5 צפייה בגלריה
השכרת רכב בחו"ל -  משימה לא פשוטה כמו בעבר
השכרת רכב בחו"ל -  משימה לא פשוטה כמו בעבר
לשכור רכב בחו"ל - משימה יקרה ולא פשוטה
(shutterstock)
אם החלטתם שאת החופשה הקרובה אתם עושים באירופה ורציתם לשכור רכב - כנראה נתקלתם באחת משתי האפשרויות: או שלא נמצאה המכונית שרציתם או שהסכום שהתבקשתם לשלם היה לא הגיוני. מדוע זה קורה? ומה חייבים לדעת לפני ששוכרים רכב בתקופה הקרובה?

"כיום הפתרון של להיות ספונטני כבר לא קיים"

נתחיל מהמשפט הברור מאליו שעדיין צריך להיאמר: "מי שהזמין רכב מספיק זמן מראש והרכב שלו אושר על ידי החברה - יהיה לו רכב", אומר גורם בכיר בענף השכרת הרכבים בארץ ובאירופה בפרט.
לאחרונה ישנם סיפורים על אנשים שהזמינו מראש והגיעו לדלפק בחו"ל, ושם הודיעו להם שאין רכב. המצב אינו דמיוני, אך כן מדובר במקרי קצה נדירים יחסית. זה יכול לקרות מפני שאין כיום ספייר גדול של רכבים מאותו סוג, ולכן אם רכב ספציפי הוזמן מראש אך עבר תאונה כשהיה ברשות השוכר הקודם, עלולה לצוץ בעיה באספקת אותו הרכב בדיוק ובמהירות.
"ארבעת השבועות הקרובים הם קטסטרופה. אין רכבים בשום יעד"
"הבעיה המרכזית היא שפשוט אין מכוניות כרגע", אומר אותו גורם - שעובד עם חברות השכרת רכבים באירופה ונתקל במצב שלא ראה בעבר: "ארבעת השבועות הקרובים הם ברמת קטסטרופה. אין כלום בשום מקום. אין רכבים בשום יעד. זאת בעיה עולמית, מאחר שכולם מטיילים - מכל העולם - באותן שתי יבשות: אירופה ואמריקה. עם זאת, האירופים מעדיפים לנפוש בתוך אירופה בגלל מחירי הטיסות והדלק, אז רואים יותר קטסטרופה באירופה מאשר בעבר".
עם זאת, אם תחכו מעט ותזמינו חופשה לשבוע האחרון של אוגוסט או לספטמבר והלאה - כבר תוכלו למצוא רכבים פנויים, בדרגות מחירים שונות.
לדברי אותו גורם, אם בעבר הסטנדרט היה להזמין ברגע האחרון את החופשה מישראל, בעיקר למדינות כמו איטליה, צרפת, גרמניה, אוסטריה ופורטוגל - שם אנשים מבססים את הנסיעה שלהם על רכב, להבדיל מאיי יוון - אז היום הפתרון של להיות ספונטני כבר לא קיים. "אם מישהו ירצה להיות בכל זאת ספונטני, ויתמזל מזלו ואיזה תייר בריטי שהזמין רכב לא יגיע באותו היום כי התבטלה לו הטיסה, אז אומנם ימצאו לו רכב אבל הוא יהיה יקר מאוד".

משפחה שצריכה רכב גדול מהרגיל - בבעיה כפולה

ואם מחירי הרכבים הרגילים, כלומר אלו שמכילים עד חמישה נוסעים, גבוהים מהרגיל, המצב ביחס לרכבים גדולים קשה עוד יותר. רכבים של שישה, שבעה או שמונה נוסעים יקרים מאוד כיום כי יש מחסור גדול יותר באלו מאשר במכוניות רגילות. "אם תזמינו מעכשיו לחודש אוקטובר, למשל לסוכות - סיכוי סביר שתמצאו רכבים גדולים פנויים, בעיקר במדינות צפון אירופה, אך עדיין במחירים גבוהים וכנראה גם רכבים ישנים יותר", אומר אותו גורם, ומסביר זאת בכך שאין יותר יצוא שלהם נכון לעכשיו.
השכרת רכב בחו"ל טיפים אינפו

מדוע אין מספיק רכבים להשכרה כיום?

כדי להבין את מחסור הרכבים החמורה צריך להבין את "מאחורי הקלעים" של הבעיה, שהפכה נפוצה מאוד עבור המטיילים שתכננו לעשות את הטיול הקרוב עם רכב פרטי מושכר.
ראשית, אירופה נמצאת כיום בשיאי ביקושים. מדובר בעיקר במדינות גרמניה, שווייץ, אוסטריה, בריטניה, פורטוגל, צרפת ואיטליה - מדינות שבהן הטיול, במרבית המקרים, מבוסס רכב. למעט טיולים שמתרכזים בעיר גדולה אחת. אם בעולם התעופה והמלונאות סגרו מלונות והשביתו מטוסים בזמן משבר הקורונה, בחברות השכרת הרכב המצב היה שונה.

אפס ביקושים ויותר מדי מכוניות שעומדות במגרשים

"בתקופה הזו של תחילת המשבר מגרשי החניה של אותן חברות נעשו מלאים ברכבים - תוצאה של אפס ביקוש וכמויות ענקיות של מכוניות. כך שחברות ההשכרות הבינו שעדיף להן למכור כרגע את הרכבים שהן מחזיקות, וכי הן יקנו בעתיד רכבים חדשים כשיהיו ביקושים מחדש אך הביקושים לא מיהרו להגיע", מסביר אותו גורם.
5 צפייה בגלריה
חברות השכרת הרכבים במחסור גדול והציבור משלם על כך
חברות השכרת הרכבים במחסור גדול והציבור משלם על כך
חברות השכרת הרכב במחסור גדול, והציבור משלם על כך
(shutterstock)
"זאת גם בשל החובות בבנקים, שאיימו על אותן חברות אשר רובן נסחרות בבורסה, ולכן חויבו למכור רכבים על ידי הבנקים בצווי בתי המשפט, על מנת לשלם את האגרות חוב שמגבות את הרכבים שלהן", מספר אותו גורם.
כך נוצר מצב שהחברות הקטנות והמקומיות - רובן ככולן - נמחקו בזמן המשבר והחברות הגדולות כמו Hertz, AVIS, Europcar נשארו עם ציי רכבים דלילים במיוחד כדי להחזיק את הראש מעל למים.

"חניוני ענק מלאים ברכבים שנראים מוכנים אך הם לא"

הבעיה השלישית צצה כאשר אותן חברות השכרת רכב לא ציפו שיהיה מחסור במכוניות חדשות כאשר ירצו לרכוש אותן עם חזרת הביקושים, שאחרי קצת יותר משנתיים חזרו כמעט בבת אחת ובכמות גדולה ממה שציפו.
כאן נכנסים לתמונה עוד שני גורמים חשובים: יצרניות הרכבים ומפעלי הייצור של חלקי הרכבים. האחרונים לא יכלו לספק את הסחורה, כלומר את הרכיבים השונים לייצור רכב, עבור יצרניות הרכבים, וכך למעשה "יש כיום חניוני ענק של אותן יצרניות רכבים שהם מלאים ברכבים. הרכבים נראים מוכנים, אך בפועל הם לא כי חסרים להם הרבה חלקים פנימיים", מסביר אותו גורם.
"מפעלי ייצור הרכיבים הפנו את הייצור שלהם ממכוניות למקררים, מחשבים ויתר מוצרי חשמל ביתיים שהפכו למבוקשים בקורונה"
"מנועים מיוצרים במקום אחד והצ'יפים במקום אחר, כך שכל חלק מגיע מאזור אחר בעולם, ועכשיו צריך להביא את כולם ליצרניות הרכבים, אבל פה נכנסות בעיות חדשות: גם השינוע של כל החלקים לוקח זמן ומתעכב - הן בשל הסגרים בקורונה, שבחלק מהאזורים עדיין קיימים ובעקבותיהם יש גם הגבלות סחר על שווקים מסוימים. גם התייקרות הנפט והדלק שייקרה את השינוע של אותם רכיבים, וגם בשל העובדה שמפעלי ייצור הרכיבים הפנו את הייצור שלהם ממכוניות לעולמות אחרים כמו מקררים, מחשבים ויתר מוצרי חשמל ביתיים שהפכו למבוקשים מאוד בתקופת הקורונה".

סוכנויות השכרת הרכב בתחתית העדיפויות של יצרניות הרכב

לכל אלו נוסיף את המלחמה באוקראינה, מדינה מרכזית בייצור צמות חשמל ברכב - מה שמאגד את הכבלים ברכב לצורך שמירה על הסדר במערכות הרכבים - והנה קיבלנו מערך שלם של גורמים שמאיטים או אף עוצרים את הזרמת הרכבים החדשים חזרה אל חברות השכרת הרכב.
5 צפייה בגלריה
היו מודעים ומוכנים מראש לרגע שבו ינסו להוציא מכם עוד כסף בדלפקי הסוכנויות בחו"ל
היו מודעים ומוכנים מראש לרגע שבו ינסו להוציא מכם עוד כסף בדלפקי הסוכנויות בחו"ל
מה הקאצ' כששוכרים רכב בחברות קטנות וזולות לכאורה?
(shutterstock)
בעיה גדולה נוספת ואחרונה היא שגם אם הכול מסתדר, ויצרניות הרכבים מקבלות את כל החלקים והרכיבים וחוזרות לייצר רכבים כמו לפני הקורונה, ההעדפה כרגע תהיה למכור רכבים או לשוק הפרטי או לחברות הליסינג. "אנשים פרטיים הזמינו רכבים במהלך הקורונה ומחכים לרכבים שלהם, מול אותן חברות השכרה שגם דורשות הרבה מכוניות (כי יש להחליפן בתדירות גבוהה מאוד) וגם משלמות פחות עבור כל מכונית. למי ייתנו את הרכבים קודם? ברור שלשוק הפרטי. וכך אותן חברות השכרה נמצאות בתחתית סדר העדיפויות מבחינת יצרניות הרכב", מוסיף אותו גורם.

אין באמת הרבה חברות להשכרת רכב - אלא שלוש בלבד

בואו נודה על האמת, רובנו כנראה נעשה לעצמנו חיים קלים ונחפש באופן כמעט אוטומטי ישר באתרי ההזמנות הפופולריים כמו Rental cars או Discover Cars. שם יעלו כמה חברות השכרת רכבים - גדולות וידועות לצד קטנות ומקומיות - וכל שעלינו לבחור, אחרי תאריך הנסיעה והיעד, זה את המחיר.
אך לפי אותו גורם בענף, להבדיל מכל אותם מותגים רבים שעולים על המסך, ישנן רק שלוש חברות שמחזיקות את כל אותם מותגים. החברות האלו מחזיקות כמה מותגים ומצמידות להם מחיר אחר ורמת שירות אחרת. "למשל, ליורופקאר יש ארבעה מותגים. אם תבחרי ביורופקאר, כנראה תקבלי רכב מסוים במחיר גבוה יותר, לצד ציון גבוה יותר, מאשר אם תבחרי את אותו רכב למשל בגולד קאר. להם, לצורך הדוגמה, יש את המחיר הכי נמוך ובהתאם גם רמת השירות, ולשם כנראה יגיעו רוב הנוסעים".
5 צפייה בגלריה
היו מודעים ומוכנים מראש לרגע שבו ינסו להוציא מכם עוד כסף בדלפקי הסוכנויות בחו"ל
היו מודעים ומוכנים מראש לרגע שבו ינסו להוציא מכם עוד כסף בדלפקי הסוכנויות בחו"ל
נראה שיש הרבה חברות להשכרת רכבים. האומנם?
(צילום מסך מאתר Rental cars)
החברות הגדולות שמאחורי אותם מותגים יודעות שאנשים יתפתו ללכת למחיר הנמוך, ולכן מציעות גם וגם. את הפער למחיר הגבוה הן כבר ימצאו איך להשלים ללקוח בהמשך, כשיגיע לדלפק השכרת הרכב עצמו.
"באותן חברות יודעים שהם יכולים ללחוץ על הלקוחות ולמכור להם תוספות בשיטות שונות. הם כאילו אומרים - 'אתה רוצה לקנות בזול? תקנה בזול, ואנחנו כבר נדאג שתרכוש עוד תוספות בדוכן'"
"בסופו של דבר הנוסע ניצב מולם בדלפק חסר אונים, אחרי המון שעות מאז יצא מביתו, אחרי טיסה ארוכה וזמן המתנה ממושך בתור לדלפקים העמוסים, והוא מגיע לנציג שירות כשהוא כבר עייף מאוד. הם יודעים זאת ומנצלים את הסיטואציה. באותן חברות יודעים שהם יכולים ללחוץ על הלקוחות ולמכור להם תוספות לרכב בשיטות מכירה שונות. כאילו הם אומרים: 'אתה רוצה לקנות בזול? תקנה בזול, ואנו כבר נדאג שתרכוש עוד תוספות בדוכן'".
ומהן אותן שיטות? לעיתים יבקשו מכם ביטוח נוסף, על אף שרכשתם אחד דרך האתר בארץ. לעיתים יבקשו רישיון נהיגה בינלאומי אף שלא היה כתוב, לפחות לא בבירור, בהסכם ההשכרה או שהמדינה עצמה כלל לא דורשת אותו, ועוד ועוד.

לגזור ולשמור - הטיפים שאתם צריכים לדעת לפני

הזמינו בעברית
הזמינו בסוכנויות ישראליות או באתרים שיש להם נציגים או לפחות תמיכת צ'אט בעברית, דוגמת אופרן וסוכנויות עם נציגות בארץ כמו Hertz, AVIS וסיקסט.
זאת בעיקר משתי סיבות: בשל חוק הגנת הצרכן, שתקף רק על חברות ישראליות או כאלו שיש להן נציגות בארץ; ושנית, לעיתים הבעיות צצות רק כשחוזרים לארץ, ואז מגיעים קנסות או בקשה לתשלום על פגיעה ברכב - עדיף שיהיה עם מי לדבר שיוכל לטפל בכל אלו באופן שקוף והוגן.
השכירו בגדולות
אם מזמינים באתרי השכרת הרכבים - קראו היטב את כל הדפים והשורות הקטנות בהסכם. בגדול, עדיף ללכת על חברות השכרת הרכבים הגדולות והמוכרות, שכזכור יגבו אולי יותר כסף מאחרות, אבל אלו ירצו לגבות אותו בשלב שבו תגיעו לדלפק לאסוף את הרכב.
רישיון - הביאו גם וגם
הביאו רישיון ישראלי ובינלאומי. כל אחד בנפרד לא מספיק בדרך כלל. הרישיון הבינלאומי לבדו לא מספיק, וגם אם יש מדינות שכן מקבלות רק את רישיון הנהג המקורי (כלומר הרישיון הישראלי), אם תחצו למדינה אחרת - שם החוקים יכולים להיות שונים, וגם כשהמשטרה עוצרת אותך לביקורת בצידי הדרך, סיכוי גבוה שהשוטרים יבקשו לראות את שניהם.
ביטוחים
לעשות השתתפות עצמית שגובה הסכום שלה לא עולה 700 שקלים עד אלף שקלים, לא יותר מזה. יש גם אפשרות לכסות את ההשתתפות העצמית בארץ כשרוכשים כיסוי, וכך אם חייבו אתכם בביטוח נוסף במדינה שבה שהיתם, תוכלו להגיש את הקבלה בחברת הביטוח בארץ או בחברה שדרכה רכשתם את הכול, וניתן לקבל החזר.
5 צפייה בגלריה
כל מה שחשוב לדעת כדי לא להיתקל בבעיות בטיול
כל מה שחשוב לדעת כדי לא להיתקל בבעיות בטיול
הביאו את שני הרישיונות על מנת לא להסתבך עם הניידות בדרכים
(צילום: shutterstock)
לקחת את הרכב בשדה
אם בעבר סוכנויות הרכבים היו בהרבה מוקדים - החל מערים גדולות ועד לעיירות קטנות - כיום מרבית ציי הרכבים של הסוכנויות נמצאים בשדות התעופה ולא בערים. זאת בשל המחסור ברכבים, שגרם לחברות השכרת הרכב לרכז את הציים שלהן בתחנות הגדולות. שם יהיה יחסית מבחר גדול, על חשבון התחנות הקטנות בכל מיני ערים או עיירות.
להיות ספונטניים? לא בטוח שכדאי
השאלה אם תצליחו לקבל רכב תלויה בשני פרמטרים: כמה אנשים ביטלו ולא הגיעו באותו היום שבו הגעתם, וכמה אתם מוכנים לשלם במקום. בכל מקרה החברות יגבו תעריפים גבוהים במיוחד. לכן מהרו להזמין רכב עכשיו לחופשות ספטמבר, החגים והלאה. את הספונטניות השאירו לחלקים אחרים בטיול.