צוותי הרפואה והסיעוד של הדסה מטפלים מדי יום במאות חולים במרפאה שהקים בית החולים במחנה הפליטים בעיר פשמישל, שעל גבול אוקראינה-פולין. והאירוע האחרון במקום ריגש את הצוות במיוחד, כשמטופלת עם רעלת הריון קשה ומסכנת חיים אובחנה וטופלה במהירות, והצליחה ללדת בשלום תינוקת בריאה.
עוד סיפורים מרגשים של צוותי הסיוע במלחמת רוסיה-אוקראינה:
הפליטים האוקראינים עוזבים את בתיהם במהירות, כשבידיהם תיק או שקית קטנה שנארזו בחופזה תחת איומי הפגזות, והם זקוקים לתרופות, לטיפול רפואי שוטף ולהגשת עזרה ראשונה דחופה. השבוע הגיעה אל המרפאה בה מתנדב צוות רפואי מבית החולים הדסה, נטשה מנילוקס, אוקראינית בת 30, בשבוע ה-41 להריונה.
2 צפייה בגלריה
נטשה מנילוקס
נטשה מנילוקס
ד"ר דורון כבירי בודק את נטשה מנילוקס במרפאת הסיוע
(צילום: דוברות הדסה)
"נטשה ברחה עם שלושת ילדיה מביתה שבעיר חרסון, במזרח אוקראינה", מספר ד"ר דורון כבירי, מומחה במיילדות וגינקולוגיה, מנהל המרפאה להיריון בסיכון גבוה בהדסה עין כרם וחבר במשלחת השוהה בפולין. "היא סיפרה בעצב שההפצצות היו מאסיביות וקרובות מאוד למקום מגוריהם והם נאלצו לברוח במהירות מהבית. פתאום הכול השתנה והאיום על החיים שלהם היה ממשי וקרוב".
ד"ר דורון כבירי: "במצב של רעלת היריון חמורה כמו שזיהינו אצלה, עלול להופיע סיבוך מסוכן, אקלמפסיה, המלווה בהתקפי פרכוסים ואפילו אובדן הכרה. זהו אינו מצב שבו אישה בהיריון יכולה להישאר ללא השגחה צמודה וטיפול מתאים ומיידי"
אבי המשפחה נשאר באוקראינה מאחר שיציאתו סורבה ובמשך חודש נטשה וילדיה נעו ממקום למקום, כשהיא חשה ברע, עייפה וללא מעקב היריון או טיפול רפואי נדרש. "ברור שבשלב כזה מתקדם של ההיריון, הנסיעות הממושכות והתלישות ממקום מגוריה יחד עם ניתוק ממעקב רפואי אחר מצבה, היו לרעתה", אומר ד"ר כבירי. "כשנטשה הגיעה אלינו למרפאה היא הייתה מותשת וסיפרה לנו שמשהו לא מאוד כשורה, היה לה ברור שהיא צריכה להיבדק על ידי רופא והיא מאוד שמחה לשמוע שאני מומחה ברפואת נשים ומיילדות. זה היה חיבור מצוין והיא מיד סיפרה את כל השתלשלות העניינים מהרגע שבו החלו ההפצצות ליד ביתם".
2 צפייה בגלריה
נטשה מנילוקס
נטשה מנילוקס
האבחון וזיהוי המצב הקריטי ממש הציל את ההיריון ושמר על העוברית . מנילוקס בבדיקת אולטראסאונד
(צילום: דוברות הדסה)
לאחר הערכה שבוצעה לה ולעובר במרפאה הממוקמת במחנה הפליטים, וכן הדמיית אולטרסאונד ובדיקות שונות, אובחנה נטשה עם רעלת היריון מתקדמת. ד"ר כבירי מדגיש כי מדובר במצב מאוד מסוכן – הן לאם והן לעובר שברחמה. "במעקב שביצענו מספר פעמים נטשה פיתחה יתר לחץ דם שהלך והתגבר. ובאמת, אחד ממאפייני רעלת היריון הוא כיווץ של כלי דם, שמצד אחד גורם לעליית לחץ הדם ומצד שני מביא לירידה בזרימת הדם לאיברים שונים, לשליה ולעובר. כתוצאה מכך התפתחות העובר נפגעת. בנוסף, במצב של רעלת היריון חמורה כמו שזיהינו אצלה, עלול להופיע סיבוך מסוכן, אקלמפסיה, המלווה בהתקפי פרכוסים ואפילו אובדן הכרה. זהו אינו מצב שבו אישה בהיריון יכולה להישאר ללא השגחה צמודה וטיפול מתאים ומיידי".
האבחון הבהיל את נטשה, ובצדק - הסכנה שוב ריחפה מעליה. אנשי הצוות הסיעודי והרפואי הרגיעו אותה, הסבירו לה את המצב ותמכו בה עד לפינויה לבית חולים בפולין, ללידה דחופה. אתמול התבשרו במרפאה על הלידה המוצלחת, וכל הצוות התרגש מאוד. "היכולת שלנו לסייע מקבלת כאן ביטוי מדי יום – כבר חודשיים שלמים, עם חולים רבים שמקבלים טיפול רפואי מצוין, מלווה בהרבה תמיכה וחום", אומר ד"ר כבירי, "אבל המקרה של נטשה נגע בנו מאוד. האבחון וזיהוי המצב הקריטי ממש הציל את ההיריון ושמר על העוברית שלה. ואחרי כל-כך הרבה קשיים ודאגות, הגיעו אל המשפחה גם שמחה ואופטימיות עם התינוקת החדשה".