המעבר המרגש לגן עירוני מרגש מעלה גם מחשבות, דאגות, ושאלות רבות: איך הילד שלי ישתלב מבחינה חברתית? איך הילדה שלי תעבור את ימי ההסתגלות? איך הם יסתדרו עם השירותים בגן, עם פתיחת קופסת האוכל ועם סדר היום? שאלה משמעותית נוספת שנשאלת רבות נוגעת להרגלי השינה של הילדים, ולאופן שבו הם יצלחו את היום בלי לישון שנת צהריים.
3 צפייה בגלריה
"איך יסתדרו בלי שנת צהריים בגנים?"
"איך יסתדרו בלי שנת צהריים בגנים?"
"איך יסתדרו בלי שנת צהריים בגנים?"
(צילום: shutterstock)
אכן, הפסקה יזומה של שנת הצהריים בעקבות המעבר לגן עירייה, שם לרוב אותה שינה לא כלולה בסדר היום, עלולה להיות לא פשוטה עבור הילדים - ובהתאמה, גם לאתגר אותנו ההורים. הרי, היא אחד ההיבטים המשמעותיים ביותר לכלל תפקודי החיים שלנו ושל ילדינו, מבחינה מוטורית, חברתית, קוגניטיבית וכמובן גם רגשית.
למעשה, הורים רבים חשים שהילדים שלהם עדיין זקוקים לשנת הצהריים על מנת "לשרוד" את שעות אחר הצהריים, ולא בכדי חוששים מהאופן שבו חייהם ייראו, גדולים וקטנים כאחד, כשאלה לא יוכלו לישון בצהריים בגן הילדים.
קראו עוד:
ככלל, הורים רבים היו מעדיפים שילדיהם ימשיכו לשנות את אותה שנת צהריים, לו הייתה בחירה בנושא, ממש עד לגיל שבו הם יוותרו עליה באופן טבעי - כאשר לא יזדקקו לה עוד. עם זאת, המציאות שבה המעבר לגן עירייה מתרחש לרוב בגיל צעיר יחסית - החל מגיל שנתיים ותשעה חודשים - היא זו שמכתיבה את הוויתור היזום על שנת הצהריים בשלב מוקדם למדי.
איך מתכוננים למעבר? האם כדאי שהילד יפסיק לישון מעכשיו כדי שיתרגל? ואיך מגיבים כשהילדה ממש עייפה בשעות אחר הצהריים לאחר הגן? הנה עצות שיסייעו לכם להיפרד בהצלחה משנת הצהריים.

ותרו על ההכנה מראש

הורים רבים תוהים אם כדאי להם להכין את ילידיהם לוויתור על שנת הצהריים מבעוד מועד. הכנה מראש חשובה במקרים לא מעטים, אולם בכל הנוגע לשינה של ילדיכם - היא איננה מומלצת. כדאי לאפשר לילדיכם לישון כאשר הם זקוקים לכך לאורך חופשת הקיץ, ובכך לאפשר להם "למלא מאגרים" וכך לקבל ילד רגוע ונינוח יותר לאורך החופש. לאחר המעבר לגן עירייה, יתכן שילדיכם יחווה קושי בוויתור על השינה, ואם כן תוכלו להתמודד עימו אז.
3 צפייה בגלריה
להשכיב כשהם עייפים, לקבל ילדים רעננים
להשכיב כשהם עייפים, לקבל ילדים רעננים
להשכיב כשהם עייפים, לקבל ילדים רעננים
(צילום: shutterstock)

בלו בבית לאחר הגן

לאחר האיסוף מהגן, הורים רבים ממהרים ללכת לגינה הציבורית או קובעים "פליי-דייט" עם חברים מהגן. נטייה זו מתעצמת כשהילד שלנו לא רכש עדיין חברים חדשים בגן, ואנחנו מעוניינים לסייע לו להסתגל ולחוש נוח יותר מבחינה חברתית. אולם, לאורך תקופת ההסתגלות, ילדכם חווה עומס קוגניטיבי, חברתי ורגשי אדיר. לכן, בשעות שלאחר הגן ילדיכם זקוקים יותר מכל לכם ולזמן שקט לעיבוד החוויות החדשות הרבות שעברו. אני ממליצה לשוב יחד מהגן הביתה, לזמן איכות שקט ורגוע שבו תוכלו ליהנות יחד - וילדיכם יוכלו "להיטען" רגשית לאחר יום עמוס, ולעבד את החוויות הרבות.
3 צפייה בגלריה
תה וקריאת ספר לעזרה בטיפול באינסומניה
תה וקריאת ספר לעזרה בטיפול באינסומניה
בינינו, מי לא נהנה משנת צהריים? לפחות מנוחה....
(צילום: Shutterstock)

אפשרו זמן מנוחה לאחר הגן

כשאתם שבים הביתה ורואים שהילד לא נינוח ועייף, אני ממליצה לבחור פעילות שתסייע לו לנוח. נכון, המנוחה אינה זהה לשינה מבחינת האפקט המוחי, אך היא בהחלט תורמת לחוויה נינוחה ורגועה יותר. ההמלצה היא להתחיל את אחר הצהריים יחד עם פעילות רגועה כמו קריאת ספר, הרכבת פאזל או פשוט - סתם זמן "פינוק" על הספה.

הכילו את הקשיים של הילדים

כאשר ילדינו לא מקבלים את השינה שהם זקוקים לה, הם עלולים להיות חסר שקט וסוערים יותר. לכן, שעות אחר הצהריים עלולות להיות מאתגרות יותר. ייתכן שתשמעו מילדיכם הרבה "לא", שיהיה קשה יותר לגייס אותם לשתף פעולה, ושתהיה להם נטייה לבכות או לכעוס בקלות רבה יותר. זכרו, הילד או הילדה שלכם עייפים, והרי גם לנו קשה לא אחת כשאנחנו עייפים. הכילו את הקושי של הילדים, תנו להם לגיטימציה לרגשות שהם חווים, והסבירו להם שחלק מהתחושות שלהם נובעות מהעייפות שהם מרגישים - ושבקרוב הם יתרגלו לא לישון בצהריים ויחושו טוב יותר.

השכיבו מוקדם לישון

הורים רבים שחשים שהילדים שלהם עייפים בשעה מוקדמת, לפעמים אפילו ב-18:00 בערב או קודם, ומנסים "למשוך" אותם כדי שיישנו טוב יותר ולא יקומו מוקדם. עם זאת, דווקא דרך פעולה שכזאת צפויה להביא לתוצאה ההפוכה - לילה פחות שקט ויקיצה מוקדמת מדי בבוקר. במקום זאת, אפשרו לילדיכם מענה מלא לצרכים הללו, וכאשר הם עייפים - השכיבו לישון. כן, גם אם זה ב-18:00 בערב. ילדים שהולכים לישון בשעה שבה הם עייפים, יישנו שינה איכותית ורציפה יותר ולרוב גם יקומו מאוחר יותר. כך "תרוויחו" בבוקר ילדים רעננים יותר, וככל הנראה גם רגועים יותר לאורך היום העמוס שמצפה להם.
וזכרו - כמו כל שינוי, גם ההסתגלות ליום רצוף ללא שינה בצהריים עשוי לקחת זמן. אל תצפו שילדיכם יסתגלו מיד, ואפשרו להם את הזמן הדרוש להם, לגוף ולמוח, להתמודד עם השינוי. תקופת ההסתגלות יכולה להימשך אפילו חודש, היות שהוא מערב שינויים פיזיולוגיים - המתינו בסבלנות.
ליאת עזריה-אהרונוביץ' היא פסיכולוגית המלווה הורים בתהליכי שינה, גמילה מטיטולים והתנהגות