ביקרנו בשבוע העיצוב של מילאנו: אלה המגמות שייכנסו אליכם הביתה בשנת 2022

אחרי שבוטל ונדחה, שבוע העיצוב Salone del Mobile במילאנו חזר במתכונת מצומצמת, שהחליפה את ביתני הענק במשטחי תצוגה משותפים. למרות מספר אולמות התצוגה שירד מ-42 לארבעה, האירוע החשוב ביותר בתחום נחתם בסימן מעודד, והאיר בזרקור מיוחד את המגמות הצפויות בעיצוב הבית בשנה הקרובה

לירון שוורץ גילת | פורסם:14/09/2021
אחרי שנתיים שבהן הוא בוטל ונדחה עקב מגפת הקורונה שפגעה קשות באיטליה, התקיים בשבוע שעבר Salone del Mobile, שבוע העיצוב ה-59 של מילאנו. מדובר למעשה בתערוכת הרהיטים הגדולה בעולם, שמתפקדת כאירוע החשוב והמכונן ביותר בתחום, ושם נקבעים הטרנדים, המגמות, הצבעים והחידושים בעולם העיצוב הביתי, המסחרי והמשרדי.
Courtesy Salone del Mobile.Milanoאחרי דחיות וביטולים בגלל מגפת הקורונה: שבוע העיצוב האיטלקי חזר (Courtesy Salone del Mobile.Milano)
אי שם בחודש מאי, עם ההכרזה על דחיית האירוע בארבעה חודשים, הוענק לתערוכה השם החדש Supersalon, שמעיד על הפורמט ההיברידי החדש המותאם לרוח התקופה, ומשלב בין אירועים פיזיים ודיגיטליים. הרעיון להפוך את מגבלות המגפה לסיכוי לחדשנות באירוע החגיגי החולש על חמישה ימים ברחבי העיר, היה טעון בציפיות - אך גם בחששות.
המראתי למילאנו ברגשות מעורבים נוכח גרסת הדלתא המרחפת והודעות המארגנים על צמצום שטחי התצוגה. בדרך כלל מדובר בפסטיבל שכולל למעלה מ-2,000 מציגים וכ-400 אלף מבקרים, השנה מדובר ברבע מכך - 425 מציגים בלבד. התערוכה המרכזית אמנם נשארה במקומה הקבוע - מרכז התערוכות 'פיירה מילאנו' שממוקם מחוץ לעיר - אך במקום 24 ביתנים מרשימים שמציגים מפגן כוח של עולם העיצוב, הוצגו שני ביתנים בלבד שתפקדו כחלון ראווה מטאפורי, מצומצם אך איכותי, בו כל יצרן הציג את המיטב. יתר החגיגה התרחשה במרכז העיר, ברחובות, בגלריות, בפארקים ובאולמות התצוגה של המותגים השונים.
Courtesy Salone del Mobile.Milanoמשוטטים עם מסכות ובקבוצות קטנות: שבוע העיצוב שאחרי הקורונה (Courtesy Salone del Mobile.Milano)
דוכני המציגים הוחלפו השנה בקירות תצוגה מחומרים ממוחזרים, ולראשונה בתערוכה, שבעבר הייתה מוגבלת בעיקר לאנשי מקצוע, הותרה כניסה לציבור הרחב למשך כל חמשת הימים במחיר כניסה מופחת של 15 יורו. כמו כן, לראשונה רבים מהעיצובים והרהיטים הוצעו למכירה.
Courtesy Salone del Mobile.Milanoלראשונה הותרה כניסה לציבור הרחב - רבים מהעיצובים הוצעו למכירה (Courtesy Salone del Mobile.Milano)
אם בדרך כלל כדי לחוות את העושר העיצובי נדרש סיור של שבוע, הרי שהפעם הספיק ביקור ענייני של כחצי יום. לרגע, הייתה תחושה שאין הרבה חדש תחת השמש המילאנזית, אך כמובן שטעיתי. ככל שעברו השעות הבנתי עד כמה כנה ומדויקת הייתה התערוכה, ועד כמה התאמצו כל האנשים שעסקו ולקחו בה חלק בכדי לשמר אותה רלוונטית ומשמעותית. למרות המספר המצומצם של המציגים, Supersalone האיר בזרקור מיוחד מספר מגמות בולטות, שמסכמות את הצפוי לנו בעיצוב הבית לשנת 2022-2021.
Courtesy Salone del Mobile.Milanoבסימן ירוק ומקיים: שבוע העיצוב במילאנו (Courtesy Salone del Mobile.Milano)

קיימות ומיחזור

בביתנים שהוקמו בהיכל התערוכה המרכזי, הפיירה, הושם דגש מיוחד על קיימות ומחזור. הביתנים כולם עוצבו כדי שיהיה ניתן לפרק ולמחזר אותם. כך, כללה התערוכה מערכת קיר גמישה ומודולרית המדמה "ספריית עיצוב", שותכננה במיוחד כדי להציע הזדמנויות תצוגה שונות למותגים.
צילום: לירון שוורץ גילתSupersalone: חלל התצוגה המרכזי המתפקד כ"ספריית עיצוב" (צילום: לירון שוורץ גילת)
צילום: לירון שוורץ גילתהמתקנים עליהם הוצבו התערוכות בחלל המרכזי ימוחזרו (צילום: לירון שוורץ גילת)
המתקנים שימוחזרו לאחר התערוכה מבטאים את הלך הרוח הכללי של ה-Supersalone, שכלל הפעם גם צמחייה מרובה: 200 עצים באדניות בכל רחבי מתחמי היריד הפזורים ברחבי מילאנו, שישתלו מאוחר יותר ברחבי העיר.
Courtesy Salone del Mobile.Milano200 עצים בכל רחבי היריד יישתלו מאוחר יותר במילאנו (Courtesy Salone del Mobile.Milano)

מאופנה לעיצוב הבית

למרות ששבוע האופנה של מילאנו צפוי להיפתח רק בעוד כשבועיים (21-27 בספטמבר), ניכר היה כי מותגי האופנה הגדולים ביקשו השנה להטביע את חותמם גם במרחב הביתי. בתי אופנה כמו גוצ'י, ג'ורג'יו ארמאני, לואי ויטון, וורסצ'ה, Off-White, פנדי, רוברטו קואלי, ואפילו Dior הקדישו מחשבה וייצרו תערוכות מושקעות ומעוררות השראה, בין שבאולמות התצוגה שלהם ובין שברחבי העיר מילאנו.
צילום: לירון שוורץ גילתגם בתי האופנה רוצים לקחת חלק: מיצב הכיסאות של DIOR (צילום: לירון שוורץ גילת)
בית האופנה Dior "התלבש" על המבנה בן המאה ה-18 "פלאצו קיטריו", ששופץ לאחרונה, וחשף את פרויקט הכיסאות Medallion: מיצב שבו אותגרו 17 מעצבים, אדריכלים ואמנים מרחבי העולם, להפיח חיים חדשים בכסא המדליון האיקוני של בית האופנה, ואחד האובייקטים הוותיקים שלו.
צילום: לירון שוורץ גילתפרויקט הכיסאות Medallion כלל 17 מעצבים שנתנו פרשנות לכיסא האיקוני של בית האופנה DIOR (צילום: לירון שוורץ גילת)
המיצב המדובר של השבוע היה ללא ספק של בית האופנה HERMES, שייצר עולם של חופות מבד בהן הוצגה קולקציה ייחודית המשלבת עבודת יד, חומרים טבעיים והשראות שבטיות.
צילום: יובל סערעולם מחופה בדים מלא בהשראות שבטיות וחומרים טבעיים של HERMES (צילום: יובל סער)
צילום: יובל סערהמיצב המדובר של השבוע: ביתני הבד של HERMES (צילום: יובל סער)

כולם יוצאים החוצה

המגמה המתייחסת אל סביבת החוץ כהרחבה של הסלון, שפרחה במיוחד נוכח מגפת הקורונה, בלטה במלוא עוצמתה בתערוכה. מותגי על לעיצוב הבית, ביניהם MINOTTI ו-CASSINA, שכבר השיקו בעבר קולקציות מכובדות, התעלו על עצמם גם השנה והציגו קולקציות מרהיבות של רהיטי חוץ מחומרים עמידים, שמזכירים רהיטים שנמצא לרוב בתוך חללי הבית.
צילום: לירון שוורץ גילתהסלון יוצא החוצה: גינת המפעל של סטודיו פאולה לנטי (צילום: לירון שוורץ גילת)
השנה יישרו קו עם המגמה מותגים גדולים נוספים. הקולקציה המדוברת בתערוכה הייתה זו של חברת EDRA. המעצב האיטלקי ג'אקופו פוג'יני יצר את קולקציית הרהיטים A'mare, שם שפירושו באיטלקית הוא "לאהוב" וגם "ים". כך, יצר המעצב בעבודת יד כיסאות, שולחן אוכל, כורסאות ומיטות שיזוף עשויות רצועות פוליקרבונט. צבעי הכחול של הרצועות משרים תחושה של קרחון, אך האלסטיות של החומר מקנה גמישות ונוחות מפתיעה.
צילום: לירון שוורץ גילתרצועות הפוליקרבונט הכחולות מראות קשיחות, אך מתגלות כגמישות ונוחות (צילום: לירון שוורץ גילת)
צילום: לירון שוורץ גילתשיר אהבה לים: קולקציית A'mare של המעצב ג'אקופו פוג'יני (צילום: לירון שוורץ גילת)

ירוק ירוק

השיח הקבוע על קיימות והחיבור מחדש אל הטבע הביא לדומיננטיות של הצבע הירוק על גווניו השונים. ספות ירוקות ומשטחי שיש אקזוטיים בגוונים ירוקים נראו בכל עבר, וניכר היה כי המותגים מעוניינים לחדש את הקשר שלנו אל הטבע. דוגמה לכך ניתן היה לראות ב"שדה" הברזים של המותג האיטלקי GESSI, שהציג ברזים ירוקים בגוונים עזים תחת הכותרת WELLNES FOR NATURE.
צילום: לירון שוורץ גילת"שדה" הברזים הירוקים של המותג האיטלקי GESSI (צילום: לירון שוורץ גילת)
דוגמה נוספת ובולטת במיוחד הייתה בדמותו של מיצב מתנפח ענק של מותג הרהיטים GUFRAM שהוצב בקרבה לכיכר הדואמו. מדובר ברפליקה מתנפחת המתנשאת לגובה של כ-5 מטרים שמדמה את המרבץ האייקוני של המותג, Green Meadow.
צילום: ShutterStockהמרבץ פורץ הדרך של חברת GUFRAM במוזיאון העיצוב האיטלקי במילאנו (צילום: ShutterStock)
גם מותג הרהיטים האיטלקי MOROSO עשה שימוש נרחב בירוק, כשנתן את הבמה למעצבת הצרפתייה-לבנונית אנאבל קרים קאסר. המעצבת הציגה מערכת ישיבה מודולרית הנקראת Nanà, בהשפעה מרוקאית, שבה שולבו בדים במראה דמוי שיש אקזוטי בגוון ירוק זרחני.
צילום: לירון שוורץ גילתרהיטים ירוקים של המעצבת הצרפתייה-לבנונית אנאבל קרים קאסר (צילום: לירון שוורץ גילת)
צילום: לירון שוורץ גילתזהב, ירוק וצמחייה: המגמה הירוקה בשבוע העיצוב האיטלקי (צילום: לירון שוורץ גילת)
צילום: לירון שוורץ גילתבדים במראה דמוי שיש אקזוטי בגוון ירוק זרחני (צילום: לירון שוורץ גילת)
הגוונים הירוקים הגיעו גם לגינת המפעל של המעצבת האיטלקייה פאולה לנטי, שהציגה קולקציית רהיטים עשירה, עשויה חומר שמוחזר מבקבוקי פלסטיק.
צילום: לירון שוורץ גילתגינת המפעל של המעצבת פאולה לנטי: רהיטי חוץ מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים (צילום: לירון שוורץ גילת)

הקלאסיקות הגדולות מתחדשות

רהיטים קלאסיים שנכנסו לפתניאון העיצוב ועוצבו בידי גדולי המעצבים, זכו השנה לאינטרפרטציות מחודשות שהוצגו בתערוכה. הדוגמאות לכך רבות, אך הבולטות שבהן הייתה ספת CAMELONDA של האדריכל והמעצב האיטלקי מריו בליני, שיוצרה בשנות ה-70 וכיכבה באולם התצוגה החדש שלD STUDIO. המהדורה המחודשת שומרת על האסתטיקה, הממדים והפרופורציות של המקור, רק שכעת מוצגת במגוון ריפודים ובעיצוב קפיטונאז'.
צילום: לירון שוורץ גילתספת CAMELONDA של מריו בליני משנות ה-70, כיכבה בגרסה מחודשת (צילום: לירון שוורץ גילת)
ביטוי נוסף למגמת ההתחדשות נראתה במיצב יוצא דופן בהיכל התצוגה המרכזי, שיצר המעצב הישראלי רן גלעד הפועל במילאנו, שיוצר עבור חברת העיצוב האיטלקית Molteni. גלעד יצר מרחב שמדמה מטוס, בעזרת שני טורי כיסאות מחודשים של האדריכל והמעצב האיטלקי ג'יו פונטי, שהיה מאבותיה של התנועה המודרנית ומהמשפיעים שבהם במאה ה-20. לצד הרהיטים המחודשים הללו, התקין גלעד מסכים המדמים חלון, וקולות רקע הקוראים לנוסעים לעלות לטיסה.
צילום: לירון שוורץ גילתמיצב של המעצב הישראלי רן גלעד עבור חברת העיצוב Molteni (צילום: לירון שוורץ גילת)
צילום: לירון שוורץ גילתכיסאות מחודשים של אבי המודרניזם האיטלקי לצד מסכים וצלילים שמדמים טיסה (צילום: לירון שוורץ גילת)

חיים מחודשים ברשת

קיימות, גמישות, רב-גוניות וכבוד חדש למשאבים ולאנשים היו המסרים העיקריים במהדורת 2021 של שבוע העיצוב במילאנו. למרות הנסיבות המורכבות של מגפת הקורונה, הברקודים, מדידות החום, ריבוי המסמכים, התורים הארוכים ועטיית המסכה בכל ימי התערוכה - העיר הייתה עטופה במנה מרגשת של עשייה, אנרגיה ורעיונות חדשים.
למעלה מ-60 אלף מבקרים נכחו במשך ששת הימים של היריד, לעומת כ-400 אלף בשנת 2019. מדובר בירידה של כמעט 85%. עם זאת, הזירה הדיגיטלית צמחה - מיליון וחצי דפי אינטרנט נצפו בידי 90 אלף מבקרים וירטואליים, חשבון הטיקטוק של הסלונה הגיע ליותר מ-630 אלף צפיות, וברשתות החברתיות האחרות נרשמו 15 מיליון הופעות.
Courtesy Salone del Mobile.Milanoגם תערוכת העיצוב הגדולה בעולם עברה לזום (Courtesy Salone del Mobile.Milano)
הכותבת לירון שוורץ גילת היא סמנכ"לית עיצוב בטולמנ'ס ומייסדת טולמנ'ס דוט