צב רך תועד יוצא מנחל הקישון, על ידי מצלמות שהוצבו על גדות הנחל. מדובר בתיעוד נדיר של הצב במקום. בנוסף, לראשונה נצפתה אנפת מנגרובים במורד נחל סעדיה, סמוך למפגש עם מורד נחל הקישון.
ברשות נחל הקישון אומרים כי המצאות פרטים בוגרים כיום של הצב הרך בקישון ותצפית ראשונה של אנפת המנגרובים במורד נחל הקישון - הינם תוצר ישיר של פעולות רשות הנחל לשיקום המערכת אקולוגית והמגוון הביולוגי האקווטי בנחל.
פעולות שיקום הנחלים, השיפור באיכות ובכמות המים מסייעים לאוכלוסיית הצב הרך להתאושש. כמו כן, בעבר התבצעו על ידי רשות הטבע והגנים ורשות נחל הקישון פעולות העתקה של אבקועים מאגן החולה לקישון וכך גם של צבים רכים בוגרים, המגיעים לבגרות מינית רק לאחר כ 12 שנים.
3 צפייה בגלריה
צב רך
צב רך
צב רך
(צילום: רשות נחל הקישון)
איגוד השימור העולמי (IUCN) הכריז בשנת 1996 על אוכלוסיית הצב הרך כמצויה בסכנת הכחדה קריטית. בסקר שנעשה במצרים, סוריה ולבנון, לא אותרו פרטים חיים, אלא רק שרידי שריונות אצל דייגים מקומיים.
אוכלוסיית הצב הרך ניצבת בפני סכנות ממשיות המאיימות עליה כגון פיתוח סביבתי, זיהום מתמשך, ייבוש בתי גידול לחים ועוד.
3 צפייה בגלריה
אנפת מנגרובים
אנפת מנגרובים
אנפת מנגרובים
(צילום: רשות נחל הקישון)
3 צפייה בגלריה
חתול ביצות בלילה ליד עץ
חתול ביצות בלילה ליד עץ
חתול ביצות בלילה ליד עץ
(צילום: רשות נחל הקישון)
בנוסף, לראשונה נצפתה באזור הקישון אנפת מנגורבים. מדובר באנפה קטנה בעלת תפוצה עולמית נרחבת, כאשר בישראל היא נצפתה בעבר בעיקר במפרץ אילת, אך עם השנים החלה להתפשט צפונה למרכז ולעמק חפר.
מנכ"לית רשות נחל הקישון, שרון נסים, אמרה כי "מדובר בתיעוד מדהים של צב רך שתועד במסגרת הקמת מערך מצלמות שהצבנו לאורך הנחל במטרה לנטר ולעקוב אחר מצב אוכלוסית הצבים הרכים בקישון. רשות הנחל פועלת להשבת הצב הרך, מין שנמצא בסכנת הכחדה. מבצעת סקרים לאיתור מוקדי עלייה של הצבים לגדות הנחל ואיתור קיני צבים, מתוך מטרה להגן עליהם ולשמור על המגוון הביולוגי בנחל ובסביבתו".