מתקפה חריפה של הרב הראשי הספרדי על ממשלת ישראל – ועל סגן השר לשירותי דת בפרט: בדברים שנשא בפני רבני אירופה, קרא להם הרב יצחק יוסף לסייע לרבנות הראשית במלחמתה בממשלה, על רקע הרפורמות של סגן השר, מתן כהנא. "צריך להיאבק בהם שיחזרו בהם מדרכם הרעה", אמר הרב.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"קמו רבנים, במירכאות, שטוענים שאפשר לגייר בלי קבלת מצוות", תקף הרב את רפורמת הגיור המוצעת – ואת הרבנים התומכים בה. "אין דבר כזה. לא שייך גיור בלי מצוות. לא יודע איפה גידלו אותם. גיור מסורתי? איזה דבר זה? או גיור – או לא גיור".
קראו עוד בערוץ היהדות:
הוא תיאר את מהלכי הממשלה כ"מלחמת דת ברבנות הראשית", כדבריו. "הביאו טייס, (הוא) מבין בשמיים, לא בהלכה. הוא מושפע מרבנים קטנים – לא יודע אם אפשר לקרוא להם רבנים בכלל. הם רוצים גיור המוני, אבל זה לא יהיה. פניתי וביקשתי מכל רבני אירופה לבדוק מה הם יכולים לעשות. זו פרצה חמורה".
1 צפייה בגלריה
הרב הראשי יצחק יוסף וסגן השר לשירותי דת מתן כהנא
הרב הראשי יצחק יוסף וסגן השר לשירותי דת מתן כהנא
הרב הראשי יצחק יוסף וסגן השר לשירותי דת מתן כהנא
(צילום: קובי קואנקס)
את דבריו נשא בכנס ועידת רבני אירופה שנפתח היום (ב') במינכן. "גם בכשרות יש פרצות חמורות", אמר. "מביאים נערות מהאולפנה שיהיו משגיחות כשרות. אוי ואבוי". הוא הוסיף כי "כמה שקראתי לשר הדתות – הוא עונה דרך התקשורת". על הניסיונות להידבר עימו במטרה להוציא את רפורמת הכשרות – הראשונה שקיבלה תוקף – מחוק ההסדרים, אמר כי נענה במילים: "אפס אחוז... איזו יהירות".
הרב יוסף אמר לרבני אירופה: "אנחנו שומרים על הכשרות והגיור. אנו זקוקים לגיבוי שלכם. הם רוצים עכשיו למנות רבני ערים, למנות רבנים ראשיים לפי טעמם, ולכן הם משנים את החוקים".

"אירופה צריכה להיות מודאגת"

הכנס המרכזי של ועידת רבני אירופה עומד בסימן 1,700 שנה להתיישבות יהודית בגרמניה וסביב הנושא של מנהיגות רבנית בעת חירום.
בכנס קיבלה קתרינה פון שנורביין, מתאמת המאבק באנטישמיות בנציבות האיחוד האירופי, את הפרס על שם הרב משה רוזן. "אנו רואים שלמרות כל המאמצים, האנטישמיות מתחזקת ונותרה רמה גבוהה של בורות לגבי חיים יהודיים ומסורות חיים יהודיות", אמרה.
"אני מאמינה שעבורנו כאירופים זה מבייש. אם אנחנו לא יכולים להבטיח שיהודים יחיו כאן לפי מנהגיהם הדתיים, זה כישלון שלנו ואירופה צריכה להיות מודאגת".
ארמין לאשט, חבר הפרלמנט הגרמני וראש ממשלת נורדריין וסטאפליה לשעבר, אמר בכנס כי לא המהגרים הביאו אנטישמיות לגרמניה. "הייתה אנטישמיות בגרמניה גם ב-1945. סקרים הראו ש-10%-15% מהגרמנים הם אנטישמים גם היום", אמר לאשט, חבר הוועדה לענייני חוץ של הבונדסטאג ומי שהיה אחד משני המועמדים בבחירות לקנצלר גרמניה.

"ראיתי אנשים עם טלאים צהובים ברחובות"

פליקס קליין, מתאם המאבק באנטישמיות וקיום חיים יהודיים בגרמניה, אמר: "אסרנו בשנה שעברה שריפת דגלים. אנשים ששרפו דגל ישראל נשפטים היום ועוברים הליך פלילי".
ראש ממשלת בוואריה ד"ר מרכוס זדר, סיפר כי ספג התקפות במהלך מגפת הקורונה: "ראיתי אנשים עם טלאים צהובים צועדים ברחובות. אני מבטיח הבטחה ברורה של הגנה על הקהילות היהודיות בגרמניה. כולם כבר יודעים שאם מישהו יביע ביטוי אנטישמי בגרמניה, נגנה זאת בכל הכוח. לא רק כדי להילחם נגד הרוע, אלא גם כדי להראות את החשיבות שאנו נותנים לחיים היהודים בבוואריה".
נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט, אמר בפתיחת האירוע: "אנחנו מציינים 1,700 שנים של חיים יהודים בגרמניה ואת העובדה שיש עתיד יהודי במדינה. הנס הזה לא היה קורה, ללא שיתוף הפעולה של הממשלה הפדרלית ברמה המקומית והלאומית. כפי שהצהירה ממשלת גרמניה באיחוד האירופי, אנחנו צריכים לא רק להיאבק באנטישמיות – אלא גם להבטיח חופש דתי לקהילות היהודיות שרוצות לחיות כרצונן".