לכל הסלמה ביטחונית יש דינמיקה משתנה. כך למשל מבצע שובו אחים בגדה המערבית ב-2014 הסתיים במבצע צוק איתן ברצועת עזה, וגל פיגועי הבודדים של השנים 2015-16 שהתמקד בירושלים בתחילתו ולאחר מכן עבר כובד משקלו דווקא לאזור חברון.
גל הפיגועים הנוכחי הוצת בשני פיגועים שונים שבוצעו על ידי ערבים ישראלים בהשראת דאעש. מערכת הביטחון הישראלית ריכזה מאמצים בקרב ערבים אזרחי ישראל כדי לדכא את הגל - ואז הוא קיבל תפנית בדמות מפגעים תושבי הגדה המערבית שכמעט כולם מגיעים ממחוז אחד - ג'נין.
1 צפייה בגלריה
רעד חאזם מחבל ג'נין פיגוע הזירה בתל אביב
רעד חאזם מחבל ג'נין פיגוע הזירה בתל אביב
זירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב והמחבל רעד חאזם
(צילום: EPA)
אחת לכמה חודשים ישנה התעוררות לאומנית והסלמה שמקורה בעיר בצפון השומרון, בכפרים שעוטפים אותה ובמחנה הפליטים שלה. ההסלמה הנוכחית שמקורה בג'נין היא הקשה ביותר זה שני עשורים, אבל היא לא הגיעה בהפתעה. מחוז ג'נין הוא האזור שבו הרשות הפלסטינית מתקשה יותר מכול למשול ולאכוף את ריבונותה.
ג'נין היא מרכז התמיכה של ארגון הג'יהאד האיסלאמי בגדה, היא כר פורה לפעילות צבאית של חמאס והיא גרעין כוחם של חמושי גדודי חללי אל-אקצה. אפשר לומר באופן עובדתי ובלי קמצוץ דרמה, שמחנה הפליטים ג'נין הוא אקס טריטוריה עבור הרשות הפלסטינית. כמויות הנשק שמצויות במחנה גדולות מאוד, ובאופן נדיר במחנה ג'נין אין יריבות וקיטוב בין פתח, חמאס והג'יהאד האיסלאמי. כל מי שמתגורר בג'נין הוא קודם כל "איבן אל-מוחיים'' (בן המחנה) - הרבה לפני שהוא פתח או חמאס.

לפני חודשים ספורים פתחה הרשות הפלסטינית במבצע גדול להשבת המשילות בג'נין. כוחות רבים של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים הוזרמו לעיר מכול רחבי הגדה. הם התארגנו במשך שבועות לקראת יום הפקודה – ואז פתחו במבצע באופן הצהרתי עם כניסה למחנה הפליטים. קבלת הפנים האלימה מאוד שזכו לה, הבהירה שיהיה להם קשה מאוד להשיג שליטה ולו חלקית על המחנה מבלי שהיא תלווה במרחץ דמים. המנגנונים נסוגו וניסו להמשיך את המבצע מבחוץ ומבלי להיכנס למחנה. הצלחתו הייתה חלקית מאוד, ומה שהחל בקול תרועה רמה - הסתיים בקול ענות חלושה.
לפני שבוע בדיוק חיסלה ישראל את שלושת מחבלי הג'יהאד האיסלאמי שהתכוונו לבצע פיגוע בישראל. אמנם רק חבר בודד בחוליה היה תושב מחנה הפליטים ג'נין, אך כל פעילותה התבשלה בתוך סמטאות המחנה ואחד מהם אף הקליט באופן חריג בסרטון וידיאו את צוואתו טרם היציאה לפיגוע. סרטונים כאלה היו שכיחים בימי האינתיפאדה השנייה, וצולמו בהם מחבלים מתאבדים טרם יציאתם לפיגוע. הקלטת הסרטון הזה שהעלתה מהאוב ימים אפלים, התבצעה במחנה הפליטים ג'נין.
יותר מכך - המחבל שביצע את הפיגוע אמש, גם הוא תושב מחנה הפליטים ג'נין, בחר ברחוב שצרוב היטב לציבור הישראלי בציר הזמן של היסטוריית הטרור. פיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב טומן בחובו גם אמירה. לא בכדי מיד אחריו התפארו חמאס והג'יהאד האיסלאמי בכך שהפיגוע בוצע במקום שבוצע: גם לב ליבה של ישראל, גם סמלה של העיר תל אביב וגם טרור שמעיר אצל הישראלים שדים רדומים מהעבר.

השאלה שצריכה לשאול את עצמה מערכת הביטחון היא מה עושים כעת עם ג'נין. צה"ל יכול להיכנס למבצע רחב במחנה הפליטים לניקוי קיני הטרור, אבל למבצע כזה יש משמעויות נוספות כמו חיילים ישראלים הרוגים ואפשרות שעימות בג'נין וחיסול כמות גדולה של מחבלים, יגרור בסבירות גבוהה את רצועת עזה לתוך המערכה.
מצד שני, מערכת הביטחון יכולה גם לבצע שורה של מבצעים נקודתיים במחנה הפליטים שייפרסו לאורך תקופה, במטרה לפגוע בצורה הדרגתית ביכולות ארגוני הטרור שם ובכך להקטין את הסיכוי להסלמה מזירות נוספות. אלא שהתוצאה הרצויה במבצעים קטנים שכאלה יכולה להגיע אחרי זמן לא מבוטל. ונראה שזמן, בחודש הרמדאן בואכה פסח ויום הנכבה, הוא משאב שאין אותו לישראל.
דבר אחד בטוח, אם מערכת הביטחון הישראלית מעוניינת לנקות את מחנה הפליטים ג'נין, היא תאלץ לעשות זאת לבדה. השאיפה (שהייתה קיימת בישראל) שמנגנוני הביטחון הפלסטיניים יוכלו לעשות זאת בעצמם - הוכחה כלא ריאלית.