קבלו עדות נוספת ליתרון של החשיבה החיובית: מחקר שכלל כ-160 אלף נשים מצא שהנשים האופטימיות מבין הנבדקות היו בעלות תוחלת חיים גבוהה יותר מזו של הפסימיות, ושהיה להן סיכוי גבוה יותר להגיע לעשור העשירי בחיים.
קראו עוד:
המחקר פורסם בגיליון החדש של כתב העת האמריקני לגריאטריה, והוא מצטרף למחקרים קודמים שמצאו קשר בין אופטימיות לבין תוחלת חיים ארוכה.
2 צפייה בגלריה
אישה אופטימית אופטימיות חשיבה חיובית
אישה אופטימית אופטימיות חשיבה חיובית
"אופטימיות עשויה להיות גורם חשוב לאריכות חיים"
(צילום: shutterstock)
המחקר נערך בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד בארצות הברית, והחוקרים אספו נתונים מ-159,255 נשים אמריקניות ממוצאים שונים. הנשים ענו על שאלוני אופטימיות, ובמקביל נבדקו נתוניהן הרפואיים וגורמי סיכון שעשויים להשפיע על תוחלת החיים כמו מחלות כרוניות, עישון והשמנה.
החוקרים מצאו שהנשים שהיו בניקוד האופטימיות הגבוה ביותר, היו בעלות תוחלת חיים גבוהה ב-5.4% מאלה שהיו בניקוד האופטימיות הנמוך ביותר, ובעלות סיכוי גבוה יותר לתוחלת חיים של יותר מ-90 שנה. "על אף שאופטימיות עשויה להיות מושפעת מאישיות ומגורמים חברתיים, היתרונות הבריאותיים שלה משפיעים על מגוון קבוצות ומוצאים", אמרו החוקרים. "אופטימיות עשויה להיות גורם חשוב לאריכות חיים".
הממצאים אינם אמורים להפתיע. מחקר מ-2019 מצא שלגברים ולנשים שהיו ברמה הגבוהה ביותר של אופטימיות הייתה תוחלת חיים ארוכה ב-11-15% משל אנשים פסימיים. האופטימיים בעלי הניקוד הגבוה ביותר של חשיבה חיובית היו גם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לחיות עד גיל 85 ומעלה. התוצאות נותרו דומות גם כשנשקלו המצב הסוציו-אקונומי, מחלות, דיכאון, עישון, מצב חברתי, תזונה לקויה ושימוש באלכוהול.
2 צפייה בגלריה
נשים זקנות קשישות חיוך אופטימיות שמחת חיים
נשים זקנות קשישות חיוך אופטימיות שמחת חיים
"חשוב שנמצא דרכים להחדיר אופטימיות באנשים"
(צילום: shutterstock)
מחקרים על תאומים מצאו שרק כ-25% מהאופטימיות שלנו מתוכנתת על ידי הגנטיקה: השאר תלוי בנו ובאופן שבו אנחנו מגיבים לאירועי החיים. מחקר נוסף מאוניברסיטת קליפורניה שפורסם ב-2011 מצא שאחת הדרכים היעילות להגברת האופטימיות היא תרגול עצמי: מדמיינים עתיד שבו הושגו כל מטרות החיים ונפתרו הבעיות, וכך נוצר שיפור משמעותי ברגשות החיוביים. במחקר נמצא שאנשים שביצעו את התרגול הזה במשך 15 דקות פעם בשבוע במשך שמונה שבועות, חיזקו את התחושות החיוביות למשך כחצי שנה.
החוקרים הסבירו כי באופטימיות אין התעלמות מגורמי הלחץ של החיים, אבל כשמתרחשות חוויות שליליות, האופטימיים נוטים פחות להאשים את עצמם ורואים את המכשול כזמני או אפילו כחיובי. אופטימיסטים גם מאמינים שיש להם שליטה על גורלם, ושהם יכולים ליצור הזדמנויות לדברים טובים בעתיד.
מחקר קודם מצא שאחת הדרכים היעילות להגברת האופטימיות היא תרגול עצמי: מדמיינים עתיד שבו הושגו כל מטרות החיים ונפתרו הבעיות, וכך נוצר שיפור משמעותי ברגשות החיוביים"
מחקר ישראלי אחר הראה כבר את השפעת האופטימיות על תוחלת החיים: המחקר, שפורסם אשתקד בכתב העת למדעי הזיקנה, עקב אחר 1,200 תושבי ירושלים ילידי 1920 במשך 31 שנה ובחן מגוון היבטים של הזדקנות, בהם תפקוד, מצב כלכלי, מצב חברתי ופחדים. התוצאות הראו שההישרדות בקרב האופטימיים הייתה גבוהה בכ-20% בגיל 85 ובכ-25% בגיל 90. החוקרים מצאו גם שגברים אופטימיים יותר מנשים: ציון האופטימיות שלהם בגיל 85 היה 8.4, לעומת 7.3 אצל נשים.
"האופטימיות משפיעה על מנגנונים גופניים הקשורים לבריאות, כמו שיפור מערכת החיסון, ירידה בלחץ דם ומחלות לב ואולי גם ירידה בהתפתחות מחלות סרטן", הסביר ראש צוות החוקרים, ד"ר יורם מערבי. "האופטימיות איננה בהכרח מאפיין אישיותי מולד אלא משהו שניתן לפתח, ולכן חשוב שנמצא דרכים להחדיר אופטימיות באנשים".