הותר לפרסום כי אזרחים מהגליל גויסו והופעלו על-ידי חיזבאללה, בחסות המודיעין האיראני. שב"כ והמשטרה עצרו אותם לפני כחודש. שניים מתוך ארבעה חשודים בפרשה נפגשו בטורקיה כמה פעמים עם מבריחי נשק וסמים לבנונים שפעלו מטעם חיזבאללה, והתבקשו להבריח נשק לתוך שטח ישראל לצורך הקמת תשתית רדומה של פעילי חיזבאללה. כמו כן התבקשו לסייע בחטיפת ישראלים, מתן מידע על יעדים למתקפות טילים ואיתור נקודות מתאימות למעבר והברחה בגבול.

11 צפייה בגלריה
כלי הנשק שנמצא
כלי הנשק שנמצא
לחמש "תאים רדומים" לשעת הצורך. הנשק שנתפס אצל החשודים
(צילום: דוברות המשטרה)

שניים מהחשודים - סולטאן עטאללה (55) מהכפר ירכא וראמי שאמי (33) מהכפר ג'דידה פנו לשני חשודים נוספים - סאמי גיזוואי (56) מירכא וחשוד נוסף בן 40, תושב עכברה, כדי שיסייעו להם בפעילות. יחד עימם הם ערכו סיורים בסמוך לגדר הגבול על מנת לאתר נקודות מתאימות לחצייה ולהברחה.
11 צפייה בגלריה
סולטאן עטאללה
סולטאן עטאללה
סלטאן עטאללה בבית המשפט
(צילום: ליאור אל-חי)

לפי המשטרה, "ארבעת החשודים נעצרו והועברו לשב"כ להמשך חקירתם. במהלך חקירתם הסגירו נשק תת מקלע מסוג MP5. חוקרי שב"כ והמשטרה הצליחו בעבודת חקירה מיומנת לגבש תשתית ראייתית נגד החשודים סולטאן עטאללה וראמי שאמי בעבירות של מגע עם סוכן חוץ, מתן שירות לארגון טרור, קשירת קשר, ניסיון לייבוא נשק, סחר בנשק, החזקה, נשיאה והובלה. החשוד שסייע להם יואשם בעבירות של קשירת קשר לפשע וסחר, החזקה נשיאה והובלה של נשק".

הפגישה בטורקיה והבקשה מאיש חיזבאללה

מחקירות העצורים בשב"כ עלתה תמונה שלפיה חיזבאללה פעל לגיוס והפעלה של תשתיות בשטח בין היתר עבור גורמי מודיעין איראנים, באמצעות סוחרי סמים בלבנון המנהלים הברחות אל מול ישראל. עאטללה ושאמי, שהורשעו בעבר בהברחת סמים, עמדו בקשר עם חסין שית - מבריח לבנוני שקשור לחיזבאללה וישב בעבר בכלא הישראלי. השניים נפגשו עם חסין שית ומבריח נוסף, אכרם שית, בטורקיה בין 23 ל-30 בנובמבר 2021. בפגישה זו ביקש שית מהשניים לממש הברחת כלי נשק לישראל ולהטמין אותם בנקודות מסתור בשטח - שאותן ירוקנו מגויסים אחרים של חיזבאללה בישראל. בנוסף התבקשו השניים לבחון את יכולותיהם לבצע פיגועים בישראל באופן עצמאי.

11 צפייה בגלריה
האמל"ח והסמים שנתפסו
האמל"ח והסמים שנתפסו
אמל"ח שנתפס בשנה האחרונה בגבול לבנון
( צילום: דובר צה"ל)
11 צפייה בגלריה
האמל"ח והסמים שנתפסו
האמל"ח והסמים שנתפסו
נשק וסמים שנתפסו בגבול לבנון
( צילום: דובר צה"ל)
עטאללה, לפי שב"כ, הבין ששית הוא איש חיזבאללה - גם נוכח העובדה ששית פירט את הרקע לבקשות ממנו. שית, לדברי שב"כ, אמר כי איראן רוצה להחזיר את השליטה שלה על האזור ומבקשת להתנקם בישראל על פעולותיה מולה באמצעות העברת נשק ל"תאים רדומים" של הארגון בישראל, כדי לחמש אותם ל"שעת צורך", במטרה לפגוע באנשים בכירים בישראל, קציני צבא ופוליטיקאים.
שב"כ הוסיף כי הגורמים שעומדים מאחורי ההברחה המתוכננת של האמל"ח הינם חיזבאללה ואיראן. בנוסף התבקשו השניים לבצע בעצמם פיגוע חטיפה בישראל, ולעטאללה הובטח סכום כספי גבוה מאד במידה ויוכל לסייע בחטיפה של אנשים מישראל, בין אם בעצמו ובין אם בהעברת מידע על יעד מתאים לחטיפה. שית ביקש מעטאללה גם לסייע באיתור מקומות רגישים בתוך מדינת ישראל כדי לירות טילים עליהם בזמן מלחמה.
עוד עלה בחקירות שב"כ כי ראמי שאמי קיבל בקשות דומות משית, וכי בתיאום עמו פעל למימוש הברחת סמים ואמצעי לחימה לתוך שטחי ישראל. במסגרת החקירה הוסגר תת מקלע מסוג MP5. היום הוגש על ידי פרקליטות מחוז צפון כנגד השניים כתב אישום המייחס להם עבירות חמורות.

11 צפייה בגלריה
האמל"ח והסמים שנתפסו
האמל"ח והסמים שנתפסו
אמל"ח וסמים שנתפסו
( צילום: דובר צה"ל)
גורם בכיר בשב"כ מסר כי "פרשיה זו ממחישה את המאמצים של גורמי טרור איראניים ואחרים לנצל את אזרחי ישראל הערבים והדרוזים. אנו קוראים לאזרחים המקבלים פניות מגורמי טרור לדווח על כך לרשויות ולהימנע ממצב בו יימצאו עצמם מעורבים בפעילות ביטחונית חמורה".
בחודשים האחרונים חלה עלייה משמעותית במאמצים של איראן והציר השיעי לפעול מול אזרחי ישראל. בין השאר מתחזקת מגמת שיתוף הפעולה בין אירגוני הטרור ובראשם חמאס וחזבאללה, לגופי המודיעין של הציר השיעי, שיתוף פעולה שעלול להוות קפיצת מדרגה ביכולת האיראנית להוציא לפועל פעילות מול יעדים ישראלים בארץ ובחו"ל. מאמצים אלו באים לידי ביטוי במגוון שיטות ולמגוון תכליות - מימוש פעילות טרור כנגד יעדים, לוחמה פסיכולוגית, ומבצעי השפעה.
ביולי 2021, במסגרת המאבק בהברחות כלי הנשק ואמצעי הלחימה מלבנון לישראל, פורסם כי מי שעומד מאחורי ניהול רשתות ההברחות לשטח מטעם חיזבאללה הנו פעיל ארגון בכיר בשם חאג' חליל חרב בביירות. חרב, שהיה בעבר ראש יחידה 1800 בארגון שהתמקדה במבצעי מודיעין ופיגועים אל מול ישראל, משתמש בקשריו ובידע שצבר לניהול רשתות הברחה מסועפות של סמים ואמצעי לחימה מלבנון לישראל בניגוד לעמדת המנהיג האיראני. במהלך החודשים האחרונים מזוהה חיזוק שיתוף פעולה בין סוחרי אמל"ח לבנוניים המאוכוונים על ידי איראן וחיזבאללה לבין אזרחים ישראלים בניסיון לקדם פעילות לפגיעה בגורמים בישראל.
בשנת 2021 נתפסו בגבול לבנון 120 ק"ג סמים ו-75 אקדחים. כמו כן, סוכלו 13 ניסיונות הברחה ב-2021, ושמונה ניסיונות הברחה בשנת 2020.