93

על מי מאיים קובי אוז

ההאשמות שהוטחו בסולן "טיפקס" על כך ששינה את שם משפחתו היא תזכורת לכך שכל נושא חשוב כאן נחטף לטובת מאבקים פוליטיים רחבים ומתישים

תם אהרון | פורסם:11/05/2022
צילום: יפעת יוגב דדון, באדיבות עננה בעקובי אוז (צילום: יפעת יוגב דדון, באדיבות עננה בע"מ)
אל תאמין לאף אחד / כאן כל חבר בגד / לא כמו אצלנו בבגדד / פה כולם משקרימ'ך כל הזמן" - את השורה הזאת שמעתי לראשונה כשהייתי בן 7, ואלבום המופת "נשיקה לדוד" התנגן אצלנו בבית ברעננה הלוך ונגן, יוצא ונכנס ממערכת הקומפקט-דיסק בסלון (כשבמקומו יוצא ונכנס, בדרך כלל, אלבום מופת אחר של טיפקס, "החיים שלך בלאפה", שיצא שנתיים קודם). קשה להסביר את כל שכבות האירוניה שיש בשורה הזאת, ובשיר הזה, ובאלבום הזה, אבל לא היה צריך - חוויית הדוֹדוּת המזרחית הייתה חלק נכבד בחיים שלי, ואותה קובי אוז בחר לחגוג באלבום שלימים כתב עליו ש"יש לו אחושילינג הצדקה אמנותית - השירים דיברו, התרפקו וצבטו את המשפחתיות הישנה".
לכן התפלאתי לקרוא השבוע שטוויטר סוער (עד כמה שאפשר להתייחס לטוויטר ברצינות כפלטפורמה של החלפת דעות, ולא כזירת התנצחות נרקיסיסטית שבה אנשים צועקים על עצמם) סביב קובי אוז שהואשם על ידי העיתונאי שמעון ריקלין ואחרים בכך שהוא "רץ לכור ההיתוך האשכנזי" כששינה את שם משפחתו מ"אוזן".
הדבר הראשון שהסערה המדומה הזאת חושפת הוא את רדידות השיח. חלק כל כך נרחב מגוף היצירה של טיפקס (וגם של פרויקטים אחרים שאפשר למקם תחת "קובי אוז אחזקות") נוגע בדיוק במקומות האלה: בסיפור ישראלי מאוד של מהגרים וצאצאי מהגרים שנסיבות החיים הובילו אותם למפגש תרבויות שהיה גם יפה, וגם כואב, ובטח מורכב, ובוודאות מעורר השראה.
מכאן שכל מי שמכיר את אוז ופועלו מבין שהטענה שהוא "מסתיר את המוצא שלו" היא שגויה על גבול המגוחכת. ופה בדיוק מתחילה הבעיה: "מי שמכיר את האיש ופועלו" כבר מזמן לא מהווה תנאי כניסה לדיון; בכל תחום, בכל אזור מחלוקת, מי שמוזמן לדיון הוא זה שמעוניין לנצל את המחלוקת כדי לקדם את הנרטיב שלו, ולהגדיר את שתי קבוצות המחלוקת לפי החלוקה הפוליטית שנוחה לו.
וכך כל נושא חשוב נחטף לטובת מאבקים פוליטיים רחבים ומתישים בין שתי קבוצות שבבירור לא מעוניינות בנושא עצמו. כשנדון על זיקוקים ביום העצמאות, לדוגמה, לא נקיים את הדיון בין אנשים שמכירים את ההשפעה האמיתית על הלומי קרב, ויודעים אם יש אופציה (כפי שהתברר) ל"זיקוקים שקטים", ומעוניינים לפתור את הסוגייה המורכבת שמולנו, אלא נזמין לתוך הדיון את כל מי שיכול להרוויח הון פוליטי מלחלק את החברה ל"ימנים חסרי רגישות" אל מול "שמאלנים שבזים לסמלי המדינה", ונתמסר בעצמנו לאותה חלוקה בדיוק.
וזו בעצם הסיבה לכך שההגדרה המורכבת של קובי אוז מאיימת על אנשים מסוימים: כי נורא קשה לגייס ולנכס את מי שהזהות שלו מורכבת מכמה רעיונות, מכמה צבעים, מעומק ואמת. גזענות היא הדרך שבה מיעוט כוחני מונע משכבות שלמות של אנשים את החופש להיות עצמם, וצודק ריקלין שמדיניות כור ההיתוך הישראלית נועדה למסמס ולמחוק תרבות מזרחית, להתיך אותה לכדי עיסה שלא תאיים על ההגמוניה האשכנזית של קום המדינה ואילך. אבל אסור לנו בשם התיקון לייצר כור היתוך מזרחי, שיהפוך אותנו לעיסה שנוחה להגמוניה חדשה.
תמונה כללית
תם אהרוןצילום: מאיה באומל בורגר
במאמר (המעולה) שאותו שיתף קובי אוז, במה שהתחיל את כל הדיון הביזארי הזה, כתב העיתונאי יאיר שרקי על ספרו של ד"ר אבישי בן-חיים: "בשם המאבק בסטריאוטיפ המזרחי נוצר כאן סטריאוטיפ אחר. נגדי. בן-חיים זועק זעקה צודקת וכואבת של אנשים ששנים שמו עליהם שבלונות ותבניות, אבל בלי לשים לב הוא ממגזר אותם בדרכו".
וזוהי בדיוק הנקודה: כדי להילחם בגזענות אנחנו צריכים להתעקש להיות הגרסה הכנה ביותר של עצמנו, ולגלות חשדנות בריאה כלפי אנשים שמבקשים מאיתנו אחרת, מכל צד של המפה הפוליטית. שנאמר, "אל תאמין לאף אחד / כאן כל חבר בגד / לא כמו אצלנו בבגדד / פה כולם משקרימ'ך כל הזמן".
  • תם אהרון הוא סאטיריקן ותסריטאי
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com
לכתבה זו 93 תגובות
הוספת תגובה
93

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
58.

השתכנז

57.

אבישי בן חיים לא מייצר סטריאוטיפ חדש. הוא ממחזר את אותם סטריאוטיפים ישנים ומציג אותם במסולף כמשהו מרדני. המזרחי האוטנטי שבן חיים מדבר עליו שוב ושוב (ושוב ושוב ושוב) ראינו כבר כשאלכס גלעדי הגזען ז״ל דיבר על מסעודה משדרות, כשאפרים קישון הגזען ז״ל כתב על סלאח שבתי וכשיאיר גרבוז הגזען יבל״א נאם על מנשקי המזוזות והקמעות.

56.

אלא את כל התרבויות של הגלות, במיוחד את היהודי הגלותי האשכנזי, בן העיירה הדתי, שפאות מסתלסלות לו והוא נתון לשלטון האימים של הפריץ הגוי. מקימי המדינה סלדו מהיהודי הזה, שכן ראו בו דבר שאבד עליו הכלח ורצו לכונן כאן תרבות חדשה של צבר חילוני מחוספס שלא נרתע מכלום ולא פוחד להילחם. לדבר ביידיש בפומבי היה בושה וחרפה. אבל למה לבלבל אותך בעובדות? הרי ההיסטוריה נתונה לפרשנות ולאינטרסים המיידיים שלך

55.

ריקלין טוען שמטרת כור ההיתוך היא לפגוע בעדות המזרח. שטויות במיץ. גם העולים מאירופה מוסמסו. לא נשמעו שירים בפולנית, הונגרית וכיו"ב בשנות ה- 50 וה -60. המטרה היתה ראויה ביותר. אנחנו מדינה ולא ועד הקהילות.

54.

comment-2-comment

53.

52.

comment-2-comment

אם בכלל הבנת מה כתוב בו.

comment-2-comment

0

comment-2-comment

51.

כי אין הגבלת ילודה,יאללה ביוש, ברחת לחוץ לארץ שם לא מתעסקים בשנות ה 50 של עולים

50.

ועמלים קשות על החייאת האודים הגוססים של הקונפליקט העדתי בישראל בשביל פרסום, כבוד ושררה. בין אם זה ריקלין או בן חיים או דרעי או המטומטם הזה חצרוני, או עושי דברו הליכודניקים של הקיסר הסגול שפלגנותו אמנותו עוד מאז שנות ה90 ("השמאל שכחו מה זה להיות יהודים"). ריבונו של עולם, אנחנו ב2022.... עד מתי רשעים יעלוזו.

49.

מסכים עם כל מילה של תום!

48.

47.

והתמיכה מאימא שלו, ומעוד רבים שנעלבותם אומנותם...מראות שהוא צדק. כמובן שחצרוני הכליל שלא לצורך, וכמובם שאני כועס על אמירותיו נגד חללי צה"ל.

46.

האם אחד(!) מכל המגיבים פה יודע שאין מלה כזו "אוז" בעברית. אם מישהו חושב אחרת שיגיב.

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

45.

מסכימה עם כל מילה וכל פסיק ממה שכתבת. איזה אלוף! כל הכבוד, שמראה לנו שעדיין יש טעם לחיות כאן כלומר להתעניין במה שקורה מסביבנו מתוך חיבה ואמפתיה, ואם יש מחרחרי ריב ומדון, לגחך על טמטומם ועליבותם ועל הנכונות שלהם לשרוף את החיים שלהם לריק. מצדיעה לך!!!

44.

שישארו בתחום שהצליחו בו כבר

comment-2-comment

43.

אני מאזין לו עד היום ומתפלא מהגאונות שבו.

42.

נוהגים להשמיץ את כור ההיתוך שגרם למזרחים קיפוח. שטויות. הוא לימד אותם תרבות מערבית, שפה עברית, ריקודים ושירים, חקלאות מודרנית, סניטציה ו8גידול ילדים, ועוד ועוד. כור היתוך לא נועד לאבד זהות לטובת האשכנזים אלא להביא את אזרחי המדינה הצעירה לקו משותף כדי להיות מוכנים לנקמה שתכננו הערבים לאחר הפסדם ב1948.אבישי בן חיים גורם נזק עם התאוריה המופרכת שלו על ישראל השנייה והוא לגמרי לא מחקרי, מדעי, תאורטי אלא גבב של רגשות קיפוח. לך הביתה.

41.

40.

עדות.הציונות יצרה כאן זהות של צבר שהיתה פנטזיה של קבוצה מיהודי מזרח אירופה על אזרח יהודי חופשי חזק ולאומי בארצו.דווקא רעיון יפה.די נמאס מרעיון הגטאות.

39.

חלק גדול מהיהודים במרכז אירופה הוכרחו לשנות את שמם וכשהגיעו לארה"ב שינו אותו שוב כדי להידמות לאמריקאים. כאן קרה דבר דומה. עדיף שאף אחד לא יתערב...כל אחד שישנה שמו או לא כאוות נפשו.

38.

אני לא שמעתי משהו שאומר שאני מתמזרח :) (גפילתא פיש עליהם, ממש יצא איכס, אבל מגיע לגזענים) אנשים הם אנשים , יש טובים ויש רעים מכל עדה, תבחרו טוב את החברים שלכם.

37.

תבדוק (אם תוכל) מי קונה כרטיסים לעומר אדם או לעדן בן-זקן או לעידן רייכל. כל עוד הזמר שר בעברית, הקהל יהיה מכל יוצאי הגלויות השונות. תבדוק בכמה משפחות יזרקו את הבן/בת מהבית אם יביאו כלה/חתן מעדה אחרת. רק אצל החרדים יקיריו של אב"ח הגזענות פורחת וחוגגת. ליצמן ודרעי מטפחים אותה ועושים ממנה הון פוליטי רב.

36.

נמאס מהביביסטים המקופחים לכאורה. תתאו כבר מתסביך הנחיתות שלכם ותבינו כבר שזה הכל בכזבים שאתם מאכילים עצמכם ללא הרף

35.

שינו את שמם. לא לשם אשכנזי אלא לשם עברי. שקולניק לאשכול, מאירסון למאיר קצ'לסקי לקציר וגם אני מליפשיץ (מספיק אשכנזי?) לליאור. זהו לא כור היתוך אשכנזי, זהו כור היתוך ישראלי!

34.

אולי די...

33.

אבוטבול, אברג'יל, סוויסה, אבוחצירא, דדון, תורג'מן, בוזגלו וכדומה, עדיף לעברת. שמות משפחה כאלו מזכירים משפחות של בבונים ביביסטים.

comment-2-comment

32.

חברי כנסת - במקום לעבוד ןלדאוג לעם מתעסקים בהסתה ועיתונאים דפוקים כמו אב"ח מנסים להחיות סוגיה שמת כבר לפני 30 שנה יותר. די כבר ! הצעירים של היום הם לא אשכנזים ולא מזרחים. הם ישראלים.

31.

במוצא האשכנזי שלו? זו היתה האווירה אז. שמעון ריקלין חלאה.

30.

אל תכתוב טור על כמה השיח מקטב ואז תכניס משפט כמו בן גוריון דםק את המזרחים, קאפיש?

29.

אין הרבה יוצרים שכותבים, מלחינים ומבצעים. הוא אחד כזה, ומוכשר לאללה.

comment-2-comment

לדעתי הלהקה הכי ישראלית במובן הטוב

comment-2-comment

28.

זמר מעולה ואיש אהוב על כולם

27.

אין שום דמיון בין תרבות העיירה היהודית ברוסיה/אוקראינהופולין, לבין התרבות ואורחות החיים בישראל של ראשית שנות המדינה ובודאי לא היום. יש תרבות ישראלית שנוצרה מבני הדור השני, ההורים שלי למשל ואילך. ישנן אורחות חיים שויתרו עליהם וכך גם המזרחיים נדרשים לעשות. נדרשים ??? כן, ע"י מציאות חיינו. זה אומר משפחות קטנות יותר, זה אומר השכלה גבוהה ככל האפשר וזה אומר שהדת נהפכת לזוית אחת של החיים ולא לכל המנעד. זה ישראלי.

comment-2-comment

26.

כל מילה

25.

תפסיקו לחטט איפה שלא צריך

24.

במקום שכולם יפרשנו אותו בלי להבין - הנה מה שהוא חושה באמת: https://fb.watch/cXjhe2Fsdh/

23.

שינוי שמות פרטיים או / ושמות משפחה אינו אלא ביטוי (לפחות אצל חלקנו) לתובנה (לפעמים אידאולוגית ציונית כמו אצלי) שחזרתינו לארץ ישראל אינה רק פיזית אלה ובעיקר תרבותית ... שימוש בשפה העברית בעוד. שינוי שמות פרטיים ו/או שמות משפחה היא חזרה למקורות העבריים לשמות המבטאים את תרבותינו ואת השייכות לעם ולארץ ישראל, איני מתבייש ... הנני ציוני , החלטתי לעברת את השם שלי , אין בכך מחיקה או התעלמות מהחלק של הגלות ההסטוריה שלי ושל משפחתי, אגב אני חצי ספרדי )ממגורשי ספרד) וחצי אשכנזי , אבל 100 אחוז יהודי .

comment-2-comment

22.

סבא שלי אשכנזי בן אשכנזי זרק את שם משפחתו האשכנזי הגלותי והחליפו בשם משפחה ישראלי (זה היה לפני כמעט 80 שנה). זוג חברים שלי שהתחתנו החליפו את שני שמות המפשחה האשכנזים הגלותיים שלהם לשם משפחה חדש וישראלי! כך עשה גם קובי אוז, החליף את שם המפחה המזרחי הגלותי שלו בשם משפחה ישראלי. כך גם עשה אביה של אשתי ועוד רבים אחרים אשכנזים ומזרחיים שרצו להיות ציונים ולהתחבר לתרבות ישראלית משותפת

21.

20.

"בסיפור ישראלי מאוד של מהגרים וצאצאי מהגרים שנסיבות החיים הובילו אותם למפגש תרבויות שהיה גם יפה, וגם כואב, ובטח מורכב, ובוודאות מעורר השראה" הסיפור הישראלי הוא סיפור יהודי, של יהודים שעלו לארץ מתוך רגש דתי. זה ממש לא סיפור של מהגרים ש"נסיבות חייהם" הובילו אותו למפגש תרבותי.. על כל השאר הדברים אני מסכימה איתך

19.

18.

נולדה עם השם שלה? ומה עם לאה לב? ירדנה ארזי? (עפרה חזה שמרה על שם המשפחה דווקא), שלמה ארצי (הרציג)? יפה ירקוני (אברמוב)? (שושנה דמארי שמרה על שם המשפחה) ומה עם כל הטייסים האשכנזים? אדר כהן (חוקר): “העברות היה חלק מהותי מהמאמץ של התנועה הציונית להשליט את השפה העברית כשפה מדוברת, אך גם כסמל של בניין האומה החדשה - אומה ‘עברית’ חלוצית מתחדשת, חילונית, בניגוד ל’יהודית’ גלותית, מסורתית, דתית”, הוא מסביר, “לשם כך היה לחץ חברתי ופוליטי, אם כי לא משפטי, לשינוי השמות ולהחלפתם. בקיצור- גם שמות משפחה אשכנזים הוחלפו לצורך יצירת כור ההיתוך- די לשקרים להתבכיינות!!!!

17.

כולם עוברתו - הצד האשכנזי לא פחות מהצד המזרחי. כולם יצאו עם שמות חדשים ושמות משפחה עם צלצול עברי יפה יפה. יש לי שמות משפחה עבריים למשעי משני הצדדים, שמזכירים אולי במעט את שמות המקור ה"גלותיים". ומה בסוף? התחתנתי עם עולה חדש-ישן שהתעקש לשמור על שם משפחתו, שנשמע בעברית כמו קללה עסיסית. אז יאללה, שחררו. קובי אוז החליט להוריד את הנ' הסופית בשם. פוגע לכם באושיות? למה אנשים עסוקים כל כך שדברים שאחרים בוחרים לעשות, בעיקר כאלה שאין להם שום השפעה על הזולת?

16.

מפלגה בישראל שמונהגת על ידי אשכנזים הפכה את השד העדתי לכלי מיקוח פוליטי מה שעצוה שהמפלגה הזו שלטה פה יותר מעשור ורק החמירה את האפליה מסיבות פוליטיות לרווחיה

15.

comment-2-comment

אתה בכלל קראת את הטור?? לך תראה רופא, טיפש.

14.

13.

רק מה הבעיה, שרדודים לא יקראו בכלל

comment-2-comment

אז גם תודה לך

12.

הבנו גם לנו היה קומפק דיסק. הדיון הוא אחרי...אחרי. עדיין, לממה החליף את שם משפחתו.

comment-2-comment

comment-2-comment

11.

comment-2-comment

אני מניחה שכאשר מישהו נאמן לקיסר האשכנזי מקיסריה זה עושה אותו למזרחי אסלי ואותנטי.

10.

אדם שמשנה את שם משפחתו משם מזרחי לאשכנזי זה אסקופה נדרסת,סתם בנאדם שמכר את העבר שלו

comment-2-comment

למשל הטענה שלך לגבי מה אומר שינוי השם על אדם רחוקה מאוד מלהיות עובדה. היא אפילו לא ברמה של להיות טיעון אינטלגנטי. יותר כמו שטות לא מנומקת. עובדה.

comment-2-comment

comment-2-comment

אלא ל"אוז" שמבחינתו זה שם ישראלי בלי קונטקסט עדתי - לא מזרחי ולא אשכנזי

9.

המוזיקה המזרחית, כדוגמא, לא הודרה יותר מאשר מוזיקה רומנית, פולנית, הונגרית ואחרת. בילדותי דווקא שמענו לא מעט מוזיקה מזרחית (בעברית) יחד עם מוזיקה רוסית, גם היא בעברית. המוזיקה הנוספת היתה מוזיקת פופ באנגלית, איטלקית וצרפתית. את תרבותה של יהדות מזרח אירופה לא לימדו בבתי הספר. דווקא משוררי ספרד נלמדו לא מעט. בקיצור - אנשים מקימים לתחיה שדים שלא לצורך אמיתי ב"שוויון", אלא לצורך הדרת האחר, בדרך כלל הדרת אשכנזים

comment-2-comment

שמו הפרטי של סבא (האשכנזי) שלי סנדור. לאמא שלי (שהייתה רק בת שנתיים כשעלתה לארץ) גם היה שם לא עברי. מישהו חושב שזה הפריע לפקיד הממשלתי לרשום להם שמות חדשים בתעודות הזהות שלהם? גם האבא שלי וגם אביה של אשתי נאלצו לשנות את שמות המשפחה האשכנזיים שלהם לשמות עבריים בגלל מדיניות בן-גוריון בצבא. שמעון ריקלין לא באמת יודע את זה? הוא יודע. אבל מה המטומטם הזה לא יעשה כדי להבעיר את השטח.

comment-2-comment

כל יהודי מזרח אירופה היה להם שפה אחת ומוזיקה אחת שעד היום מישמים אותה, אז לפני כותב משהוא חשוב פעמיים

comment-2-comment

ומן הסתם אף זמר לא משנה את שמו כדי שישמעו אותו בבני ברק. אשכנזים חילונים ילידי הארץ לא מדברים יידיש ולא מבינים אותה.

comment-2-comment

"אז לפני כותב משהוא חשוב פעמיים" ודי לחכימא

8.

בעתיד, כשדורות הלאה ירצו לחפש את המרכיבים של העץ המשפחתי, כבר יעצרו ולא יוכלו להמשיך.

comment-2-comment

חשוב לזכור את העבר ואף אחד לא שוכח את העבר ואת העוולות ואת העצבות ואת היגון, צריך לחיות בהווה שזה אומר עכשיו, ישראל 2022, לזכור את העבר אבל לא לחיות אותו, הבנת? כי יש הבדל גדול, למשל אתה לא תאיר ותחמם את הבית עם מדורה כי כבר יש מנורות ותנור נכון? ,אז בסגנון הזה.

comment-2-comment

איזה שטויות לומר בעידן שבו הכל רשום

comment-2-comment

צביעות לשמה

7.

6.

חחח... אכן קומיקאי.

comment-2-comment

למה היא והיצירה הספרותית העשירה שלה נמחקו?

5.

ולא תמיד מבחירה שלהם. בן גוריון ניסה לאסוף קיבוץ גלויות למדינה אחידה. הוא אכן הביא את התרבות שלו לחזית בלי הצדקה אמיתית, אבל אי אפשר לומר שהוא לא הכריח את כולם, כולל האשכנזים עצמם, להתיישר איתו.

comment-2-comment

שששששש... אל תבלבל עם עובדות.

comment-2-comment

אגב גם אשכנזים שעלו רוססו בדי די טי, יודע ממקור ראשון, אבל גם על זה אסור להגיד. זה פוגע ברגשות הקיפוח.

comment-2-comment

comment-2-comment

ועוד חשבו "כל הכבוד, הגענו למדינה מתוקנת ששומרים בה על בריאות האזרחים".

4.

comment-2-comment

3.

2.

1.

comment-2-comment

לכל התגובות
0
מצב לילה
מצב לילה