אחרי סאגה מלאת תהפוכות, אך מהירה למדי, האיש העשיר בעולם, אילון מאסק, הפך אתמול לבעלים של טוויטר. לרגל הוספת החוליה החדשה בשרשרת החברות של מאסק, זה זמן טוב להיזכר בשאר החברות שלו שתרמו לכך ששוויו מוערך היום במעל 268 מיליארד דולר.

עוד בנושא:

Zip2

החברה הראשונה שמאסק הקים, בשנת 1995, יחד עם אחיו קימבל. המוצר של החברה היה מדריך עירוני לעסקים שכלל מפות ואיפשר לבצע בו חיפוש, ולקוחות החברה היו עיתונים, בהם הניו יורק טיימס. לדברי מאסק, באותה תקופה הוא ואחיו לא יכלו להרשות לעצמם אפילו לשכור דירה, ולכן שכרו משרד קטן וישנו על הספה. השניים אף חלקו מחשב. אך מצבם הכלכלי השתנה במהרה: החברה נמכרה ארבע שנים אחרי הקמתה, ב-300 מיליון דולר לחברת Compaq Computer. מתוכם, 22 מיליון דולר הגיעו לכיסו של מאסק.
3 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
עכשיו גם טוויטר בידיו. אילון מאסק
(צילום: AP)

פייפאל

במחצית מהכסף שהרוויח מאותה רכישה עבור מניותיו בחברה, מאסק השתמש כדי להקים חברה נוספת ב-1999 - X.com, חברה שסיפקה שירותים פיננסיים אונליין. בשנת 2000 היא התמזגה עם סטארט-אפ פיננסי נוסף בשם Confinity, ולאחר מכן החברה הממוזגת שינתה את שמה לפייפאל. עם המיזוג מאסק הפך למנכ"ל, אך לאחר מכן הודח מתפקידו בעקבות חילוקי דעות בינו לבין שאר ההנהלה. פייפאל נרכשה ב-2002 על-ידי איביי תמורת 1.5 מיליארד דולר, ומאסק, מחזיק המניות הגדול בחברה, הרוויח הפעם מהרכישה 165 מיליון דולר.

SpaceX

ב-2002 מאסק הקים את החברה שהוא משמש מנכ"ל שלה עד היום - SpaceX, באמצעות מאה מיליון דולר מכספי הרכישה של פייפאל. SpaceX היא חברת חלל פרטית, ומטרתו של מאסק הייתה להוזיל את עלויות הטיסות לחלל. החזון ארוך הטווח של החברה אפילו אמביציוזי יותר - ליישב את מאדים על-ידי בני אדם. החברה מאופיינת בחדשנות שמתבטאת בין היתר בפילוסופיה שלה לפיה יש לעשות שימוש חוזר בכלי תעופה שטסים לחלל. היא חתומה על הסכם עם סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, הנוגע להטסת אסטרונאוטים לחלל. שווי החברה מוערך במאה מיליארד דולר.
SpaceX משגרת את הטסלה האישית של מאסק לחלל על גבי טיל הפלקון הבי

טסלה

חברת הרכב החשמלי, והחברה המזוהה ביותר עם מאסק היום, למעשה כלל לא הוקמה על ידו. אבל ב-2004, שנה אחרי הקמתה, הוא השקיע בה 6.5 מיליון דולר, הפך לבעל המניות העיקרי וליו"ר החברה. בנוסף, הוא לקח חלק בפיתוח הרואדסטר, המכונית הראשונה שלה. ב-2008, מאסק אף הציל אותה מפשיטת רגל כשהשקיע בה 40 מיליון דולר והלווה לה 40 מיליון דולר נוספים. באותה שנה, מרטין אברהרד, ממייסדי החברה, הודח מתפקיד המנכ"ל ומאסק החליף אותו. ב-2018 הוא הסתבך עם הרשות לניירות ערך בארה"ב בעקבות ציוץ שבו טען כי השיג את המימון כדי להפוך את החברה לפרטית, ובמסגרת הסכם פשרה פרש מתפקיד יו"ר החברה. בשנה שעברה הוא שינה את תיאור תפקידו בחברה ל"טכנו-קינג" במסמך רגולטורי רשמי. לחברה שווי שוק של מעל טריליון דולר.

SolarCity

מאסק הגה את הרעיון לחברת אנרגיה סולארית וב-2006 העניק לשני בני דודיו, פיטר ולינדון רייב את ההון כדי להקים את סולאר סיטי, שעסקה בהתקנת מערכות אנרגיה סולארית. ב-2016, טסלה רכשה אותה תמורת 2.6 מיליארד דולר. גם במקרה הזה מאסק הסתבך משפטית, כשחלק מהמשקיעים הביעו ביקורת על העסקה, בין היתר בשל הקשרים האישיים של מאסק והמייסדים, הבעיות במוצר, והעובדה כי היה יו"ר החברה ומחזיק המניות הרבות ביותר בה.
3 צפייה בגלריה
מכונית של טסלה
מכונית של טסלה
החברה המזוהה ביותר עם מאסק. טסלה
(צילום: AFP)

The Boring Company

ב-2016 מאסק הקים את החברה הזאת, שעוסקת בתחום הבנייה והתשתיות, והפעם במטרה לפתור את בעיית עומס התנועה בערים בצורה חדשנית. Boring למעשה חופרת רשת של מנהרות שיאפשרו תחבורה מהירה ללא פקקי תנועה בערים גדולות. במרכז החזון של מאסק מערכת בשם הייפרלופ - רכבת מהירה במיוחד שנוסעת בתוך מעין ואקום, ויכולה באופן תיאורטי לנסוע מלוס אנג'לס לסן פרנסיסקו בתוך 30 דקות. ההייפרלופ אמורה לשמש למרחקים ארוכים בתוך המנהרות, ואילו רכבים פרטיים ייסעו בהן למרחקים קצרים. ב-2021 החברה הציגה פרויקט במרכז הכנסים של לאס וגאס, ויצרה שתי מנהרות, שבכל אחת מהן רכבי טסלה העבירו נוסעים ליעד הרצוי.

OpenAI

הפעם מדובר בארגון ללא מטרת רווח, שאותו מאסק הקים ב-2015. זהו ארגון מחקר בתחום הבינה המלאכותית, שהוקם שנה אחרי שמאסק אמר כי בינה מלאכותית "עשויה להיות מסוכנת יותר מנשק גרעיני". מכאן, מטרתו להבטיח שהבינה המלאכותית תפותח בצורה שתיטיב עם האנושות. ב-2018 מאסק פרש מדירקטוריון החברה כדי להימנע מניגוד עניינים, מאחר שטסלה מפתחת בינה מלאכותית עבור טכנולוגיית רכב אוטונומי. למרות זאת, הוא עדיין אחד התורמים הבולטים של OpenAI.
3 צפייה בגלריה
בינה מלאכותית
בינה מלאכותית
בינה מלאכותית
(אילוסטרציה: Shutterstock)

Neuralink

חברה שמאסק הקים ב-2017, ונמצאת בבעלותו. המטרה של Neuralink היא לפתח מכשירים שיושתלו ויוטמעו במח האנושי. הרעיון הוא ששתלים כאלו יאפשרו להרחיב את היכולות האנושיות, על ידי תקשורת בין המח למכשירים שונים כמו מחשבים, אך גם לרפא מגוון מחלות ומצבים נפשיים שונים, כמו שיתוק, עיוורון ודיכאון. טענות אלו נחשבות שנויות במחלוקת.

טוויטר

מאסק לא מסתפק בניסיונותיו להגביר את יכולות המח האנושי, ליישב את מאדים ולשפר את התחבורה על כדור הארץ, ולאחרונה סימן את היעד הבא שלו - רשתות חברתיות. באופן ספציפי יותר, טוויטר, כשהצעד מלווה כרגיל בהצהרות גדולות והפעם - חשיבות חופש הביטוי, שלדבריו נרמס בפלטפורמה. המהלכים שמאסק ביצע כדי להפוך למעורב יותר בניהול של טוויטר הלכו והקצינו במהרה בתקופה האחרונה, והובילו לבסוף לרכישה. בתחילה הוא ביקר את התנהלות הפלטפורמה בחשבונו האישי והפעיל מאוד, לאחר מכן חשף כי רכש 9% ממניותיה. בשלב הבא הוא הצטרף לדירקטוריון החברה אך במהרה חזר בו, ולבסוף הציע לרכוש אותה ולהפוך אותה לפרטית.
בתחילה דירקטוריון החברה ניסה לבלום את מאסק, והכריז על תוכנית שהציעה מניות מוזלות למשקיעים הקיימים באופן שידלל את אחזקותיו של מאסק, אם ינסה להרחיב אותן ל-15%. אבל תותחי הקרבות שקטו במהרה, ותמורת תג מחיר של 44 מיליארד דולר, האיש העשיר בעולם רכש אתמול את אחת הפלטפורמות המשפיעות בעולם. יש לנו הרגשה שזו רק ההתחלה.
פורסם לראשונה: 07:00, 20.04.22