זה היה חודש מטורף בכוכב הקופים, והוא עוד לא נגמר. ביום שבת, 12 במרץ, הודיעה "מעבדות יוגה" (Yuga Labs), החברה שמאחורי קולקציית ה-NFT המצליחה "מועדון היאכטות של הקופים המשועממים" (Bored Ape Yacht Club) כי היא רוכשת שתי קולקציות NFT מתחרות. עלות העסקה לא נמסרה אך הערכת שווי הנכסים היא מעל 100 מיליון דולר. עם רכישת הפרויקטים CryptoPunks ו-MeeBits מבית היוצר של Larva Labs, עברה יוגה מעמדת הובלה בלבד למעמד של מעצמת-על בתחום הסוער והשנוי במחלוקת של אוספי NFT.
2 צפייה בגלריה
הקופים המשועממים בדרך למטאברס
הקופים המשועממים בדרך למטאברס
משועממים? זה לא נראה ככה
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock, Yuga Labs)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

ביום חמישי שלאחר מכן, 17 במרץ, הגיעה הודעה מרגשת נוספת: מטבע קריפטו חדש בא לעולם, ה-ApeCoin. המטבע יהיה בר-שימוש בשלל פרויקטים עתידיים של מעבדות יוגה. אילו פרויקטים בדיוק ומה ניתן יהיה לעשות איתו? אין לדעת, הכל ניחושים וספקולציות. אבל - לא רק יוגה בעניין. רשת המגזינים "טיים" הודיעה שתאפשר לרכוש מנויים באמצעות כסף המונופול הקריפטו-קופיפי וחברת המשחקים "אנימוקה" (Animoca) הכריזה שתאפשר שימוש בז'יטונים הקופיפיים במשחק הפופולרי שלה, Benji Bananas.
ליוגה, אגב, אין שום קשר להנפקת מטבע הקריפטו החדש, מטעמים רגולטוריים שניכנס אליהם בהמשך. אבל כדאי לציין שמתוך מיליארד מטבעות הקריפטו-קופים שהונפקו, 8% נמסרו אישית לארבעת המייסדים של "יוגה" ועוד 15% לתאגיד "יוגה". שער המטבע תזזיתי אך בשבוע האחרון הוא התייצב סביב 13 דולר לכל קריפטו-קוף. תוהים כמה זה? 1.95 מיליארד דולר. נעגל ל-2. רגע. מה? איך? כל זה באמת קרה? והאם זה חוקי? ובכן, עוד ניגע בזה. אבל עוד לא הגענו לשוס.
ביום שבת, 19 במרץ, הוציאה "יוגה" טריילר שהטריף את הרשת, רמזים ראשונים למטאברס קופיפי שיושק כבר באפריל הקרוב. שלושה ימים לאחר מכן, ב-22 במרץ, הגיעה החשיפה הגדולה באמת: "יוגה" מגייסת 450 מיליון דולר. המשקיעה הראשית היא קרן הון הסיכון "אנדריסן הורוביץ", שבאמתחתה השקעות טכנולוגיה מצליחות במיוחד בהן פייסבוק, AirBnb, באזפיד ועוד רבות וטובות, והיא אספה לצידה 35 משקיעים נוספים. מי עוד בכוכב הקופים? מגזין "טיים", חברת המשחקים "אנימוקה", סמסונג, אדידס, הסוכן ההוליוודי גיא עוזרי, השחקן לשעבר אשטון קוצ'ר, המוזיקאים סנופ דוג וטימבלנד, שחקני הפוטבול דז בריינט וקולין קאפרניק ועוד ועוד ועוד. כולם רצים אל השער בנמל החלל, בל יחמיצו את שיגור החללית אל כוכב הקופים.
ברוכים הבאים לכוכב הקופים. נחזור לרגע לתחילת מרץ כדי להבין מה קרה ואיך הגענו לכאן.

עדיף בלי מתחרים

שלוש מהעסקאות המפורסמות ביותר של פייסבוק היו רכישת שני מתחרים – אינסטגרם ו-וואטסאפ, בסכומי עתק (אינסטגרם ב-2012 במיליארד דולר, וואטסאפ ב-2014 ב-19 מיליארד) ונסיון הרכישה שלא צלח של סנאפצ'אט. מועדון הקופים המשועממים, או אם לדייק, Yuga Labs, רוצה להקים אימפריית Web3 ולשלוט במרחב ה-NFT והמטאברס. מועדון הקופים הושק באפריל 2021 והוא ללא ספק טרנד ה-NFT הבולט והמצליח ביותר בשנה האחרונה, אך אינו היחיד. קיים פרויקט שקדם לקופים, הניע את התחום כולו והיווה השראה למייסדי יוגה - קריפטו-פאנקס, אוסף של 10,000 דמויות מפוקסלות שיצרו צמד המפתחים הקנדי ג'ון ווטקינסון ומאט הול (יחדיו – Larva Labs) ביוני 2017.
כשהתחום צבר תאוצה ספקולטיבית, קולקציית קריפטו-פאנקס כבר הייתה יחסית מוכרת ולאורך 2021 הפכו הקלפים לנכסים דיגיטליים יוקרתיים ויקרים במיוחד. למעשה, הקריפטו-פאנקיסטים ולא הקופים הם דמויות ה-NFT שנמכרו בסכומים היקרים ביותר עד כה. קחו את קלף #5822, למשל, שנמכר לאחרונה ב-23.7 מיליון דולר. "לארבה" זרמו עם הטירוף ובמאי 2021, חודש אחרי הקופים המשועממים, העלו אוסף NFT חדש-דנדש, 10,000 דמויות מפוקסלות, הפעם בתלת-ממד, בשם MeeBits. ההצלחה הייתה כבירה. אבל קשה לעמוד בפני קופים משועממים בעלי תאוות שלטון עולמי. ב-12 במרץ העלתה "יוגה" ציוץ מלא כבוד והערכה לווטקינסון והול כחלוצי קריפטו וכי לכבוד יהיה ליוגה לדאוג מעתה לאוספי ה"קריפטו-פאנקס" וה"מי-ביטס". עדיף בלי מתחרים, לא?

כל קוף צריך מטבע

כאמור, הודעה עוקבת הודעה. ב-17 במרץ הוכרז מטבע קריפטו חדש, מטבע הקוף (ApeCoin). מיליארד מטבעות יונפקו בסך הכל. כל בעלי הקופים יקבלו לחשבונם כ-10,000 מטבעות, חינם-אין-כסף! רוצו לבזבז. על מה? אין כרגע על מה. אבל... אולי יהיה על מה בעתיד. ואולי בעבור האפשרות שיהיה על מה, בעתיד, יהיו אנשים שירצו לרכוש, כהשקעה, כמה מטבעות קריפטו-קופיים. הרי לא לכולנו נגישים 350 אלף דולר כדי לקנות לעצמנו קוף, אבל אולי קצת כסף קופיפי בכל זאת יתאפשר לנו לרכוש? ההצלחה המסחררת של הקופים הרי מדברת בעד עצמה, כדאי להיכנס מוקדם.
היום הראשון למסחר בכסף הקופי בשווקי הקריפטו היה תזזיתי במיוחד. שווי קריפטו-קוף אחד עלה עד סביב ה-40 דולר וירד ל-6. מי שרכש קוף משועמם מוקדם במאי 2021 במחיר המקורי של 200 דולר ושמר עליו, קיבל 10,000 מטבעות קריפטו-קוף שגם במחיר הנמוך ביותר באותו היום היו שווים כ-60 אלף דולר, ויש כאלו שעשו הרבה יותר. סכומים משני חיים. סלבס ששילמו עשרות ומאות אלפי דולרים עבור קוף משועמם בטח שמחו על המענק הצנוע. כמובן שהיו כאלו שנכנסו מאוחר באותו היום ואיבדו הון. אבל אלו החיים בקריפטו. Scared Money Doesn’t Make Money היא האמירה הנפוצה. ה-ApeCoin מאוד תנודתי, אך הוא התייצב בשבוע האחרון על שער של כ-13 דולר. אם אתם בעלי קוף, תכפילו ב-10,000. מזל טוב.
2 צפייה בגלריה
ApeCoin
ApeCoin
ApeCoin. מי לא קיבל?
(צילום: shutterstock)
מייסדי "יוגה" קיבלו 8% מהמטבעות שהונפקו. 80 מיליון. תאגיד "יוגה" זכה לקבל בנפרד 150 מיליון מטבעות. תכפילו ב-13 דולר. ברכות למיליארדרים החדשים. פעם גיוס הון מהציבור היה תהליך ארוך ומורכב ורווי ברגולציה, כל מיני פקידים שמטרתם לוודא שהכל תחת פיקוח והשגחה ואין חלילה תרמיות, שלא מוכרים לציבור אוויר, דונמים יוקרתיים ממערב לתל-אביב או שטר בעלות על גשר בר-יהודה. תהליך שאורך שנים ארוכות. הרגולציה מעיקה ועלולה להיות רחוקה מיעילות ואפקטיביות, ומשקיעים ויזמים זמנם קצר, על כן שלל מעקפים התהוו עם השנים, מגיוס מימון-המונים ועד הנפקת מטבעות קריפטו.

נתראה בצד השני

שימושים פחות מהוגנים במטבעות קריפטו כבר עוררו את תשומת לב הרשות לניירות ערך בארה"ב, ואם ל"יוגה" הייתה מעורבות ישירה בהנפקת המטבע זה היה עלול להרים דגלים אדומים. על כן חשוב להבהיר, "יוגה" אינה קשורה להנפקה הזו כלל. מדובר בתאגיד אמריקאי שומר חוק. ההנפקה בוצעה על ידי קבוצה מובילה של יזמי טכנולוגיה וקריפטו התומכת בקהילה שהתהוותה סביב יוגה, ברעיונאות וביזמות שנובעות ממנה. המטבע מופקד ומתופעל על ידי תאגיד שיושב באיי קיימן וליוגה אין כל קשר אליו למעט הסכמה לשימוש בשם ובמותג הקופים המשועממים, בתמורה סבירה וראויה. יוגה מאוד שמחה על התמיכה וההערכה והחיזוק לו הם זוכים מהקהילה ומהגורמים הבולטים בה, דוגמת היוזמה הנהדרת הזו, שרצה הגורל ומשתלבת בצורה מדויקת עם תוכניותיה. זה הכל. אין מה לראות כאן. תודה, שלום.
שתי מכות הנוק-אאוט הגיעו לקראת סוף חודש מרץ: יוגה העלתה טריילר אנימציה קצרצר שחושף את חזון המטאברס שלה, Otherside. סרטון האנימציה מפגיש קוף משועמם עם חברים חדשים – קריפטו-פאנק, מי-ביט ודמויות נוספות מזירת ה-NFT, מתוך אוספים יוקרתיים שאינם בבעלות יוגה. מסתמן שב-Otherside נוכל להסתובב בתור כל דמות NFT שבבעלותנו, והוא יושק או-טו-טו, באפריל השנה. יוגה תשיק יקום מטאברסי עם איכויות של משחק מקוון מרובה-משתתפים (MMORPG). ניקול מוניץ, מנכ"לית יוגה, סיפרה בריאיון למגזין The Verge כי הם משתפים פעולה עם מספר חברות משחקים בכדי להפיח חיים ב-Otherside. "המשחק לא יוגבל לבעלי קופים משועממים, והחברה מתכוונת ליצור כלים שיאפשרו לשלל נכסי NFT לפעול בעולם שלה. אנו פותחים את דלתות הגן הסגור, כולם מוזמנים".
אחד הלקחים הראשונים של Web3 הוא כמובן חשיבות כלכלת המחסור. דיגיטציה בלא הגבלה, שכפול אינסופי, זו בעיה. קשה לבצע מסחור בלי מחסור. על כן כמובן שהמרחב הפיזי-דיגיטלי במטאברס חייב להיות סופי. בדיוק כמו כמות הקלפים באוסף חבורת הזבל, סופרגול או קופים משועממים. לפי מצגת משקיעים שדלפה לרשת, במעבדות יוגה מעריכים כי בשנה הקרובה ימכרו קרקעות דיגיטליות ב-Otherside בשווי כ-400 מיליון דולר.
זאת ועוד, ביוגה מאמינים שחברות "אחרות" בסקטור המטאברס (ואחת ספציפית שמחויבת לתחום עד כדי שינוי שמה ל"מטא") פועלות באופן שגוי ובכך מעניקות ליוגה אפשרות להתבלט. בשיחה עם The Verge אומר גרג סולנו, אחד המייסדים של יוגה: "אנשים לא מתחברים אחד לשני במרחבים וירטואליים משותפים כששום דבר לא קורה סביבם, אנשים מתחברים במצבים שמחייבים שיתוף פעולה. חוויות חברתיות עמוקות לא מתרחשות בשיחות זום או בשוטטות אקראית. אתה משחק ומתחבר עם אנשים בגלל שמכסחים לכם את הצורה".
מה זה NFT
למען הסר ספק, הכלכלה הפנימית של המשחק תסתמך על ApeCoin כמובן. יש לכך משמעויות מרחיקות לכת. אם עד כה כלכלות משחק היו, לפחות על הנייר, מנותקות מהכלכלה האמיתית, משחקים היו חוויה בידורית ומטבעות הזהב היו כסף מונופול, שימושיים אך ורק בתוך המשחק, המשחקים ב-Otherside יהיו שונים לחלוטין. חיבור הכלכלה המשחקית לכלכלה האמיתית משנה באופן מהותי את מערכת התמריצים, את התנהגות השחקנים ואת מטרת המשחק עצמו. הרי גם בלי כל ראשי התיבות והשמות באנגלית, כולנו יודעים שיש הבדל תהומי בין משחק בשביל הכיף למשחק על כסף.

ארבעה מיליארד דולר בייבי

וכל זה רק הפאנץ' הראשון. הפאנץ' השני, ימים ספורים לאחר ההכרזה על Otherside, היה הודעה על גיוס הון בסך 450 מיליון דולר, לפי הערכת שווי של ארבעה מיליארד דולר, בהובלת קרן ההון-סיכון אנדריסן-הורוביץ. בראיון למגזין The Verge אמר כריס דיקסון, מנהל זרוע הקריפטו של הקרן: "עבורי, יוגה היא חברת Web3 שמהווה משקל נגד חשוב למטא. ישנו עתיד דיסטופי שבו מטא היא ספקית החוויות הדיגיטליות הדומיננטית, עתיד שבו כל הכסף והכוח מתועלים אליה בלבד". מדובר בהצהרה מרתקת בהתחשב בכך ששותף-מייסד בקרן, מארק אנדריסן, הוא משקיע מוקדם בפייסבוק ועודו מכהן בדירקטוריון של החברה.
המצגת למשקיעים שהודלפה (ביוגה טוענים שהיא אינה עדכנית, אגב) מציינת כמה וכמה אירועים משמעותיים לאורך 2022, בהם שחרור של אוסף NFT חדש, פסטיבל קופים משועממים, פעימה נוספת של מכירת קרקעות דיגיטליות באוגוסט, ועוד ועוד. האם נראה את הקופים ממריאים בחליפות חלל אל-על, אל מטאברס חדש ומופלא, או חלילה נמצא אותם על ספסל הנאשמים, במציאות משעממת וקודרת? בתחילת מרץ הודלף לאתר החדשות בלומברג כי הרשות לניירות ערך בארה"ב החלה לבחון את שוק ה-NFT. שמה של יוגה או כל גורם אחר הקשור אליה לא עלה או הוזכר, חלילה וחס; הרשות עצמה לא הגיבה להדלפה.
ניתן את מילות הסיכום לניקול מוניץ, מנכ"ל יוגה, שנשאלה בריאיון ל-D3 בפברואר השנה "לאיזה גודל את חושבת שמועדון הקופים המשועממים עשוי להגיע בעתיד?". היא ענתה כך: "אני לא יודעת עד לאן המועדון יגדל, לא שאני לא מדמיינת אותו ממשיך וגודל הלאה, אבל אני חושבת ומקווה שיוגה תהיה גדולה ושנוכל ליצור המון דברים שהם ייחודיים ומיוחדים ושיהדהדו הלאה אל הקהילה הרחבה, בדרכים שונות ומגוונות".