השראה צעירה: זארה רתרפורד, בריטית-בלגית בת 19, מתכננת להפוך לאדם הצעיר ביותר אי פעם שמטיס מטוס אולטרה לייט מסביב לעולם, ולאישה הצעירה ביותר אי פעם שמטיסה מטוס כלשהו לבדה מסביב לעולם, ובכך לשבור את שיאה של שאסטה וייז שעשתה זאת בגיל 30. ב-11 באוגוסט היא תצא למסע אווירי של 51 אלף קילומטרים שיימשך בין חודשיים לשלושה חודשים. היא תנסה לעשות זאת עם מטוס אולטרה לייט של חברת shark הצ'כית שיוצר בהזמנה אישית.
"יש הבדל בתעופה בין גברים לנשים", סיפרה בשיחה עם רויטרס. "יש הרבה פחות נשים שמשמשות טייסות מסחריות, חמש אחוז בלבד, מגוחך כמה שזה נמוך. המטרה שלי היא לעורר השראה בקרב נערות אחרות שינסו לשבור את השיא שלי".
היא הוסיפה ואמרה: "זה נחמד תואר 'האישה הצעירה ביותר', זה מצלצל יפה, אבל אנשים תמיד יגידו, או 'האישה הצעירה ביותר', לא 'האדם הצעיר ביותר', אז להחזיק בשיא הזה, להראות שבאמת נשים יכולות להביס גברים, זה הרעיון".
2 צפייה בגלריה
זארה רתרפורד ליד מטוס האולטרה לייט
זארה רתרפורד ליד מטוס האולטרה לייט
זארה במטוס האולטרה לייט
(צילום: רויטרס)
2 צפייה בגלריה
זארה רתרפורד ליד מטוס האולטרה לייט
זארה רתרפורד ליד מטוס האולטרה לייט
זארה על רקע המטוס בווינצ'סטר
(צילום: רויטרס)
ומה הוריה, טייסים בעצמם, חושבים על ההרפתקה? "יש כמובן רגשות מעורבים", אמרה אמה ביאטריס דה סמט. "כשהיא סיפרה לי על כך בפעם הראשונה, הלב שלי החסיר פעימה. לקח לי קצת זמן לעכל, אבל כעת אני כל כך גאה בה ועומדת כולי מאחוריה. אבל כמו שאמרתי, יש רגשות מעורבים".
אביה, סאם רתרפורד, הוסיף: "זה מרגש, זה ממש מרגש, אני מודע לסיכונים, אני מבין אותם, וגם היא, אבל אני מאוד גאה במה שהיא עושה, לא רק מה שהיא עושה עבור עצמה, אלא בניסיון שלה לקדם את הנושא עבור נשים שנכנסות לתחום של מדע וטכנולוגיה ותעופה. אני חושב שזה פנטסטי".
אמה הוסיפה וסיכמה: "אני מקווה שהיא תוכל לגרום לנערות אחרות לחלום שהן פשוט יכולות ללכת על זה".