2
צילום : יריב כץ צילום : יריב כץ

מומחים לאורח חיים בריא: "השפוי זה הטרנד החדש. כן לאכול - אבל במידה"

במסגרת ועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות" נערך פאנל שעסק ב"מדיניות צמצום נזקים" ודן בניסיונות לרדת במשקל ולהפסיק לעשן. השתתפו: ד"ר אליאס סרור, שירה וסרמן ואירה דולפין. המסר: "אם אתה לא יכול להפסיק - תפחית"

דורית קרבצ'יק | פורסם:27/07/2021
אם אתה לא יכול להפסיק – תפחית: מדיניות הפחתת נזקים (צילום: איציק זוהר, אסף איווס, אפי זורובסקי, רחף CRS)
"אם אתה לא יכול להפסיק - תפחית: מדיניות צמצום נזקים" - כך נקרא אחד הפאנלים שנערכו אתמול (ב') במסגרת ועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות". השתתפו: ד"ר אליאס סרור, מומחה ברפואת משפחה ומנהל מרפאת גוש חלב; שירה וסרמן, המייסדת והבעלים של התוכנית "חצי שירה" לאורח חיים בריא; ואירה דולפין, גורו כושר ובריאות.
עוד מהוועידה:
הדיון נפתח באזכור כתבה שפורסמה לפני מספר חודשים במגזין "מנטה". היא נקראה "מדעי ההרגלים הקטנים" ונכתבה על ידי רופא משפחה בריטי שריכז מחקרים על הרגלים יומיומיים ואפשרויות לשנות אותם. המטרה שלו הייתה להגיד לאנשים: עם כמה כלים מאוד פשוטים, כלים מאוד יומיומיים, אפשר לגרום לשינוי משמעותי באורח החיים ולצמצם נזקים.
אבל באלו נזקים מדובר, בעצם? השאלה הופנתה לד"ר סרור. תשובתו: "יש נזקים שמושפעים מתורשתיות. הכוונה היא למחלות כמו סוכרת, לחץ דם, יתר שומנים. נזקים אחרים הם אלו שאנחנו גורמים לעצמנו, כמו העישון.
"אחוז המעשנים במגזר הערבי הוא גבוה מאוד, כמעט כפול מאשר במגזר היהודי, ואנשים מעשנים בתוך הבית: כמעט שני שלישים מהמעשנים עושים זאת בתוך הבית וגורמים נזק לילדים, לתינוקות, לנשים. השאלה היא איך למזער את הנזק הזה".
וסרמן: "אני עדיין אוהבת מתוקים ואוהבת להתבטל על הספה. מצד שני, היה לי ברור שאני חייבת לעשות ויתורים מתונים כדי לרזות. אלו דברים שאני עושה אותם והופכים להרגל, ואחר כך אני רואה שאפילו נעים לי לעשות אותם"
שירה וסרמן, שבעבר שקלה 140 ק"ג, נשאלה למה אנשים רבים לא מצליחים לרזות ולהחזיק מעמד עם זה. בתשובה, היא סיפרה בקצרה את סיפור חייה והסבירה כיצד הצליחה לרזות לאורך זמן. "אני עדיין אוהבת מתוקים", אמרה, "אני עדיין אוהבת להתבטל על הספה. מצד שני, היה לי ברור שאני חייבת לעשות ויתורים מתונים כדי לרזות. אלו דברים שאני עושה אותם והופכים להרגל, ואחר כך אני רואה שאפילו נעים לי לעשות אותם".
צילום : יריב כץשירה וסרמן. "המטרה היא לא לוותר לגמרי" (צילום : יריב כץ)
אירה דולפין הוסיפה: "אני מנסה להביא אנשים לאמצע. בעבודה שלי כמאמנת כושר אני נתקלת באנשים שאומרים, 'אני לא מתאמן, אני לא עושה כלום'. הם מאמצים גישה של 'הכול או כלום'. הם לא מבינים שעדיף להתאמן שתי דקות מאשר לא להתאמן בכלל.
"צריך להראות לאנשים שאפשר לעשות את זה בדרך אחרת, פשוט לשנות את ההרגלים שלהם. צריך גם להדגיש שלפעילות גופנית יש גם השלכות נפשיות, כך שאדם שעושה ספורט יהיה יותר בריא גם מהבחינה הזאת".
ד"ר סרור אמר שגם הוא מתנגד לשיטת "הכול או כלום". "אני מחפש דרכי אמצע כדי להביא את המטופלים שלי לדרך המלך", הסביר. "אבל זה לא רק תלוי בי, אלא גם בשיתוף פעולה של המטופל עצמו".
וסרמן: "המטרה היא לא לוותר לגמרי, לא ללכת לקיצוני. בעידן המודרני אנשים הבינו ש'השפוי זה הטרנד החדש'. כלומר, אם מדברים על אוכל ועל דיאטה, אז כן לאכול - אבל במידה. מאוד קשה להגיע לשם".
לכתבה זו 2 תגובות
הוספת תגובה
2

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
2.

1.

0
מצב לילה
מצב לילה