ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לעוצמה יהודית קובע כי ישונה סעיף 7א' בחוק יסוד: הכנסת, כך ש"הסתה לגזענות" כבר לא תהיה עילה לפסילת רשימה או מועמד בבחירות לכנסת. סעיף זה מנע עד היום ממיכאל בן ארי וברוך מרזל מלהתמודד לכנסת ברשימת "עוצמה יהודית".
סעיף 7א' בחוק יסוד: הכנסת מנוסח כיום כך: א. רשימת מועמדים לא תשתתף בבחירות לכנסת ולא יהיה אדם מועמד בבחירות לכנסת, אם יש במטרותיה או במעשיה של הרשימה או במעשיו של האדם, לפי העניין, במפורש או במשתמע, אחד מאלה: 1) שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; 2) הסתה לגזענות; 3) תמיכה במאבק מזוין, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל.
מטרתו של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר היא לבטל את סעיף קטן 2, כך שרק "הסתה לגזענות" כבר לא תהיה עילה לפסילת מועמדות לכנסת - אך תמיכה בטרור ושלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית עדיין יישארו עילות לפסילת רשימות או מועמדים. עם זאת יצוין כי הסכמים קואליציוניים לא מחייבים מבחינה משפטית ולא ניתן לכפות את מימושם.
2 צפייה בגלריה
ד"ר מיכאל בן ארי עם ברוך מרזל
ד"ר מיכאל בן ארי עם ברוך מרזל
בן ארי ומרזל
(צילום: רויטרס)
אחרי שיחת "עלה בידי" עם נשיא המדינה יצחק הרצוג - 12 דקות לפני פקיעת המנדט המוארך אמש - התפנה ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לסגור את הקצוות האחרונים עם שותפיו העתידיים לקואליציה ולממשלה השישית בראשותו. לפנות בוקר (חמישי) הוא סיכם עם מפלגתו של בן גביר את סעיפי המשא ומתן הקואליציוני ובין היתר סוכם על הקמת יחידה מיוחדת בשירות הביטחון הכללי לטיפול בפשיעה בחברה הערבית, שתפעל בשיתוף פעולה בין משרד ראש הממשלה למשרד לביטחון לאומי.
לפי הסעיף, שב"כ, שמעורב בדרך כלל בעניינים ביטחוניים בלבד, יעסוק כעת גם במאבק בפשיעה הפלילית בחברה הערבית. עוד לפי ההסכם, ח"כ בן גביר, השר המיועד לביטחון לאומי, יכהן גם כממלא מקום יו"ר ועדת שרים לענייני חקיקה - דרישה אותה העלה בשבועות האחרונים.

בנוסף, הודיעה עוצמה יהודית, "סוכמו שורה של עקרונות וחוקים שיאפשרו גיבוי מלא לחיילים ושוטרים, החזר המשילות, פיתוח הנגב והגליל, קידום הזהות היהודית במדינה ורפורמה במערכת המשפט". בנוסף סיכמו עוצמה יהודית והליכוד על הגדלת היקף התקציב של המשרד לביטחון לאומי בשבע השנים הקרובות ב-45 מיליארד שקלים. כבר ב-2023 יתווספו חמישה מיליארד שקל לתקציב המשרד.
בן גביר יכהן כחבר בקבינט המדיני-ביטחוני, וסוכם כי אם מספר החברים בו יהיה גדול מ-11, מפלגתו תקבל כיסא נוסף בוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי. בנוסף קיבל יו"ר עוצמה יהודית הבטחה לכהן גם בפורום הביטחוני המצומצם יותר - שהיה ידוע בעבר כ"מטבחון". לבן גביר גם תהיה נציגות בוועדה לבחירת שופטים.
2 צפייה בגלריה
עלה ביידי הנימין נתניהו יצחק גולדקנופף אריה דרעי משה גפני בצלאל סמוטריץ' איתמר בן גביר
עלה ביידי הנימין נתניהו יצחק גולדקנופף אריה דרעי משה גפני בצלאל סמוטריץ' איתמר בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן, קובי קואנקס, יואב דודקביץ)
הסכם כאמור הושג גם עם יו"ר אגודת ישראל, השר המיועד לבינוי ושיכון יצחק גולדקנופף, שיהיה גם הוא חבר בקבינט המדיני-ביטחוני. מדובר בנציג הראשון מטעם יהדות התורה בקבינט, ומי שמיהר להגיב על כך הוא שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן: "האיש שאמר ש'יותר קשה ללמוד תורה מאשר להיות לוחם בחזית' הולך להשתלב בקבינט המדיני-ביטחוני ובכך לראשונה יו"ר יהדות התורה - מפלגה אנטי-ציונית שמתנגדת בגלוי לשירות צבאי - יושב בוועדה שמשפיעה באופן ישיר על צה"ל וכוחות הביטחון. ביבי, היריקה שלך בפרצופם של חיילי צה"ל עולה על כל דמיון".
בנוסף, יהדות התורה השיגה במשא ומתן את השוואת שכרם של עובדי ההוראה בגני הילדים, תלמודי התורה ובתי הספר החרדיים. הכפלת התקצוב לישיבות גדולות, קטנות, וכוללים. הכרה בלימודים אקוויוולנטים במקצועות של מטפלים פרה-רפואיים בסמינרים. כמו כן, הוסכם על סבסוד שכר דירה לגנים ובתי ספר במקומות שבהם המדינה לא הקצתה מבנה לחינוך, וביטול תשלומי מע"מ וביטוח לאומי למשכירי דירות עבור מוסדות כאלה.

בזמן שהסכם הושג עם גולדקנופף, מי שעדיין מערים קשיים הוא שותפו בבחירות האחרונות, יו"ר דגל התורה משה גפני. בשל הקשיים הללו, וכן הסוגיות שעוד נותרו לנתניהו לפתור בתוך הליכוד, השבעת הממשלה עשויה להתעכב. אף שהיעד המסתמן היה תחילה השבעה כבר ביום רביעי בשבוע הבא, ראש הממשלה המיועד יוכל "לשחק" מעט עם המועד ולדחות אותו עד ליום שני בשבוע שלאחר מכן, כלומר כשבוע וחצי מהיום.
לפי כללי הפרוטוקול, הודעתו של נתניהו להרצוג אמש היא רשמית, וצריכה להימסר לנשיא ובמקביל גם ליו"ר הכנסת - ומרגע שההודעה תגיע לכנסת יהיה לנתניהו שבוע להשביע את הממשלה החדשה בהנהגתו - ולא תינתן לו האפשרות לבקש מהרצוג הארכת זמן נוספת.
בכנס דב לאוטמן שנערך הבוקר התייחס הנשיא הרצוג לשיחה שקיים אמש עם נתניהו: "הוא חזר על התחייבותו לפעול למען כל אזרחי המדינה, איחלתי לו הצלחה. אני מצפה שהממשלה שתקום תעבוד למען כל האזרחים, מכל הקבוצות, ותפעל להרגעת המתחים בתוככי החברה הישראלית בכבוד הדדי עם הרשויות האחרות". בכנס דב לאוטמן של המכון הישראלי לדמוקרטיה בנושא חינוך אזרחי במערכת החינוך בישראל ציין: "היום אני מבקש מכולם, מכל גווני הקשת הפוליטית, מהמחנה המנצח וזה המפסיד, לנסות לקחת צעד אחורה, לראות את השווה לנו כחלק ארוך מההיסטוריה של עם ישראל ובדברי הימים שלנו".