כולסטרול גבוה: 6 הגורמים העיקריים שאת חלקם אתם יכולים לשנות

לכולסטרול גבוה אין תסמינים, אבל ששת ההרגלים הבאים מעלים את הסיכון – כך על פי המרכז הרפואי הנחשב מאיו קליניק שבארה"ב, שגם ממליץ מה לעשות כדי לשמור על רמות נמוכות של כולסטרול

מעין פלג אבירם | פורסם:13/10/2021
מכיוון שלכולסטרול גבוה אין סימפטומים, ייתכן שאתם נמצאים בסיכון מבלי שתדעו זאת. "כולסטרול הוא חומר שומני הנמצא בדם. הגוף זקוק לו כדי לבנות תאים בריאים, אך רמות גבוהות של כולסטרול עלולות להגביר את הסיכון למחלות לב", מסבירים במאיו קליניק, המרכז הרפואי הנחשב במינסוטה, ארה"ב.
קראו עוד:
הכולסטרול בדם נישא על ידי חלקיקים - מעין כדורים שבליבה שלהם יש כולסטרול. ישנם שני סוגים של חלקיקים כאלה: הכולסטרול הטוב, ה-HDL, שמחזיר כולסטרול מהרקמות לכבד, והכולסטרול הרע, ה-LDL, שאמור לספק לחלק מהרקמות את הכולסטרול. הבעיה מתחילה כשרמות גבוהות של LDL מצטברות בדם וגורמות לטרשת עורקים ולסיבוכיה. מומחי מאיו קליניק עם שישה גורמים שיכולים להגביר את הסיכון לכולסטרול רע:
1. תזונה לקויה
אכילת שומן רווי, המצוי במוצרים מן החי ושומני טראנס, המצויים למשל בעוגיות ופופקורן למיקרו, יכולה להעלות את רמת הכולסטרול שלך", אומרים במאיו קליניק. "מזונות עתירי כולסטרול, כגון בשר אדום ומוצרי חלב מלאים בשומן, גם הם יעלו את הכולסטרול".
2. השמנה
מסת גוף (BMI) של 30 ומעלה מעמידה אותך בסיכון לכולסטרול גבוה.
צילום: Shutterstockרמות גבוהות של כולסטרול עלולות להגביר את הסיכון למחלות לב (צילום: Shutterstock)
3. חוסר בפעילות גופנית
פעילות גופנית עוזרת להגביר את רמת הכולסטרול ה'הטוב' בגוף, ה-HDL, וכן מגדילה את החלקיקים המרכיבים את הכולסטרול ה"רע", LDL, והופכת אותו למזיק פחות.
4. עישון
"עישון סיגריות פוגע בדפנות כלי הדם, וגורם להם לצבור יותר שומן. העישון גם עלול להוריד את רמת הכולסטרול 'הטוב'", אומרים במאיו קליניק.
5. הגיל שלך
גם הוא גורם סיכון. מכיוון שהכימיה של הגוף משתנה עם הגיל, הסיכון לכולסטרול גבוה עולה. לדוגמה, ככל שמזדקנים, הכבד מאבד מיכולתו להתמודד עם הכולסטרול ה"רע" - LDL.
6. סוכרת
סוכר גבוה בדם תורם לרמות גבוהות יותר של כולסטרול מסוכן הנקרא ליפופרוטאין בעל צפיפות נמוכה מאוד(VLDL) ולהורדת הכולסטרול הטוב - HDL. "סוכר גבוה בדם פוגע גם בדופן העורקים שלך", מסבירים במאיו קליניק.

איך למנוע כולסטרול גבוה?

כדי להוריד את רמות הכולסטרול או למנוע מלכתחילה כולסטרול גבוה, במאיו קליניק ממליצים על הצעדים הבאים:
  • אכלו דיאטה דלת נתרן אשר שמה דגש על פירות, ירקות ודגנים מלאים.
  • הגבילו את כמות השומנים מן החי והשתמשו בשומנים טובים במידה.
  • הפחיתו קילוגרמים מיותרים ושמרו על משקל תקין.
  • הפסיקו לעשן.
  • התעמלו ברוב ימות השבוע במשך 30 דקות לפחות.
  • שתו אלכוהול במידה, אם בכלל.
  • נהלו את רמות הלחץ שלכם.
לכתבה זו 38 תגובות
הוספת תגובה
38

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
19.

18.

יש סוגי כדורים להורדת כולסטרול ושומנים בדם אבל עושים עבודה הפוכה. מעלים אותם במקום להוריד

17.

כל הכבוד ; כמו כן אפשר לעשות תרגילי התעמלות גם כאשר שוכבים , למי שמיתקשה ללכת .

16.

תאכל פחות תעשה ספורט בסוףףףף הגנטיקה תכריע כמה זמן נותר לך הבנתם טמבלים????

comment-2-comment

יש גנטיקה ויש אפיגנטיקה, תזונה וכל מה שהוזכר בכתבה משפיע על הגנטיקה.

comment-2-comment

15.

מנסיון אני אומרת לכם הכולסטרול ירד לי ברגע שהתחלתי לעשות הליכה כל יום. כל העקכים של הבדיקות ירדו לי פלאים.הכל תלוי ברצון רק בריאות לכולם

comment-2-comment

..

comment-2-comment

וגם מהמלצות של רופאים רבים.

14.

גם אגוזי מלך מאוד מאוד מוממלץ מוריד כולסטרול.ובניגוד לעבר איכלו ביצים הן לא גורמות לרמות גבוהות.בקיצור החכמנו...

13.

הכל גנים ובכל זאת כדאי לשמור. הליכה טובה גם לעוד בעיות בריאות

12.

מה קרה? הייתם חייבים למלא דף ולא היה במה? זה אולי טוב במבוא על כולסטרול בעיתון אצבעוני לילדים

comment-2-comment

מעמיקות? ממש לא. חסר חצי מהמידע.

11.

ההשפעה של שומנים מהמזון על שומנים בדם היא קטנה מאוד. מה שמעלה את ייצור השומנים בגוף הן הפחמימות.

comment-2-comment

קיטו או תזונה ללא פחמימות הם הפתרון ודרך אגב שומנים מהחי, ביצים, בשר הם בריאים במיוחד.

comment-2-comment

גם פולט שטויות שעוד לא היו כמותם וגם מפיץ אותם לציבור. אתה מפגע בלי שום ספק.

10.

ותפסיקו לעשן. זהו. ירד לבד.

comment-2-comment

comment-2-comment

9.

8.

איזה מזל שיש את הכתבה הזאת. לא ידעתי כלום. הכל חדש דנדש.. ממש תגלית מרעישה. שאפו לכותבים ולמפרסמים.. מה היינו עושים בלי לדעת.. אבוי לנו.

comment-2-comment

באהבה

7.

תורשה זה הרבה

6.

גנטיקה זה הגורם העיקרי

comment-2-comment

לוזרית

5.

כתבה ירודה, לוקה בפרטים, בלי עמדה מדעית בלי חידושים רפואיים עדכניים

comment-2-comment

4.

אם יש זמינות לתזונה ים תיכונית אז זה מה שצריך. או לעבור לרמת פחמימות מינימלית ולהיות חודשיים בשנה בתזונה קטוגנית כמו שעשו אנשים בעידן הקרח או באיזורים אסקימוסיאים שאין להם שם דגנים או פחמימות במשך רוב השנה. אבל הגנטיקה לא יכולה להיות הגורם היחיד שמכתיב את התזונה כי חשוב לאכול מזון כשר ולברך עליו. אם אוכלים פרה שנשחטה כהלכה ולא מערבבים בורגר עם חלב, יש פחות סיכון לכולסטרול רע. ברכת המזון הופכת כולסטרול לטוב, וברכת "נקבים נקבים חלולים חלולים" מונעת עצירות ובעיות בדרכי העיכול.

comment-2-comment

תזונה קטגורית עתירת שומן.תזונה ים תיכונית הגיונית וטובה.אנחנו אומנם ים תיכוניים אם כי העובדה שאנחנו סגורים במאה שערים ובקושי יוצאים,חוץ מלשוק,גורמת באמת לבקש ברכה על עקבים נקבים חלולים חלולים...חהחהח

comment-2-comment

אהבתי וכולי אושר. אני עושה את כל מה שכתוב בפוסט הנ"ל.

3.

זה כבר ידוע שנים ואתם עדיין ממשיכים עם השטות הזו

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

2.

המלצות הבריאות בחמשת העשורים האחרונים כיוונו אותנו להמעיט בחלבון ובשומן מהחי, ולהחליפם בשמנים צמחיים, דגנים, ופחמימות מעובדות. התוצאה היא חולי מטבולי בכל מקום בו פושה אותה תזונה מערבית. השמנה, סוכרת, מחלות לב ודמנציה. עשו ההפך מהמלצות התזונה המקובלות - ותגדילו את סיכוייכם להיות חזקים ובריאים מטבולית.

comment-2-comment

מדענים מהשורה הראשונה עדיין מנסים להוכיח שאנחנו צריכים לאכול פחמימות וסוכר

1.

comment-2-comment

לכל התגובות
0