בשנים הקרובות, אם להאמין למארק צוקרברג ושות', בני האדם יבלו יותר ויותר מזמנם בחללים וירטואליים תלת-ממדיים שיהיו מחוברים אחד לשני - המטאברס. ואם בני האדם כבר שם, למה לא לצרף אליהם את ידידם הטוב ביותר? זאת בדיוק התוכנית של הסטארט-אפ הישראלי The Digital Pets Company, שרוצה למכור NFTs של כלבים תלת-ממדיים מבוססי בינה מלאכותית שיבלו לצידנו בגלגול העתידי של האינטרנט.
2 צפייה בגלריה
הכלבים של The Digital Pets Company
הכלבים של The Digital Pets Company
לא יחליפו את הכלבים האמיתיים. הכלבים של The Digital Pets Company
(צילום: יח"צ)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

"כלבים עוזרים לשבור את הקרח עם אנשים ברחוב", מסביר איתי חסיד, המייסד והמנכ"ל של החברה, שבעצמו הכיר לא מעט אנשים בעולם האמיתי בזכות הכלבה רוזי, "הם עוצרים לרחרח אחד את השני ופתאום אתה מדבר עם מישהו שלא הכרת". התקווה שלו היא שכלבים ימלאו את אותו תפקיד גם במטאברס: "העולמות הווירטואליים ירגישו בודדים וריקים אם לא יהיה משהו שיחבר בין אנשים. אני התנסיתי בזה וראיתי כמה זה קשה. כלבים יכולים להפיג את הבדידות, להיות שותפים לדרך בכל מיני חוויות ולייצר חיבורים בין אנשים".
הסנונית הראשונה של The Digital Pets Company היא אפליקציית ווב בכיכובה של לייקה, כלבה וירטואלית תלת-ממדית, שיכולה לנבוח, להסתובב סביב עצמה ולעשות סלטות באוויר בהינתן פקודה קולית. אבל זאת רק ההתחלה: בעוד כחודשיים מתכוונת החברה למכור NFTs של כ-10,000 כלבים וירטואליים משלושה גזעים שונים. הקונים יקבלו "מבחנות" עם עוברים שאותן יצטרכו להכניס לאינקובטורים במעבדה הווירטואלית של החברה. לדברי חסיד, הם יצטרכו "לטפל" בעוברים על מנת להשפיע על קווי האופי שלהם - האינטליגנציה, הסקרנות, האנרגיה ותכונות נוספות. כשהעוברים יהפכו לגורים, יגיע השלב לחנך אותם וללמד אותם לקבל פקודות.
הפרק הבא, שחסיד מקווה שיגיע עד סוף השנה, יהיה חברתי יותר: The Digital Pets Company מעוניינת להתחבר עם פלטפורמות מטאברס מובילות על מנת שהכלבים יוכלו להצטרף לבעליהם בחוויות שונות במרחב הווירטואלי. "הבסיס של הכלבים הוא Web 3 (אינטרנט מבוסס בלוקצ'יין - י.מ), אבל הם יכולים להתממשק גם עם פלטפורמות Web 2", אומר חסיד, "הם יכולים להיכנס לאפליקציות של עבודה מרחוק, לעולמות Web 3 כמו Sandbox ו-Decentraland, או לתוך משחקים".
איתי חסידאיתי חסידצילום: רן יחזקאל
כמה יעלה לקנות כלב? חסיד: "אנחנו עוד לא חושפים את המחיר, אבל זה יהיה מחיר בר-השגה שיהיה דומה לכל קולקציות ה-NFT שנמכרות היום. מפה והלאה, ההיצע והביקוש יקבעו את המחיר".

ממטענים לכלבים

חסיד, בן 34, הוא יזם סדרתי שהיה בעבר המייסד המשותף של Mobeego, שפיתחה מטען חד-פעמי לסמארטפון ונרכשה על ידי Life Clips האמריקאית, ו-Kado, שפיתחה מטען דקיק שיכול להיכנס לארנק. את The Digital Pets Company הוא ייסד ביולי 2021 ביחד עם מאצ'יי מיארצקי, עמית יוגב ודן שטרן. ממש באותו חודש, אגב, חשף מארק צוקרברג לראשונה את שאיפותיו להפוך את פייסבוק מחברה שמפתחת רשתות חברתיות ל"חברת מטאברס".
אחד האתגרים של The Digital Pets Company יהיה להתאים את הכלבים למרחב שבו הם נמצאים: ברוב פלטפורמות המטאברס האווטארים של בני האדם מאוירים ולעיתים אפילו מפוקסלים, ואילו הכלבים הווירטואליים של החברה נראים ריאליסטיים לחלוטין (אם כי חלקם ייוולדו עם "חלקי סייבר", כפי שאפשר לראות בתמונות). חסיד אומר שבחברה חשבו על פתרון: "ה-NFT מייצג את הדמות, את קווי האופי ואת הנראות שלה, אבל היא יכולה ללבוש סגנונות עיצוביים שונים. כלב יכול ללבוש מודל מאוד ריאליסטי בעולם וירטואלי מסוים ולהופיע בצורה מפוקסלת ודו-ממדית במשחק מובייל". הבינה המלאכותית של הכלבים הווירטואליים מאפשרת להם להבין פקודות קוליות (באנגלית) באמצעות טכנולוגיית NLP (עיבוד שפה טבעית) וכן לראות את הבעלים שלהם ואת העולמות הווירטואליים שמסביבם באמצעות ראיית מחשב. ללטף אותם אמנם אי-אפשר כרגע, אבל זה עשוי להשתנות בעתיד: שורה של חברות עובדות בימים אלה על כלים שיאפשרו לנו להשתמש בחוש המישוש גם במטאברס, בין היתר באמצעות כפפות או חליפות האפטיות.

פחות "עמק המוזרות"

הניסיונות לחקות בני אדם באופן מושלם באמצעות בינה מלאכותית התרסקו עד כה אל קרקע המציאות, אך חיקוי של כלב נראה כמו משימה יותר קלה. בלי להעליב אף אחד, יש גבול למה שאנחנו מצפים מהולכים על ארבע לעשות. חסיד מסכים: "יש חברות שמנסות לייצר אווטארים עם בינה מלאכותית שיהיו סוג של סוכנים שמסתובבים במטאברס. אני חושב שהדרך שאנחנו בוחרים תיראה יותר אלגנטית ומוצלחת ופחות עמק המוזרות (Uncanny Valley הוא מושג המתאר את התחושה המטרידה שעולה בעת הצפייה בהעתק דיגיטלי של בן אדם - י.מ)".
2 צפייה בגלריה
כלב של The Digital Pets Company
כלב של The Digital Pets Company
כלב של The Digital Pets Company
(צילום: יח"צ)
אם יש לכם כלב או כלבה בעולם האמיתי, אתם בטח תוהים אם The Digital Pets Company תוכל לייצר עבורכם אווטאר ריאליסטי של חיית המחמד האמיתית שלכם. התשובה היא שלילית למרבה הצער, לפחות בשלב הראשון. חסיד אומר שמדובר בעבודה מורכבת ביותר שלא ניתן לבצע בהיקף נרחב, אבל ייתכן שבעתיד החברה תציע את השירות הזה כמוצר אקסקלוסיבי.
"חשוב לי להגיד שאנחנו לא מנסים לגרום לך להתאהב בבינה מלאכותית כמו בסרט Her", אומר חסיד, "אני גם לא מנסה להחליף את הכלבים של העולם האמיתי. חלק מהחוויות שלנו יהיו וירטואליות, זאת עובדה. הרעיון הוא לייצר ממשקים חברתיים - אני רוצה ששני כלבים מבוססי בינה מלאכותית יחברו בין שני בני אדם אמיתיים".

מיני-כלכלת כלבים

חלק ניכר מהמסחר ב-NFT נובע מהרצון לקנות בזול ולמכור ביוקר, ולא משאיפה להחזיק נכס דיגיטלי כאספנות לטווח הארוך. חסיד מעריך שגם במקרה של הכלבים יהיה מסחר בפריטים בשוק המשני, אבל זו לא המטרה: "אנחנו רוצים שהכלב יהיה חלק מהזהות הדיגיטלית שלך ושיהיה לך חיבור רגשי איתו. מה שאנחנו כן רוצים לייצר זה מיני-כלכלה סביב הדבר הזה. אם למשתמש יש גזע מסוים או דור מסוים של הכלבים, הוא יוכל לייצר גורים באמצעות חיבור עם כלב אחר וככה אנשים יוכלו לקבל את הכלבים שלהם. אנחנו רוצים שהמשתמשים ייצרו את דורות ההמשך".
מה זה metaverse
בנוסף, החברה מתכוונת להשיק אסימון (Token) בשם TREAT$ שיהיה מבוסס על רשת הבלוקצ'יין אתריום. "בשביל לעשות פעולות שונות בתוך האקוסיסטם, כמו לטפל בכלב, לאלף אותו, לעשות הכלאה, לקנות ציוד ועוד, תצטרך את הטוקן שלנו", אומר חסיד, "באמצעות הטוקן גם ניצור תמריץ לשיתופי פעולה עם האפליקציות שנרצה להתחבר אליהן, שיהיו שותפות להכנסות". בעתיד, הוא מקווה, יגיעו גם שיתופי פעולה עם מותגים בתחום חיות המחמד, למשל יצרני מזון לכלבים שמעוניינים בדריסת רגל בעולם הדיגיטלי.
לבלוקצ'יין, קריפטו ו-NFT יש המון צדדים בעייתיים. אנחנו שומעים כמעט כל יום על מקרים של גנבות, רמאויות, ניפוח עסקאות ועוד. "יש הרבה דברים לא טובים ואנשים שמנצלים לרעה את הטכנולוגיה הזאת, אבל אני מאמין שהשוק לאט-לאט יתבגר ובסופו של דבר אנחנו נראה את הדברים הפחות טובים נעלמים ורק מי שיביא ערך אמיתי יישאר. ברמת האבטחה והרגולציה, אני מאמין שגם זה ילך וישתפר. צריך למצוא את האיזון בין הביזוריות והפרטיות לבין הצורך ברגולציה כדי למנוע הלבנת הון, תמיכה בטרור ושימושים שליליים נוספים".