בתקציב המדינה שאושר הבוקר (שני) הוסכם על תוספת של 90 מיליון שקל לטובת הקהילה הגאה. התוספת תועבר למשרד לשוויון חברתי לצורך שורת מטרות ובהן הכשרת מעסיקים לעבודה עם אוכלוסיות להט"ב, תמיכה בלהט"ב בני הגיל השלישי, הרחבת התקצוב לרשויות המקומיות בגין תמיכה בקהילה ותוכניות נוספות. את הנושא קידמו שר הבריאות ניצן הורוביץ והשרה לשוויון חברתי מירב כהן.
מדובר במימוש של הבטחות הכלולות בהסכמים הקואליציוניים של מפלגת מרצ ויש עתיד. לאחר העברת התקציב למשרד לשוויון חברתי, הוא יהפוך למשרד שירכז את הטיפול בלהט"בים יחד עם משרדי ממשלה רלוונטיים נוספים. עד אישור התקציב בכנסת עוד עשויים להיות שינויים בהרכב התקציב ובסעיפיו.
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ בבמה המרכזית במצעד הגאווה
ניצן הורוביץ בבמה המרכזית במצעד הגאווה
"תקציב חשוב". הורוביץ
(צילום: מוטי קמחי)
בהודעה משותפת של משרדי הבריאות והשוויון החברתי בנוגע לתוספות, נכתב: "רבים מקרב אוכלוסיות הלהט"ב סובלים עדיין מאפליה, ומשלמים בבריאותם הנפשית ובמצבם הכלכלי והחברתי על נטייתם המינית או העדפתם המגדרית. לאור זאת, ונוכח המחיר אותו משלם המשק בגין הדרתן, גיבש המשרד לשוויון חברתי תוכנית לשיפור מצבן של אוכלוסיות להט"ב החיות במדינת ישראל".
הורוביץ אמר לאחר ההישג: "לקהילה הגאה, הקהילה שלי, יש היום סוף סוף קול חזק ואמיתי בממשלה. השגנו היום תקציב חשוב שיעבור למשרד לשוויון חברתי לטובת צרכי הקהילה הגאה בכל רחבי הארץ". השרה כהן הוסיפה: "לא רק שהגדלנו את התקציבים בצורה משמעותית, אלא גם עיגנו אותם לשלוש השנים הקרובות. אין סמלי מכך שאת הבשורה הזו אנו מביאים בדיוק ביום השנה לזכרה של שירה בנקי ז"ל, שהפכה לאחר הירצחה לסמל לסובלנות, שוויון ואחווה".
3 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
תרכז את הטיפול בקהילה הגאה. השרה מירב כהן
(צילום: יוחאי צוברי)
בנוסף לתקציב לקהילה הגאה קיבל שר הבריאות תוספות תקציביות למשרדו שיתמקדו, בין היתר, במערך בריאות הנפש ובקיצור תורנויות המתמחים לרפואה, שנמשכות 26 שעות. לפי הסיכום, 400 מיליון שקל יועברו לטובת בינוי ושיפוץ של בתי חולים לבריאות הנפש, שרבים מהם סובלים מהזנחה מתנאים ירודים. אחת המטרות היא הפחתת העומס על בתי החולים והעברת מטופלים מהמערך לבריאות הנפש לטיפול בקופות החולים. בשלב הראשון יועברו כ-400 מאושפזים.
בנוגע לקיצור תורנויות המתמחים, נמסר מהמשרד כי "תקוצר התורנות של מתמחים בפריפריה באופן מיידי, מ-26 שעות ל-16 שעות, במחלקות הבאות: רפואה דחופה, פנימית, ילדים, נשים, נוריולוגיה ורדיולוגיה". עוד סוכם על תקציב שיסדיר את הביטוח הרפואי של כלל חסרי המעמד בישראל, כך שיהיו זכאים לשירותים בסיסיים.
3 צפייה בגלריה
ההפגנה בכיכר הבימה
ההפגנה בכיכר הבימה
התורנויות יקוצרו. הפגנה של מתמחים לרפואה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בנוסף, סוכם כי תקציב סל התרופות יעמוד השנה על 600 מיליון שקל - תוספת של 50 מיליון שקל לעומת השנה שעברה. בלשכת השר הודיעו כי התוספת תוקדש לתוכניות לרפואה מונעת. עקב מצוקת התורים לבדיקות MRI, סוכם גם על תוספת של שישה מכשירי MRI בפריפריה, שלראשונה יופעלו בקופות החולים ולא בבתי החולים. בנוסף, יקובעו כל התקנים שניתנו לבתי החולים וקופות החולים בתקופת הקורונה. מדובר על כ-600 תקנים של רופאות ורופאים, 1550 תקני אחיות ואחים ושבע מאות תקני עובדי משק ומנהל.
ליטל גרוסמן, מנהלת המחלקה למדיניות בריאות בישראל בעמותת רופאים לזכויות אדם, אמרה כח "מדובר בשלב ראשון בדרך לשיקום מערכת הבריאות הציבורית, שסבלה במשך שנים מייבוש ופעלה בחסר. עם זאת, מעבר לצורך בקבלת אישור הכנסת, הדרך להשגת המטרה עדיין ארוכה, והיא תלויה ביכולת לתרגם את התקציב למעשים, כך שייתנו מענה לצרכים האקוטיים של מערכת הבריאות".
פורום חמישה מיליארד, שמורכב מבחירי מערכת הבריאות ומטרתו לחזק את הרפואה הציבורית, הודה לשר הבריאות על "העמידה האיתנה מול האוצר ועל ההתקדמות החשובה שהושגה". עוד נמסר מהפורום: "נמשיך להילחם בחודשים הבאים ועד להעברת תקציב המדינה למימוש של כל קווי יסוד הממשלה בתקצוב מערכת הבריאות כפי שאמר השר הורוביץ - לא תהיה הזדמנות אחרת, זה רגע האמת".