4 צפייה בגלריה
התרגיל
התרגיל
תרגיל אמריקני-ישראלי, לפני חודשיים
(צילום: דובר צה"ל)
אלפי חיילים, עשרות ספינות ו-142 מטוסים, כולל מפציצים היכולים לשאת נשק גרעיני: צה"ל פתח היום (שני) את תרגיל "אלוני הבזלת" ביחד עם פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית, וגורם אמריקני תיאר זאת כתרגיל הצבאי המשמעותי ביותר בין המדינות עד היום. התרגיל יצא לדרך שבוע אחרי כניסתו של רא"ל הרצי הלוי לתפקיד הרמטכ"ל.
בצה"ל אמרו כי התרגיל, שיימשך עד יום שישי, יבחן את המוכנות הישראלית-אמריקנית המשותפת וישפר את הקשר המבצעי בין שני הצבאות. הוא ידמה תקיפת מטרות ותרגול מתארים מורכבים בשילוב מערכות תקשורת, פיקוד ושליטה משותפות.
4 צפייה בגלריה
נושאת המטוסים האמריקנית ג'ורג' בוש בתמונה מקרואטיה תרגיל עם צה"ל
נושאת המטוסים האמריקנית ג'ורג' בוש בתמונה מקרואטיה תרגיל עם צה"ל
נושאת המטוסים ג'ורג' בוש. אלפי חיילים נמצאים עליה
(צילום: רויטרס )
ספינות הטילים וצוללת של זרוע הים יבצעו תמרון ימי משותף, יחד עם נושאת המטוסים האמריקנית ג'ורג' בוש. 6,400 חיילים אמריקנים ייטלו חלק בתרגיל, רבים מהם על סיפונה של נושאת המטוסים והספינות המהוות את קבוצת התקיפה שלה. נושאת המטוסים בוש כוללת מפציצי B-52, ומטוסי קרב מסוג F-35, F-15, F-16 ו-F-18. הגורם האמריקני אמר כי מתוך אותם 6,400 חיילים, 450 מהם נמצאים על אדמת ישראל.

תדלוק בלב ים, תמרון עם צוללת

בנוסף, יבוצע בלב ים תדלוק של ספינות טילים מסוג סער 5 על ידי מכלית אמריקנית, להרחבת טווחי ומרחבי הפעולה של צה"ל. במהלך התרגיל, חילות האוויר, הים והיבשה של ישראל וארצות הברית יבצעו ירי לעבר מטרות המדמות איומים ימיים. התמרון הימי, שבו ישתתפו צוללות, ייעשה בטווחים של אלפי קילומטרים.
חיל האוויר הישראלי והאמריקני יתרגלו מתארים שונים בשיתוף מטוסי קרב רבים, מטוסי תובלה, מסוקי חילוץ והצלה, כטמ"מים, מטוסי ביון ומפציצים אמריקנים כבדים ואף יטילו חימוש חי בדרום הארץ. בנוסף, בתרגיל ישתתפו מטוסי התדלוק הישראליים מסוג "ראם" ומטוסי התדלוק העתידיים של צה"ל, מתדלקים אמריקנים כבדים מסוג KC46, שיתדלקו את מטוסי הקרב והמפציצים יחדיו.
4 צפייה בגלריה
מטוסי קרב של צה״ל מסוג F-15 ליוו היום שני מפציצים אמריקאים מדגם B-52 מעל שמי מדינת ישראל
מטוסי קרב של צה״ל מסוג F-15 ליוו היום שני מפציצים אמריקאים מדגם B-52 מעל שמי מדינת ישראל
B-52 אמריקני, בליווי מטוסי F-15 ישראליים
(צילום: דובר צה"ל)
הכוחות יתרגלו מודל של תקיפה באיראן. זו תהיה הפעם השלישית בשנה האחרונה שבה חילות האוויר של שני הצבאות מתרגלים מודל של תקיפה באיראן הכולל אלמנטים של פיקוד ושליטה, חלוקת מודיעין ומטרייה רחבה של כיסוי הגנה אווירי.

הרקטות שסופקו לאוקראינה ישוגרו בדרום

כוחות זרוע היבשה יקיימו אימון משותף שיכלול תמרון וירי של עשרות רקטות, במהלכו ישוגרו רקטות ארוכות טווח ממערכת HIMARS האמריקנית וממשגרים ישראלים משטחי ניסוי בדרום. רקטות HIMARS הועברו גם לצבא אוקראינה, ומשמשות אותו לתקיפת מטרות רוסיות במסגרת המלחמה.
בתרגיל יבקרו מפקדים בכירים מפיקוד המרכז בצבא ארצות הברית ובמהלכו תורגש תנועה ערה של כוחות הביטחון ברחבי הארץ וישמעו הדי פיצוצים באזור הדרום. בצה"ל אמרו כי "מדובר בנדבך נוסף המחזק את דרכי הפעולה הרב זרועיים והבינלאומיים בין הצבאות, להתמודדות עם מגוון איומים באזור".
4 צפייה בגלריה
 ארה"ב משגר של מערכת הרקטות HIMARS שאותה וושינגטון תספק ל אוקראינה
 ארה"ב משגר של מערכת הרקטות HIMARS שאותה וושינגטון תספק ל אוקראינה
מערכת הרקטות HIMARS. סופקו לאוקראינה, ישוגרו בדרום
(צילום: AFP)
גורם צבאי אמריקני אמר כי התרגיל, מתרחש בזמן שהמתיחות מול איראן ותוכנית הגרעין שלה גואה, יציג את השילוב העמוק בין צבאות ישראל לארצות הברית. בטהרן צפויים לבחון מקרוב את התרגיל, אבל גורם אמריקני טען כי הוא לא כולל פגיעה במטרות דמה איראניות, ולא מיועד נגד אויב כלשהו. "אני כן חושב שקנה המידה של התרגיל רלוונטי למגוון מסום של תרחישים, ואיראן צפויה להסיק מכך כמה מסקנות", הודה.

"תוכנית הגרעין האיראנית מתקדמת מתמיד"

תכנון התרגיל החל לפני כחודשיים, לפני מינויו של בנימין נתניהו לראש הממשלה. "היו לנו ממשלת ישראל כאלה ואחרות, הן באות והולכות. אבל זה לא משנה את המחויבות שלנו לביטחון ישראל", אמר הבכיר והתייחס למרוץ האיראני לפצצה: "אפשר לומר שתוכנית הגרעין האיראנית מתקדמת יותר מכפי שאי פעם הייתה. זמני הפריצה דחוסים יותר. הידע שלהם עלה, והאתגר גדל".
לדברי הגורם, התרגילים יראו כיצד ארצות הברית יכולה להעביר במהירות כוחות למזרח התיכון, למרות שתשומת הלב של וושינגטון מופנית לפלישה הרוסית לאוקראינה ולעימות המתעצם עם סין. "אני חושב שהיריבים שלנו ישימו לב לזה, כי למען האמת אין אף צבא בעולם שיכול לעשות זאת. לא בזמן שהם עושים את כל מה שאנחנו עושים מסביב לעולם".