עדות נוספת לחשיבות הפעילות הגופנית למניעת מחלות: מחקר חדש מגלה ירידה בסיכון התמותה ממחלות לב, כלי דם, סוכרת וסרטן מחצי שעה עד שעה של פעילות לחיזוק שרירים בשבוע. עם זאת, יותר משעה של פעילות לחיזוק שרירים אינה בהכרח יעילה יותר, על פי אותו מחקר שפורסם בכתב העת British Journal Of Sports Medicine.
קראו עוד על החשיבות של פעילות גופנית לבריאות:
מחקרים קודמים כבר הצביעו על כך שפעילות לחיזוק שרירים קשורה לסיכון נמוך יותר למוות, אך לא היה ידוע מהו המינון האופטימלי. כדי לנסות ולברר זאת, סרקו החוקרים במאגרי מידע אחר עבודות שנערכו בשיטה של תצפיות על מבוגרים ללא בעיות בריאותיות משמעותיות, שהיו במעקב במשך שנתיים לפחות.
2 צפייה בגלריה
חיזוק שרירים. המינון האופטימלי שמוריד את הסיכוו לתמותה
חיזוק שרירים. המינון האופטימלי שמוריד את הסיכוו לתמותה
חיזוק שרירים. המינון האופטימלי שמוריד את הסיכוו לתמותה
(צילום: shutterstock)
הניתוח הסופי כלל 16 מחקרים מתוך מאגר של 29 מחקרים. המחקר המוקדם ביותר פורסם בשנת 2012, רוב המחקרים בוצעו בארצות-הברית והיתר באנגליה, סקוטלנד, אוסטרליה ויפן. תקופת הניטור המקסימלית נמשכה 25 שנים.
בהיותו מחקר תצפיתי, שונות הנתונים רחבה, וזוהי אחת ממגבלות המחקר: מספר המשתתפים בעבודות שפורסמו נע בין כ-4,000 לכ-480,000, וטווח הגילאים נע בין 18 ל-97. 12 מחקרים כללו גברים ונשים; שני מחקרים כללו גברים בלבד ואילו שלושה מחקרים כללו נשים בלבד. כל המחקרים התייחסו לפעילות גופנית אירובית או אחרת וכן לפעילות לחיזוק שרירים.
התוצאות הטובות ביותר נצפו אצל אלו ששילבו בין שתי הפעילויות - חיזוק שרירים ופעילות אירובית. אצל מתאמנים אלו נצפתה ירידה של כ-40% בסיכון למוות מכל סיבה שהיא, 46% ירידה במחלות לב וכלי דם ו-28% ירידה בהארעות סרטן
ניתוח הנתונים המאוחד הראה שפעילויות חיזוק השרירים היו קשורות בסיכון נמוך ב-10-17% למוות מכל סיבה שהיא, כמו גם למוות ממחלות לב ושבץ מוחי, סרטן, סוכרת וסרטן ריאות. לא נמצא קשר בין חיזוק שרירים לבין סיכון מופחת לסוגים ספציפיים של סרטן, כולל אלו של המעי, הכליה, שלפוחית השתן או הלבלב.
החוקרים מצאו כי הפחתת הסיכון המקסימלית של בין 10-20% ללקות במחלות הקשות, היתה אצל אלה שביצעו פעילות מחזקת שרירים של 30 עד 60 דקות בשבוע. בנוסף, נצפתה הפחתת סיכון מסוימת ללקות בסוכרת כשהפעילות מחזקת השריר הייתה עד 60 דקות בשבוע.
התוצאות הטובות ביותר נצפו אצל אלו ששילבו בין שתי הפעילויות - חיזוק שרירים ופעילות אירובית. אצל מתאמנים אלו נצפתה ירידה של כ-40% בסיכון למוות מכל סיבה שהיא, 46% ירידה במחלות לב וכלי דם ו-28% ירידה בהארעות סרטן.
2 צפייה בגלריה
שילוב של פעילות אירובית הורידה את הסיכון לתמותה בכ-40 אחוזים
שילוב של פעילות אירובית הורידה את הסיכון לתמותה בכ-40 אחוזים
שילוב של פעילות אירובית הורידה את הסיכון לתמותה בכ-40 אחוזים
(צילום: shutterstock)

ההמלצה הקיימת: 150 דקות של פעילות גופנית בשבוע

החוקרים ציינו כי לממצאיהם מספר הגבלות: העיקרית שבהן הייתה שנתונים ממחקרים ספורים בלבד נאספו עבור כל אחת מהתוצאות שנחקרו. המחקרים הכלולים הסתמכו גם על הערכה סובייקטיבית של פעילויות לחיזוק השרירים. מגבלה נוספת נבעה מהשונות במיקום המחקרים: מכיוון שרוב המחקרים בוצעו בארצות-הברית, ייתכן שהתוצאות אינן תואמות את הפעילויות ואופיין בשאר המקומות.
הנחיות לפעילות גופנית ממליצות על פעילות קבועה לחיזוק שרירים למבוגרים, בעיקר בגלל היתרונות הידועים לבריאות שרירי השלד. דוגמאות לפעילויות אלו כוללות הרמת משקולות, עבודה עם גומיות התנגדות, שכיבות סמיכה, כפיפות בטן או עבודת גינון מאומצת.
על פי ההנחיות המקובלות של ארגוני הבריאות בעולם המומלצות גם בישראל, על מבוגרים להתאמן לפחות 150 דקות בשבוע בפעילות גופנית מתונה הכוללת הליכה, שחייה ורכיבה על אופניים. בני 65 ומעלה צריכים לגוון את הפעילות הגופנית ולשלב תרגילי איזון, אירובי וחיזוק שרירים.
בעבר המליצו אנשי המקצוע על לפחות 10 דקות אימון ביום כדי להגיע למכסה השבועית. המחקר הנוכחי מגלה כי כל משך זמן הוא טוב ועיקר הדגש הוא על ההתמדה והביצוע היומיומי. כך למשל, אפילו פעילות קטנה כמו לעלות במדרגות במקום במעלית תתרום ותחזק את הגוף.
"השילוב של חיזוק שרירים ופעילות אירובית עשוי לספק יתרון גדול להפחתת התמותה מכל הסיבות", סיכמו החוקרים, "בהתחשב בעובדה שהנתונים הזמינים שסקרנו מוגבלים, יש צורך במחקרים נוספים שיתמקדו באוכלוסיות מגוונות יותר".