ארגון קו לעובד מפרסם היום (א') את דוח סיכום תאונות העבודה של המחצית הראשונה של 2022, וחושף תמונת מצב מטרידה על כמות העובדים שמשלמים בחייהם על הפקרות מתמשכת של המערכת, בהיעדר הרתעה ורגולציה אשר נועדה להגן על העובדים ולצמצם את חשיפתם לתאונות או מחלות תעסוקתיות. לפי הדוח, במחצית הראשונה של שנת 2022 מספר הנפגעים בתאונות עבודה ברמת חומרה בינונית וקשה הוא הגבוה ביותר ב-4 השנים האחרונות, וחודש יוני היה הקטלני ביותר. למרות זאת, גם היום כמעט ואין חקירת תאונות ברמת פציעה בינונית וקשה על ידי הרשויות האחראיות.
מנתוני הדוח עולה שבחציון הראשון של 2022 היו 270 תאונות עבודה, שבהן נפגעו 259 עובדים ברמת חומרה בינוני ומעלה, כשמתוכם 34 נהרגו - 15 בענף הבנייה. הגורמים המרכזיים בכלל הענפים לתאונות העבודה הקטלניות בחציון הראשון של שנת 2022 הם נפילה מגובה (44%) ופגיעה מרכב עבודה (23%). שיעור ההרוגים בענף החקלאות השנה גבוה יותר מפי 4 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ובשנה שקדמה לה - 9 לעומת 2, מתוכם 5 נהרגו בשל התהפכות רכב עבודה. למעלה משליש מההרוגים בתאונות עבודה במחצית הראשונה של שנת 2022 היו ערבים אזרחי ישראל (32%), כחמישית מההרוגים היו פלסטינים (18%), 12% היו סינים, 19% לא ידוע ו-16% ישראלי-יהודי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הזירה ברמלה
הזירה ברמלה
זירת תאונת עבודה ברמלה. יותר בנייה, פחות צווי פיקוח
(צילום: מאיר תורג'מן)
נכון להיום, 60 מפקחים מוקצים לאתרי בנייה ו-10 מפקחים בלבד לכלל הענפים ותחומי העיסוק האחרים של המינהל. לפי נתוני קו לעובד, במחצית הראשונה של שנת 2022 ניתנו 1,742 צווי בטיחות על ידי מפקחי המינהל, מתוכם 1,341 בענף הבנייה (77%).

מעט מפקחים, מעט צווים

כותבי הדוח מסבירים כי "צווי בטיחות הם צווים אשר מוטלים על ידי מפקחי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בזרוע העבודה, שכיום נמצאת במשרד הכלכלה. הצווים ניתנים בגין ליקויי בטיחות שנמצאו באתרי עבודה בענפים השונים, והמפקח מצא שהליקויים מהווים סכנה לשלומו או בריאותו של אדם. בצו הבטיחות מפורט האם יש לעצור את העבודה באזור ספציפי, במתקן, במכונה או במקום העבודה או אתר הבנייה בכללותו, עד לתיקון הליקוי הבטיחותי, הרחקת הגורם המסכן, וקבלת אישור על ביצוע הנחיות הצו ממינהל הבטיחות.
"ההשוואה השנתית מלמדת על ירידה משמעותית במספר צווי הבטיחות שהוצאו למעסיקים בשנת 2022 - 63% בלבד מהתקופה המקבילה אשתקד, וזאת למרות הגידול במספר תאונות העבודה בחומרת פציעה בינונית ומעלה בשנת 2022. ניתן בבירור לראות שישנם ענפים בהם כמעט ולא מוטלים צווי בטיחות, למרות טענות ארגוני חברה אזרחית על בעיות מערכתיות והפרות שיטתיות וחוזרות, כמו ענף החקלאות". כך לדוגמא במדינת ישראל יש 17,417 משקים חקלאים, לעומת 10 מפקחים בלבד שאמונים על האכיפה עליהם. למרות שבמחצית הראשונה של שנת 2022 נהרגו 7 עובדים בענף החקלאות, לא ננקטו כמעט צעדי הרתעה ומניעה, ובשנת 2022 הוצאו עד כה רק 14 צווי בטיחות למעסיקים בענף זה.


מנתוני הדוח עולה שהרשויות המקומיות בהן היו הכי הרבה תאונות עבודה במחצית הראשונה לשנת 2022 הן תל אביב (15) , חיפה (14) , רמלה (11) ופתח תקווה (10). לטענת כותבי הדוח נכון להיום אין שיתוף פעולה מספק בין רשויות מקומיות ומינהל הבטיחות, והמפקחים מטעמן ככלל אינם פועלים בנושאי בטיחות בעבודה. "חרף התחייבויות משרדי הממשלה השונים לנקיטת צעדים אופרטיביים להבטחת הבטיחות בענף הבנייה, האחראי על כמחצית מתאונות העבודה בישראל, מרבית ההתחייבויות עדיין מצויות על הנייר בלבד מאז נובמבר 2018. היעדר רשות לאומית לבטיחות בעבודה, המכוונת את המדיניות בתחום בכלל הענפים, וקובעת את סדרי עדיפויות בהתאם לצורכי המשק, הוא אחת הסיבות המרכזיות לבטיחות הירודה בשוק העבודה הישראלי", כך נכתב.
בקו לעובד אמרו כי "הנתונים המתוארים בדו"ח זה מהווים המשך ישיר לתמונת המצב שעלתה מדוחות קו לעובד בשנים האחרונות, ולמעשה אף מעידים על החמרה במישורים מסוימים. המציאות בשטח מלמדת שגם היום עובדים רבים עדיין מופקרים לגורלם, אין הרתעה אמיתית וצווי הבטיחות שמוטלים על מפרי בטיחות לא משיגים את מטרתם, והרגולציה אשר נועדה להגן על העובדים ולצמצם את חשיפתם לתאונות או מחלות תעסוקתיות, מתעכבת במשרדי הממשלה השונים מזה שנים. יש לדאוג כי הרשויות השונות האחראיות על הנושא יפעלו לחקירה ומיצוי דין בתחום תאונות העבודה, תוך כדי הגדלת השקיפות ויידוע הציבור אודות החקירות וקיצור משמעותי של זמני פעולות החקירה ומיצוי הדין, אשר יצטרפו ליישום הסכמות משרדי הממשלה משנת 2018 עם ההסתדרות שטרם יושמו, גם כמעט ארבע שנים אחרי".

זרוע העבודה: "בוצעו יותר ביקורי פיקוח, האירועים הקטלניים בבנייה בירידה"

במקביל לדו"ח של קו לעובד, הבוקר פרסמה זרוע העבודה במשרד הכלכלה את דוח פעילות מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לחציון הראשון של שנת 2022, ולטענתם, "בתקופה זו חל שיא היסטורי בכל הזמנים בהתחלות בנייה. כמעט 70,000 דירות בשנה האחרונה מדובר בגידול של 40% בהתחלות בנייה. כמות האירועים הקטלניים בבנייה ירדה למרות העלייה שנרשמה בהתחלות בנייה".
מנתוני הדוח, ששונים מעט מנתוני קו לעובד, עולה כי במהלך החודשים ינואר עד סוף יוני 2022 המינהל ביצע 9,894 ביקורי פיקוח בהשוואה ל 9,407 ביקורי פיקוח בינואר יוני 2021 - עלייה של 5.2% בפיקוח בענפי העבודה בישראל. בענף התעשייה, מתחילת השנה התבצעו 3,889 ביקורי פיקוח במפעלי תעשייה - עלייה של 26% בביקורי פיקוח לעומת התקופה המקבילה ב-2021. בענף החקלאות, מתחילת השנה נערכו 231 ביקורי פיקוח במשקים חקלאיים, במהלכם הוטלו 103 צווי בטיחות וצווי שיפור (לעומת 77 ב-2021 - עלייה של 34% בהטלת צווים בענף. בענף הבנייה, מתחילת השנה התבצעו 5,774 ביקורי פיקוח, במהלכם הוטלו 1,475 צווי בטיחות וצווי שיפור, מהם 734 צווי סגירה. בנוסף, במחצית הראשונה של שנת 2022 הוטלו 434 עיצומים, נפתחו 5 תיקי חקירה ו-5 תיקים על קבלנים מול רשם הקבלנים.
חזי שוורצמן, ראש מינהל הבטיחות בזרוע העבודה: "גם בשנת 2022 מינהל הבטיחות ממשיך להרחיב את פעילותו ומציל מדי יום עובדים מפגיעה וודאית באתרי בנייה, מפעלים ומשקים חקלאיים. במקביל המינהל מקדם שורת תיקונים בתקנות אחריות בעלי תפקידים באתרי בנייה, עגורני צריח ועוד".