"כנפגע פוליו שנעזר בכיסא גלגלים חוויתי לא אחת יחס מפלה בשוק העבודה", מעיד מנחם יעקובוביץ' (69) מראשון לציון. "אנשים שרואים אדם עם מוגבלות, מתקשים לראות מעבר לכך ומפספסים פעמים רבות אנשים איכותיים, בעלי ידע, השכלה וכישרון. כמעט תמיד יעדיפו להעסיק אדם ללא מוגבלות", הוא מוסיף בצער.
יעקובוביץ', שהקים בעברו מספר חברות היי-טק הוא פעיל במסגרת עמותת "מטה מאבק הנכים" לקידום חוקים ותקנות בתעסוקת אנשים עם מוגבלות. לפני כשנתיים החליט יעקובוביץ' ביחד עם יובל חדד, עירן ג'ירפי וגולן לקס לחולל שינוי בכל הקשור בתעסוקת אנשים עם מוגבלות.
גולן לקס (45) מחדרה, עבר בחו"ל תאונה שבעקבותיה הוא מתנייד בכיסא גלגלים. בעבר היה פרסומאי ואיש שיווק, הקים עסק לייבוא ושיווק ציוד שיקום ופנאי והיה אחראי על הנגשת מרבית החופים בישראל. יובל חדד (39) מרמת גן, משותק בארבעת גפיו כתוצאה מתאונה. בעברו עבד באמדוקס. ערן ג'ירפי (51), מנווה מבטח, הוא מראשוני המפתחים של סדנאות העצמה לאנשים עם מוגבלות.
3 צפייה בגלריה
מנחם יעקובוביץ
מנחם יעקובוביץ
"כמעט תמיד יעדיפו להעסיק אדם ללא מוגבלות". מנחם יעקובוביץ', מקים ומנהל winwork
(צילום: יונית קריב)
הארבעה הקימו ביחד את "winwork" - מיזם עסקי עם תפיסה חברתית, יחיד מסוגו בארץ, שמטרתו לקדם אנשים עם מוגבלות ולהעניק להם את ההזדמנות ואת הכלים להקמת קריירה עצמאית.
הם פיתחו את המיזם מתוך הכרת הבעיה של אנשים עם מוגבלות להשתלב בשוק העבודה ובמטרה לייצר עבורם אלטרנטיבה כך שלא יהיו תלויים עוד באחרים אלא רק בעצמם. מאחר שרובם מתמודדים עם מוגבלות, הם יודעים היטב מה זה עבור אדם עם מוגבלות למצוא מקום עבודה התואם את כישוריו ואת השכלתו וסירבו להמשיך להיות תלויים בתקנים או ברצונם הטוב של מעסיקים.
"מדובר במיזם חדשני שמרכז אליו אנשים איכותיים, משכילים ומוכשרים שלא מצליחים למצוא עבודה בשל אפליה תעסוקתית מקוממת ודעות קדומות של מעסיקים, ומניע אותם לפיתוח יזמות והקמת עסק עצמאי", מסבירים יוזמי "winwork".

ללא עלות

תוכנית ההכשרה אינה עולה כסף למשתתפים ולמעשה אגף השיקום של הביטוח הלאומי שותף לדרך ומממן מימון מלא את תשלום ההכשרה לזכאים. המיזם פתוח לכל אדם עם מוגבלות שמעוניין בכך. ברגע שהוא פונה, מוקצית לו עובדת סוציאלית במחלקת שיקום בעירו, ומתבצעת שיחה משותפת עם "וינוורק" שבה בוחנים אם הוא מתאים לתוכנית. אם כן הוא מתחיל את תוכנית ההכשרה ומקבל החזר על התשלום מביטוח לאומי.
3 צפייה בגלריה
גולן זקס
גולן זקס
"מיזם חדשני שמרכז אליו אנשים איכותיים, משכילים ומוכשרים שלא מצליחים למצוא עבודה בשל אפליה תעסוקתית מקוממת ודעות קדומות של מעסיקים". גולן זקס ממקימי winwork
(צילום: ראובן עברון)
"מסקרים שנערכו בשנים האחרונות עולה תמונה עגומה שלפיה כ-80 אחוז מהעסקים בישראל אינם מעסיקים אנשים עם מוגבלות. ואכן, לאנשים עם מוגבלות קשה מאוד לפרוץ את תקרת הזכוכית הזו ולכן אנו רואים נתוני אבטלה גבוהים בקרב אנשים עם מוגבלות או שילובם במקצועות שלא הולמים את כישוריהם", מסביר יעקובוביץ'.
"שילובם בשוק התעסוקה חשוב מבחינה כלכלית – מדובר בעשרות אלפי אנשים אשר מסוגלים ורוצים לצאת לעבוד, אך לא מתאפשר להם ובמקום זאת הם חשים, ובמידה מסוימת הם אכן, נטל על החברה. אך מעבר להיבט הכלכלי, ולא פחות חשוב מכך, מדובר בתהליך חינוכי עבור החברה הישראלית שיכול להביא לצמצום הבורות שיש בנושא ולשינוי ביחס לאנשים עם מוגבלות גם בתחומים אחרים", הוא מוסיף.
התוכנית מכשירה אנשים עם מוגבלות להפוך ליזמים ולבעלי עסקים. היא מלווה את היזמים, מעניקה להם כלים להקמת עסק על ידי מרצים מהשורה הראשונה ומלווה אותם תוך התאמות לאורך תהליך ההקמה ובמקביל לצמיחת העסק.

"מהפכה תעסוקתית של ממש ושינוי חברתי אמיתי"

3 צפייה בגלריה
יובל חדד
יובל חדד
עד כה למעלה ממאה איש עברו את תהליך ההכשרה ו-75 אחוז מהם הקימו עסק. יובל חדד ממקימי winwork
(צילום: גולן זקס)
מעבר לכך, התוכנית יצרה קהילה שבה חברים עשרות בעלי עסקים שסיימו את תוכנית ההכשרה של winwork, קהילה בצמיחה המהווה מנוע ליצירת הזדמנויות עסקיות וחברתיות. עד כה למעלה ממאה איש עברו את תהליך ההכשרה ו-75 אחוז מהם הקימו עסק. ב-winwork מאמינים שהבשורה שהם מביאים בנושא תעסוקת אנשים עם מוגבלות תהפוך למהפכה תעסוקתית של ממש ולשינוי חברתי אמיתי.
"בניגוד למה שאנשים נוהגים לחשוב, לאדם עם מוגבלות יש יתרון על פני אדם ללא מוגבלות מאחר שהוא מתמודד 24/7 עם מוגבלותו ועם הקשיים והאתגרים שהיא מביאה איתה", מוסיף יעקובוביץ'. "אנחנו רואים שהיזמים שמסיימים את התוכנית הם אנשים אמביציוזיים בצורה יוצאת דופן, חזקים ועקשנים, תכונות המהוות יתרון בעולם העסקי. הקמת עסק עצמאי משלהם הופך את עולמם. ממצב שהיו תלויים בתקנים או במעסיקים שלשם ה'פוליטיקלי קורקט' מעסיקים אותם, ממצב שבו רבים מהם ישבו בבתיהם ללא תעסוקה ומבלי שרצו נאלצו להסתמך על כספים מהמדינה, כאשר חלק מהם כלל לא האמינו שיוכלו אי פעם לפתח קריירה בשל מוגבלויות מורכבות, הם הופכים ליזמים ולבעלי עסקים מצליחים ששולטים בקריירה שלהם", הוא מסכם בהתלהבות.