במסגרת אירועי חבר הנאמנים, אוניברסיטת תל אביב העניקה את פרס קדר למצוינות מחקרית לשנת 2022 לארבעה חוקרים מצטיינים.
הזוכים הם: פרופ' מיכל פלדמן, בית הספר למדעי המחשב, פרופ' ליאו קורי, הפקולטה למדעי הרוח, פרופ' יהונתן ברנט, בית הספר למדעי המחשב וד"ר רועי צהר, הפקולטה מדעי הרוח. הפרסים הוענקו לזוכים על ידי נשיא האוניברסיטה, פרופ' אריאל פורת וסגן הנשיא למחקר, פרופ' דן פאר.
2 צפייה בגלריה
זוכי פרס קדר עם פרופ' אריאל פורת ופרופ' דן פאר
זוכי פרס קדר עם פרופ' אריאל פורת ופרופ' דן פאר
זוכי פרס קדר עם פרופ' אריאל פורת ופרופ' דן פאר
(צילום: ישראל הדרי)
ועדת הפרס בחרה בזוכים על סמך הקריטריונים הבאים: מחקר פורץ דרך; איכות ההוראה; זכייה במענקי מחקר מקרנות תחרותיות; איכות וכמות של פרסומים מדעיים; ומעמד בקהילה האקדמית הבינלאומית.
פרופ' מיכל פלדמן - תחום המחקר העיקרי של פרופ' פלדמן הוא תורת המשחקים האלגוריתמית (AGT), הממוקמת בצומת הבינתחומית בין מדעי המחשב, תורת המשחקים, וכלכלה. פרופ' פלדמן זכתה במגוון מענקים ומלגות בינלאומיים יוקרתיים, ביניהם שני מענקים של מועצת המחקר האירופית (ERC), והייתה חברה באקדמיה הצעירה הישראלית ובאקדמיה הגלובלית הצעירה. כיום היא עומדת בראש המעבדה לכלכלה וחישוב בבית הספר למדעי המחשב.
פרופ' ליאו קורי –כהיסטוריון של המתמטיקה פרופ' קורי חוקר את התפתחותם של קווים מרכזיים במתמטיקה של המאה ה-20, כמו עלייתה של האלגברה המודרנית והתפתחות רעיון המבנה המתמטי. מאז 2013 הוא מכהן כמופקד הקתדרה להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים המדויקים ע"ש ברט וברברה כהן.
פרופ' יהונתן ברנט –מחקריו של פרופ' ברנט עוסקים בסוגיות בתחום של הבנת שפה טבעית, כגון הפיכת שפה טבעית לשפה לוגית (semantic parsing), מענה על שאלות, ניסוח מחדש ((paraphrasing, הבנת הנקרא, וגרירה טקסטואלית (textual entailment).
ד"ר רועי צהר – מהחוג ללימודי דרום ומזרח אסיה בפקולטה למדעי הרוח. מומחה בהיסטוריה של הפילוסופיה, עם דגש על מסורות בפילוסופיה הבודהיסטית והברהמינית בהודו.

פרופ' שמעון ינקלביץ נבחר לעמית כבוד של האגודה הישראלית לפיזיקה

ועוד מאוניברסיטת תל אביב. פרופ' שמעון ינקלביץ, חבר סגל בגמלאות בבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב, נבחר לאחרונה לעמית כבוד של האגודה הישראלית לפיזיקה לשנת 2022. התואר ניתן לחוקרים אחדים בעלי תרומות ייחודיות למדע ולחברה.
פרופ' ינקלביץ הביע את התרגשותו מהמעמד ואמר: "המחקר המדעי במיטבו הוא הרפתקה נהדרת. קידום המצוינות של המחקר המדעי המבוסס על סקרנות ואתגור גבולות הידע והחשיבה בכל התחומים – טבע חברה ורוח – ותרומתו לחברה, יקבעו את רמתה, דמותה ותדמיתה של מדינת ישראל. אני מודה לוועדת עמיתי הכבוד על הבחירה בי".
פרופ' ינקלביץ הוא פיזיקאי תאורטי העוסק בתורות שדה קוונטיות והשימוש בהן לתיאור של מערכות פיזיקליות שונות ובפרט אלו של חלקיקים אלמנטריים. בשנים האחרונות הוא עוסק בחקר תורת המיתרים והקשר שלה לתורות שדה קוונטיות. תורה זו עוסקת בשילוב המרתק בין תורת הקוונטים לבין תורת היחסות הכללית – שילוב הנחשב ל"גביע הקדוש" של עולם הפיזיקה, ובמסגרתה כל הכוחות היסודיים בטבע, לרבות כבידה, וכל החלקיקים היסודיים בטבע יתוארו על ידי תורה קוונטית אחת מאוחדת.
2 צפייה בגלריה
פרופ' שמעון ינקלביץ
פרופ' שמעון ינקלביץ
פרופ' שמעון ינקלביץ
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
לפרופ' ינקלביץ זוהי הוקרה נוספת, לאחר שבשנת 2013 הוכרז כחתן פרס ויצמן למדעים מדויקים ובשנת 1999 זכה בפרס הומבודלט על שם ליסה מייטנר. שנים רבות הוא ממובילי מרכז מצוינות בין-אוניברסיטאי לחקר תורת המיתרים של הקרן הלאומית למדע. מאחורי פרופ' ינקלביץ כ-50 שנות פיזיקה ואקדמיה, ועוד היד נטויה.
נוסף על הישגיו המחקריים המרשימים, שימש פרופ' ינקלביץ במספר תפקידים בכירים בהנהלת האוניברסיטה: במרוצת השנים, כיהן כראש בית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה (בשנים 1996 עד 1998) וכן כסגן רקטור האוניברסיטה (בשנים 1998 עד 2001) ולאחר מכן כרקטור (בשנים 2001 עד 2005). בתקופת כהונתו כרקטור הקים את אוניברסיטת תל אביב לנוער. נוסף על כך שימש כחבר בוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה משך כשבע שנים.