חשבתם פעם שעם הסמארטפון שלכם ביד אתם בעצם תחנת שידור לכל דבר? העלאת סרטוני וידאו לרשתות החברתיות – לאינסטגרם, לטיקטוק, ליוטיוב, לפייסבוק – היא עניין יומיומי, טריוויאלי. אפילו עריכה בסיסית, שפעם דרשה מיומנות מיוחדת ואולפנים יקרים, יכול היום לבצע כל ילד, בתוך דקות, בסמארטפון עצמו.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

4 צפייה בגלריה
מייסדי אומניסטרים, חגי אברהם ואבי שריר
מייסדי אומניסטרים, חגי אברהם ואבי שריר
מייסדי אומניסטרים, חגי אברהם ואבי שריר
(צילום: טל שחר)
רק שהעניין הופך להיות יותר מורכב כשמדובר בשידורים חיים: שידור חתונת הנכדה לסבתא המרותקת למיטתה, שיתוף הלוויה עם קרוב משפחה הנמצא מעבר לים, הקרנה בלייב של אירוע חברה לעובדים הפזורים על פני הגלובוס, או העברת משחק בליגת הקולג'ים לאוהדים בבית. שידורים כאלה המשודרים בזום רחוקים מלהיות איכותיים, לא בגלל איכות הצילום - חלק ניכר מהסלולריים מצלמים היום וידאו באיכות מעולה של 4K ואפילו 8K - הבעיה היא בשידור: הרשתות הסלולריות, גם בעידן הדור החמישי וגם במצב קליטה אופטימלי, לא יכולות לספק שידורי וידאו ישירים מטלפון סלולרי באיכות טובה, ללא קטיעות, הפסקות, השהיות, תקלות ו"מריחות" תמונה. גם לא לאפליקציות המיועדות לכך, כמו פייסבוק לייב ויוטיוב לייב. הקושי גובר כשמדובר בשידורי שטח, מאתרים שבהם קליטה סלולרית כמעט שלא קיימת: למשל, אצטדיון עמוס בקהל או מקום יישוב מרוחק. אפליקציות הלייב גם לא מאפשרות שידור ישיר לרשתות מתחרות או לאתר פרטי, ומשהות אותו ב-20 שניות לפחות. הן גם מעמידות דרישות סף מינימליות לאיכות הווידאו, מה שהופך שידורים כאלה למשימה כמעט בלתי אפשרית.
לערוצי טלוויזיה מקצועיים דווקא יש פתרון. חברת LiveU מכפר סבא פיתחה כבר לפני 15 שנים טכנולוגיה לשידורי שטח חיים דרך הסלולר, שלא מחייבים ניידת שידור לוויינית. LiveU, שנמכרה לא מכבר לקרן קרלייל האמריקאית בכחצי מיליארד דולר, פיתחה עבור ערוצי החדשות הבינלאומיים, שנהגו בעבר לטלטל ניידות מסורבלות לכל נקודה ממנה מתבצע שידור חי, משדר נייד המשולב בתיק גב קומפקטי. לקופסה הקטנה הזו, שכוללת מספר כרטיסי SIM סלולריים, מחברים למצלמת וידאו מקצועית, והיא מאפשרת להעביר שידורים חיים באיכות גבוהה דרך הרשתות הסלולריות. התוכן המצולם עובר בתוכה תהליך של קידוד, דחיסה ופיצול - חלוקה ל"מנות" קטנות, שכל אחת מהן משודרת בנפרד מערוץ סלולרי אחר. הן מחוברות מחדש בשרת הממוקם במטה הערוץ, מה שמאפשר לבסוף שידור יציב ואיכותי בטלוויזיה.
4 צפייה בגלריה
LiveU
LiveU
הייתה שם קודם. המערכת של LiveU בפעולה
(צילום: LiveU)
LiveU הפכה ללהיט בקרב תחנות שידור, בעיקר כאלו המתמחות בשידורים מהשטח, ובין לקוחותיה ניתן למצוא את BBC ,CNN, פוקס ניוז, ליגות הספורט NBA ו-NFL, חברות החדשות בישראל ועוד. המחיר שהחברה גובה מכל לקוח, לפי היקף השידורים, הוא בין מאות לאלפי דולרים בחודש. היא זכתה גם לחיקויים – לפחות תשע חברות נוספות מתחרות בה כיום, רובן מפירות את הפטנט שלה במצח נחושה – אולם LiveU מצליחה בכל זאת לשמור על ההובלה. היחידות החדשות שלה מאפשרות כבר חיבור לארבע מצלמות במקביל. בנוסף, היא מתאימה את עצמה לתשתיות דור חמישי הנפרסות בעולם. לדברי רונן ארטמן, סגן נשיא LiveU לשיווק, בעולם הספורט הפס הרחב של הדור החמישי צפוי להחליף כליל את הלוויין וישנה לגמרי את עולם השידורים.

אחד מצלם, שלושה משדרים

LiveU היא הצלחה בינלאומית, שאמנם פרצה דרך עבור גופי השידור הגדולים, אבל לא מתאימה כמובן לנערה בת 12 המפעילה ערוץ אינסטגרם: מדובר בציוד ייחודי ויקר, עשיר באופציות ובתפריטים, שדורש מיומנות בהפעלה והצבה של שרת ייעודי בתחנת השידור, והעלויות בהתאם. חברת סטארט-אפ ישראלית, אומניסטרים (Omnistream), מנסה עכשיו לקחת את הטכנולוגיה צעד אחד קדימה ולהנגיש אותה לא רק לערוצי טלוויזיה עשירים אלא לכל בעל סמארטפון, ובמחיר שמתאים לכל כיס. בעידן שבו כל אחד יכול להיות "יוצר תוכן" ולחלוק חוויות עם חצי עולם – השלב הבא המתבקש הוא לעשות זאת גם בלייב, בשידור ישיר, ובלי לוותר על יציבות השידור ואיכות התמונה.
"בהתחלה אנשים התלהבו מה-SMS, אחר כך הגיעו התמונות בפייסבוק, ואחריהן סרטוני ימי ההולדת. ברור לנו שהשלב הבא באבולוציה הוא השידורים החיים"
חגי אברהם, 43, מהנדס וידאו ותקשורת, בוגר מדעי המחשב ומתמטיקה באוניברסיטת בר אילן, כיהן כסמנכ"ל מכירות בחברת dvtel כשזו נרכשה על ידי חברה אמריקאית. בחיפוש אחר "הדבר הבא" בשוק הוא חבר למשקיע אבי שריר, 75, מוותיקי ענף התקשורת בארץ, שכיהן בעבר כמנכ"ל "אוראד" ו"אופרוטק" וכסמנכ"ל ב"תדיראן קשר".
אברהם, כיום מנכ"ל אומניסטרים: "הבנו שגופי השידור הממסדיים, הטלוויזיה הישנה, הם עולם הולך ונעלם. לעומת זאת, מהפכת ה'ענן', שפתחה לכל אדם גישה לאוקיינוס של מידע ומשאבים, הולכת ומתלכדת עם מהפכת הסמארטפון, שמציע כיום כוח מחשוב חסר תקדים. בהתחלה אנשים התלהבו מה-SMS, אחר כך הגיעו התמונות בפייסבוק, ואחריהן סרטוני ימי ההולדת. ברור לנו שהשלב הבא באבולוציה הוא השידורים החיים".
4 צפייה בגלריה
סלפי
סלפי
שידור חי ישר לאינסטוש
(צילום: shutterstock)
ב-2017 הקימו השניים את אומניסטרים, המונה כיום שמונה עובדים וממוקמת ברמת השרון. שריר מכהן בה כיו"ר. יחד עם אברהם, שכיהן בעבר גם כסמנכ"ל פיתוח עסקי ב-LiveU, הם החליטו להתמקד בפיצוח טכנולוגי מבוסס תוכנה בלבד, שיאפשר באמת לכל אדם להפוך את הסמארטפון הזול שלו לתחנת שידור באיכות גבוהה.
את השירות שפיתחה אומניסטרים יכול להפעיל כל ילד, בלי ידע מוקדם. לשידור חי של אירוע נדרשים לפחות שלושה סמארטפונים סמוכים (בינתיים – רק מבוססי אנדרואיד, גרסת האייפון בדרך), שבהם מותקנת אפליקציית החברה. האחד עיקרי, שבו מתבצע צילום הווידאו, והאחרים משניים, שיכולים להשתייך למפעילים סלולריים שונים. בסמארטפון העיקרי פותחים "הוט-ספוט" (נקודה חמה, רשת WiFi פנימית) ומחברים אליה את האחרים. את הצילום אתם מבצעים בסלולרי העיקרי, באיכות התמונה שהגדרתם מראש. אלגוריתם ייחודי דוחס בתוכו את הווידאו ומפרק אותו ל"חבילות" קטנות, המשודרות מיידית לסמארטפונים המשניים.
בשלב זה כל המכשירים משגרים ברשתות הסלולריות את רסיסי הווידאו המפוצלים היישר ל"ענן", לאחד ממאות השרתים ששוכרת אומניסטרים בכל העולם. שם, בשרת, הם מורכבים מחדש, מומרים לכל פורמטי הווידאו הנדרשים כיום ומופצים באיכות מעולה, בעת ובעונה אחת, לכל ה"כתובות" שהוגדרו מראש באפליקציה – ליוטיוב, לאינסטגרם, לטוויטר, לפייסבוק, או לנגן המשולב באתר אינטרנט. כל התהליך המורכב הזה נעשה בתוך אלפיות השנייה ובעזרת אלגוריתם מורכב. בינגו.

פונים לקולג'ים באמריקה

כמה סמארטפונים נדרשים לשידור מוצלח? אברהם: "זה תלוי. אם אתה במדינה מתוקנת יחסית כמו ישראל אז שניים זה טוב, שלושה – מעולה, ולא צריך יותר מארבעה. אם אתה באפריקה, שם הרשתות הסלולריות מקרטעות, כדאי להצטייד אפילו בשמונה סמארטפונים לאירוע".
הם צריכים להיות חזקים במיוחד? "ממש לא. כל אנדרואיד שיוצר בשמונה השנים האחרונות יתאים, מכל סוג, בכל מדינה. גם שרוט, גם עם מסך שבור. כדי לבדוק אם זה עובד כמו שצריך שלחנו עובדים להודו, לרוסיה ולאפריקה. אני אישית בחנתי את השירות בניגריה. זה עובד מדהים בכל מקום".
ואיך אתם מתגברים על היעדר הקליטה במקומות מסוימים, כמו באצטדיון מלא? "בעזרת פטנט נוסף שלנו, שלוקח בחשבון את השיטה שבה פועלות אנטנות הסלולר. האלגוריתם יודע לנצל היטב גם שרידי קליטה מכל רשת, ובעיקר – 'להקפיץ' את הקליטה לאנטנה אחרת, מרוחקת קצת יותר, אפילו שני רחובות משם, שלא מושפעת מהצפיפות באצטדיון".
למי שמעוניין בצילום מקצועי יותר – כמו צלמי אירועים - אומניסטרים מאפשרת גם חיבור למצלמת וידאו. היא מספקת קופסה קטנה הכוללת מקודד וידאו סטנדרטי, שאליו מתחברים הן הסמארטפון העיקרי והן המצלמה, ואפילו חצובה מתאימה. במקודד משולבים מראש כמה כרטיסי SIM, ואלה חוסכים את הצורך במצב כזה בסמארטפוני-משנה.
אברהם נלהב: "האלגוריתם 'רזה' ויעיל בטירוף. אצלנו כל שורת קוד נבחנת, כל ביט נחשב. אנחנו לוקחים בחשבון כל דגם סלולרי שמופיע בשוק, כל מדינה, כל סוללה. אגב, כל משתמש המעוניין בכך יכול לרכוש נגן וידאו ייחודי שהוא יכול למקם באתר או בבלוג האישי שלו, או להשתלב באתר הצפייה שלנו, שבו יוצב ה'ערוץ' שלו לצד רבים אחרים".
השירות שמספקת אומניסטרים מבוסס על מנוי חודשי (אחרי התנסות חינם של חודש), במחירים שנעים בין 20 ל-100 דולר בחודש, תלוי בתכונות המבוקשות. כך, למשל, שידור בסיסי לאינטרנט דרך הסמארטפון יעלה 10 דולרים בחודש; שידור עם מצלמה חיצונית - 20 דולר; מערכת ניהול מקצועית יותר - 40 דולר, ופורמט אנלוגי מקצועי - 100 דולר בחודש. את האפליקציה, הן למכשיר ה"עיקרי" והן למכשירים ה"משניים", ניתן כבר להוריד חינם מחנות גוגל־פליי. הגרסה העברית תהיה מוכנה בינואר.
למי אתם פונים - מיהו קהל היעד שלכם? "ליוצרים של 50 מיליון ערוצי יוטיוב, בלוגרים, יוצרי תוכן, צלמי חתונות וטקסים, אוניברסיטאות ותיכונים, ארועי ספורט שמעניינים המונים ואינם מגיעים לטלוויזיה הרגילה. האפליקציה אינטואיטיבית ואינה דורשת שום ידע טכני מוקדם, או אפילו ידע באנגלית. ניתן לתרגם את הממשק בקלות לכל שפה. בהודו, למשל, תחנות טלוויזיה מקצועיות משדרות משחקי קריקט שמצולמים בסמארטפון".
4 צפייה בגלריה
בריידי בפעולה
בריידי בפעולה
גם ליגת הפוטבול על הכוונת
(צילום: רויטרס)
כלומר, תתחרו גם ב-LiveU. "גם, אבל זה קורה מעצמו, לא מיוזמתנו. אין לנו כוונה להתמקד אקטיבית בברודקאסט; זה שוק לא גדול והוא גם לא גדל. לפני כן נרצה להגיע לעשרות אלפי הקולג'ים באמריקה, לאוניברסיטאות, לחוגי הפוטבול והבייסבול וההוקי גלגיליות – זה שוק ענק. תחשוב על זה: לנו בישראל יש רשתות סלולריות, שעומדות לפעמים בדרישות הסף המינימליות לשידורים חיים בפייסבוק וביוטיוב. אבל אם אתה איטלקי שרוצה לשדר ב'יוטיוב לייב' מהכנסייה שלך ביום ראשון, אתה פשוט לא יכול היום - יוטיוב דורשת שאיכות השידור תהיה לפחות 4 מגה-ביט לשנייה, ואין לך את זה".

פרסומת מותאמת אישית

אומניסטרים מאפשרת למנוייה לשלב בסרטונים חיים אלמנטים גרפיים כמו לוגו, שמות הקבוצות המתחרות על המגרש, שם הכתב ומיקומו ועוד, בלי צורך בתוכנות גרפיות מיוחדות. פשטות הביצוע מזכירה את טיקטוק, אבל התוצאה מרשימה בהרבה. פרסומות אפשר להריץ סביב חלון הווידאו באתר, או לשלב ממש בתמונה החיה. למשל, כששחקן כדורסל מתייצב לזריקות עונשין יוחלף העיגול הקטן שמתחת לסל בלוגו של חברה מסחרית, שייעלם מיד אחרי הזריקות. החברה מציעה אפילו פרסומות מותאמות אישית, שנעזרות במידע הנשאב מהדפדפן על כל צופה. כך, אב ובנו הקטן הצופים באותו משחק יראו מעברי אנימציה או באנרים שונים לגמרי: לזה יוצעו כלי עבודה ולזה פיצה.
אני חושש שפייסבוק וגוגל מאחוריכם: ממש מתבקש שמה שאתם מציעים יהפוך בקרוב לפיצ'ר בסיסי אצל אחת מענקיות התוכנה. אברהם: "הן רחוקות מזה שנות אדם. גם אם המהנדסים שלהן טובים משלנו, זה ייקח להם זמן. ברור שאם תיתן לפייסבוק מספיק זמן הם יעשו 'אומניסטרים 2', אבל אנחנו לא רואים שהם הולכים לשם".
כמה זמן הם צריכים לזה, חצי שנה? "שכח מזה. אי אפשר להרים מוצר כזה בחצי שנה, גם אם תפקיד עליו עשרות מהנדסים. בכל מקרה, החשש הזה קיים לא רק לגבינו, אלא לגבי כל חברת תוכנה בעולם".
מה אתם רוצים להיות כשתהיו גדולים? "להיות פלטפורמה חברתית לשידורים חיים בווידאו. כמו שאנשים גוללים כיום את הפיד שלהם באינסטגרם, הם יתעדכנו בפיד של שידורי לייב בתחום שהם אוהבים, ויוכלו לדלג בין משחק כדורסל חי במינסוטה לבין קורס ג'אז המתקיים באותו רגע בניו יורק".