בוריק

בינו גבסו
המצרכים (ל-4 מנות): 4 עלי פילו עגולים 4 ביצים 1 תפוח אדמה, מבושל במים עד שהתרכך ומעוך למחית (מרקם של פירה) מלח שמן לטיגון
10 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן עמוק במחבת.
  2. פורסים את העלה בתוך קערית קטנה, כך שנוצרת גומה.
  3. לתוך הגומה שוברים ביצה. מתבלים במלח. מוסיפים כפית תפוח אדמה.
  4. מקפלים את קצוות העלה, כשהוא עדיין בתוך הקערית, ויוצרים את צורת חצי הירח המוכרת של הבוריק. מחזיקים היטב את הקצוות בשביל שהמילוי לא יברח החוצה, וזורקים לתוך השמן.
  5. מטגנים כדקה מכל צד, מוציאים לנייר סופג (או בשיטת בינו - לתוך קרטון של תבנית ביצים), ומגישים חם.

הום פרייז

חיים כהן
המצרכים: 1/2 1 ק"ג תפוחי אדמה, חתוכים לקוביות (עם הקליפה) 1/8 כוס שמן זית מעט מלח
לרוטב - 200 גר' חמאה 1-2 כף רוטב צ'ילי מתוק 1-2 כף רוטב צ'ילי חריף
להגשה - 1 בצל פרוס לטבעות ומטוגן עד לשקיפות בקצת חמאה - לא חובה
10 צפייה בגלריה
(צילום: אבישי זיגמן)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את רוטב ההום פרייז - מקציפים במיקסר את החמאה עד לקבלת תערובת רכה יחסית. מוסיפים בעדינות את רטבי הצ'ילי. שומרים בטמפרטורת החדר.
  2. מכינים את תפוחי האדמה - ממלאים בסיר מים לרתיחה. מוסיפים את תפוחי האדמה ומבשלים על אש בינונית-נמוכה במשך 40 דקות. מסננים ומייבשים היטב. מעבירים את קוביות תפוחי האדמה לתבנית אפייה. יוצקים מעל את שמן הזית ומערבבים. אופים בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 210 מעלות חצי שעה לפחות ועד להזהבה.
  3. אופן ההגשה - מעבירים מייד את קוביות תפוחי האדמה לקערת הגשה ובעודם חמים, יוצקים מעל את הרוטב. מוסיפים את טבעות הבצל ומערבבים עד שקוביות תפוחי האדמה מזדגגות ברוטב המבריק. מגישים חם.
טיפ: את הרוטב אפשר להכין מראש ורק להוסיף לתפוחי אדמה. שימו לב: המנה כוללת כמות גדולה של חמאה מכיוון שקשה להקציף כמות קטנה יותר. לא חייבים להשתמש בכל הרוטב לצורך הכנת המנה - פשוט שמים כמה רוטב שרוצים ואת השאר שומרים ומשתמשים בפעם הבאה, שכן הרוטב נשמר במקרר לתקופה ארוכה.

המבורגר קלאסי

חיים כהן
המצרכים (ל-4 מנות): 1 ק״ג בשר טחון אונטריב או צוואר (חלקים עם המון טעם). מי שרוצה המבורגר קצת יותר שמן ועסיסי שיבקש 20 אחוז שפונדרה. חשוב שהטחינה של הבשר תהיה סמוכה לעשייה מלח פלפל שחור
10 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
10 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
10 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. לשים בקערה את הבשר כחמש דקות, עד שמרגישים שכל הבשר הטחון מתחבר בחזרה.
  2. יוצרים קציצות או כדורים.
  3. אני אוהב לצלות את ההמבורגר באש חזקה משני הצדדים, לתבל במלח ופלפל, ואחרי הצלייה להוציא אותו ולתת לו לנוח. אחר כך אני מעביר את ההמבורגר שוב למחבת לחום בינוני וצולה לצלייה מושלמת מלמעלה למטה.
  4. ואם נוצר סדק בהמבורגר שלכם - זה ממש בסדר, לא להיבהל, זה רק אומר שהוא לא דחוס.

סביח קצת אחרת

תומר עמדי
המצרכים (ל-4-6 מנות): 1 חציל פרוס לפרוסות לאורך בעובי 1.5 ס"מ צרור עלי פטרוזיליה 4 כפות לבנה 1 כפית עמבה - לא חובה, אבל כדאי 4 ביצים קשות חתוכות לרבעים שמן לטיגון עמוק מלח ,פלפל וכמון
לניוקי - 6-7 תפוחי אדמה גדולים, לא קלופים, אפויים היטב על מצע מלח גס בתנור על חום מקסימלי במשך 45 דקות 3-4 כפות קמח + קמח לקימוח משטח העבודה 1 חלמון מלח ופלפל לבן
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הניוקי - בוצעים את התפוחי אדמה כשהם חמים ומוציאים את התוכן בעזרת כף (חשוב להעזר במגבת,זה חם לאללה). מעבירים את מה שהוצאנו דרך מסננת בינונית על מנת לוודא שלא נשארו גושים. מעבירים למשטח מקומח ומוסיפים קמח, חלמון, מלח ופלפל לבן. לשים בעדינות לקבלת בצק עדין ואוורירי.
  2. יוצרים נקניקיות ומהם חותכים כריות באורך 3 ס"מ. את הכריות חולטים מייד בסיר עם מים רותחים עד שהן צפות ומסננים (בשלב הזה אפשר גם לקרר אותן במי קרח, לסנן , לעטוף במעט שמן זית ולשים במקרר. הניוקי ישמר עד 3 ימים במצב הזה).
  3. מטגנים בשמן עמוק עד לקבלת צבע זהוב, מניחים על מגבת נייר וממליחים מעט.זהירות, זה ממכר וסביר להניח שתנשנשו את הרוב לפני שבכלל תרכיבו את המנה.
  4. מטגנים את החצילים בשמן חם. סופגים היטב את השמן, מתבלים במלח פלפל ומעט כמון.
  5. הגשה - מערבבים את הלבנה והעמבה והיחד ויוצקים לקערת הגשה קטנה. מסדרים את כל המרכיבים, מערבבים איך שרוצים ובעיקר מהרהרים על החיים.

שקשוקה עם נקניקיות

בינו גבסו
המצרכים: 8-6 ביצים 300 גר' נקניקיות מרגז 1/2 כוס שמן קנולה 1 ראש שום, קלוף וחצוי 1 ק"ג עגבניות, גדולות ובשלות 2 פלפל ירוק חריף, קצוץ 2 כפית מלח 1 כף פפריקה חריפה 2 כפית פפריקה מתוקה 1 כיכר לחם טרי
10 צפייה בגלריה
שקשוקה רפי כהן
שקשוקה רפי כהן
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן במחבת גדולה ושטוחה ומוסיפים שום ,פלפל חריף ונקניקיות. מטגנים מעט ומוסיפים עגבניות ותבלינים. מבשלים בין 15-10 דקות.
  2. מוסיפים ביצים ומבשלים 5 דקות נוספות, מערבבים את החלבון מבלי לשבור את החלמון.
  3. מגישים חם בליווי לחם.

כנפיים צלויות ברוטב אסיאתי

ישראל אהרוני
המצרכים: 24 כנפיים, נקיות
למרינדה - 3 שיני שום, קצוצות דק 2 כפות ג'ינג'ר, קצוץ דק 2 כפות סוכר חום 3 כפות דבש 5 כפות רוטב סויה 5 כפות יין אורז או מים 2 כפות רוטב הוי סין מעט שבבי צ'ילי 1 כפית קינמון 1 כפית פלפל סצ'ואן, כתוש מעט 3 כוכבי אניס
לשעועית הירוקה - 1 חבילה שעועית ירוקה עדינה 1 בצל גדול, קלוף ופרוס דק 1 ס"מ ג'ינג'ר, פרוס דק 3 שיני שום, פרוסות דק 2 כפות טחינה גולמית 3 כפות רוטב סויה מעט מים מלח, פלפל שחור גרוס 1 כפית שמן שומשום 2 כפות דבש
10 צפייה בגלריה
(צילום: נעם פריסמן)
אופן ההכנה:
  1. מערבבים את כל המרכיבים של המרינדה בקערה גדולה.
  2. מוסיפים פנימה את הכנפיים, ומעסים אותן עד שהן מצופות היטב מכל הצדדים. מסדרים את הכנפיים בתבנית שטוחה ורחבה, בשכבה אחת, עם העור כלפי מטה.
  3. אופים בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות במשך 20 דקות. לאחר 20 דקות, בעזרת מלקחיים, הופכים את הכנפיים כך שצד העור יפנה כלפי מעלה וממשיכים לצלות כ-20 דקות נוספות עד שהכנפיים שחומות ומבריקות.
  4. מכינים את השעועית - שוטפים את השעועית במי ברז. מחממים מעט שמן במחבת, ומטגנים קלות בצל, ג'ינג'ר ושום. מוסיפים את השעועית, ומקפיצים כ-3-2 דקות.
  5. בינתיים מכינים את הרוטב - מערבבים את כל המרכיבים, ויוצקים על השעועית. ממשיכים להקפיץ במשך דקה-שתיים ומסירים מהאש.

עראייס

מסעדת m25
המצרכים (ל-4 מנות): 4 פיתות, חצויות מעט שומן בקר או שמן זית לצלייה
למילוי - 280 גר' בשר בקר טחון עם 40 גר' שומן טלה (בקשו מהקצב החביב עליכם תערובת קבב טלה- לא מתובלת) 1/2 צרור פטרוזיליה 2 בצלים לבנים, קלופים 2 כפיות מלח דק 1 כפית פלפל שחור גרוס טרי
10 צפייה בגלריה
בשר ליום העצמאות
בשר ליום העצמאות
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. קוצצים או טוחנים את הבצל והפטרוזיליה.
  2. מוסיפים אותם למסת הבשר הטחון, מתבלים במלח ופלפל ולשים ליצירת מסה הומוגנית.
  3. יוצרים 8 כדורים שווים בגודלם וממלאים איתם את חצאי הפיתות.
  4. מהדקים את הפיתות, שפה אל שפה, מברישים בשמן זית או שומן בקר, וצולים על מנגל פחמים מכל הכיוונים במשך 4 דקות.

פנקייק 

סאני דרעי
המצרכים (ל-8 פנקייקים גדולים):  2 כוסות קמח (300 גר׳)  2 כפות סוכר (20 גר')  2 ביצים קורט מלח  2 כפות שמן לבישול  1 שקית אבקת אפייה (10 גר׳)  2 כוסות חלב (בערך 400 גר׳, תלוי במקרם של הבלילה) מעט חמאה לשימון המחבת  סירופ מייפל איכותי 
10 צפייה בגלריה
פנקייקס
פנקייקס
פנקייקס
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה: 
  1. שמים יחד את כל החומרים בקערה ומערבבים היטב עד שנוצרת בלילה חלקה ומעט סמיכה. 
  2. נותנים לבלילה לנוח עשר דקות בכדי שאבקת האפייה תתחיל לפעול בתוך התערובת. 
  3. מחממים מחבת על להבה בינונית (עד נמוכה), ומשמנים מעט בחמאה.
  4. מנגבים את החמאה בכדי שלא תישאר כמות גדולה של שומן על המחבת, ומתחילים את תהליך הטיגון: שמים במחבת בערך 2 כפות גדולות (או מצקת) לכל פנקייק, והופכים את הפנקייק כאשר יש צפיפות של בועות למעלה, והצד שפונה כלפי מעלה מראה צבע חום בהיר. 
  5. מטגנים את הצד השני עוד דקה בערך ומגישים חם עם כל תוספת שתרצו. אני ממליצה על קוביית חמאה קטנה וסירופ מייפל איכותי. 

עוגת שוקולד "נמסיס"

רוני ונציה
המצרכים (לתבנית בקוטר 22 ס"מ ובגובה 5 ס"מ משומנת ומרופדת בעיגול נייר אפייה מקומח): 5 ביצים 1/2 1 כוסות סוכר (300 גר') 350 גר' שוקולד מריר מעולה, שבור לקוביות (חובה להשתמש בשוקולד עם 70% מוצקי קקאו לפחות) 225 גר' חמאה 1/2 כוס מים
אופן ההכנה:
מחממים את התנור לטמפרטורה של 160 מעלות.
  1. בקערת מערבל מקציפים את הביצים עם 1/2 כוס סוכר במהירות בינונית גבוהה במשך כ-10 דקות, עד שהתערובת נפוחה ובהירה, והיא משלישה את נפחה.
  2. ממיסים את השוקולד עם החמאה מעל לסיר עם אדים.
  3. בסיר בינוני, כבד ורחב מחממים את שאר הסוכר עם המים מעל לאש נמוכה, תוך ערבוב רצוף, עד שהסוכר נמס. מבשלים מבלי לערבב מעל לאש בינונית-נמוכה במשך 4-5 דקות, עד שהסוכר הופך לסירופ קל (לבדיקה: יוצקים מעט סירופ לצלוחית, ולאחר רגע בודקים אם הנוזל התעבה מעט). מסירים מהאש, יוצקים את תערובת השוקולד המומס לסירופ החם ומערבבים לתערובת חלקה, ומצננים בצד לחום חמים.
  4. מקציפים שוב מעט את הביצים, ובהדרגה מוסיפים את תערובת השוקולד החמימה לתערובת הביצים וממשיכים להקציף במהירות נמוכה כ-30 שניות, רק עד שהתערובת אחידה. יוצקים לתבנית ומניחים בתוך תבנית גדולה יותר.
  5. מניחים את שתי התבניות בתנור. יוצקים מים חמים בזהירות מהצד לתבנית הגדולה, כמעט עד לסוף גובה תבנית העוגה. אופים כ-30 דקות או עד שהעוגה יציבה כשנוגעים בה בעדינות. מוציאים את תבנית העוגה מהתבנית עם המים, ומצננים בתבנית צינון מלא על רשת. מעבירים סכין מסביב לשחרור ומניחים במקרר כמעט לכל הלילה. למחרת, מחממים מעט את תחתית התבנית מעל ללהבה. הופכים, מסירים את הנייר, מחזירים למקרר לייצוב ל-30 דקות, והופכים שוב לצלחת הגשה.
  6. אופן ההגשה - פורסים את העוגה כשהיא קרה (או קפואה) בעזרת סכין טבולה במים חמים ומנוגבת. מגישים כ-30 דקות לאחר הוצאתה מהמקרר.

מוס שוקולד אוורירי

ירון שלו
המצרכים (לכ-8 מנות): 400 גר' שוקולד מריר, עדיף עם אחוז קקאו גבוה 3/4 כוס מים 100 גר' חמאה 6 ביצים, מופרדות לחלמונים וחלבונים 1/2 כוס סוכר (100 גר') 3 כפות קוניאק
10 צפייה בגלריה
(צילום: אביגיל עוזי)
אופן ההכנה:
  1. ממיסים שוקולד, מים וחמאה על בן־מארי ומערבבים מדי פעם. לאחר שמסת השוקולד נמסה לחלוטין, מצננים עד שהשוקולד נשאר חם אך לא רותח (מומלץ למדוד עם מדחום ייעודי לטמפרטורה של 35-33 מעלות).
  2. מקציפים את החלבון והסוכר עד לקבלת קצף רך אך יציב. כשהחלבון מוקצף, מוסיפים למסת השוקולד המצונן את החלמונים והקוניאק, ומערבבים היטב עם מטרפה.
  3. מוסיפים למסת השוקולד כ-1/4 מהחלבון המוקצף, ומקפלים בעדינות. לבסוף מוסיפים את מסת השוקולד לתוך הקערה עם החלבון המוקצף, ומקפלים בעדינות עד שכל המסה אחידה.
  4. מעבירים את המוס לתוך תבנית בגודל של 25X30, עוטפים בניילון נצמד ומעבירים למקרר להתייצבות של לילה.
  5. לפני ההגשה, מומלץ לפזר מעל אבקת קקאו מרירה ואיכותית.