קציצות עדשים כתומות

דניאלה נויפלד
המצרכים (ל-20 קציצות): 1 כוס עדשים כתומות, מושרות במים לפחות 3 שעות 2 גזרים בינוניים, חתוכים גס 1 בצל בינוני, חתוך גס 1/2 צרור כוסברה, כולל גבעולים, קצוץ גס 1/2 כוס שיבולת שועל, עבה או דקה 1 כף אבקת קארי 1/2 כפית פלפל שחור 1 כפית מלח 1 כפית סודה לשתייה אם בוחרים לטגן - שמן לטיגון
7 צפייה בגלריה
קציצות עדשים
קציצות עדשים
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. משרים את העדשים במים לפחות 3 שעות. בתום ההשריה שוטפים היטב את העדשים ומסננים מעודפי מים.
  2. אופים או מטגנים - אם בחרתם לאפות - מחממים תנור לטמפרטורה של 180 מעלות ומכינים תבניות מרופדת בנייר אפייה. אפשר לשמן מעט את נייר האפייה בתרסיס שמן כדי לעזור לקציצות להיפרד מהנייר בתום האפייה, אך ממש לא חובה.
  3. במעבד מזון טוחנים בצל, גזר, כוסברה (כולל גבעולים), אבקת קארי, מלח ופלפל, עד לקבלת תערובת פירורית. מוסיפים למעבד המזון את העדשים המושרות, מסוננות מכל עודפי המים, שיבולת שועל וסודה לשתייה. ממשיכים לטחון את התערובת כדקה עד שמתקבלת תערובת חלקה לגמרי.
  4. יוצקים מהתערובת קציצות בקוטר של כ-5 ס"מ. התערובת יכולה להיות מעט נוזלית אם לא מקפידים על סינון טוב של העדשים - אין דאגה, הן יתייצבו בבישול בכל מקרה. אם בחרנו לאפות את הקציצות - יש להניח אותן על התבנית המרופדת בנייר אפייה ולאפות בין 20-25 דקות עד שהקציצות מתייצבות לגמרי. אם בחרנו לטגן - יש להניח אותן בזהירות במחבת עם שמן צמחי בגובה של כ-2 ס"מ ולטגן כשתי דקות מכל צד. כדאי להגיש לצד מטבל טעים.
  5. הקציצות נשמרות במקרר עד שלושה ימים. ניתן (אפילו רצוי) להקפיא, וכך הן יישמרו עד שלושה חודשים.

קציצות סלק וקינואה

גדעון בן עזרא
קציצות אפויות מביאות לתוצאה בריאה, קלה יותר וגם נקייה יותר. מומלץ להגיש כראשונה עם טחינה מתובלת בסילאן והל. אם משדרגים אז אפשר לסדר אותן על סלט קישואים טריים וקיבלתם ארוחה שלמה.
המצרכים (ל-20-15 קציצות): 2 סלקים טריים בינוניים קלופים 1 בצל קטן קלוף 1/2 כוס קינואה מבושלת (במים עם מעט מלח) 1/2 כוס עדשים ירוקות או שחורות, מושרות במים 3 שעות מינימום ומסוננות 1 גבעול סלרי אמריקאי כמון - לפי הטעם מלח, פלפל שחור
7 צפייה בגלריה
 קציצות סלק וקינואה - גדעון בן עזרא
 קציצות סלק וקינואה - גדעון בן עזרא
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את תערובת הקציצות: קוצצים את הבצל במעבד מזון בפולסים (השגיחו שהבצל יהיה קצוץ, אך לא מיימי) ומעבירים לקערה. מוסיפים פנימה את הקינואה ומניחים בצד. טוחנים את שאר הירקות והעדשים עד לקבלת מרקם חלק.
  2. מערבבים את הקינואה עם תערובת הירקות והעדשים עד לקבלת מחית לחה (כזו שכשסוחטים אותה בידיים, מטפטף מיץ סלק סגול ויפה). חשוב לטעום את המסה, ולתבל קצת מעבר לטעם שאתם אוהבים. אני לא אוהב להוסיף קמח לתערובת, אבל אם קשה לכם - אתם מוזמנים להוסיף (רק שימו לב שהקמח הופך את הקציצה למעט יותר כבדה). מעצבים לביבות עם הידיים, ומניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה משומן.
  3. אופים את הקציצות: מכניסים את התבנית לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך 10 דקות, מסובבים את התבנית ומחליפים בין המגשים אם יש יותר ממגש אחד. אופים במשך 10 דקות נוספות. הקציצות יוצאות מהתנור רכות ודבוקות לנייר, יש לתת להן להתקרר מעט לפני שמרימים אותן מהתבנית.

קציצות ירק טבעוניות עם שקדים וטחינה

אסנת לסטר
המצרכים (לכ-30 קציצות): 500 גר' שקדים טחונים 2 גזרים, מגוררים דק 2 קישואים, מגוררים דק 1 כוס פטרוזיליה קצוצה דק 1 כוס כוסברה קצוצה דק 1/2 כוס טחינה גולמית 1 כפית מלח 1 כפית פלפל שחור טחון 1 כפית סומאק 1 כפית פפריקה מתוקה 1 כפית צ'ילי גרוס שמן לטיגון
7 צפייה בגלריה
קציצות ירק טבעוניות
קציצות ירק טבעוניות
(צילום: אסנת לסטר)
אופן ההכנה:
  1. מערבבים בקערה את כל המרכיבים, למעט השמן לטיגון, עד לקבלת עיסה אחידה. עיסה עד לקבלת עיסה אחידה. טועמים, ואם צריך מתקנים תיבול.
  2. מכסים את הקערה ומעבירים למקרר ל-30 דקות לפחות (ועד ללילה שלם).
  3. יוצרים מהעיסה קציצות בינוניות ומהדקים אותן היטב.
  4. מחממים במחבת את השמן – הוא צריך להגיע עד ל-1/3 מגובה הקציצות - ומטגנים את הקציצות משני הצדדים עד להשחמה יפה. חשוב להכניס את הקציצות לשמן כשהוא חם מאוד, ולהפוך אותן רק כשצדן התחתון השחים היטב והן אינן דבוקות למחבת.
  5. מומלץ להגיש עם טחינה ירוקה.

קציצות תרד עם פטה וצנובר

מיקי קפלן
המצרכים: 1 ק"ג תרד, שטוף וקצוץ גס 100 גר' צנובר, קלוי במחבת 150 גר' גבינת פטה, מגוררת 150 גר' פירורי לחם 2 חלבונים טרופים קלות מעט מלח ופלפל
אופן ההכנה:
  1. מאדים את התרד במעט שמן זית במשך 2 דקות במחבת עד שהוא מאבד מנפחו ונעשה גמיש. מסננים וסוחטים היטב.
  2. מערבבים בקערה עמוקה את כל המרכיבים - למעט פירורי הלחם. מוסיפים בהדרגה מפירורי הלחם תוך כדי בחישה עד לקבלת תערובת אחידה ולחה.
  3. יוצרים מהתערובת קציצות ומטגנים במחבת עם מעט שמן במשך 3-4 דקות מכל צד עד להשחמה.

קציצות חומוס קינואה ועדשים

דפנה אוסטר מיכאל
המצרכים (ל-20-15 קציצות): 1/2 כוס עדשים כתומות 1/3 כוס קינואה שמן זית 1 בצל גדול, קצוץ 1 גזר גדול, מגורר 1 כוס גרגירי חומוס מבושלים 1 תפוח אדמה מבושל 1/2 פלפל ירוק חריף 2 שיני שום, כתושות חופן נדיב של עלי בזיליקום או פטרוזיליה 1/2 כפית כמון מלח, פלפל שחור גרוס 1 כוס פירורי לחם
7 צפייה בגלריה
קציצות חומוס ועדשים
קציצות חומוס ועדשים
קציצות חומוס ועדשים
(צילום: דפנה אוסטר מיכאל)
אופן ההכנה:
  1. משרים את העדשים והקינואה בקערות מים נפרדות במשך כשעה.
  2. מבשלים את הקינואה כ־10 דקות בהרבה מים רותחים (כמו פסטה), עד שהיא מתרככת. מסננים היטב.
  3. מחממים את התנור ל-190 מעלות.
  4. מחממים שמן במחבת ומטגנים את הבצל והגזר עד להזהבה.
  5. שמים במעבד מזון את כל המרכיבים, למעט פירורי הלחם, וטוחנים לתערובת גסה ואחידה.
  6. מרפדים תבנית תנור בנייר אפייה ומשמנים אותו בשמן זית. שמים את פירורי הלחם בצלחת עמוקה.
  7. יוצרים מהתערובת קציצות שטוחות בקוטר 6-5 ס"מ וטובלים אותן בפירורי הלחם משני הצדדים. מעבירים לתבנית ומטפטפים מעט שמן זית על כל קציצה.
  8. אופים את קציצות הקינואה והחומוס כ-10 דקות מכל צד, עד להזהבה.

קציצות שעועית אזוקי טבעוניות

דניאלה נויפלד
המצרכים:
לקציצות - 1 כוס שעועית אזוקי (לפני השרייה), מושרית לפחות ל-8 שעות, שטופה היטב ומסוננת. לחילופין, אפשר להשתמש ב-2 כוסות שעועית אזוקי מבושלת 1 בצל בינוני 1 גזר בינוני 1/2 כוס בזיליקום 1/2 כוס אגוזי פקאן 1/4 כוס שיבולת שועל 1 כפית אורגנו יבש 1 כפית מלח 1/2 כפית פלפל
לרוטב - 400 גר' עגבניות מרוסקות 1 בצל קטן, קצוץ דק 3 שיני שום, קצוצים דק 1/4 כוס בזיליקום, קצוץ גס + מעט להגשה 1/2 כוס מים 2 כפות שמן זית 1/2 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור
7 צפייה בגלריה
קציצות שעועית אזוקי
קציצות שעועית אזוקי
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את השעועית אזוקי - מניחים את שעועית האזוקי בסיר עם שפע של מים. חשוב מאוד לזכור לא להוסיף מלח, מה שיעכב את בישול השעועית וישאיר אותה קשה. מביאים לרתיחה ומבשלים 40 דקות. מסננים.
  2. מחממים תנור ל-180 מעלות ומכינים תבנית מרופדת בנייר אפייה.
  3. במעבד מזון מניחים את כל מרכיבי הקציצות - שעועית אזוקי מבושלת, בצל, גזר, בזיליקום, אגוזי פקאן, שיבולת שועל, אורגנו יבש, מלח ופלפל - וטוחנים היטב עד לקבלת עיסה אחידה.
  4. בעזרת ידיים נקיות יוצרים מהתערובת קציצות בקוטר של כ-5 ס"מ ומניחים בתבנית על גבי נייר האפייה. אופים 15 דקות.
  5. במחבת רחבה מחממים שמן זית, מוסיפים בצל קצוץ דק ומאדים 2-3 דקות תוך כדי ערבוב. מוסיפים שיני שום קצוצות ומטגנים עוד דקה. מוסיפים עגבניות מרוסקות, מים, עלי בזיליקום, מלח ופלפל. מביאים לרתיחה, מכסים ומבשלים על להבה קטנה 10 דקות. אם רוצים שלקציצות יהיה הרבה רוטב, כדאי להוסיף עוד 200 גרם עגבניות מרוסקות וחצי כוס מים.
  6. מוסיפים בזהירות את הקציצות האפויות לרוטב המבושל ומבשלים עוד 5 דקות נוספות בלבד. מפזרים עלי בזיליקום עם ההגשה.

קציצות פראסה

מיקי קפלן
המצרכים: 300 גר' כרישה, רק החלק הלבן 6 ביצים 250 גר' פירורי לחם 1/2 כפית אגוז מוסקט טחון מעט מלח
אופן ההכנה:
  1. שוטפים היטב את הכרישה, קוצצים ומבשלים במים במשך כ-25-30 דקות עד ריכוך. מסננים, סוחטים היטב וטוחנים במעבד מזון.
  2. מוסיפים את הביצים ואת התבלינים ומערבבים.
  3. מוסיפים את פירורי הלחם תוך כדי ערבוב עד לקבלת תערובת אחידה ולחה.
  4. יוצרים מהתערובת קציצות ומטגנים במחבת עם מעט שמן במשך כ-3-4 דקות מכל צד עד לקבלת צבע שחום.

קציצות חומוס מנגולד ואריסה

מיכל וקסמן
המצרכים: 1/2 2 כוסות (500 גר', שקילה או מדידה אחרי השריה ובישול) גרגירי חומוס שהושרו לילה במים, סוננו ובושלו עד רכות עם 1/2 כפית סודה לשתייה) 1 כף גדושה אריסה מלח ים 1/2 צרור כוסברה, קצוצה גס 1 בצל בינוני, קצוץ קטן 6-5 עלי מנגולד ללא הגבעולים הלבנים העבים, קצוצים לסרטים דקים 3 כפות לימונים כבושים קצוצים קטן 1/2 כוס קמח חומוס שמן זית לטיגון
7 צפייה בגלריה
תבשיל חומוס קציצות חומוס סלסה עגבניות - מיכל וקסמן
תבשיל חומוס קציצות חומוס סלסה עגבניות - מיכל וקסמן
(צילום: מיכל וקסמן)
אופן ההכנה:
  1. מועכים את גרגירי החומוס במועך פירה עד שמתקבלת משחה גסה.
  2. מוסיפים את יתר חומרי הקציצות ולשים עד שמתקבלת תערובת אחידה.
  3. יוצרים מהתערובת קציצות עגולות ופחוסות. במחבת רחבה מחממים שמן זית (קצת יותר משהייתם משתמשים לטיגון חביתה). מטגנים את הקציצות עד השחמה משני הצדדים.
  4. מניחים על נייר סופג. אוכלים חם או קר בחברת סלסת עגבניות ולימונים כבושים.

קציצות תפוחי אדמה

נורית נימני
המצרכים (לכ-16 קציצות): 2 תפוחי אדמה 1 בצל, קצוץ דק 1/2 כוס פטרוזיליה קצוצה 2 ביצים 2 כפות קמח או קמח מצה או פירורי לחם 1 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור טחון 1 כפית כמון 1 כפית כורכום שמן לטיגון
7 צפייה בגלריה
קציצות תפוחי אדמה
קציצות תפוחי אדמה
(צילום: אסנת לסטר)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את תפוחי האדמה במים רותחים עד שהם מתרככים. מסננים ומועכים למחית בעזרת מזלג (המחית לא חייבת להיות חלקה מאוד).
  2. מוסיפים את שאר המרכיבים ומערבבים לתערובת יציבה שאפשר לעצב ממנה קציצות (אם התערובת רכה מדי, מוסיפים מעט קמח).
  3. מכסים ומעבירים למקרר ל-30 דקות לפחות.
  4. יוצרים מהתערובת קציצות מעט שטוחות בקוטר של כ-4 ס"מ.
  5. מחממים במחבת שמן על אש גבוהה. מנמיכים את האש ומטגנים את קציצות תפוחי האדמה משני הצדדים עד להזהבה.

קציצות עדשים שחורות וקינואה

המצרכים (ל-25 קציצות): 1/2 כוס (100 גר') עדשים שחורות 1 כוס (200 גר') קינואה 3 גזרים מגוררים 1/2 כוס עירית קצוצה 3 ביצים 1/2 כוס (60 גר') פירורי לחם 1 כפית פפריקה מתוקה 1/2 כפית כורכום 1 כפית שטוחה מלח 1/4 כפית פלפל שחור גרוס 2 כפות שמן זית (ועוד מעט שמן לזילוף לפני האפייה)
אופן ההכנה:
  1. שוטפים את העדשים השחורות, מעבירים לסיר ומוסיפים הרבה מים. משרים במשך 30 דקות. מביאים את המים לרתיחה ומבשלים 35 דקות. מסננים ומקררים מעט.
  2. בזמן שהעדשים מתבשלות מכינים גם את הקינואה: שמים אותה בסיר, מוסיפים 1.5 כוסות מים ומביאים לרתיחה. מכסים ומבשלים 13 דקות עד אש קטנה. מכבים את האש ומשאירים את הסיר מכוסה במשך 15 דקות. מעבירים את הקינואה לקערה ומקררים אותה מעט.
  3. מחממים את התנור ל-180 מעלות. מרפדים תבנית בנייר אפייה.
  4. מגררים את הגזר בפומפייה וקוצצים את העירית. מוסיפים לקערת הקינואה יחד עם העדשים ושאר המרכיבים ומערבבים לעיסה אחידה.
  5. יוצרים מהעיסה קציצות בגודל כדורי פינג פונג. מניחים אותן בתבנית ומברישים במעט שמן זית.
  6. אופים 35-30 דקות בתנור, עד שקציצות העדשים והקינואה משחימות.