40

עוד שנייה הוא טס מפה

במסגרת פרויקט "בוקר טוב יותר" ביקשנו מבני נוער לחשוף בפנינו ענפי ספורט שפחות מוכרים בארץ, ענפים מתפתחים. כך פגשנו את עידו חן (18) מהוד-השרון, אלוף ישראל ב"סופר-בייק". הוא רוכב מגיל שש, לצבא יגיע כספורטאי מצטיין, ואם רק יהיו לו ספונסרים, הוא בטוח שיוכל להגיע לצמרת העולמית. ומה עם הפחד מנפילות? "זה קורה – ומתגברים"

ניצן כהן ויובל גמליאל | פורסם:04/08/2022
בשיתוף תלמה
(צילום: ירון שרון)
אם תאמרו לרוב האנשים את המילה "סופר־בייק", סביר להניח שרובם יענו: "סופר–מה?". ככה זה כשמדובר על ענף ספורט חדש יחסית בישראל, שיש שאף יגדירו אותו כענף בחיתולים. אז מה ההבדל בין הענף הזה למירוצי האופנועים האחרים שבהם אנחנו יכולים לצפות בטלוויזיה? אופנועי המירוץ הרגילים הם כאלה שמיוצרים באופן מיוחד עבור סוג התחרות שבה הם משתתפים. הם מגיעים למהירויות מטורפות, עשרות מיליוני דולרים מושקעים בפיתוחם, וברוב המקרים האדם "הרגיל" גם לא יכול לרכוש אותם. אופנועי ה"סופר־בייק", לעומתם זאת, הם ברובם אופנועים סדרתיים, כאלה שמתאימים גם לספורט אבל גם לנסיעה עירונית שגרתית, וכל אחד יכול להחזיק בהם. כאן מה שעושה את ההבדל הוא לא הכלי, אלא הרוכב.
צלם: חיים הורנשטייןעידו חן והאופנוע. סיפור אהבה (צלם: חיים הורנשטיין)
הענף חדש יחסית בארץ, אבל כבר כעת ניתן להצביע בו על מספר כישרונות מבטיחים. אחד מהם הוא עידו חן בן ה־18 מהוד־השרון, אלוף ישראל ברכיבת "סופר־בייק". את עידו פגשנו באימון של מועדון הרכיבה Track Junkies במסלול "מוטור סיטי" בבאר־שבע. "הכל התחיל בעצם מאבא שלי, אלי חן, שהתחרה בצעירותו באליפות העולם באופנועי סופר־ספורט 600", הוא מספר, "אבא היה מהמקימים של ענף ה'סופר־בייק' בישראל, וכבר כשהייתי בן שש הוא הכניס אותי לעולם האופנועים. בהתחלה רכבתי על אופנוע מוטו קרוס, עשיתי את זה במשך שלוש שנים, ואז עברתי לסופר־בייקים".
בתחרויות ה"סופר־בייק" יש שלוש קטגוריות: אופנועי 1,000 סמ"ק משופרים, אופנועי 600 סמ"ק המשופרים במידה פחותה ואופנועי 300 סמ"ק, עליהם רוכב עידו, המשופרים במידה הקטנה ביותר. אלה אופנועים שנראים כמעט רגילים לגמרי, והרוכבים המקצועיים מגיעים בהם למהירויות של כ־200 קמ"ש במסלול. "כשהייתי קטן המירוצים כלל לא היו חוקיים, כי עדיין לא נחקק בזמנו חוק הספורט המוטורי שהתיר אותם", הוא מספר, "אפילו האימון בהם היה לא חוקי ואסור בשום מקום בארץ".
צלם: חיים הורנשטייןהכול מתחיל ונשאר במשפחה (צלם: חיים הורנשטיין)
הכל השתנה אחרי שהחוק נכנס לתוקף לפני כעשר שנים. כיום יש מספר מסלולים מצומצם שבהם ניתן להתחרות ולהתאמן. "בישראל יש כרגע ארבעה מסלולי מירוצים לסופר־בייק – מסלול 'מוטור סיטי' בבאר־שבע, מסלול פצאל ליד ים־המלח, מסלול בערד ומסלול בטבריה. המסלול העיקרי שלו נמצא בפצאל, והבעלים שלו גם עוזר לי הרבה", הוא מספר.
מהי שגרת האימונים שלך?
"אני רוכב פעמיים בשבוע ומכיוון שאני חייב לשמור על כושר אני רץ ומתאמן בחדר כושר. אבא שלי והמאמן שלי, ליאון, מלמדים אותי את כל מה שאני יודע. הם עזרו לי להתפתח ולהגיע מכלום למה שאני היום".
מהי התחרות העיקרית בענף?
"אליפות ישראל שמתקיימת באוקטובר. הפעם הראשונה שהתחריתי באליפות ישראל הייתה לפני שלוש שנים. עשינו מספר הקפות ופתאום קלטתי שאני במקום הראשון. כשסיימתי את המירוץ ירדתי בהתרגשות מהאופנוע ואבא שלי, שמלווה אותי מילדות, חיבק אותי. זה היה מטורף".
צלם: חיים הורנשטיין"פתאום קלטתי שאני במקום הראשון" (צלם: חיים הורנשטיין)
ויש גם תחרויות בינלאומיות?
"כמובן. אחת התחרויות הגדולות בעולם היא תחרות סופר־בייק איטליה. השתתפתי בה בשנה שעברה בשני מירוצים בודדים (מתוך עונת מירוץ שלמה) שנקראים wild card. זו הייתה הפעם הראשונה שהגעתי למירוץ ברמות הגבוהות בעולם, וזו הייתה חוויה מדהימה. הגעתי למקום 15 מתוך 40 שזה יחסית טוב, ולאט־לאט אני מגביר קצב, משתפר עוד, ומקווה בשנה להביא להשתתף בעונה שלמה של התחרות הזו ולהגיע לתוצאות יותר טובות".
אופנוע הוא כלי מסוכן שאחוז התאונות שלו גבוה במיוחד. אתה לא חושש?
"זה נכון שלנסוע עם אופנוע בכביש ולהשתולל זה אחד הדברים הכי מסוכנים שיש, כי בעצם אתה חשוף לגמרי ואם אתה מתרסק מישהו יכול לעלות עליך עם הרכב שלו וגמרת את הסיפור, אבל בענף הסופר־בייק אנחנו ממוגנים מאוד. המסלול רחב ויש לנו המון מגרשי החלקה, כך שאנחנו מאוד שומרים על עצמנו. אמנם יש סכנה, אבל היא פחותה בהרבה מרכיבה פרועה על הכביש".
קרה שנפלת?
"ברור. זה קרה לי הרבה פעמים. זה דבר שהוא בלתי נמנע בספורט הזה. אבל, תמיד יש בפנים את הדחף לעלות שוב על האופנוע ולנצח. כשאתה בדרך לניצחון אתה לא יכול להגיד לעצמך 'נפלתי ואני לא רוצה להמשיך יותר'. בסופו של דבר הרצון להיות הכי טוב, הדחיפה הפנימית הזאת, זה המניע הכי גדול שלי".
צלם: חיים הורנשטייןנפילות הן דבר בלתי נמנע בספורט הזה (צלם: חיים הורנשטיין)
מעבר לחשש מתאונות, בענף הסופר־בייק יש עניין נוסף שמעיק על הרוכבים – החשש הכלכלי. זאת משום שמדובר על ענף פחות מוכר ומפותח בארץ, וככזה הוא נעדר ספונסרים משמעותיים. "עד עכשיו אני ואבא שלי שילמנו כמעט את כל הכסף שיצא על העיסוק שלי", מעיד עידו, "כחלק מהצורך לממן את העיסוק הספורטיבי שלי אני גם עובד במוסך אופנועים, אבל עכשיו באמת המטרה שלי היא לעלות לרמות הגבוהות ביותר בעולם – ולצורך כך אני צריך תמיכה כלכלית".
בקרוב תתגייס לצה"ל. זה לא יקטע לך את הקריירה הספורטיבית?
"למזלי אני מתגייס על תקן ספורטאי מצטיין כך שאוכל להמשיך להתאמן גם במסגרת הצבאית".
מה החלום הגדול שלך?
"זה קל. להיות אלוף העולם בסופר־בייק".
מה המסר שלך לצעירים אחרים שעוסקים בספורט ונתקלים לעיתים בקשיים?
"שאם יש לך את הרצון והאהבה לספורט שלך, אתה תמיד צריך להמשיך ולעבוד הכי קשה. ככה זה עובד, אין מה לעשות. כשאתה אוהב לעשות משהו, אתה תמצא כל דרך להמשיך בעשייה שלך. אם הפסקת, סימן שזה פשוט לא היה מספיק חשוב לך".
צלם: חיים הורנשטיין (צלם: חיים הורנשטיין)
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף תלמה
לכתבה זו 40 תגובות
הוספת תגובה
40

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
20.

אילו לפני תאונה קטלנית ואילו שאחריה. אין דרך ביניים. ניתן להשמר עד כמה שרוצים, אבל מלאך המוות ממאן לוותר למי מהרוכבים. תשאלו את טל שביט ז"ל הטיף ורכב מאד בטוח.

19.

ספורט מוטורי תורם להתחממות הגלובלית. כדאי לעצור את זה.

comment-2-comment

comment-2-comment

18.

comment-2-comment

17.

ותשמור על עצמך

16.

מאחל לך שתמצא ספונסר טוב והרבה מזל תהיה קשוח וחכם.

15.

14.

13.

כל הכבוד!

12.

comment-2-comment

11.

את החיים שלך בעולם הזה ובעולם הבא

comment-2-comment

comment-2-comment

ככה מפיצים שנאה בשם הדת. על שנאת חינם חרב בית המקדש השני, עושה רושם שבקצב הזה של שנאת החינם השלישי לא יקום.

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

10.

9.

comment-2-comment

8.

7.

6.

צירוף המילים ספורט-מוטורי מגוחך ממש. הרי המנוע עושה הכל. היכולת היא יכולת של נהיגה, לא של הפעלת גוף האדם. תיכף תאמרו לי שאופנוע יתחרה באולימפיאדה. חבל שבשביל לעשות פעלולים על אופנוע הוא לא מתגייס לשירות משמעותי.

comment-2-comment

אולי הורכבת פעם, בנסיעה איטית ובתנוחה נוחה. רכיבה ספורטיבית שונה בהרבה, ומאמצת את הגוף ואת העיניים בצורה משמעותית.

comment-2-comment

עצה לי בשבילך, לא להגיב על דברים שאין לך מושג בהם ולקבוע קביעות כאילו את מומחית

comment-2-comment

אבל מה הפואנטה בלהסביר על ספורט מוטורי לאישה? "הרע המנוע עושה הכל" היא אומרת

comment-2-comment

comment-2-comment

רק התנוחת ישיבה בשביל כמה מאיות שניה בגלל האווירודינמיות הריכוז הגבוהה שדרוש כל הזמן מעייף מנטלית והפעלת גוף? הגוף זז כל הזמן על האופנוע מצד לצד לא מבינה כלום

5.

4.

תראו לי איך שמונים אחוז מהאוכלוסיה עוסקת בתחביב הזה שנלחמים להביא אוכל הבייתה

comment-2-comment

שאינה קשורה לכלום....באותה מידה יש מאות תחביבים שכנראה צריך להפסיק מלעסוק בהם.

comment-2-comment

comment-2-comment

3.

וואלה יופי. הילד רוצה לרכב על אופנוע. עחק ספורט.זיהום אוויר ועוד מכירים לו בצה"ל. כמה אנשים ספורטיביים הכרתי בשירות. רובם השתמשובספורטיביות שלהם לתרום לבטחון המדינה וחלקם שילמו בחייהם.ףמה זה היחצנות לפטורים כאלה? תעשו כתבה על אדם חכם,מבריק,ספורטאי שהתגייס וויתר על עצמו למען המדינה. לא על אחד שוויתר על המדינה לטובת עצמו זה יש גם בממשלה וגם ב"אח הגדול" ושו"ת.

comment-2-comment

ספורט נוספים מלבד כדורגל וכדורסל.

2.

1.

לכל התגובות
0
מצב לילה
מצב לילה