3 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
לסגור את הפרצה - לפני שיהיה מאוחר. נתב"ג
(צילום: יריב כץ)
האומיקרון הוא המתעתע העליון במגפה הזו. רגע אחד מראים הבריטים גרפים שמצביעים על קפיצה מהירה, נדירה באשפוזים בימים האחרונים, במקביל לעליית הזן החדש. רגע אחר, מוציאה מעבדה מכובדת תוצאות של ניסוי שממחישות כי החדירה של הזן לתאי ריאה מוגבלת בהרבה מזן הקורונה המקורי, וששלושה חיסונים מגוננים היטב בפניו. רגע אחד אומרים מדענים שלא משנה איך מביטים בזה, הוא יגרור אנשים לבית-החולים במספרים יוצאי דופן, רגע שני מצביעים מדענים אחרים על כך שייתכן שזהו "הזן שחיכינו לו" - מידבק, אבל חלוש, רגוע מול מה שחווינו עד כה.
זהו מצב מבלבל, שנע בין אופטימיות עוצמתית לתחושה שחזרנו לנקודת האפס. מה שכן, ומה שבטוח, הוא זה: יש עלייה במקרים ובאשפוזים באירופה ולא רק בה. וחלק מהמדינות חוששות שלא יעמדו בכך.
הולנד היא הראשונה. מהיום (ראשון) ועד מחצית ינואר המדינה תהיה בסגר. מסעדות, בתי קפה ופעילויות פנאי ייסגרו. בתי ספר ייסגרו, וכך גם כל החנויות הלא-חיוניות. החג הכי חשוב בלוח השנה, חג המולד, יהיה בהתכנסויות מצומצמות בלבד, ורק שני אנשים יכולים להיות יחדיו בפעילויות בחוץ, אלא אם מדובר בבני אדם שחיים באותה כתובת. ההולנדים נתנו מבט אחד בגרף המקרים הגואים שלהם, מבט אחר במצב האשפוזים שלהם (הגרוע ביותר מאז שיא המגפה במארס 2020) והחליטו שהם לא לוקחים יותר סיכונים.
3 צפייה בגלריה
הולנד אמסטרדם בזמן ה סגר החלקי 10 בדצמבר
הולנד אמסטרדם בזמן ה סגר החלקי 10 בדצמבר
מהיום ועד מחצית ינואר - סגר. הולנד
(צילום: EPA)
העולם מתעורר בסוף 2021, רגע לפני החגיגות הגדולות וארוחות החג, ומגלה שבין אם מדובר באומיקרון או בזן הדלתא הישן והרע, האירוע הזה עוד לא מאחורינו. המכחישנים יעלו עוד פוסט לפייסבוק או יכתבו מאמר רווי אי-דיוקים, אבל ראוי וצריך להקשיב למומחי ארגון הבריאות העולמי, וכך הם אמרו אתמול: האומיקרון מזנק במדינות עם שיעורי התחסנות גבוהים, וטרם ברור אם ההדבקה שלו נובעת מכך שהוא עוקף חסינות מחלימים/מחוסנים או משום שהוא עצמו יותר מידבק. הוא הרבה יותר מידבק מדלתא, וכרגע זמן ההכפלה שלו נע בין יום וחצי לשלושה ימים. אין די מידע ודאי על יעילות החיסונים מול האומיקרון.
אלה הם דברי ארגון הבריאות העולמי, וראוי בעיקר לשים לב להכפלה של מספרי המקרים, כי אם היא אכן תתרחש - זו תופעה מעריכית נוראה. אך בדרום-אפריקה אמרו ביממה האחרונה כי שיעורי האשפוז שלהם קטנים בהרבה מהגלים הקודמים; שהם חושבים שהגיעו לשיא של גל האומיקרון וכי אינם רואים תמותת-יתר משמעותית. הדרום אפריקאים גם הדגישו שאינם יודעים מדוע שיעור נמוך יותר מגיע לאשפוז; האם זה משום שיש רף חיסוניות גבוה ביותר באוכלוסייה (שבעה או שמונה מכל אזרחיהם כבר חלו או התחסנו) או שהסיבה לכך נעוצה בזן עצמו, שביולוגית פוגע פחות ברקמת הריאה.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
מנסה לנקוט במדיניות זהירה ושמרנית. בנט
(צילום: אמיל סלמן)
במקביל, וכדי להוסיף על הבלבול, בבריטניה הממסד הרפואי משדר לחץ עצום. המודלים שהוצגו למקבלי ההחלטות מנסים לדחוף אותם ל"צעדים לא רפואיים", ובמילים אחרות הגבלות או סגר. קבוצת המדענים שמייעצים לממשלה הבריטית בעת חירום קבעה כי לפי המודלים שלה, הממלכה צפויה להגיע ל-2,000 או 3,000 אשפוזים בכל יום. הם לא יוכלו לעמוד בזה, ולכן יש לקוות שאו שהמדענים טועים מאוד (וזה בהחלט קורה במגפה מפעם לפעם) או שיתבצעו במדינה צעדים שימנעו את הגל הצפוי הזה.
בתוך חוסר הוודאות, מנסה ראש הממשלה בנט ככל יכולתו לצמצם את הסיכון ולנקוט במדיניות זהירה ושמרנית; כזו שמזכירה בהחלט את הקו של קודמו, בנימין נתניהו. הוא נתקל בממשלה לעומתית, עם כמה שרים שמתחנפים בקביעות לציבור. החישוב הפוליטי שלהם פשוט למדי, כנראה, וגם ציני: אם האומיקרון יתברר כזן מידבק אך קל, או כזה שאיננו חודר את שריון ההגנה של מקבלי הבוסטר, הם יוכלו להתגאות שכך הם חזו מראש. אם, לעומת זאת, הוא יתברר כמי שמשלח המונים לבתי החולים, הם ייאחזו בכך שכך קורה ממילא בכל העולם, אז אין מה להאשים אותם.
בנט איננו מבקש סגר או סגירת אירועים, אלא בסך הכול את המתבקש: סגירת הפרצה של נתב"ג שממש מזינה פה את צמיחת האומיקרון כבר שבועיים. זו לא בקשה שאיננה מידתית, ביחס לבלבול ולנתונים הסותרים ברחבי העולם. מעט זהירות עכשיו תהיה טובה בהרבה מאמצעים קשים אחר כך.