לפני 57 שנים, כשבובות ג'י.איי.ג'ו של חברת הסברו יצאו לשוק, הן נוצרו במראה דמותם של חיילי ארצות הברית במלחמת העולם השנייה. אנחנו מכירים היום בעיקר את הדור השני, שיוצר בין 1982 ל-1994 ושבו הן עוצבו מחדש ברוח הג'ינגואיזם הרייגניסטי ככוח קומנדו אמריקני בעל יכולות הגובלות בעל-אנושי. בהתאם לכך, נעשתה קפיצת מדרגה בכמות ובאיכות כלי הנשק והרכבים ששודכו לדמויות וניתנו לרכישה בחנויות הצעצועים. ברמה העלילתית, שהוצגה בחוברות קומיקס ובסדרות אנימציה מצליחות, אנשי הקומנדו נלחמו בשליחיו של ארגון הטרור הגלובלי "קוברה". בישראל של שנות ה-80 הכרנו אותם תחת הכינוי הבינלאומי יותר "כוח המחץ".
נעשו שני ניסיונות להציב את הדמויות בסרטי לייב-אקשן. "ג'י. איי. ג'ו כוח המחץ" (סטיבן סומרס, 2009) ו"ג'י. איי. ג'ו: סוגרים חשבון" (ג'ון מ. צ'ו, 2013). הסרטים היו ירודים למדי, אך רשימת המשתתפים בהם הייתה מרשימה וכללה, בין השאר, את צ'נינג טייטום, ג'וזף גורדון-לוויט, דוויין ג'ונסון וברוס ויליס. סרטים אלו זכו לתקציבי הפקה משמעותיים: בערכים עכשוויים, הראשון עלה מעל ל-220 מיליון דולר, והשני מעל ל-150 מיליון. הם הרוויחו כסף אבל לא מספיק כדי לשמר את המומנטום לסרטים נוספים.
5 צפייה בגלריה
מתוך "עיני נחש: ג'י איי ג'ו ההתחלה"
מתוך "עיני נחש: ג'י איי ג'ו ההתחלה"
מתוך "עיני נחש: ג'י איי ג'ו ההתחלה"
אבל צעצועי הבובות הלוחמות צריכים להמשיך ולהימכר, ולכן לא הייתה כל סיבה להניח שחברת הסברו תוותר על הפוטנציאל הקולנועי של ג'י. איי. ג'ו. הניסיון הנוכחי להתניע יקום ג'י. איי. ג'ו מתחיל עם "עיני נחש: ג'י. איי. ג'ו ההתחלה" (Snake Eyes: G.I. Joe Origins) - סרט בעל תקציב יחסית צנוע (88 מיליון דולר), שעוד אין בו את כל היחידה. במקום זאת, הוא מתמקד בסיפור המקור של דמותו הפופולרית של הלוחם המכונה "עיני נחש".
התקציב הנמוך, הבמאי הבינוני רוברט שוונטקה ("רד", פרקים 2 ו-3 בסדרת "מפוצלים" שכזכור נקטעה לאחר פרק 3), השחקנים מדרג ג' אם לא למטה מכך, ואקשן "אלים" שמנסה להותיר רושם אך נותר בגבולות המותרים לסרטי ילדים. המפרט הלא מרשים הזה מסתכם בסרט מאוד לא מרשים. בסוף השבוע הראשון שלו בארצות הברית הוא הכניס בין רבע לשליש מההכנסות של הסרטים הקודמים, והדבר מפיח תקווה נכזבת שסרטי המשך יעוכבו אם לא יבוטלו.
5 צפייה בגלריה
מתוך "עיני נחש: ג'י איי ג'ו ההתחלה"
מתוך "עיני נחש: ג'י איי ג'ו ההתחלה"
מתוך "עיני נחש: ג'י איי ג'ו ההתחלה"
הבחירה בדמותו של "עיני נחש" כגיבור סרט משל עצמו רחוקה מלהיות מובנת. בשונה מחבריו ליחידה, הוא לא נושא כלי נשק חמים אלא משתמש במיומנויותיו כנינג'ה, בשלל כלי נשק ובראשם חרב קטאנה, וביכולות מיסטיות (שבסרט הנוכחי לא נעשה בהן שימוש). מצד אחד זו כנראה הדמות החביבה ביותר על מעריצי הסדרה, ומהצד שני - הדמות הקשה ביותר לעיבוד. האתגר הוא ביצירת סרט שבמרכזו גיבור עם פנים שמוסתרות תמיד מאחורי מסיכת נינג'ה, ומיתרי קול שהושחתו במידה שהפכה אותו לאילם. בתחילת שנות ה-80 חברת הסברו חסכה כסף בעיצוב הדמות, שבגדיה כולם בצבע אחד (שחור) והמסכה שלה ביטלה את הצורך בתווי פנים. תכונות אלו סייעו למיצוב הדמות כאניגמטית ומיתית, הוכחה לאופן שבו קמצנות תאגידית ואיוולתם של צרכנים צעירים יכולות להתאים זו לזו ככפפה ליד.
התיוג של הסרט הנוכחי כ"סרט מקור" מאפשר להציג וריאציה חדשה לדמות. לא לוחם קומנדו אמריקאי, בוגר וייטנאם, לבן עור עם רקע טראומטי ופנים שהושחתו. ב-2021 אין סיכוי שאולפן אמריקאי ירשה לעצמו לעשות סרט עם דמות לבנה שהיא כולה גילום של טכניקות לחימה אסיאתיות. הפחד מרוח ה-Woke והאשמה בניכוס תרבותי ברשתות החברתיות, וההכרה בערך המסחרי של פוזה רב-תרבותית, מכתיבים יצירת גרסה חדש ל"עיני נחש".
5 צפייה בגלריה
מתוך "עיני נחש: ג'י איי ג'ו ההתחלה"
מתוך "עיני נחש: ג'י איי ג'ו ההתחלה"
מתוך "עיני נחש: ג'י איי ג'ו ההתחלה"
כעת דמותו מגולמת על ידי הנרי גולדינג ("עשיר בהפתעה"), שחקן נאה ממוצא מלזי שפניו כמעט ואינן מוסתרות לאורך הסרט. בנוסף, גם קולו - לפחות בסרט הנוכחי - עדיין איתו. החליפה השחורה הידועה של "עיני נחש" אולי מופיעה בטריילר, אבל בסרט עצמו היא תופיע רק בשניות הממש אחרונות שלו. ייתכן שכל זה יקומם את טהרני בובות הצעצוע של הסברו, אבל נראה שרוב השינויים הם בלתי נמנעים.
הדלק המניע את הדמות הוא, באופן לא מפתיע, נקמה. הסרט נפתח בסצנה מילדותו של מי שיהפוך להיות "עיני נחש" - אך שמו האמיתי אף פעם לא נאמר. אביו לקח אותו לבקתת מסתור ביער, אבל האנשים הרעים מגיעים לשם. ברגע של שעשוע סאדיסטי מצד האיש הרע, האב מקבל אפשרות להשפיע על דרך מותו באמצעות גלגול שתי קוביות משחק. לאב יוצא 1-1, הסכום הנמוך ביותר - וגורלו נחרץ. סכום זה, המכונה "עיני נחש", הוא גם כינוי לחוסר מזל של מהמרים. כעת הוא גם יהיה הכינוי לילד שתכלית חייו הבוגרים תהיה לנקום את מות אביו.
בבגרותו, "עיני נחש" מגויס על ידי אדם בשם קנטה (טקהירו הירה) לעבודה ברציפי נמל לוס אנג'לס הנשלטים על ידי כנופית יאקוזה. שם הוא גם מתחבר עם טומי (אנדרו קוג'י), שבשלב זה נראה כעוד יאקוזונר מהסוג המיומן אך הנוטה לראוותנות. כשקנטה פוקד על "עיני נחש" להרוג את טומי, השניים נלחמים נגד הכנופיה. הם מצליחים לברוח, אך "עיני נחש" נפצע. כשהוא מתעורר הוא על המטוס לטוקיו, המקום שבו תתרחש שאר העלילה.
5 צפייה בגלריה
מתוך "עיני נחש: ג'י איי ג'ו ההתחלה"
מתוך "עיני נחש: ג'י איי ג'ו ההתחלה"
מתוך "עיני נחש: ג'י איי ג'ו ההתחלה"
שם המשפחה של טומי הוא אראשיקאגה, והוא מי שעתיד לעמוד בראשו של שבט עתיק יומין של לוחמי נינג'ה. המעריצים של דמויות ג'י. איי. ג'ו אמורים להתחיל לחבר כאן את הנקודות ולדעת כיצד תתפתח מערכת היחסים של "עיני נחש" וטומי (לאחר שהאחרון יאמץ כינוי חדש). "עיני נחש" יעבור תהליכי הכנה לקראת שלושה מבחנים, שאם יצליח לשרוד אותם יהפוך לחלק מהשבט. החניכה תתבצע מול המאסטרים של השבט - "המאסטר הקשה" (איקו אוואיס, כוכב סרטי "הפשיטה", שבמיומנויות שלו נעשה כאן תת שימוש נפשע) ו"המאסטר העיוור" (פיטר מנסה). כל זאת תחת עינה הפקוחה של אקיקו (הארוקה אבה), האחראית על האבטחה של השבט ושחושדת במניעיו של "עיני נחש".
"עיני נחש" יצטרך להכריע בין דחף הנקמה ובין מה שנדרש ממנו כדי שיוכל להיות חלק משבט אראשיקאגה. עם התפתחות העלילה תופענה עוד כמה דמויות המוכרות למעריצים - לוחמת הגי. איי. ג'ו סקרלט (סמארה ויבינג) ונציגת ארגון קוברה המכונה "הברונית" (אורסולה קורברו, טוקיו מ"בית הנייר").
5 צפייה בגלריה
מתוך "עיני נחש: ג'י איי ג'ו ההתחלה"
מתוך "עיני נחש: ג'י איי ג'ו ההתחלה"
מתוך "עיני נחש: ג'י איי ג'ו ההתחלה"
האקשן הפיזי נטול כוריאוגרפיה ראויה לציון. מגבלות התקציב תובלנה לסצנת אקשן גדולה בודדת שבה נעשה שימוש מופרז ב-CGI. למרות השימוש הרב בכלי נשק קרים - האקשן נטול גידומים, שיסופים ופרצי דם. כל הפוזות של טרנספורמציה רוחנית, דמות עם קונפליקט פנימי, יאקוזונרים ונינג'ות, ובסוף אלו לא יותר מבובות משחק שמוטחות זו בזו.