נאס"א שיגרה בהצלחה רקטה מהטריטוריה הצפונית שבאוסטרליה – השיגור המסחרי לחלל הראשון בהיסטוריה של המדינה. הגשמים והרוחות החזקות גרמו לספירה לאחור להיקטע כמה פעמים, אבל ב-00:30 בלילה שעון מקומי התרחש במרכז החלל ארנהם השיגור הראשון מבין שלושה מתוכננים. צפו בשיגור ובספירה לאחור, שכמוה כנראה עוד לא שמעתם.
זהו השיגור הראשון של נאס"א מנמל חלל מסחרי מחוץ לשטחי ארצות הברית. הרקטה, שהטכנולוגיה שנשאה כונתה "מיני האבל" על שם הטלסקופ המפורסם, אמורה לסייע למדענים לחקור כיצד האור מכוכב יכול להשפיע על האפשרות שיש בו תנאי מחיה.
2 צפייה בגלריה
שיגור רקטה של נאס"א מ אוסטרליה מרכז החלל ארנהם
שיגור רקטה של נאס"א מ אוסטרליה מרכז החלל ארנהם
השיגור במרכז החלל בטריטוריה הצפונית
(צילום: AFP PHOTO / NASA)
הרקטה נשאה קלורימטר קוואנטום – מכשיר המודד את כמות החום בתהליך כימי או בתהליך פיזיקלי. המכשיר יאפשר למדענים מאוניברסיטת מישיגן למדוד קרני רנטגן בין-כוכביים ממערכות אלפא קנטאורי בדיוק רב, ויספק נתונים חדשים על המבנה והאבולוציה של היקום. בסופו של דבר המטען שנשאה הרקטה יצנח בחזרה לכדור הארץ.
כ-75 אנשי נאס"א היו באזור ארנהם במהלך השיגור, הראשון באוסטרליה זה 27 שנים. השיגור הקודם של נאס"א באוסטרליה היה ב-1995, אז שוגרו רקטות מבסיס חיל האוויר וומרה שבדרום אוסטרליה.
2 צפייה בגלריה
שיגור רקטה של נאס"א מ אוסטרליה מרכז החלל ארנהם
שיגור רקטה של נאס"א מ אוסטרליה מרכז החלל ארנהם
"רגע היסטורי לאוסטרליה". השיגור מארנהם
(צילום: AFP PHOTO / NASA)
"זה אירוע משמעותי עבורנו כחברה, וזה רגע היסטורי לאוסטרליה", אמר לסוכנות הידיעות AFP יו"ר החברה המפעילה את אתר השיגור בצפונה של אוסטרליה. אתר השיגור מרוחק מאוד מכל מקום. דרווין, בירת הטריטוריה הצפונית, נמצאת במרחק 28 שעות נסיעה ממנו. נאס"א תשגר שתי רקטות נוספות ממרכז החלל, ב-4 וב-12 ביולי. מטרות אותם שיגורים הן מדידות אור אולטרה-סגולי ומבני כוכבים.
ב"גרדיאן" נכתב כי אבוריג'ינים המתגוררים סמוך לאתר השיגור, ומכונים יולנגו או גומאטי, סייעו לבנות את מרכז החלל, שנמצא בשטחיהם. הם לוקחים חלק בפרויקטים השונים, כולל השבת המודולים של הרקטה עם חזרתם לכדור הארץ. "אנחנו רוצים שהצעירים שלנו יראו את ההזדמנויות העומדות בפניהם מהתפתחות מרכז החלל", אמר בכיר מקומי.
"השיגור הוא אבן דרך יוצאת מהכלל עבור אוסטרליה בהצבת הטריטוריה הצפונית כאתר שיגור ושחקן חשוב בחקר החלל", אמרה ראש ממשלת המחוז, נטשה פיילס. "העבודה עם אנשי גומאטי בשיגור הרקטות לחלל משלבת את אחת התרבויות העתיקות בעולם עם כמה מהטכנולוגיות המתקדמות ביותר".