57

חוק הגיור: הקרב בין מי שמעוניין לסייע לגרים – למי שלא רוצה בהם בישראל

לא מדובר ברבנים "מקלים", לא מחפשים לחפף בגיור, לא מעוניינים בגיור סיטונאי – ואיש לא יבטל גיורים שנעשו | ד"ר נתנאל פישר, ממנסחי חוק הגיור החדש, עונה על הביקורות

ד"ר נתנאל פישר | פורסם:13/01/2022
בשעה טובה פורסם תזכיר חוק הגיור החדש של הממשלה: "חוק מערך הגיור". גילוי נאות: הייתה לי הזכות, כמומחה מתנדב, לסייע בכתיבת החוק. כצפוי, עורר החוק שיח ציבורי וביקורת חריפה מימין ומשמאל. בשורות הבאות אנסה להסביר את עקרונות החוק ואת הרעיונות שעמדו מאחוריו.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ראשית, העובדות: בישראל חיים קרוב לחצי מיליון עולים וצאצאי עולים לא-יהודים – ברובם אנשים ממוצא יהודי שהם חלק בלתי נפרד מאיתנו. עשרות-אלפים מתוכם אינם עולים, אלא הילדים שכבר נולדו בישראל והם חלק מהמשפחה היהודית-ישראלית לכל דבר ועניין. לא כולם רוצים להתגייר וזו, למותר לציין, זכותם המלאה. אולם מתברר שרבים מהם דווקא רוצים בכך.
בשני העשורים האחרונים מאה אלף(!) איש - אחד מכל ארבעה עולים - התחילו ללמוד בכיתות גיור, אך רק שליש סיימו את התהליך בהצלחה. אפשר להציע סיבות רבות לכך, אולם אי אפשר להתכחש לעובדה שיש ביקוש לגיור – ותפקידה של המדינה הוא לאפשר ולהנגיש אותו למעוניינים.
אין כאן באמת דרמה. רבני ערים עברו בחינות מפרכות של הרבנות הראשית. מעתה הם יוכלו גם לגייר. נזכיר שכבר היום הרבנות הראשית סומכת על גיור רבני קהילות מחו"ל. אין ספק שניתן לסמוך גם על רבני ישראל שהרבנות עצמה מינתה
החוק החדש נועד לתת פתרון לאתגר הזה. החוק מאפשר להגדיל את מעגל המגיירים ולהרחיב את האפשרויות בפני מי שבוחרים בכך. כיום, רק כ-25 רבנים בכל הארץ רשאים לגייר. החוק המוצע יאפשר לעוד עשרות רבנים להשתתף במשימה לאומית-דתית זו. בניגוד לכותרות הגדולות, אין כאן באמת דרמה. רבני ערים עברו בחינות מפרכות של הרבנות הראשית לישראל, וסומכים עליהם שיוכלו להשיא זוגות ולהעניק תעודות כשרות. מעתה ואילך הם יוכלו גם לגייר. נזכיר שכבר היום הרבנות הראשית סומכת על גיור רבני קהילות מחו"ל. אין ספק שניתן לסמוך גם על רבני ישראל שהרבנות עצמה מינתה.

האם בכלל רוצים מתגיירים?

בין השורות, נראה שהוויכוח האמיתי הוא בשאלה האם רוצים מתגיירים. לשיטת חלק מהמתנגדים לחוק, היהדות איננה מעוניינת בגרים, שהרי נאמר "קשים גרים לישראל כספחת". יוזמי החוק חושבים בדיוק להפך. גדולי הרבנים בדורנו קבעו שכאשר המתגיירים הם ממוצא יהודי, "זרע ישראל", יש מצווה לסייע להם להתגייר ולשוב לשורשיהם. בזמן שמספר הזוגות המעורבים מתקרב ל-10% מכלל הזוגות, מדי שנה, וקיים חשש כבד של התבוללות דווקא בישראל - יש לעשות הכול כדי למנוע זאת.
הניסיון מלמד שכאשר אחד מבני משפחתם הקרובה מבקש להתחתן עם לא-יהודי, גם גדולי המתנגדים לגיור הופכים פתאום למקלים. חכמינו קבעו: "חביבה ארץ ישראל שמכשרת גרים". בארץ ישראל הרוב הם יהודים והמיעוט הלא-יהודי נטמע בתוכו, ולכן ראוי דווקא לעודד ולקדם את הגיור.
רבני הגיור יעמדו בתנאי סף ויהיו כפופים לפיקוח ולדין משמעתי. כללי הדיון ייקבעו על ידי ועדת היגוי משותפת לרב הראשי ולשר הממונה על הגיור (כיום, ראש הממשלה). מי שטוען שניתן יהיה לחפף או לגייר שלא כהלכה, לא קרא כנראה את החוק
מבקרים אחרים של החוק חוששים שהרבנים שיתמנו עלולים להיות מקלים מדי. קשה לקבל טענה זו לנוכח העובדה שרוב הרבנים הראשיים לישראל, החל מהרבנים אונטרמן, הרב גורן וכלה ברב עובדיה, הנחו במפורש שאין להחמיר בגיור בדורנו. מדוע למנוע מרבני עיר לאמץ את העמדה ההלכתית הזו?
רבים אינם יודעים כי כבר היום ישנם רבנים בעלי גישה מקרבת בתוך מערך הגיור הממלכתי. ישנם הרכבים שמגיירים 80% מאלה המגיעים לפניהם כבר בפעם הראשונה. הרכבים אחרים דוחים לפחות את מחציתם. כיום, כתובת המגורים מכתיבה את המקום שבו תתגייר ואת הרכב בית הדין שאליו תשובץ. האם הגיוני שספח תעודת הזהות יקבע את הסיכוי להתגייר? החוק החדש מתקן את העיוות הזה. הוא מרחיב את מעגל המגיירים, ומאפשר למתעניינים לבחור את המקום שבו תתנהל בקשתם לגיור.

ה"שולחן ערוך" לא מאפשר לבטל סתם גיור

מבקרים אחרים של החוק מודים שאין סיבה עקרונית למנוע מרבני ערים, בשר מבשרה של הרבנות, לגייר. אלא שהם חוששים שהביזור יביא לפיקוח רופף ולתוצאות בעייתיות, כפי שהיה בעבר בזמן שרבני ערים גיירו. כדי להתמודד עם בעיה אפשרית זו ולשמור על אחידות, החוק קובע מערכת איזון ובקרה מוקפדים.
גיור רבני ערים ייעשה תחת מחוז מינהלי ייעודי (מחוז רבני ערים), שיפעל כחלק ממערך הגיור הממלכתי. רבני הגיור יעמדו בתנאי סף ויהיו כפופים לפיקוח ולדין משמעתי. כללי הדיון ייקבעו על ידי ועדת היגוי משותפת לרב הראשי ולשר הממונה על הגיור (כיום, ראש הממשלה). על כל זאת נקבע גם מנגנון המאפשר לרב הראשי להדיח דיין שאינו פועל על פי הכללים. מי שטוען שניתן יהיה לחפף או לגייר שלא כהלכה, לא קרא כנראה את החוק.
צריך להודות שהחוק אינו מתיימר לשנות את המצב שנוצר ביחס לגיורי התנועות. עד כה, במשך חמישים השנים האחרונות שבהן החרדים והדתיים היו לשון מאזניים בקואליציה, הם לא הצליחו לעצור את פסיקות בג"ץ בנושא
בימים האחרונים הופצה גם שמועה שלפיה החוק עתיד לאפשר גיור סיטונאי של עובדים זרים ומסתננים. זו עוד דוגמה לביקורת חסרת כל שחר. לראשונה בישראל, החוק קובע כללים ברורים לגבי גיור של מי שאינם אזרחים ומונע כל אפשרות לניצולו לרעה. אחרים מפיצים "סקופים" כאילו החוק מכניס גיורים רפורמיים ב"דלת האחורית". גם אלה לא קראו את סעיפי החוק שבהם כתוב במפורש, בפעם הראשונה בתולדות המדינה, שהגיור ייעשה על פי דין תורה. לא פחות.
עם זאת, צריך להודות שהחוק אינו מתיימר לשנות את המצב שנוצר ביחס לגיורי התנועות. עד כה, במשך חמישים השנים האחרונות שבהן החרדים והדתיים היו לשון מאזניים בקואליציה, הם לא הצליחו לעצור את פסיקות בג"ץ בנושא. תהיה זו צביעות לצפות מהקואליציה הנוכחית שדווקא היא תהפוך את המצב.
מהצד השני, יש החוששים מכך שיהיו מי שיפעלו לבטל את הגיורים החדשים, כפי שכבר ניסו לעשות בעבר ביחס לגיור צה"ל. על כן החוק קובע שתעודת הגיור שתינתן למתגיירים על ידי רבני הערים תהיה זהה לחלוטין לזו שמקבלים מתגיירים אחרים. נוסף על כך, נקבע בהתאם להוראות ה"שולחן ערוך" שלא ניתן לבטל גיור אלא אם כן הושג במרמה.

העיקשות הובילה לכרסום באחדות הגיור

קשה לראות כיצד פעם אחר פעם, הממסד הדתי שלנו מחמיץ הזדמנויות לקדם את נושא הגיור במדינת ישראל. מערך הגיור הצבאי, שכולם מתגאים בו כיום (ובצדק), הוקם ביוזמת אלעזר שטרן, בתפקידו כראש אכ"א – ולא ביוזמת הרבנות. הרבנות התנגדה גם לפשרת נאמן (1998) ולמתווה ניסים (2018), אף על פי שהם היו מעגנים את מעמדו של הגיור האורתודוכסי בחקיקה ראשית. התוצאה: בהיעדר נכונות לכל פשרה ובהיעדר הסדרה חוקית אחרת, בית המשפט כרסם באחדות הגיור ואפשר בחוק את קיומם של גיורים אלטרנטיביים.
בדיוק לפני עשור, הרב עובדיה יוסף אשרר את תוקף הגיורים הצבאיים. ברוח זו מצופה גם מהרבנות הראשית הנוכחית לנצל את ההזדמנות הייחודית שנוצרה
לא כל הרבנים הראשיים נקטו גישה זו. הרב הראשי שלמה גורן ייסד בשנות השבעים את מערך הגיור כמענה לפתיחת מסך הברזל ולטובת מתנדבות לא-יהודיות שנישאו לבני הקיבוצים. הרב הראשי בקשי דורון הקים בשנות התשעים הרכבים נוספים של בתי דין לגיור עבור מאות האלפים הלא-יהודים שעלו בעליות הגדולות מברית המועצות ומאתיופיה. בדיוק לפני עשור, הרב עובדיה יוסף אשרר את תוקף הגיורים הצבאיים. ברוח זו מצופה גם מהרבנות הראשית הנוכחית לנצל את ההזדמנות הייחודית שנוצרה, לחבק את היוזמה הנוכחית ולעשות ככל שביכולתה לסייע למעוניינים בכך, לחזור הביתה לצור מחצבתם היהודי.
תמונה כללית
ד"ר נתנאל פישר
אל תאמינו לשמועות. קראו את החוק ותראו שהוא מאוזן ומידתי. כולי תקווה שחוק הגיור החדש יתקבל על ידי הרבנות הראשית, על ידי כלל המפלגות, ובעיקר על ידי ציבור העולים הלא-יהודי. בסופו של דבר, המבחן האמיתי של החוק יהיה מבחן התוצאה. האם רבני הערים ושאר רבני הגיור ישכילו לפתוח את הדלת לבני משפחתנו הלא-יהודים, המעוניינים להיכנס בצורה שלמה אל העם היהודי? נקווה שהפעם, את ההזדמנות הזו, לא נחמיץ.
  • ד"ר נתנאל פישר הוא ראש החוג למדיניות ציבורית במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, ומומחה לענייני עלייה, הגירה וגיור.
לכתבה זו 57 תגובות
הוספת תגובה
57

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
35.

מוכנים לגייר אנשים שמספיק שעושים קידוש , לא לזה התכוון הרב עובדיה ולא רבנים אחרים ,תריך להקל אולי את הקושי זאת כוונתם אבל לקבל אדם שלא מתחייב ב 100% לקיםם את כל תורת ישראל אף אחד לא מתיר וזה כתוב במפורש.קל מאוד לעבוד על חיולני עם חלקי ציטוטים והנה הוא חושב שיש כמה משוגעים שרוצים להרוס כל דבר, בזמן שבדיו ההף והם מנסים לשמור על מעוז יחיד שבקושי עוד עומד על הרגליים, על כל ראיה שהבאת יש 20 ראיות אחרות שלא כתבת לקורא החילוני , למה ? מי שרוצה לבדוק שישאל רב ממצוע וכל אחד יקבל הסבר סופר מקיף ללמה לא ולא דרך YNET ללמוד יהדות

34.

נשמע כאילו למדת יותר טוב מהרבנים הראשיים את ההלכה

33.

אמירה גזענית. מה היינו אומרים לו מישהו אמר כי קשים רבנים לישראל כצרעת? האם ניתן לתאר את שמעיה ואבטליון כספחת? רות המואביה ספחת? האמהות ספחת?

32.

מקנה לי את יהדותי *במקביל* לנצרותי ולא במקומה - זה אומר שאני גם יהודי באופן אוטומטי !!!

comment-2-comment

זה היה אולי נכון. אם הנצרות היתה באמת מכירה בתנ"ך. בשביל הנוצרים מדובר בלא יותר מהיסטוריה שהם לא מחויבים לה. יתרה מזאת. מבחינה מעשית, הנצרות הנה יותר פגאניות בכסות יהודית מאשר משהו שקרוב ליהדות. וכמו כן. ביהדות ישנו רק אל אחד. שום נביא, שום אחד מהמשיחים בתנ"ך עצמו, לא קיבל כבוד של אל. יהודים לא עושים עיוותים נפשיים כדי להגיד ששלוש ישויות הנן אחת. וזה רק תמצית.

31.

30.

29.

הבעיה היא לא בתוכן הצעת החוק אלא בזה שמתן מעביר אותו ברמייה בממשלת רמיה ונגד רוב עולם התורה גם אם החוק נכון לא עושים אותו ככה

28.

27.

בתנ"ך מתוארים שני גיורים- זה חלק מהדת שלנו! זה הדרך שלנו להביא את דרך החיים שלנו לאחרים. "גיור כהלכה" זו המצאה מעוותת שנולדה כשהיהדות היתה מאוימת על ידי דתות אחרות ולכן פחדו לנסות לגייר. ההמצאה הזו כמו כל דבר בחיים הקצינה והקצינה על ידי אנשים שרוצים לשמר ולאחזיק בקיים, על ידי אלו שמרוויחים מזה. הנצרות והאיסלאם התפשטו בגלל שלא קשה להתקבל אליהם. לפני השואה היו 19000000 יהודים בעולם והיום יש הרבה פחות ולכן קל לאיים עלינו. מעבר לזה יש הרבה מאוד אנשים שהאבות שלהם יהודים אפילו כבר כמה דורות, הגיע הזמן לשינוי עניני שפותח את הדלת למי שרוצה להיות יהודי.

26.

החלטות של פקידי המדינה לא ישפיעו בכלום על המשך קיום היהדות. היהדות לא צריכה להתעסק, בכלל, בגיור.

25.

24.

כפופים לרבנים שמסביבנו יש תלות עם מגזר שעובד, משקיע, מפתח ויכול להרשות לעצמו לשלוח חברי כנסת ללכת נגד המדינה. ללא העליה מחבר העמים היינו בצרות. כן וגם כואב לי על ההן שהממשלה הזניחה. עדיין דומע על שנות ה 90. מתווכחים על גיור שהעו מאורעות תשפא. איזו בושה וסירחון

23.

22.

עשיתי גיור לפני 17 שנים בכדי שאוכל להתחתן ברבנות ועל מנת שילדיי לא יחושו שונים. כיום אני חיה בארה"ב ועדיין מקפידה על צניעות. בפעם הראשונה לא עברתי את הבחינה, ניגשתי שוב. אני שמחה שהתגיירתי. שתי חברותי מהגיור לא מקפידות על כלום, כמו חילוניים רבים אחרים בארץ, אך לפחות כל ילדיהן יהודים.

21.

את בעיות הבריאות פתרתם? את בעיות החינוך? את בעיות התחבורה? את בעיות המשטרה? את בעיות החקיקה פתרתם? את בעיות מערכת המשפט? זה תפקידה של המדינה, אמונות ודעות של הפרט זה ממש לא תפקידה. הפרידו את הדת מהמדינה !!! או לפחות - פרקו את הרבנות הראשית ותנו לעיריות לתת שרותי דת.

20.

19.

18.

17.

א אין זה תפקידה כלל וכלל של המדינה למצוא פיתרון לאותם מתגיירים, גיור אינו נושא ממלכתי מדיני אלא דתי תורני בלבד להתגייר אין פירוש להפוך להיות אזרח תושב הארץ אלא תהליך של קבלת תורה ויראת שמיים ועול מצוות בלבד. ב אין בעיה בכמות הרבנים שמגיירים אם זה היה הבעיה היה צריך רק להגדיל את כמות הרבנים שכשירים לגייר לא צריך בשביל זה רפורמה, בשביל מה לעקור את הרבנות מהתחום הזה? ג זה שרב עיר עבר מבחן אין זה אומר שהוא כשיר לגייר בדיוק כמו שרופא שעבר לימודי דוקטורט בהצלחה לא כשיר לבצע כל ניתוח ללא פיקוח של משרד הבריאות וללא אישור של מנהל המחלקה למרות שמקצועית הוא יודע לנתח מעולה וכמו מפ בצהל שלא כשיר לקבל כל החלטה בשטח למרות שעבר קורס מפ ולפעמים תואר ראשון אלא צריך אישור של דרגה ממונה למרות שמקצועית הוא יודע לקבל החלטה, התורה והגיור אינם משחק אלא דבר רציני וחשוב ועל כן חייב שיתנהל בצורה מסודרת תחת גוף הרבנות ובייחוד בנושא כמו גיור שהוא נושא ששייך לכל יהודי. ד הרבנות סומכת על גופים מסויימים בחול מכיוון שהם מכיירם אותם ואת דרך הגיור שלהם ולכן יכולה לסמוך עליהם לעומת זאת אם רבנים כאן יגיירו שלא תחת הרבנות אין לנו כיהודים לדעת איך הם התגיירו מי גייר איך גייר אם בכלל קרה משהו, זה בדיחה שאינה רצינית, כנל לגבי הכשרות. ה הוויכוח הוא רחוק מאוד מאוד מלהיות תלוי האם אנחנו רוצים גרים או לא, עובדה הרבנות כן מגיירת, הוויכוח העיקרי הוא לגבי דרכי הגיור, פיקוח על הגיור (שלא כל רב יגייר בדרך שלו בשיטה שלו ואם בכלל) ולתת כח לרבנות שנושא הגיור יהיה תחת הרבנות כגוף האחראי על נושאי דת במדינה. ו אין שום קושי בלקבל טענה שהמגיירים יהיו מקילים מדי, כמובן שהרב גורן והרב עובדיה הדריכו להקל וכך גם המציאות כיום ברבנות, החשש הוא שהן יקלו יותר מאשר ההלכה ולא יגיירו על פי ההלכה ואותם מתגיירים יטעו לחשוב שהם יהודים למרות שהם לא התגיירו בפועל כמו שאנחנו רואים בגופים מסויימים שכן מחליטים להקל בגיור למרות שהגיור אינו על פי ההלכה. ז לגבי החוק שנותן סמכות לרב הראשי ללבטל דיין סליחה אבל אנחנו פשוט לא מאמינים לו שהוא יתממש בפועל, אנחנו רואים את היחס של הממשלה לרבנות מזולזל מאוד ואין להם גב ויודעים טוב מאוד מה תיהיה התגובה כאשר הרב ראשי יבטל גיור יראו כמה מסכן אותו מתגייר ויעשו שיימינג לרב, בשביל מה צריך להיכנס למצב כזה ולא למנוע בעיות מראש? דבר נוסף מה ראש הממשלה קשור לגיור? שיאיר לפיד יהיה קשור באיזשהו אופן למערך הגיור? מה לו ולכך שגוי יקבל עליו עול תורה ומצוות?! בדיחה ח אותם גיורים שאינם תחת הרבנות באופן חד משמעי הושגו במרמה או שאינם גרים על פי ההלכה על כן לא השתכנעתי כלל לגבי מתווה הגיור של הרפורמה ולא הבנתי איך מתווה הרפורמה פותר בעיה אחת שקיימת כיום בנושא הגיור, הרבנים הם הגוף המקצועי בנושא דת ולא אלוף בצהל עם כל הכבוד הוא אינו מבין דבר בנושא זה. כשמסתכלים מי האנשים שעומדים בעד הרפורמה כגון הארץ ליברמן ויוליה לעומת אלו שנגד רוב רבני הציבור הדתי לאומי והרבנים החרדים רואים מהם האינטרסים שעומדים מאחורי מתווה זה.

comment-2-comment

מה הבעיה עם רבני עיר? הם הרי בשר מבשרה של הרבנות הראשית. כל הטיעון שלך הוא על כרעי תרנגולת. ואפילו לא בשר מחפוד.

comment-2-comment

אתה צודק 100% , לדת אין שום קשר למדינה בכל הנושאים בדיוק כמו שאתה טוען שגיור זה נושא דתי ,גם וגם הכשרות . להפריד לחלוטין את שני המוסדות והכל יעבוד . מי שרוצה להתגייר יעשה את זה ברבנות. מי שרוצה להתחתן התחתן במשרד הפנים או ברבנות זאת תהיה החלטה שלו.

comment-2-comment

גיבובים של שטויות ללא עומק. אני רב דתי ותומך במתווה. דבר בשם עצמך. לך תמצא עבודה

comment-2-comment

comment-2-comment

מי שגייר היו קהילות בתי הכנסת בהנהגת הרבנים שלהם. מהקמת המדינה, נוצרה הזדמנות של שליטה. השתלטות החרדים על הרבנות אפשרה להם להציב תנאי. רוצה להתגייר? תהייה חרדי, ותשלח את ילדיך לחינוך שמקדש בורות. ציונים הם מוקצים, כולל כולם, גם הישיבות הציוניות.

comment-2-comment

comment-2-comment

עם סילוק המאכרים של הגיור מהתהליך (הכוונה לאלו שעושים כסף מעיכוב המתגיירים ושליחתם לכל מיני מכונים בתשלום)

16.

להיפך, יש התקרבות ליהדות וחיים בזהות יהודית גם אם זה לא לפי ההלכה. כך היה לאורך כל ההיסטוריה.

15.

ענווה ועוד קצת ענווה. מאד חסרה לי פה. אלו דיני נפשות ונראה שאינכם מודעים לגודל האחריות ענווה.

comment-2-comment

החרדים שחושבים שרק עולמם הצר והצייקני הוא הצודק... ענווה היא לקבל גרים באהבה אל קהל ישראל, ולא לתת לפושעים וגנבים לקחת מונופול על היהדות.

14.

המדינה מעבדות לרבנים ומגזרות ההלכה האכזריות

13.

12.

11.

לא חשבתי להתגייר אבל אם יהיו רבנים יותר נחמדים כמו שאתה אומר אז אולי יש מצב

10.

שקודם יריתם את החץ ואחר כך שמתם את המטרות. וזה לא עובד כך ביהדות. החלטתם שכולם צריכים להיות מגויירים כדי לקבל הטבות מהמדינה ועכשיו בא תשנה את תנאי הגיור. אתם יכולים לתת את ההטבות גם ללא יהודים היה צריך לשנות את תנאי ההטבות ומה שעשית זה חוצפה שאינה מתקבלת על הדעת מנית אנשים בתור רבנים כדי שיעשו את שאתה רוצה בשם היהדות אגלה לך סוד אתם לא הראשונים שניסו.הקומוניסטים עשו אותו דבר לא הצליח להם גם פה זה לא יצליח . חצוף

comment-2-comment

האם רב פוסק הבא לדון בעניין עגונה לא שם לו למטרה להקל כמה שאפשר ולפתור את הבעיה? כך גם רבנים הבאים לדון בדינם של גרים חובה עליהם להקל כבית הלל

comment-2-comment

מי שרוצה "להתגייר" רק בשביל הטבות כספיות אין לו בכלל זכות להקרא יהודי. צריך להתגייר רק משום שרוצים להיות חלק מהעם היהודי

9.

סוף סוף הצלחתי להבין מה החוק הזה אומר. נקווה שתצליחו גם להעביר אותו בסוף ולא להשאיר אותו על הנייר

comment-2-comment

לא כל דוקטור רופא ולא כל דוקטור הוא מומחה להלכות גיור. בגיור, מומחים אנשי ההלכה המובהקים.

comment-2-comment

לצערי החוק הוא ממש לא מה שכתוב בכתבה והאינטרסים שונים לגמרי, מוזמן לעיין בתגובה שלי תגובה 17

8.

7.

בירוקרטיה היא לא דת ולא קהילה, ובשביל ללמוד יהדות ותורה לא צריך להתגייר. חוק תפל.

6.

5.

גיור כדי שאנשים וילדים שלהם לא ירגישו את עצמם אנשים סוג ב . בושה. בזיון שבישראל באופן רשמי מסמנים אזרחים בדת/לאום . מגעיל.

4.

יש סיבה מאוד ברורה למה מגבילים את כמות הרבנים שיכולים לבצע גיור הלכתי, וגם יש סיבה שרק שליש עוברים גיור אם בכלל, מה קרה שצריך להקל ? למה לא מדברים על כך שהרבה מהגרים לא ממשיכים לשמור על המצוות אלא הופכים לחילונים גמורים, ולפעמים חס ושלום גם לשמאלנים שונאי דת, לא מבינים שגורמים נזק למדינת ישראל, לעם וגם לעצמם, בעולם הזה וגם בעולם הבא, אסור לזלזל בדברים האלה ...

comment-2-comment

אנחנו חיים בעולם חילוני, והחוקים הדמוקרטיים של המדינה יש להם זכות על פניחוקי ההלכה. בביתך תהיה הלכתי ובחוץ כל אחד יחיה איך שהוא רוצה. ואגב, מי אמר ששמאלני הוא שונא דת? אלה השטויות שמרחיקים אנשים כמוני מהדת. מזל שאני יודעת שיש גם יהדות אחרת משלך.

comment-2-comment

צריך לנתק את הרבנות מהמדינה, ושהיהודים יחליטו על דעת עצמם את מי מגיירים ואיך. המדינה לא צריכה להיות חלק מזה.

comment-2-comment

3.

2.

אלה שרוצים לרוקן את היהדות מתוכן לאלה שרוצים לשמור ולהגן עליה. בין אלה שחושבים שהם דתיים לבין אלה ששומרים על המצוות גם כשלא נוח להם

comment-2-comment

אלא גם לאום. יש לתת לכל מי שרוצה להיות יהודי להיות כזה, ללא קשר לשמירת מצוות.

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

1.

הקטע של דין תורה, אגב - משעשע - אין לאף קהילה בעלות על התנ"ך.

comment-2-comment

לכל התגובות
0
מצב לילה
מצב לילה