באזור המרכזי של "ויוה טק", תערוכת הטכנולוגיה החשובה באירופה שנערכה בשבוע שעבר, לצד דוכנים של ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל, מיקרוסופט ומטא, ניצב הדוכן של חברת לוריאל. אינטואיטיבית, מדובר בשכנות לא צפויה. כשאנחנו חושבים על מוצרי איפור, טיפוח העור או בשמים, לרוב אנחנו לא חושבים על טכנולוגיה. אבל נראה שזו בדיוק התפיסה שחברת מוצרי הקוסמטיקה והיופי הגדולה בעולם מנסה לשנות.

עוד מתערוכת ויוה טק:

"אנחנו החלוצים של תחום הביוטי-טק, ומעצבים את עתיד תעשיית היופי", אומרת אסמיטה דוביי, סמנכ"לית הדיגיטל של החברה, בריאיון ל-ynet. נפגשנו בקומה השנייה של דוכן לוריאל בתערוכה - דוכן ענק ומלא באורות שקשה לפספס. הקומה הראשונה חולקה לתחנות קטנות לפי מותגים שונים תחת חברת האם לוריאל (כמו לנקום למשל), שהציעו למבקרים אפשרות להתנסות בשורת המוצרים החדשניים, וסביבן השתרכו תורים ארוכים של סקרנים.
10 צפייה בגלריה
דוכן לוריאל בתערוכת ויוה טק
דוכן לוריאל בתערוכת ויוה טק
דוכן לוריאל בתערוכת ויוה טק
(צילום: Mario Fourmy)
אחת החוויות המעניינות שהוצגו בדוכן היא "Scent-Sation" של איב סן לורן, שמבטיחה לסייע לצרכנים לרכוש בושם שיגרום להם לתחושה טובה. תהליך ההתאמה מתחיל במילוי שאלון דיגיטלי שכולל שאלות כמו סוגי ריח מועדפים, ותחושות שרצוי שהבושם יעורר (רוגע, אנרגטיות וכו'). בשלב הבא, הלקוח מרכיב מעין קשת, שפותחה בשיתוף עם חברת EMOTIV, וקוראת את הפעילות החשמלית במוח. בזמן שהלקוחות מריחים דוגמיות שונות, המכשיר מנתח עד כמה כל ריח גורם להם לפעילות מוחית, ולבסוף, יוצעו להם שלושה בשמים (מתוך 27 אפשרויות בסך הכל). באופן אישי, הריח שבו זוהתה אצלי הפעילות המוחית הרבה ביותר דווקא לא היה האהוב עליי מבין הדוגמאות, אך הבושם שהוצע לי בסוף השקלול אכן מצא חן בעיניי. החוויה תושק לקראת סוף השנה בחנויות הדגל של המותג, וצפויה להתרחב בשנה הבאה.
פיתוחים מסוגים שונים לגמרי שהחברה הציגה בתערוכה כוללים את "Water Saver", ראש מקלחת שחוסך במים, פותח על ידי חברת Gjosa ויושק בסוף השנה למעצבי שיער מקצועיים, באירופה כצעד ראשון. לפי הצהרת החברה, המכשיר חוסך 61% מכמות המים לעומת שטיפה רגילה. מכשיר יוקרה ביתי בשם "Absolue Dual-LED Youth Treatment" של לנקום הוא גאדג'ט לטיפוח העור, שמאיר בתאורת LED, ובמקביל מפזר סרום, במטרה להפחית קמטים, שיושק בסין בתחילת 2023 במחיר של 500 אירו.
10 צפייה בגלריה
חווית איב סן לורן
חווית איב סן לורן
קשת לקריאת פעילות מוחית. חווית Scent-Sation של איב סן לורן
(צילום: אושרית גן-אל)
10 צפייה בגלריה
חווית איב סן לורן
חווית איב סן לורן
בקבוקונים לבדיקת התגובה המוחית לריחות שונים. חווית Scent-Sation של איב סן לורן
(צילום: אושרית גן-אל)
עקרון שחזר על עצמו בשורת גאדג'טים אחרים שהוצגה בדוכן, אשר כבר הושקו בשווקים מסוימים, הוא השימוש בטכנולוגיית AI במטרה להציע ללקוחות מוצרים מותאמים אישית. כך, "Rouge Sur Mesure" של איב סן לורן, שפותח יחד עם חברת Perso, מבטיח להתאים את גוון השפתון המושלם לכל משתמשת. התהליך כולל צילום וידאו ושימוש בטכנולוגיית AR כדי לנסות גוונים שונים באופן וירטואלי, או סימון של צבע הבגד כדי לייצר גוון דומה. בשלב הבא, הגאדג'ט יפיק את צבע השפתון המדויק שנבחר, על ידי ערבוב של מספר צבעי בסיס שהוזנו אליו. על עקרון דומה, מכשיר אחר, של לנקום, בשם Skin Screen, ממפה מאפיינים של העור אחרי סריקה של הפנים, כמו נזקי שמש, קמטים או עיגולים שחורים, ומציע מוצרי טיפוח בהתאם.
10 צפייה בגלריה
Shade Finder
Shade Finder
Shade Finder
(תמונה: לוריאל)
גם Shade Finder של לנקום סורק את צבע העור ממספר נקודות, ומציע את המייק-אפ המותאם ביותר מתוך עשרות גוונים. לפי החברה, הוא יודע להתאים את הגוון הנכון ל-22.5 אלף גווני עור שונים. בנוסף לגאדג'ט שזמין בחנויות, החברה מציעה גם אלטרנטיבה ביתית - התאמה בהתבסס על וידאו ממצלמת הטלפון.
"אנחנו בהחלט עומדים לראות יותר ויותר AI בתעשיית היופי", אומרת דוביי על המגמה. "אחד הדברים המעניינים בעיניי הוא אבחון עור. כי זה כל כך אישי. ואם משתמשים בדאטה וב-AI, ונותנים ללקוח התאמה - מה האבחנה שלהם, והפורמולה שמתאימה להם, יש לזה ערך אדיר ויש כאן הזדמנות עצומה. זה בא לידי ביטוי גם בשיתופי פעולה שלנו, עם שחקנים גדולים כמו אלפבית (חברת האם של גוגל, א"ג). אנחנו משתפים פעולה עם חברת הבת שלהם, ורילי, ומקיימים מחקרים כדי למצוא קשרים בין בריאות העור, לאורח חיים ולביולוגיה. אנחנו עובדים איתם כי הם משתמשים במידע של הצרכנים כדי לאפשר טיפול רפואי מדויק לכל אחד מהם. ואנחנו מביאים לשם את המומחיות שלנו בתחום העור".
10 צפייה בגלריה
סריקת פנים
סריקת פנים
סריקת פנים בעזרת Skin Screen
(תמונה: Mario Fourmy)
10 צפייה בגלריה
Absolue Dual-LED Youth Treatment
Absolue Dual-LED Youth Treatment
Absolue Dual-LED Youth Treatment
(צילום: Mario Fourmy)
אלי שגיב, מנכ"ל לוריאל ישראל, התייחס לפיתוחים השונים שהוצגו בתערוכה ומסר ל-ynet כי "החידושים שלוריאל הציגה צפויים להגיע גם לישראל. טכנולוגיות כמו ה-Shade Finder כבר הושקו בישראל. ישראל היא יעד לוהט עבור הענקיות הבינלאומיות בתחום הביוטי-טק, וקיים כאן ביקוש גדול לטכנולוגיות פרסונליזציה בביוטי או פתרונות טיפוח עור מבוססי ננו-טכנולוגיה. לוריאל ישראל אף לוקחת חלק פעיל באיתור טכנולוגיות עבור קרן BOLD של לוריאל, ובימים אלו אנו עוסקים באיתור סטארטאפים רלוונטיים, לרבות בתחום הגרין טק, בכדי לקדם טכנולוגיות נוספות ובכך גם לסייע בקידום תעשיית הסטארטאפים המקומית".

"העתיד של היופי הוא גם וירטואלי"

בחזון החדשנות הרחב של לוריאל, דוביי אומרת כי "מה שחשוב עבורנו זה לשלב חדשנות אונליין, אופליין ובבלוקצ'יין. אני מאמינה שהעתיד של היופי יהיה פיזי, דיגיטלי וגם וירטואלי. מוצר כמו סקין סקרין למשל, יכול להתקיים אופליין בחנויות, אבל גם אונליין כי ניתן לעבור את ההתאמה גם באמצעות טלפון או מחשב. ובמקביל, אנחנו מניחים את היסודות של ביוטי גם בבלוקצ'יין ובווב 3".
אסמיטהאסמיטה דוביי, סמנכ"לית הדיגיטל של לוריאלצילום: Julien Mignot
דוביי מסבירה כיצד בונים יוזמות עתידיות שכאלה: "זה מתחיל קודם כל ב-DNA של המותג, ומיפוי שלו במטאברס, עם הסתכלות מנקודת מבט של ערכי הווב3 - קהילתיות, ביזור, מעבר מדו-ממד לתלת-ממד. למשל מותג האיפור המקצועי NYX, מקים את ה-DAO (ארגון אוטונומי מבוזר - א.ג) הראשון אי פעם בתחום היופי, שייקרא GORJS ומיועד לאמנים בתלת-ממד בתחום היופי. זה הולך להיות לגמרי אוטונומי, ניקס פשוט תייסד את ה-DAO. בנוסף, המותג פועל ליצירת מטאברס אינקלוסיבי יותר - ומשיק 8,000 NFTs של אוואטרים בפלטפורמת 'סאנדבוקס', שמייצגים מגוון קהלים. איב סן לורן תמיד היה מאוד נועז וחלוצי, והיום במותג עובדים עם דיג'יים ואומנים כדי ליצור אסימונים חברתיים. שחררנו עשרת אלפים NFTs בשם 'איב סן לורן ביוטי גולדן בלוקס', בהם יהיה אפשר להשתמש בארנק של איב סן לורן". ה-NFTs היו זמינים למבקרי התערוכה, ולעוקבי המותג ברשתות החברתיות.
כשמדברים על מוצרי איפור וטיפוח, לרוב אנשים רוצים לראות את המוצר, ולהרגיש אותו. איך אתם מתמודדים עם האתגר הזה בווב 3? "לכן אנחנו אומרים שעתיד היופי הוא שילוב של פיזי, דיגיטלי ו-וירטואלי. אנחנו חוקרים את הווב 3, אבל תוך כדי אנחנו משאירים את הרגליים שלנו נטועות עמוק בפיתוחים של ווב 2. לייבסטרימינג, סושיאל, AI, ענן, אוטומציה - אלה דברים שעדיין בכל מקום סביבנו. אנחנו חלוצים בתחום ה-AR, ואנחנו עובדים הרבה עם משפיענים מתחום הגיימינג, כי הוא חברתי בטבע שלו. גיימינג הופך לדרך חשובה לאינטראקציה חברתית, ולכן חשוב שנהיה קרובים לאנשים שמשפיעים במרחבים האלה. הרבה קהלים מגיעים לגיימינג. כמעט 3 מיליארד אנשים משחקים במשחק כלשהו".
את חושבת שהקורונה האיצה את החדשנות בתחום היופי? "היא בהחלט הייתה זרז. ולכן שנת 2021 הייתה נקודת מפנה בכל הנוגע לדרך בה אנשים חיו, עבדו אונליין, היו באינטראקציה חברתית. הייתה העצמה של טכנולוגיות שונות, של כלכלת היוצרים. וכל זה הפך למיתוג מחודש - והתחיל להיקרא ווב 3 ומטאברס, וכל מה שבא קודם הפך לווב 2".

מעבדת החדשנות

פרט לפיתוחים שכבר בשוק או רגע לפני השקה, לוריאל פתחה בפני עיתונאים שני יעדים שבהם היא פועלת כדי להמשיך ולהתפתח - מעבדת חדשנות בקמעונאות ומאיץ סטארטאפים. המעבדה, שממוקמת בפרבר קלישי של פריז, בסמוך למטה החברה, מפתחת אבות-טיפוס שונים בהם מותגי החברה יכולים להתנסות, וחלק גדול מהם בכלל לא יהפכו למוצרים. אב-טיפוס מעניין שהוצג בפנינו הוא מעין רובוט קטן, שמדפיס בדיו על בקבוקוני בושם איורים ושמות בהתאמה אישית. עוד הוצג מסך שפותח בשיתוף עם LG, ומאפשר להקרין סרטוני פרסומת בחנויות מצדו האחד, אך צדו השני שקוף, וכך עובדי החנות לא חייבים לצפות באותו סרטון שוב ושוב.
10 צפייה בגלריה
מעבדת החדשנות
מעבדת החדשנות
מעבדת החדשנות בקמעונאות
(צילום: David Arraez)
10 צפייה בגלריה
מעבדת החדשנות
מעבדת החדשנות
המסך השקוף שפותח עם LG
(צילום: David Arraez)
המעבדה מחולקת למספר חללים לפי נושאים, ואחד מהם נוגע לניסיון לפתח ולהשתמש בחומרים פחות מזהמים. למשל, הוצגו בפנינו אריזה שעשויה מפטריות, ופאוץ' משקיות ניילון ממוחזרות. בחלל אחר, שמוקדש לתחום הדיגיטל, קיים פיתוח שמאפשר להשתמש במסך כדי לעבור על פני חלל ולראות באמצעות טכנולוגיית AR איך רהיטים חדשים יראו בו, על מנת לעצב חנויות ולקבל דוגמה דיגיטלית לפני שמתחייבים לעיצוב פיזי.
אקסלרטור הסטארטאפים פועל מאז 2018, ונמצא ב-Station F בפריז - קמפוס עצום ומרשים שמציע מגוון תוכניות לסטארטאפים, ומשתף פעולה עם חברות מסחריות רבות. התכנית של לוריאל, "Beauty Tech Atelier", מציעה מנטורינג וליווי מדי חצי שנה לעשרה סטארטאפים בשלבים מוקדמים, שמתמקדים בחדשנות בקניות אונליין ובחנויות. אלו שלוקחים חלק בתכנית כרגע, מראים שוב את שימת הדגש על תחומים כמו המטאברס וקיימות. כך למשל, Animize מציע למותגים ספריית אוואטרים שניתן לשלב באתרים שלהם, וטכנולוגיית החברה קוראת את הבעות הפנים של המשתמש ומקרינה אותן במדויק על האוואטר המצויר, IMPACT+ מנתח קמפיינים פרסומיים של מותגים בדיגיטל ומציע להם חלופות ידידותיות יותר לסביבה מבלי להשפיע לרעה על הביצועים, ו-POPMII מאפשר לסרוק קוד QR ולהגיע דרכו לחווית AR שמותגים יכולים להתאים אישית.
10 צפייה בגלריה
סטיישן F
סטיישן F
האקסלרטור של לוריאל
(צילום: לוריאל)
10 צפייה בגלריה
אנימייז
אנימייז
האוואטר של Animize מגיב לתנועות פנים וגוף
(צילום: Mario Fourmy)
ויש גם נציגות ישראלית - הסטארט-אפ Squadded שמשלב חוויות חברתיות במסחר מקוון, כמו האפשרות לקבל המלצות מהקהילה, לקבל לינק לקבוצת שופינג פרטית, לקנות או לתכנן קנייה יחד עם חברים אונליין, וכן מאפשר למשפיענים לפתוח פרופיל אונליין ציבורי באתר הקניות.
הכותבת הייתה אורחת חברת לוריאל בפריז