החוקרות ד"ר גילי יוסף וד"ר הדס שחורי, שתיהן מהפקולטה למדעים בסמינר הקיבוצים, בדקו במחקר מיוחד את הקשר שבין פעילות גופנית, איכות השינה ורווחה נפשית. הממצאים: סטודנטים שעשו פעילות גופנית בעצימות גבוהה יותר משלוש פעמים בשבוע, דיווחו על איכות שינה טובה יותר, נרדמו יותר בקלות והתעוררו פחות בלילה.
קראו עוד:
הדבר בלט במיוחד אצל סטודנטים בשנה הראשונה, שחווים הרבה שינויים בחיים.
1 צפייה בגלריה
שינה נדודי שינה מיטה
שינה נדודי שינה מיטה
"מחקרים רבים הראו כי פעילות גופנית גורמת להפרשה של הורמונים כדוגמת טסטוסטרון והורמון גדילה, והפרשה גבוהה שלהם מקושרת לשיפור איכות השינה"
(צילום: shutterstock)
אבל מה שאתן אומרות לא חדש. אנחנו כבר יודעים שמי שעושה ספורט ישן טוב יותר. ד"ר יוסף: "אכן, יודעים את זה באופן כללי, אבל אנחנו בדקנו את הנתון הזה על אוכלוסייה ספציפית – סטודנטים בשנה הראשונה שלהם ללימודים, שהיא תקופה מאוד מאתגרת. רצינו לבדוק האם פעילות גופנית עוזרת להם לישון טוב יותר, וכפועל יוצא – אם גם התפקוד שלהם משתפר".
מה גיליתן? "שמי שעושים פעילות גופנית נמרצת בתדירות יותר גבוהה, משיגים איכות שינה יותר טובה, לעומת מי שלא עושים פעילות גופנית".
עם דגש על "נמרצת"? "כן. בחלק מהזמן שבו עושים ספורט צריך לדאוג להגיע לדופק גבוה. חיברנו בין תדירות ועצימות, וכל מי שעשה ספורט בתדירות ובעצימות גבוהות יותר - הרוויח את כל היתרונות שהזכרנו, כמו איכות שינה גבוהה ופחות סטרס".
"בדקנו את הנתון הזה על אוכלוסייה ספציפית – סטודנטים בשנה הראשונה שלהם ללימודים, שהיא תקופה מאוד מאתגרת. רצינו לבדוק האם פעילות גופנית עוזרת להם לישון טוב יותר, וכפועל יוצא – אם גם התפקוד שלהם משתפר"
מהי התדירות המומלצת? יותר משלוש פעמים בשבוע".
למי יש זמן לזה? "הסוד הוא שלא צריך לעשות פעילות גופנית במשך שעה. מספיק לעשות רבע שעה עד עשרים דקות בעצימות גבוהה, ארבע פעמים בשבוע".
כלומר, במשך רבע שעה, לעלות ארבע קומות ברגל, וסגרתי עניין? "בגדול כן, אבל תעשי עוד דברים".
משנה הגיל? הסטטוס? "כל הנבדקים שלנו היו צעירים עד גיל 30, רווקים ללא ילדים".
אז יש לי כותרת? רוצים לישון יותר טוב בלילה - תעשו הרבה ספורט? "בהחלט".
ולמה זה בעצם קורה? "פעילות גופנית גורמת להפרשת אנדורפינים, שתורמים להרגשה טובה, לרוגע ולשיכוך כאבים. בנוסף, היא גורמת לפעילות מוגברת של מערכת העצבים "המרגיעה" (פאראסימפתטית), ולכן עוזרת להיכנס למצב של הירדמות. גם זרימת הדם המוגברת למוח תורמת לאיכות השינה. בנוסף, מחקרים רבים הראו כי פעילות גופנית גורמת להפרשה של הורמונים כדוגמת טסטוסטרון והורמון גדילה, והפרשה גבוהה שלהם מקושרת לשיפור איכות השינה", הן מסבירות.