, אסור לך לעשות כלום, לא לקרוא, לא לכתוב, לא ליצור. וכל מה שנשאר לי היה ההמראה החוקית הזו, באמצעות מדיטציה. החוצה מהבית ההוא. היכולת שלי לדמיין קדימה ולחלום משהו שאני מייחל לו היא בשבילי כמו כרטיס טיסה חוקי החוצה ממציאות קשה".
שירלי יובל-יאיר היא פסיכולוגית סופרת ומוזיקאית, בפודקאסט שלה "ליהנות מהדרך" היא מזמינה אנשים לשיחה על החיים ועל איך לחיות אותם, על המנגנונים הבריאים שכדאי לבנות לעצמנו על מנת למצוא שיווי משקל נפשי בעידן סוער