כמטפלים העוסקים ברפואה טבעית או הוליסטית, המטופלים שאנחנו פוגשים בקליניקה המודרנית לא תמיד תואמים את הטיפוסים או את המצבים המוגדרים בספרות הקלאסית. אחת הסיבות לכך היא השימוש הגובר בתרופות, שחלקן הגדול מייצרות תהליכים שאינם טבעיים לגוף האדם ופועלות בניגוד לטבע האנושי, מה שמאלץ אותנו, המטפלים, לייצר התאמות ולהתמודד עם סיטואציות לא פשוטות, שבהן הגוף נמצא במצב של "איזון מדומה".
קראו עוד:
חומצות העיכול, או "אש עיכולית", נחשבות למצרך חשוב בכל גישה טיפולית מסורתית, בוודאי למבוגרים. על פי הרפואה המשלימה, רוב התסמינים והמחלות בעולם המודרני קשורים למצבו העיכולי של האדם. מערכת עיכול חזקה עשויה למנוע תחלואים רבים, בעוד מערכת חלשה, המייצרת מעט מיצי עיכול, עלולה לגרום לתחלואים רבים. כמעט בכל טיפול רואים חולשה של הכבד וקושי בייצור מיצי המרה, מה שיוגדר בגישה הסינית כ"תקיעות צ'י כבד" - בעיות ביציאות או בספיגה. כמעט בכל טיפול בצמחים נמצא את עצמנו רושמים למטופל צמחים או תמציות המגבירים ייצור מרה על ידי הכבד, או צמחים המעודדים את הלבלב לייצר יותר אנזימי עיכול, ובכלל, צמחים שמעוררים את המערכת העיכולית ומעודדים את פעילותה.
ברגע שמטופל נוטל מעכבי חומצה או סותרי חומצה, הוא מבטל את האפשרות להביא את מערכת העיכול שלו למצב מאוזן. כדי שהמטפלים יוכלו להועיל במצב זה, יש לעזור למטופל למצוא חלופות טבעיות יותר
התרופות סותרות החומצה רלוונטיות לטיפול בצרבת: זוהי תחושה של צריבה כואבת בוושט, מעט מתחת לעצם החזה, הנובעת מעלייה של חומצות קיבה. בדרך כלל היא מתחילה בבטן ועוברת לצוואר ולגרון. מדובר לרוב בתופעה חולפת, אלא אם יש פגמים בסוגר הקיבה, שעלולים להפוך אותה לכרונית. צרבת יכולה להופיע בכל גיל.
תסמיני הצרבת מתחילים בדרך כלל לאחר אכילת כמות גדולה של מזון בכלל ומזון שומני בפרט ושתייה מוגברת של משקאות מוגזים או אלכוהוליים. נשים בהיריון מועדות יותר לצרבת. צרבת כרונית עלולה להעיד על כיב פפטי (אולקוס) והימצאות של החיידק הליקובקטר פילורי. באנגלית נקראת הצרבת Heartburn - שריפה בלב - מכיוון שהתחושות המלוות אותה מזכירות תעוקת לב, הקודמת להתקף.
2 צפייה בגלריה
הצרבת היא בדרך כלל תופעה חולפת, אלא אם יש פגמים בסוגר הקיבה, שעלולים להפוך אותה לכרונית
הצרבת היא בדרך כלל תופעה חולפת, אלא אם יש פגמים בסוגר הקיבה, שעלולים להפוך אותה לכרונית
הצרבת היא בדרך כלל תופעה חולפת, אלא אם יש פגמים בסוגר הקיבה, שעלולים להפוך אותה לכרונית
(צילום: shutterstock)

לא רק עודף חומציות בקיבה

מדפי בתי המרקחת עמוסים בתרופות רבות לטיפול בצרבת, שכולן פועלות על הפחתה של ייצור חומצות הקיבה ועל פגיעה ביכולת הגוף לייצר מיצי קיבה ועיכול.
בניגוד לגישה המערבית המקובלת, המגדירה צרבת כעודף חומציות בקיבה, על-פי הרפואה המשלימה, מדובר בתוצאה של קלקול עמוק יותר: במקום שתהיה זרימה תקינה של מיצי העיכול מהקיבה ומהתריסריון למעיים - המיצים נתקעים באזור הקיבה וגורמים שם כיבים, דלקות וזיהומים לרקמה הרירית. לכן, כשמגיע מטופל שנוטל מעכבי חומצה או סותרי חומצה, והוא בן 40 לפחות - גיל שאצל רוב האנשים חלה ירידה טבעית במה שאנחנו מגדירים ה"אש העיכולית" - המטפלים בבעיה, שכן מיצי העיכול הכרחיים בגיל זה, ואילו התרופה מדכאת את מיצי העיכול ואת אותה "אש עיכולית".
קיימות לכאורה סיבות רבות לנטילת סותרי חומצה, אך מטרתן העיקרית היא להרגיע תסמיני צרבת כתוצאה מעליית חומצת הקיבה - מצב שנקרא ברפואה המסורתית "עליית צ'י מורד של הקיבה". הבעיה היא שברגע שמטופל נוטל מעכבי חומצה או סותרי חומצה, הוא מבטל את האפשרות להביא את מערכת העיכול שלו למצב מאוזן. כדי שהמטפלים יוכלו להועיל במצב זה, יש לעזור למטופל למצוא חלופות טבעיות יותר. זו כמובן אינה משימה פשוטה, שכן ברגע שמטופל מפסיק את נטילת התרופות, הקיבה מתחילה לייצר מיצי עיכול המגרים את הרקמה הרירית של הקיבה. בנוסף, חלק גדול מצמחי המרפא שמחזקים את הכבד ואת הלבלב הם בעלי טעם מר, שעשוי בעצמו לגרות קיבה של אדם הסובל מצרבות.
2 צפייה בגלריה
עלי אולמוס. תרופה מסוג אחר
עלי אולמוס. תרופה מסוג אחר
עלי אולמוס. תרופה מסוג אחר
(צילום: shutterstock)

הרכב נוזלי נטול אלכוהול

אחת הדרכים היעילות לגמילה מאותן תרופות (כמובן שמתבקש גם שינוי תזונתי) היא שימוש בצמחים בעלי מרקם צמיגי וטעם מתקתק. צמחים אלה מכילים חומר פעיל רירי בשם מוצילגו, המשקם את הרקמה הרירית של הקיבה ומרגיע את הצריבה בלי לדכא את מיצי העיכול החשובים כל כך.
אחד הצמחים היעילים והנוחים ביותר לשימוש הוא אולמוס רוברה (Ulmus rubra), המכיל כמות גדולה של חומר רירי. הדרך המקובלת לשימוש בו היא באמצעות אבקה טחונה של הצמח. לצורך הקלה על הצריבה, ניתן להמיס כפית מהאבקה בחצי כוס מים בטמפרטורת החדר ולשתות מספר פעמים ביום.
ניתן להשתמש גם בהרכב נוזלי נטול אלכוהול מהצמחים הבאים: אולמוס פולבה (Ulmus fulva), אלטאה (Althea Officinalis), קמומיל (Chamomilla) וליקוריץ Glycyrrhiza(DGL)). ההרכב הוא בריכוז 1:1 ומיוצב בגליצרין צמחי. האולמוס והאלטאה מכילים מוצילגו בכמות גדולה, בעוד הליקוריץ נטול הגליציריזין נותן השפעה מזינה ומרגיעה לקיבה ומוסיף מתיקות. הקמומיל נותן להרכב השפעה נוגדת דלקת ונוגדת עווית.
ניתן להשתמש בהרכב לטיפול בדלקת של הקיבה (גסטריטיס), בטיפול בצרבת, בטיפול גמילה ממעכבי חומצה ועוד. ההרכב נוח לשימוש, וטעמו מתקתק ועדין. אופן שימוש: 5 מ"ל ברבע כוס מים, שלוש פעמים ביום או לפי הצורך. צמחים אלו ניתן להשיג בכל חנות טבע שמתמחה בנושא.
מובן שהמלצות אלו הן ראשוניות בלבד ואמורות לתת למטופל הקלה בתסמיני הצרבת, אבל כדי להגיע לתהליך החלמה משמעותי, יש צורך בטיפול מקיף ומותאם אישית שיכלול צמחי מרפא, תזונה מתאימה ושינוי באורח החיים.
הכותב הוא הרבליסט קליני ונטורופת,שירצה ב-INSPIRATION 2022 - כנס שנתי למטפלים ברפואה משלימה ואינטגרטיבית, שיתקיים ב-5-6 ביולי במרכז וואהל באוניברסיטת בר אילן